Varför ingen nyversion av Khelataar?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Angående att spelet har sina brister och kanske inte har åldrats med särskilt bra värdighet. Jag köper det, men ska man se objektivt på se andra spel som det gjorts nyutgåvor på så skulle ju samma sak kunna sägas om dem, skillnaden är att de var mer populära för sin tid. Men låt oss leka med tanken på om de inte var det:

Remake av Drakar och Demoner - Har ett vagt minne av det spelet. Det var väl okej för nybörjare på den tiden, men hade en rörig spelvärld och äventyren stämde inte överens med vad settingen lovade. Är det någon mening att göra en nyutgåva på det spelet?

Remake av Neotech - Ah, det var väl ett obskyrt spel från typ tidigt 90-tal som var en cyberpunk-ripoff med jättekomplicerade regler? Är det värt att göra ett nytt spel på det?

Remake av Western - Minns det som ett spel med en intressant setting men med ospelbara regler. Vet inte om det skulle funka idag.

Vad jag menar är att fokuserar man på vad som inte funkar med gamla spel så skulle nog de flesta bli svåra att göra om.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Precis. Det KAP gör så bra är blandningen av konkret vardag och fantastik/mystik, och det faktum att kulturens delvis gestaltas genom rollspersonernas personlighet - det gör att kulturen är närvarande både när man bråkar med grannen om de där korna och när man jagar den där draken.
Den i mitt tycke bästa Glorantha-kampanj som skrivits, Red Cow (Ian Cooper, två delar), har en massa vardagsliv med problem som att er grannklan är besvärlig (igen!) eller att ockupationsmakten förtrycker er religion, vilket gör kontrasten fantastisk de få gånger man är ute och slåss mot vandöda som bygger hus av människoben eller spikar upp nya stjärnor på himlavalvet (jo, faktiskt).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Själv känner jag väl att det blir rätt märkligt att göra ett spel med en fräck, originell järnålderssetting och sedan ge ut fantasygrottor modell 101 som äventyr till det. Det känns ogenomtänkt och jag skulle välja bort ett sådant spel idag. Back in the days var det ju inte så noga, för vi förstod inte bättre, och det vi hade ju ofta kul ändå. MERP är ju typ det sämsta system man kan tänka sig för att köra i Tolkiens Midgård men vi hade ju sjukt kul ändå. Det betyder inte att vi led av falskt medvetande. Idag skulle jag dock aldrig välja att använda det systemet eller den sortens äventyr om jag skulle spela i Tolkiens Midgård-
Ok då är jag med dig på hur du tänker . För mig är det inte ett problem då vad jag förstått khelaatar utspelar sig i en fantasyvärld och inte är en simulationistisk historiskt korrekt järnålderssetting. Järnålder är bara den teknologinivå som setting befinner sig på i min mindset , det är fortfarande en fantasysetting så det kan fortfarande finnas dungar och monster och ruiner kvar ifrån dom som kom före och magiska artefakter osv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Remake av Drakar och Demoner - Har ett vagt minne av det spelet. Det var väl okej för nybörjare på den tiden, men hade en rörig spelvärld och äventyren stämde inte överens med vad settingen lovade. Är det någon mening att göra en nyutgåva på det spelet?
Om någon samlar ihop rättigheterna och backar upp det hela med både kapital och kompetens, låter det sig nog göras - det är visserligen ett makalöst vanskött varumärke, men sdåant går ju att fixa. Däremot funkar knappast den sortens illa utförda halvmesyrer vi sett på sista tiden. Kopparhavets Hjältar är det "riktiga" Drakar och Demoner och Ereb Altor nuförtiden, trots att de inte har namnet.

