Nekromanti Varför gör Daak ingenting?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I det officiella Eon finns en del gudar som tycks mycket "närmare" världen än andra, till exempel Xinu, som är en aktiv aktör i Mundana, och Dibuk, som kan nedkallas med en effekt. Men andra, till exempel Daak, tycks mer avlägsna, och det mesta de gör är att erbjuda gudomlig intervention på begäran, more or less...

hur kan detta komma sig? Varför är vissa gudar mer proaktiva än andra? I mitt Mundana tänker jag mig en uppdelning i lägre och högre gudar, samt lägre teotropiska andar som inte kvalar som gudar, ungefär såhär:

Lägre gudar är bland de mäktigaste varelserna i Mundanas Tellurium, och upptar höga platser i andeplanets hierarki, strax under de Högre gudarna. Lägre gudar definieras emellertid inte tvunget av att de är direkt underställda högre gudar, så mycket som att de har betydligt färre själar underställda sin egen Silvertråd. Lägre gudar anses av Mundanas dödliga varelser ofta ansvariga för specifika, mer avgränsade koncept i skapelsen, men i de fall lägre gudar under tusentals år knutit sig själva till dylika koncept kan de vara nästintill allsmäktiga inom dessas sfärer.
De högre gudarna är de mäktigaste av alla väsen i Mundanas primalsfär, och står i toppen av andeplanets hierarkier; om det finns något ovanför dem tvista de lärde. Högre gudar är ofta för-kataklysmiska, och relativt avlägsna från världen; de uppträder sällan själva i någon som helst fysisk form, utan utövar sin makt via lägre gudaväsen. Högre gudar beskrivs i Mundanas folks mytologier i regel som höggudarna i sin respektive panteon, och har sällan några föräldrar eller ursprungshistorier; snarast har de alltid funnits. De associeras ofta med specifika mystiska existensplan kopplade till deras natur, såsom Mhîmrättens Jahya, men till syvende och sist residerar de alla på andeplanet, om än på avlägsna platser otillgängliga för de flesta av Mundanas schamaner.
'Änglar' är en lös term som beskriver olika typer av besjälade tjänare åt världsalltets gudar. I den bredaste och slarvigaste definitionen kan begreppet omfatta allt som inte har fötts till en jordisk existens i khoran och står direkt under specifika gudar men högre än de flesta människor och andra dödliga väsen i andeplanets hierarki. Detta skulle då till exempel kunna inkludera natur- och elementarandar, primalväsen och demoner som går gudars ärenden. En smalare och mer användbar definition är utomvärldsliga varelser som ofta associeras med specifika gudars och demoners domäner, vilket då till exempel hade inkluderat primalväsen som även kan klassas som demoner, såsom Kvestorer, och elementarnymfer såsom Vestaler och Apsaror. Den smalaste definitionen används av västlandens magiker, som är de som forskat flitigast på utomvärldsliga hierarkier: i detta paradigm menar man att en riktig ängel måste ha en teotropisk själ, men av för låg rang för att ta emot qadosh från dödliga varelser på det sätt som sanna gudar gör. Detta resonemang är kontroversiellt då det till exempel underkänner apsarorna från att vara de vindänglar Mhîmrätten beskriver dem som.

Jargiens ensamme gud Daak anses av de lärde inte hålla sig med änglar. Detta är i kontrast till en missuppfattning bland många lekmän, där andra typer av väsen Daak sägs ha sänt ut uppfattas som en direkt motsvarighet till änglarna i Samorismen och Mhîmrätten. Skriftlärda Daakpräster insisterar på att det inte skulle anstå gudomens ensamma väldighet att befatta sig med sådana väsen, och går rentav ibland så långt som att påstå att ediler och vestaler är demoner sprungna ur tomheten och mörkret bortom skapelsens ljus.
men det här räcker inte för att erbjuda en förklaring. Här är problemet rent konkret:

I mitt Mundana håller Xinu för fullt på att fucka världen, har infiltrerat Daakkyrkan, och ställt till med en massa fanstyg i förklädnad av Daaks prästerskap. Varför gör Daak ingenting? Presumably är han en långt mäktigare gud än Xinu, så varför skickar han inte ned en Heavenly Host för att smasha Xinu tillbaka till apstadiet, reducera henne till en obetydlig ande i skuggorna? Vad kan Daak förnimma, vad -vet- han om Xinus agerande? Hur får en gud som Daak kunskap och vetskap om vad som sker i världen? Om vi antar att han har någon insikt i Xinus planer, vilket tycks troligt då Xinu var med Mörkret och fuckade världen i förra Eonen, varför i helvete gör han ingenting för?

