Varför ingen nyversion av Khelataar?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Otroligt spännande genomgång som @Dilandau gjort! 🙂👍 Tycker alla synpunkter och idéer låter helt vettiga. En fråga om magi, skulle man kunna tänka sig ett system där långa förberedelser ligger i fokus? Det går inte att kasta eldbollar när man känner för det, utan som du själv säger borde magin vara mer subtil, men samtidigt kräva förberedelser i form av runor, kråkfjädrar, råttsvansar, böner etc. Och ju mer man förbereder desto bättre blir effekten. Då tillkommer ju också ett kul inslag av taktik, spelaren måste försöka förutse vilken magi som kan komma till nytta.
Det är absolut en väg att gå. Och komponenterna ska vara typ ”ditt högra öga” och ”din dotters förmåga att känna glädje”.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det är absolut en väg att gå. Och komponenterna ska vara typ ”ditt högra öga” och ”din dotters förmåga att känna glädje”.
”För att kunna kasta den här besvärjelsen måste båda dina föräldrar ha dött en våldsam död”

”Den här besvärjelsen kan bara kastas av en magiker som överlevt en tredje gradens brännskada”
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Alltså, är inte det här en ny setting till Järn, helt enkelt. Inte för att det är ett järnåldersspel på samma sätt som Järn, men eftersom fokuset på klaner och ätter ( borde väl vara stammar) passar som hand i handsken.

Annars håller jag med om det mesta som Magnus skriver, särskilt vad gäller att skära ned och fokusera på konflikter. Förutom Vishetens sällskap och kanske Khellinorden
Jag tycker det ger settingen särprägel, och jag vet faktiskt inte om det är så orealistiskt. Järn-och för den delen bronsålderssamhällen hade ju uppenbart en förvånade stor förmåga att organisera sig och skapa gemensamma institutioner och strukturer. Misstänker fö att skribenten var ganska inspirerad av traditionella tolkningar av druidväsendet. Vad tusan, det är ju fantasy!, och det ger särprägel!
Jo, Järn är en klockren grund för en K-världsmodul. Tror man behöver lägga till typ 5% regler så är det är klart. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Såvitt jag förstår är systemet till Järn open source?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Den stora utmaningen med att göra en remake är nog att sålla i texten. Det är väldigt mycket text, skriven ganska omständligt. Världsboken är typ 75% skönlitterära skrivövningar.

Att identifiera vad som är essentiellt och vad som är onödigt blaj är inte det lättaste, speciellt som K aldrig varit ett så stort spel att det uppstått ett koncensus om det bland fansen.

Religionen - är den central för settingen eller går den att göra om helt utan att något går förlorat?

Den Mörka Tiden, epoken som ugör 90% av historiekapitlet. Är den verkligen så viktig?

Osv.

Oavsett finns det i princip ingenting som går att återanvända rakt av. Även om ett koncept eller upplägg håller, så måste det förtydligas, expanderas eller vinklas om för att funka idag. Se exempelvis diskussionen om ätter/klaner ovan.

En intressant grej är att uppfattningen ”K är ett spel om att sno grannarnas leriga får” saknar stöd i grundboxen. Tyvärr finns det inte mycket stöd för exakt vad man förväntas göra alls, annat möjligen att söka ära och berömmelse.

Reglerna och settingen är förvånansvärt tomma på äventyrsuppslag och plot hooks. Man får inte ens en vettig bild av hur situationen på kontinenten ser ut idag. Vilka konflikter ligger och bubblar? Vilka agendor har olika grupperingar? Finns det några hot eller mysterier att börja nysta i? Ingen aning.

Där har en eventuell remakekonstruktör en del att bita i.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
En intressant grej är att uppfattningen ”K är ett spel om att sno grannarnas leriga får” saknar stöd i grundboxen. Tyvärr finns det inte mycket stöd för exakt vad man förväntas göra alls, annat möjligen att söka ära och berömmelse.
Jag ser ingen motsättning här.

-”Wow El-Khaarazoor har stulit Moor Poorkoboorz gyttjiga lamm. Han kan nu utföra den legendariska Ullzkoor-ritualen för att frammana organiskt toapapper! Han ligger väldigt bra till för att ta över om hövdingen skulle råka ut för blodshämnd från Boork Biirgerzoons bröder”.

