DoD Varför inga spelbara halvjättar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja men vi ser inte problem när spelarna utsätts för resar, arga minotaurer, retfulla älvor.
Nej, för då utgör de problem för spelarna att lösa, inte för SL.

Vi behöver ändra spelledarens perspektiv till att se möjligheterna med stora/små RP istället. Ge spelledaren en samling verktyg för att utnyttja dem till sin egen fördel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nej, för då utgör de problem för spelarna att lösa, inte för SL.

Vi behöver ändra spelledarens perspektiv till att se möjligheterna med stora/små RP istället. Ge spelledaren en samling verktyg för att utnyttja dem till sin egen fördel.
Jag tror att "halv-" elementet är viktigt. Om vi pratar om sex-metersjättar eller teskedsgummor så blir det väldigt svart-vitt. Jätten kan inte vara med i 80% av äventyret och krossar sedan motståndet med en knytnäve.

Om vi istället pratar om 2.5-3m jättar, minotaurer, resar, samt ankor, vättar och råttfolk så blir storleken mer ett nackdel än något som helt blockerar att vara med i en scen.

Och nu har vi inte ens pratat om Kentaurer. Och sjöfolk
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Om vi istället pratar om 2.5-3m jättar, minotaurer, resar, samt ankor, vättar och råttfolk så blir storleken mer ett nackdel än något som helt blockerar att vara med i en scen.
Absolut! Det är vad jag haft i huvet för mina inlägg. Well, på den mindre skalan inkluderade jag nog allt från en tvärhand och uppåt. Men tråden handlar ju om stora rollpersoner så det kan ju lämnas därhän =)

Men jag tror att en väldigt stor del av problemen skulle kunna lösas väldigt enkelt (om än inte billigt); fler bilder som inkluderar väldigt stora rollpersoner i olika sammanhang där storleken kan utgöra ett besvär.

Shadowrun har ju exempelvis alltid haft skitstora troll som spelbara rollpersoner, men det mesta av den artwork som finns som inkluderar troll visar dem stående på toppen av hus eller på öppen gata. Inte i korriodorerna i ett kontorshus eller i avloppen...

Mer bilder på halvjättar som kryper platt på mage genom trånga avlopp! Som hukar sig i bakgrunden av en värdshusscen och försöker få plats mellan bardisken och den öppna spisen utan att bränna sig eller krossa någon. Som sitter inklämd vid ett bord på två stolar med ett pyttelitet stop öl försiktigt hållt i två fingrar.

Etablera stora karaktärer i folks sinnesbilder, så kommer stora rollpersoner att följa! Gör det rellaterbart för både spelare och spelledare!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Mer bilder på halvjättar som kryper platt på mage genom trånga avlopp! Som hukar sig i bakgrunden av en värdshusscen och försöker få plats mellan bardisken och den öppna spisen utan att bränna sig eller krossa någon. Som sitter inklämd vid ett bord på två stolar med ett pyttelitet stop öl försiktigt hållt i två fingrar.
Det här har ju ffa potentialen att vara grymt kul bilder :)
 
Top