Nekromanti Varför Greyhawk?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Jag undrar varför WotC valde Greyhawk som standardspelvärld för D&D 3e? Är det så att man helt enkelt gjorde en missbedömning om vilken som var den populäraste världen eller finns det andra anledningar?

Jag får i varje fall intrycket att Forgotten Realms är en betydligt populärare spelvärld (främst med tanke på antalet moduler som släppts och hur många datorspel som utspelar sig där).

Även Eberron har man ägnat betydligt mer energi åt.

Är Greyhawk också en "klassisk" D&D-värld eller är den uppfunnen för just D&D 3e? Om man kollar Greyhawkprylar i Wizards produktkatalog så finns det bara några sketna pocketböcker och Living Greyhawk Gazetteer. Tänkte man från början att Greyhawk skulle representeras i moduler i lika stor omfattning som FG?

Många frågor, och jag hoppas på många svar.

Själv tycker jag att Greyhawk verkar vara en rätt blek version av Forgotten Realms. Jag hade hellre sett att den lilla världsbeskrivning som finns i Core Rules (typ gudarna) var inriktad mot Faerun/Forgotten Realms.

- Vulf
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
du hittar mer om det här om du söker lite...

Men Greyhawk är äldre än FR, om jag minns rätt så är det väl en av de första, om inte den första världen till D&D, och 3e tog på många sätt steg tillbaka närmare 1e än 2e. Därför valde man GH.

Men det är väl ändrat i och med 3.5e eller minns jag fel då?

Jag har Living Grehawk gazetter ståendes i bokhyllan och om jag minns rätt så var just blek version av FR det jag tänkta när jag läste den. men då hade inte FRCS kommit till 3e än så man tog vad man kunde :gremsmile:


chrull
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Chrull:
Men Greyhawk är äldre än FR, om jag minns rätt så är det väl en av de första, om inte den första världen till D&D, och 3e tog på många sätt steg tillbaka närmare 1e än 2e. Därför valde man GH.
Greyhawk är den första TSR-producerade spelvärlden till AD&D (Wilderlands/the City State Campaign var den första officiella D&D-världen, men den producerades till OD&D av Judges Guild). Greyhawk ligger något närmare det som har varit standard-AD&D i regelböckerna än FR (har dock halvdålig koll på 2e, så det kanske var lite annorlunda där). Exempelvis bygger klassiska besvärjelsenamn på Greykawk och även dvärg- och alvtyper. Jag tror t ex inte att det har funnits gold dwarves eller sunelfs i några grundböcker till AD&D.

Om 3e ligger närmare 1e än 2e tål att diskuteras, men den känsla man ville förmedla ligger nog lite närmare tidig AD&D och att då välja Greyhawk som standardvärld kan förefalla naturligt. Det var nog också en liten hyllning till spelets upphovsmän att välja GH. Allt i 3e är dock inte GH-inspirerat - exempelvis tycker jag att halflings ligger närmare Dragonlance än GH (där de ursprungligen var mer lika hober).

Chrull:
Men det är väl ändrat i och med 3.5e eller minns jag fel då?
Gudar, besvärjelsenamn, dvärg- och alvtyper i 3.5 bygger alltjämt på Greyhawk.

Chrull:
Jag har Living Grehawk gazetter ståendes i bokhyllan och om jag minns rätt så var just blek version av FR det jag tänkta när jag läste den. men då hade inte FRCS kommit till 3e än så man tog vad man kunde
Living Greyhawk Gazetteer är inte lika snyggt gjord som FRCS. Jag håller dock inte med om att Greyhawk är en blekare värld än FR - den stora skillnaden mellan världarna är att GH känns mer europeisk medeltid än FR och att det inte finns riktigt lika många jättehöglevel-NPC:s i GH (åtminstone inte goda sådana - vem av Iuz och Elminster som skulle vinna en fight vågar jag inte spekulera i...). Hade jag valt att spelleda någon av GH och FR hade jag förmodligen valt GH (därmed inte sagt att jag har särskilt mycket emot FR).

Vitulv:
Är det så att man helt enkelt gjorde en missbedömning om vilken som var den populäraste världen eller finns det andra anledningar?

Jag får i varje fall intrycket att Forgotten Realms är en betydligt populärare spelvärld (främst med tanke på antalet moduler som släppts och hur många datorspel som utspelar sig där).
Jag tror att man visste att Forgotten Realms var den klart populäraste D&D-världen, så man gjorde nog inga misstag. Däremot kanske man hade planerat att publicera mer till GH än man i praktiken gjorde - man trodde nog att RPGA och Living Greyhawk Journal skulle vara mer livskraftigt än det visade sig vara.
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Jag tror att man valde Greyhawk som en tribut till Gary Gygax samt att man ville starta från ursprunget som en annan skribent redan påpekat.

Greyhawk var vad som gällde fram till sent 80-tal när Elminster och grabbarna kom från Ed Greenwood och tog över. Gygax hamnade i onåd och Greenwood producerad i högar - främst accessories med bakgrundsmaterial. Hur många versioner om olika landsdelar finns det ute?

I min spelgrupp har vi delat upp världarna mellan oss, jag har varit DM i Greyhawk och en annan har tagit hand om Forgotten Realms. Kanske bäst att avslöja var man har sina sympatier.

Jag har massor av material till Greyhawk och kan tipsa dig direkt om saker om intresse finns.

Mina favoriter inbegriper första Världsboxen till Greyhawk som kom 83 tror jag och sedan den fantastiska City boxen med stadskartorna till City of Greyhawk.

Arvet från Greyhawk syns ganska klart i regelboken. Rary, Tasha, Mordenkainen, Otiluke har besvärjelser uppkallade efter sig exempelvis.

Jag vill inte start någon debatt gentemot Forgotten Realms, men att kalla Greyhawk en blek kopia vet jag inte om jag köper. Forgotten Realms är i mitt tycke Greyhawk på steroider. Mycket high level NPC, massor av item, alltid bättre än bäst prestigeklasser och naturligtvis alver som spöar gudar och bara är bäst i största allmänhet.
Visst är det skönt att få vara lite besk i bland.
 
Top