Det börjar likna en USP. Shit vilket bra spel det kan bli!?

//EvilSpook
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Då blir frågan genast vilka som räknas till "folket". :) För att fortsätta RuneQuest, så är "folket" som har rösträtt där fria jordägare med tillräcklig vapenuppsättning för att kunna delta i ett vapentag. Det känns inte trovärdigt att det skulle vara en fullödig demokrati (till skillnad från t.ex. en atensk eller germansk demokrati) - sådant finns bara inte historiskt.
Tydligen funkar det så att det hålls en stor folkomröstning i huvudstaden. Den överses av Vishetens sällskap som ser till allt går rätt till och ”är i överenstämmelse med gudarnas vilja”. Det får ju en att misstänka att folkomröstningen mest är en en show och att VS är kingmakers.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tydligen funkar det så att det hålls en stor folkomröstning i huvudstaden. Den överses av Vishetens sällskap som ser till allt går rätt till och ”är i överenstämmelse med gudarnas vilja”. Det får ju en att misstänka att folkomröstningen mest är en en show och att VS är kingmakers.
För att citera Stalin är det viktiga inte vem som röstar, utan vem som räknat rösterna?
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag ser ingen motsättning här.

-”Wow El-Khaarazoor har stulit Moor Poorkoboorz gyttjiga lamm. Han kan nu utföra den legendariska Ullzkoor-ritualen för att frammana organiskt toapapper! Han ligger väldigt bra till för att ta över om hövdingen skulle råka ut för blodshämnd från Boork Biirgerzoons bröder”.

Det börjar likna en USP. Shit vilket bra spel det kan bli!?

//EvilSpook
Ja man kan göra mycket skoj med den kontrasten tror jag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Ja man kan göra mycket skoj med den kontrasten tror jag.
Det finns ett element av ”wow that escalated quickly” i settingen som tilltalar mig. Man går ut för att hämta tillbaka sitt leriga får, och plötsligt ligger man i blodsfejd med grannklanen och är jagad av en enögd häxas tama demon.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
På FB skrev Åke Rosenius följande, som jag tyckte var rätt intressant:
Omslagen till Khelataar hade INTE med lättklädda tjejer (vilket hälften inte av dem har, och Tarakh och SL-skärmen har en lättklädd kille istället; Zimarakh har en dude som är lite casual) för att "skrupelfritt vända sig till hormonstinna tonårsgrabbar" etc etc ad nauseum, moralistjävlar -- de hade det därför att det var de omslagsbilder som var användbara.
1990 kunde man inte gå online och maila en commission på en högupplöst PDF till nån skicklig snubbe i Brasilien som man hade hittat på DeviantArt; man fick vända sig till en bildbyrå. Lancelots hette Norma Illustrators och höll till i Spanien. Proceduren för att skaffa fantasybilder från dem var följande:
Man ringde upp dem och beställde x antal bilder inom kategorin "fantasy"; mer specifika önskemål än så var no habla espanol för deras engelska var usel. Sedan valde DE ut x antal fantasymotiv och snigelpostade dem till en som repro-diabilder, tillsammans med en faktura. Ingen retur; man fick betala för det som de hade skickat.
Därefter höll man upp diorna mot en lampa och försökte utröna vad de föreställde, och - om man tänkte använda dem som omslag till Khelataarprodukter - slängde undan alla som innehöll gigantiska drakar, Askungen-slott, riddare i helrustningar, brinnande svärd o dyl. Det var ungefär 80-90% av dem (som man ändå fick betala för). Kvar fanns ett litet fåtal som inte gallskrek High Fantasy... vilket ganska ofta var bilder med just lättklädda tjejer på. När konstnären fokuserar på dem så blir det ganska ofta mindre av andra fantasydetaljer i bilden, nämligen.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
För inspiration om hur en klankultur där heder är central fungerar kan jag rekommendera Klanvälde : från stamsamhälle till rättsstat av Mark S Weiner. Han har ett uttömmande kapitel om just Island.
 
Top