Jag vill inte att Daak ska göra något, hör också till saken. Xinu är rollpersonernas antagonist, och det är bra för plotten att Xinu har ett slags överläge, och rollpersonerna har redan mäktig hjälp i form av drakarna, de -behöver- inte Daak på sin sida. Men mina plottmässiga intressen fordrar -någon- typ av resonemangsgrund, för jag är rädd att om jag låter Xinu infiltrera Daakkyrkan hursomhelst ska det börja kännas som det typ gör i mangan Berserk hela tiden, dvs att de onda gudarna är hyperproaktiva och kan jättelätt fucka totalt med den goda gudens planer och kyrkliga organisation utan att denne lyfter ett finger för att stoppa det. Och det känns jättekonstigt.

Hur kan jag förklara att avlägsna, übermäktiga gudar som Mhîm och Daak tycks såpass icke-aktiva i skeenden på Mundana? Det är givetvis möjligt att de helt sonika agerar mycket mer subtilt än Xinu, men varför lyckas Xinu isåfall infiltrera deras prästerskap överhuvudtaget?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Ymir said:
Hur kan jag förklara att avlägsna, übermäktiga gudar som Mhîm och Daak tycks såpass icke-aktiva i skeenden på Mundana? Det är givetvis möjligt att de helt sonika agerar mycket mer subtilt än Xinu, men varför lyckas Xinu isåfall infiltrera deras prästerskap överhuvudtaget?
Kanske Daak vet att Xinu kommer att besegras och att detta sker utan att Daak lägger sig i är mycket viktigare än allt ont som Xinu kan orsaka?

Har Daak och Mhïm profetiska krafter? Om så är fallet så är det möjligt att de redan har flyttat det där enda sandkornet som krävdes för att det mest gynnsamma utfallet skulle ske någon gång i framtiden?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mm, det är en möjlighet...

det primära problemet med den varianten är att Xinu också borde fatta detta, eller åtminstone känna ett tvivel och en växande paranoia: har hon tillåtits att uppnå allt hon gjort? Har de högre gudarna suttit tysta och iakttagit, i vetskap om att allt Xinu gör ändå är meningslöst? Det kan fungera, men jag hade hellre velat att Xinu somehow faktiskt har fog för att tro att hon har ett window of opportunity, att om hon kan smida medan järnet är varmt, medan de högre gudarna är passiva eller upptagna av någon anledning (vad den nu är...) så kan hon usurpera deras makt och i nästa eon bli en av världens ledande krafter.

kanske....är de högre gudarna så upptagna med att vara paranoida mot varandra (Mhîm blänger åt Daak som räds Cirzas växande inflytande och Cirza tror att Navare håller på att ta över...) att alla de lägre gudarnas små maktspel går dem helt förbi? Eller är de högre gudarna somehow upptagna med att sjunga godnattvisor för Drömmaren så världen inte totalförintas hux flux?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Finns det ens möjligheten att Daak inte ens har märkt vad Xinu håller på med än? Ungefär som vi själva inte märker de tusentals mikroskopiska varelser som lever överallt på oss.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hur kan jag förklara att avlägsna, übermäktiga gudar som Mhîm och Daak tycks såpass icke-aktiva i skeenden på Mundana? Det är givetvis möjligt att de helt sonika agerar mycket mer subtilt än Xinu, men varför lyckas Xinu isåfall infiltrera deras prästerskap överhuvudtaget?
Att gudar skulle vara allvetande och se allt som händer känns så mycket fel. Det är en abhramitisk tanke som rimmar illa med hur det verkligen se ut. I alla fall om man förutsätter att det är en gud som har förmågan att ingripa.