Remake av Western - Minns det som ett spel med en intressant setting men med ospelbara regler. Vet inte om det skulle funka idag.
Det finns väl flera gånger om till och med?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Remake av Drakar och Demoner - Har ett vagt minne av det spelet. Det var väl okej för nybörjare på den tiden, men hade en rörig spelvärld och äventyren stämde inte överens med vad settingen lovade. Är det någon mening att göra en nyutgåva på det spelet?
Håller inte med om detta. Det hade ingen spelvärld alls - den kom först typ 86 - och det var inte en bug, utan en feature. Världen uppstod under spelandet, och det var bra så. Problemet med DoD Retro är väl dels att det inte blev vad som lovades, dels inte löste regelproblemen i ursprungliga DoD?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Om någon samlar ihop rättigheterna och backar upp det hela med både kapital och kompetens, låter det sig nog göras - det är visserligen ett makalöst vanskött varumärke, men sdåant går ju att fixa. Däremot funkar knappast den sortens illa utförda halvmesyrer vi sett på sista tiden.

[...]

Det finns väl flera gånger om till och med?
Det var ju exakt min poäng.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Den i mitt tycke bästa Glorantha-kampanj som skrivits, Red Cow (Ian Cooper, två delar), har en massa vardagsliv med problem som att er grannklan är besvärlig (igen!) eller att ockupationsmakten förtrycker er religion, vilket gör kontrasten fantastisk de få gånger man är ute och slåss mot vandöda som bygger hus av människoben eller spikar upp nya stjärnor på himlavalvet (jo, faktiskt).
Och jag tror det är något sådant som Khelatar saknar - en twist, en motor för fantastisak äventyr, som kuggar i grundsettingen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Håller inte med om detta. Det hade ingen spelvärld alls - den kom först typ 86 - och det var inte en bug, utan en feature. Världen uppstod under spelandet, och det var bra så. Problemet med DoD Retro är väl dels att det inte blev vad som lovades, dels inte löste regelproblemen i ursprungliga DoD?
Jo, jag funderade lite på hur jag skulle beskriva det hela. Skulle ju lika gärna kunna säga: "Har ett vagt minne av det spelet. Det var ju bara en massa regler, som är helt daterade idag, och ingen spelvärld. Varför skulle man vilja göra en remake på det?"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jo, jag funderade lite på hur jag skulle beskriva det hela. Skulle ju lika gärna kunna säga: "Har ett vagt minne av det spelet. Det var ju bara en massa regler, som är helt daterade idag, och ingen spelvärld. Varför skulle man vilja göra en remake på det?"
För att man är nostalgiskt, men vill spela ett bra spelsystem. Och Hjältarnas tid gör ju rätt mycket det jobbet, men det gör för stora avsteg från den ursprungliga regelmotorn för att tillfredsställa min inre tioåring.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Angående att spelet har sina brister och kanske inte har åldrats med särskilt bra värdighet. Jag köper det, men ska man se objektivt på se andra spel som det gjorts nyutgåvor på så skulle ju samma sak kunna sägas om dem, skillnaden är att de var mer populära för sin tid.
Jo men precis. Vad är poängen med att göra en nyversion av ett spel som inte var poppis? Om få personer ens kommer ihåg spelet och de som gör det har negativa snarare än nostalgiska minnen av det känns det ju knappast som att man har mycket att tjäna på det istället för att göra ett nytt spel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Men låt oss leka med tanken på om de inte var det
Fast det är ju den springande punkten för Khelataar. Det kan vara ogrundat men inte desto mindre ett faktum. Våra olika svar förklarar på sina sätt varför det inte va spelat och därmed det inte finns något sug efter en remake. Men det sagt, jag tror det kanske skulle kunna flyga men det är vågspel (och bristen på popularitet gör att det inte finns några eldsjälar som kan driva det).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jo men precis. Vad är poängen med att göra en nyversion av ett spel som inte var poppis? Om få personer ens kommer ihåg spelet och de som gör det har negativa snarare än nostalgiska minnen av det känns det ju knappast som att man har mycket att tjäna på det istället för att göra ett nytt spel.
Det bästa omdömet vi kommit upp i hittills är väl typ "helt okej".

Hur många här skulle backa ens en bra, genomtänkt nyutgåva?

