Varför ingen nyversion av Khelataar?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Oväntat designbeslut att göra reglerna ohyggligt tungrodda om nu det var målet...
Jag påstår att på den tiden fanns det en fascination och ett mål med rollspelsregler att göra dem realistiska - i meningen att de skulle simulera vapen, färdigheter, skador och utmattning på ett sanningsenligt sätt. Detta ifrågasattes inte på riktigt (det fanns liksom ingen som sade - vore det inte roligare med Mörk Borg eller Whitehack istället). Man kan se detta i regler/färdighetslistor i spel som Western. Man kan se det i Kelataar. Och man kan se det i alla artiklar i Sinkadus med extra-regler för allt möjligt.

För egen del var Rolemaster det sista spelet vi spelade innan vi lade rollspel på hyllan i 20 år. Så om jag verkar efterklok ovan, så var det inte så. Jag körde också komplicerade system in i kaklet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag påstår att på den tiden fanns det en fascination och ett mål med rollspelsregler att göra dem realistiska - i meningen att de skulle simulera vapen, färdigheter, skador och utmattning på ett sanningsenligt sätt.
Visst är det så - Western 1 och Khelataar är de svenska extremexemplen. Men samtidigt valde man ju också ett system med drösvis med bokföring, vilket helt oundvikligt måste äta tid från rollspelandet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Dålig koll på reglerna i K, men är de samma som i Wastelands var det ju knappast på en nivå så det tog någon tid från rollspelandet (men jag tycker ju rollspelande i allra högsta grad är sådant som rör interaktionen med systemet lika mycket som att snacka IC eller beskriva vilka balla läderbyxor min karaktär har). Wastelands körde vi massor, helt och hållet som en enda stor öppen värld med intriger och helt spelardrivet. Kan lätt se att en värld som ialf den K målar upp, med klaner, intriger, med nationsbygge in the works, osv, är en perfekt grogrund för sådant. Det var en av anledningarna att jag för massa år sen var rätt sugen på att köra igång något med Burning Wheel i samma värld, och nu när det släppts regler för krigföring och faktioner skulle det klicka än mer faktiskt, men ides aldrig bry mig längre än att skumma lite i världsboken. Jag har noll problem med detaljerade regelsystem, ge mig 500 sidor regler och jag njuter av varje sida. Men ge mig 500 sidor setting och jag vill slita ögonen ur mig innan jag ens kommit genom första femtio sidorna.....

Men överlag, vi skulle behöva ett nytt Khelataar, i meningen någon slags nystart för spel som är mer än tre stats och gör vad du vill.... fram för lite mer tunga system som tar tid att lära sig och tid att bemästra.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nä, det sålde 8000 ex
Även om den ursprungliga definitionen var snävare uppfyller Khelataar givetvis den mer moderna vidgade definitionen.

Det är ju klart att Khelataar är en heartbreaker när man tänker "och detta trodde skaparna skulle gå bra...?"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ska vi vara ärliga är det ju detta som är Khelataar's enda överlevande arv... lite som "Evony - rollspelet" :)
Det finns ju massor med människor både i denna tråd och i andra som gillar settingen så jag håller inte alls med. Sen angående reglerna som tycks varit ganska omfattande blev ju senare i och med Eon och Neotech lite mer standard ett tag inom svenskt rollspel så det skulle ju lika så gott också kunna klassas som ett arv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men överlag, vi skulle behöva ett nytt Khelataar, i meningen någon slags nystart för spel som är mer än tre stats och gör vad du vill.... fram för lite mer tunga system som tar tid att lära sig och tid att bemästra.
Ja, det är ju inget snack om att sådana finns, och ofta får man väldigt bra emergenta effekter. Jag tänker på Pendragon och Ars Magica som exempel på spel som gör det helt rätt. Ett Khelataar som medvetet och genomtänkt görs som ett litet (men inte mycket) tyngre neotrad kan nog funka. Se definitivt till att bygga in system för communities och sådant.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det finns ju massor med människor både i denna tråd och i andra som gillar settingen så jag håller inte alls med.
Jag tror personligen det finns bra många mer värdiga IP att fokusera på...
Men det behöver givetvis inte betyda något. Jag har sett sämre pitchar dra in stålar på Kickstarter så go for it (y)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är ju klart att Khelataar är en heartbreaker när man tänker "och detta trodde skaparna skulle gå bra...?"
Well, Drakar och Demoner ansågs som väldigt barnsligt av äldre spelare, avancerade "realistiska" regelsystem var i ropet, så jag kan absolut förstå hur de resonerade.

Det finns en massa orsaker till att spelet inte blev någon succé som inte har att göra med reglerna och settingen. Äventyrsspel var såvitt jag förstår rätt duktiga på att göra mos av sina konkurrenter, reglerna trycktes bara upp i 8000 ex (men sålde ju faktiskt slut), spelet kunde inte säljas i leksaksbutiker då det var en bok och inte en box etc.
 
Top