En tanke är att ju kraftfullare guden blir (ju fler dyrkare exempelvis) desto mer fjärmad blir den från Mundana. Desto mer uppfylls den med de psykotropiska filamenten som skänks den. Så likt en ballong som fylls med mer och mer Helium svävar den högre och högre upp.

Lägre gudar, som endast har ett fåtal dyrkare, är dock påtagligt närmare Mundana och har därför större direkt inflytande. Men skulle de komma att bli nog många skulle guden även där glida iväg. Xinu har ju själv vissa problem med att han börjar "splittras". Så kanske är denna entitet på väg att bli flera entiteter.

Kan det vara så att Xinu har "offrat" sig själv för "the greater good?".

Kan det vara så att Xinu i och med sin inkarnering kommer upphöra att existera och att detta är en fanatisk handling som på många sätt överensstämmer med de fanatiska medlemmarna.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Detta är bara fokucerat på Daak och jag har för lite koll på Mhîm för att kunna säga om det är applicerbart på denne.

Daak är vis men han har inte alltid varit det, en gång var han en naiv drömmare som drömde om att vara den enda guden, han var säker på att han kunde lyckas med detta och gjorde tillsammans med sina troende en megaloblastisk cermoni för att utplåna de andra gudarna, men denna slog fel, om det var för att han inte var tillräkligt kunnig eller för att någon klantade sig är osagt, men han kan inte längre se andra teotropiska flöden som inte är hans egna och är därmed övertygad att han lyckades, andra religioner är missledda troende och demoners inverkan enligt honom och är sådant hans troende kan ta hand om. Men han är vis, så skulle någon kunna övertyga honom om att andra gudar fanns skulle han nog se sitt felande och lägga sig i, men hur övertalar man den enda guden om att han inte är den enda utan att vara gud själv och om man mot förmodan lyckas, hur skulle Daak kunna motarbeta saker han inte själv kan se?

/Luna Lovegood
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Varför gör Daak ingenting?
Det kanske han gör. Vad får dig att tro att han inte gör det? Dessutom är Xinu, trots inkarnater och en växande skara troende inget större hot. Daak är den dominerande religionen i världen, och det är inte längre så relevant vad Xinu tar sig för eftersom perpetin närmar sig och Daak förbereder sig för konflikten mellan hans troende och demonhorderna. Xinu är, ärligt talat, lite sent ute.

Makten hos gudar verkar reflekteras i antalet troende de har. Antalet troende är vad som står emot perpetins demoner under själva peripetin, och efteråt är det de troende som skänker psykotropiska filament till guden genom bön. Makt = antal troende, och i det fallet är Xinu extremt svag, medan Daak är extremt stark.

Ymir said:
Presumably är han en långt mäktigare gud än Xinu, så varför skickar han inte ned en Heavenly Host för att smasha Xinu tillbaka till apstadiet, reducera henne till en obetydlig ande i skuggorna?
Av samma skäl som Samael nu är inlåst för all framtid. Han gjorde ungefär sådär, han bröt mot de universella lagarna och skickade ned ett eldregn för att rädda Hegor (tror jag det var) från Aziels dom. För detta brott mot de universella lagarna spärrades han in. Med andra ord, varför skulle han kissa i sina egna skor genom att bryta mot universella lagar, och skicka ned en divine host för att stoppa en minigud som knappt ens lyckats skapa en spricka i hans antal troende?

Ymir said:
Vad kan Daak förnimma, vad -vet- han om Xinus agerande? Hur får en gud som Daak kunskap och vetskap om vad som sker i världen? Om vi antar att han har någon insikt i Xinus planer, vilket tycks troligt då Xinu var med Mörkret och fuckade världen i förra Eonen, varför i helvete gör han ingenting för?
Som jag sade så tror jag att han gör det, men han gör det genom att aggressivt försöka omvända folk till att tillbe honom, i stället för att angripa korruptionen i de egna leden. Tiden rinner ut och mörkret står runt dörren. Gudarna tänker troligen inte i omedelbarhet, utan de planerar för eoner framåt - Xinus nuvarande tilltag är ett ickeproblem jämfört med vad som kommer snart. Daak försöker väl troligare befästa sin maktposition genom korståg och spridandet av sin lära för att kamma hem så mycket psykotropiska filament som möjligt, innan perpetin är på oss.