Inte jag. Jag sålde min box för länge sedan och har aldrig ångrat det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och jag tror det är något sådant som Khelatar saknar - en twist, en motor för fantastisak äventyr, som kuggar i grundsettingen.
Jag tror inte ens att det nödvändigtvis måste vara fantastiskt, men det måste vara dramatiskt. Antag att någon sorts mer teknologiskt avancerade kolonisatörer anlände till Khelataar och ni måste få arslet ur vagnen, komma över gamla klankonflikter, och få någon ordning på magin om ni inte ska bli helt överkörda? Då har vi plötsligt ett dramatiskt moment (ja, jag tror att Spirit Island: the RPG skulle funka jättebra, hurså?).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
För att man är nostalgiskt, men vill spela ett bra spelsystem. Och Hjältarnas tid gör ju rätt mycket det jobbet, men det gör för stora avsteg från den ursprungliga regelmotorn för att tillfredsställa min inte tioåring.
Jo precis. det är lite min poäng. Tror jag var otydlig i inlägget där jag refererar till de andra spelen. Jag tycker alltså inte så om dem som jag skrev, utan jag ville illustrera hur resonemanget kan bli om man ser det från det hållet att man fokuserar på spelets nackdelar. Men precis som du illustrerar så kan det lika gärna bli fördelar, beroende på hur man hanterar remaken.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jo men precis. Vad är poängen med att göra en nyversion av ett spel som inte var poppis? Om få personer ens kommer ihåg spelet och de som gör det har negativa snarare än nostalgiska minnen av det känns det ju knappast som att man har mycket att tjäna på det istället för att göra ett nytt spel.
Absolut jag köper det. Jag antar att jag haft en liten annan bild tidigare, att folk visserligen inte gillar reglerna men diggat settingen rätt hårt. Men jag kanske har för selektivt minne kring den saken. Jag har i alla fall inte hört särskilt många negativa saker att säga om spelets setting. Inte förrän jag startade denna tråd i alla fall :LOL:

Angående att spelet inte var poppis. Kanske det, men jag tror väl inte att det var mindre poppis än vissa andra spel som antingen fått eller det planerats nyutgåvor till. Chock som jag redan nämnt, Wasteland, Western, Partisan o.s.v.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är ju en av de märkliga paradoxerna med samtiden att man gör remakes och satsar på varumärken även för sådant som inte funkade första gången. Remake på Waterworld, liksom?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är ju en av de märkliga paradoxerna med samtiden att man gör remakes och satsar på varumärken även för sådant som inte funkade första gången. Remake på Waterworld, liksom?
Jag tycker nog tvärtom. Tycker nästan att det är konstigare att göra remakes på något som var fantastiskt från början. Varför då göra en ny version liksom? Finns det ett verk som inte funkade första gången men hade stor potential så tycker jag att en remake känns vettigt (huruvida Waterworld har stor potential överlämnar jag dock åt andra att avgöra).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tycker TS har helt rätt

Saknas ett spel som är i en förmedelltid, antik/bronsera setting med mystisk magi underutvecklade vapen och rustningar, och snygga män och kvinnor i läderhudar som äventyrar i en het och farlig terräng. Tror ett sånt spel skulle kunna bli en storsäljare.
 
  • Like
Reactions: abe

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Saknas ett spel som är i en förmedelltid, antik/bronsera setting med mystisk magi underutvecklade vapen och rustningar, och snygga män och kvinnor i läderhudar som äventyrar i en het och farlig terräng. Tror ett sånt spel skulle kunna bli en storsäljare.
Go for it!
Jag köper ett ex, om det inte blir för dyrt!

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Saknas ett spel som är i en förmedelltid, antik/bronsera setting med mystisk magi underutvecklade vapen och rustningar, och snygga män och kvinnor i läderhudar som äventyrar i en het och farlig terräng. Tror ett sånt spel skulle kunna bli en storsäljare.
Kommande svenska RuneQuest torde träffa rätt många av de punkterna, i alla fall!
 
Top