Ymir said:
Hur kan jag förklara att avlägsna, übermäktiga gudar som Mhîm och Daak tycks såpass icke-aktiva i skeenden på Mundana?
Har frågat mig själv samma sak, men jag återkommer jämt till att basen för makt för gudar är antalet troende. En hög korrumperade präster är ett ickeproblem eftersom det blir så begränsat. Även om prästerna då används för att rekrytera Xinu-kultister, så är basen för Xinus dyrkan så krånglig och opraktisk att PR-kostnaden (dåligt rykte för Daakpräster) är dyrare än att utrota infiltratörerna.

Jag kan tänka mig att Daak taktiskt väntar på att Xinu skall bli ett problem för allmänheten, så att Daaks troende ber om hjälp och ger Daak mandat att svepa in och utrota problemet och därmed grunda en "nödvändighet" för en inkvisition bland prästerskapet inför det stundande mörkret.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Pendragon föreslog annorstädes att anledningen att de högre gudarna agerar så subtilt är att alltför dramatiska ingrepp från deras sida underlättar för Urmörkret att läcka in i Mundana. För Xinu och hennes gelikar är detta, needless to say, ett icke-problem, och de kan därför strössla med teotropi av hjärtans lust. Daak däremot måste väga alla sina handlingar på guldvåg, eftersom Urmörkret is out to get him.

Sedan droppades också en kompatibel idé att man måste betänka att Daaks uppmärksamhet är fokuserad på femtitusen olika tillbedjare, medan Xinu kan inrikta sig helt på sina fem, och därför inte behöver vara lika ekonomisk med sina handlingar. Daak får nöja sig med att ge gudomlig inspiration till en bondflicka, vilket mycket väl kan löna sig stort i det långa perspektivet, medan Xinu kan regna eld och låta helmgastar skövla hela städer. Det är i det längre perspektivet inte tvunget mer effektivt än Daaks metod, men just nu ter det sig onekligen som att Xinu har en viss fördel; och varför inte? Hon är på Mörkrets sida, och just nu har hon inget att frukta där; det är ett problem för senare, när Mundana ligger skövlat och Urmörkrets furstar vill göra upp om de glödande resterna.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Intressanta tankar indeed.

Jag tänker mig också att Daaks heliga förmål är en aning mer komplexa och mer användbara än Xinus. Jag menar att användbarheten för Xinus trolleriföremål är en aning begränsat, medan varenda person som gifter sig i Daaks kyrka får en quadosh (har jag för mig i alla fall).

Man kan ju köra som man vill såklart, och beroende på hur man ser det så får det olika effekter. Daak har ju utfört betydligt fler under än Xinu om man räknar på lite längre tid. En hel hög med personer har blivit teotropiska väsen under Daak.

Jag tänker mig det som den där klassiska bilden av två Gudar som spelar schack. Daak låter just nu Xinu ta hans Bishop, eftersom han själv planerar att svepa in med ett schack matt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Eons gudar har aldrig slagit mig som speciellt snälla, så kan det vara så att Daak och Co helt enkelt inte bryr sig, eller att apokalypser är en del av universums ordning, precis som regn eller jordbävningar?
Demonerna har ju också sin platts för att hålla drömmaren fången, vad säger att de inte ingick ett avtal i tidernas begynnelse, vi hjälper gudarna att hålla universum vid liv, men vart tiotusende år så får vi härja sönder mundana. Dessutom så är det ju i de svagare gudarnas intresse att omstörta den gamla ordningen, såsom ödlemännen och arachniderna utrotades och deras gudar med dem så är det nu nästa grupp av gudar och deras rasers tur att få sin platts i solen.
Slutligen så kan det ju även vara så att de högre gudarna inte behöver mundanas folk något mer, att vara en högre gud är bara ett steg i deras existens, liksom en politikers tid i den lokala ungdomsföreningen bara var ett kliv på vägen mot posten som statsminister eller Idrottsproffsets första idrottsklubb bara är ett sentimentalt minne tjugo år och fem OS guld senare.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Såsom jag ser det så lägger sig Daak personligen sällan i världen med dunder o brak, men han har ju en mindre armé utav helgon och andra gudomliga varelser till hans tjänst. Dessa är ju i den rätta bemärkelsen förmodligen Gudar, dvs teotropiska väsen. De mäktigaste utav Daaks helgon kan nog uppbåda lika stor kraft som Xinu. Så hans helgon borde nogkunna lägga sig mer värdsligt i leken.

Exempelvis kan man låta någon viktig spelare, en hertig, primod eller konungen besökas utav en rådgivare som är den köttsliga formen utav något av helgonen eller något sådant. En sådan rådgivare bör ju kunna vara ganska kick-ass om så krävs.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Enligt Daakkyrkan så inväntar man ju den sista av de fyra (fem) evangelierna (eller vad de kallas) vilket öppnar för att Daak faktiskt har planerat att skicka in nya "Ljusbringaren" i anslutning till kommande apokalyps.

För övrigt så är Daakkyrkans viktigaste ledord "Gör vad du kan" vilket kanske innebär att Daaks följare faktiskt förväntas anstränga sig och klara sig själva. Daak är ju trots allt den 'största' guden och kan ju tillåta sig vara lite kräsen, eller iallafall förvänta sig att hans tillbedjare får leverera och utifrån sina utgångslägen, faktiskt också ska resa sig över de som tillhör andra religioner.

Föreställ dig vad en präst i vår värld skulle svara på frågan om varför Gud inte gör något åt krig, svält, lidande etc. Ett rimligt svar är att det står bortom vår fattningsförmåga som människor.

Om vi tänker oss att eons Gudar får styrka i förhållande till antal tillbedjare och då får pluspoäng. Högst upp finns då Daak, och Daak ser då tydligast de andra Gudarna som har näst flest tillbedjare. Dessa kan vara de tydligaste måltavlorna för honom. Xinu med förhållandevis få tillbedjare kanske inte riktigt syns i Daaks synfält. Det kanske även är så att de demoniska krafterna och deras "demongudar" stiger i styrka i på det demoniska planet vilket står i motsats till det gudomliga planet, och ger att ju fler tillbedjare en demon har, desto svårare är det för de "goda" gudarna att se denna varelse och dess tillbedjares aktivitet.

Själv vill jag inte dela in varken Mundana eller någon annan värld i ont eller gott, jag vill bara erbjuda olika förklaringar som kanske kan funka för andra. Som SL är jag också tveksam till att alla gudar som tillbeds i Mundana faktiskt finns och existerar där. Det kan ju i "mitt Mundana" vara så att Daak inte finns. (Varför man tvingas be helgonen om hjälp, för deras livskraft och inflytande är tillräckligt stort för att fortfarande påverka världen även efter sin fysiska död)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Läste i går i Consaber, och såg där att monoteister, som inte tillber Helgon utan bara Daak, inte kan få Gudomlig intervention. Pillade aldrig i religionsboken, men en sak slog mig just - är det inte så för Mahktah också, och flera andra mer polyteistiska religioner måste man be till den gud vars aspekt man vill få hjälp av.

Jag menar - kan det vara så att Daak är en bluff? Han är en scam, propagerade av en hög med teotropiska väsen (helgon) som ingått en allians under en och samma ideologi. Mahktah samma sak, hon existerar inte, det är Dwarkkas som ingått en allians under en helt annan ideologi. Elementen i raunernas tro - samma sak, allians under en ideologi om balans. Aurias och Pelias - allians.

Men någon monoteistisk övermäktig gud existerar inte någonstans. Daak, Mahktah och Raunatron är blott organisationer under en viss idé eller ideologi. Du kan inte få hjälp genom att fråga en ideologi något, men du kan få hjälp om du ber till specifika medlemmar i den ideologin/organisationen.

Det utesluter så klart inte att det finns mäktiga enskilda Gudar, men dessa kanske inte är Daak osv, utan andra. Imay kanske? Mhim?

Måste plöja igenom religioner för att kolla om det är en hållbar möjlighet, har inte boken här.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Purgatid said:
Läste i går i Consaber, och såg där att monoteister, som inte tillber Helgon utan bara Daak, inte kan få Gudomlig intervention. Pillade aldrig i religionsboken, men en sak slog mig just - är det inte så för Mahktah också, och flera andra mer polyteistiska religioner måste man be till den gud vars aspekt man vill få hjälp av.

Jag menar - kan det vara så att Daak är en bluff? Han är en scam, propagerade av en hög med teotropiska väsen (helgon) som ingått en allians under en och samma ideologi. Mahktah samma sak, hon existerar inte, det är Dwarkkas som ingått en allians under en helt annan ideologi. Elementen i raunernas tro - samma sak, allians under en ideologi om balans. Aurias och Pelias - allians.

Men någon monoteistisk övermäktig gud existerar inte någonstans. Daak, Mahktah och Raunatron är blott organisationer under en viss idé eller ideologi. Du kan inte få hjälp genom att fråga en ideologi något, men du kan få hjälp om du ber till specifika medlemmar i den ideologin/organisationen.

Det utesluter så klart inte att det finns mäktiga enskilda Gudar, men dessa kanske inte är Daak osv, utan andra. Imay kanske? Mhim?

Måste plöja igenom religioner för att kolla om det är en hållbar möjlighet, har inte boken här.
Det var en väldigt intressant tanke faktiskt. Jag gillar det eftersom det förklarar varför Daak tron är som den är. En allians utav mängder med heliga väsen skulle ju dessutom bli en fruktansvärt mäktig allians eftersom de då delar på all den tro som ges till daak.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Purgatid said:
Jag menar - kan det vara så att Daak är en bluff?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Oz8RjPAD2Jk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Oz8RjPAD2Jk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker tvärtemot, att det är en djupt problematisk idé, då den implicerar att Daaktroende är mer lurade än andra, dvs, att deras religion är mindre verklig och mer korkad. Detta underminerar spelares förmåga att respektera och sympatisera med Daaktroende jämfört med andra religioner i Mundana, reducerar dem till "religiösa idioter" av den typ troende ofta avfärdas som i vårt samhälle av idag, och det är det absolut sista jag hade velat uppnå med Daaktron.

Det är i sig ett ohållbart koncept i en fantasyvärld att en religion är verklig och en annan inte är det. Detta skapar ett bias av typen "det är klart Gud är verklig, men Shiva är bara en hittepå-avgud", vilket i sig är den absolut svagaste punkten i resonemangen hos många religiösa idag, då den per default är kopplad till kulturchauvinism och brist på förståelse och respekt för andras perspektiv.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Själv gillar jag tanken på att en gudom influeras kraftigt av sina tillbedjare, och att en guds beteende kan påverkas om man kan ändra de troendes inställning till guden. Själva tron är i centrum, och tron på hurdan guden är och hur guden agerar driver på så sätt guden till att svara upp mot de troendes förväntningar. På så sätt kommer en gud som av sin religion målas upp som havsdjupens herre att anta just den rollen.

En religion av Daakkyrkans magnitud är utan undantag väldigt splittrad. Synen på guden eller gudarna varierar kraftigt inom organisationen, och det är inte lätt för en sådan gud att agera i sina tillbedjares intresse. Daak har svårt att ingripa direkt i världen eftersom alla beslut att ingripa måste vägas mellan olika grenar av kyrkan, och Daak får lägga mycket kraft på att argumentera med sig själv.

Det kan dessutom bli något av en ond cirkel, då när en splittrad gud ingriper mindre och mindre så kommer synen hos fler och fler troende att bli att "guden ingriper inte", vilket påverkar guden till att inte ingripa.

Det här skulle göra Xinu till liten men enormt fokuserad. Daak skulle å andra sidan vara lite som FN under kalla kriget - stor och mäktig på pappret, men i realiteten så går de flesta av försöken till handling om intet på grund av interna slitningar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det vi har gjort i fallet Daak, är att ta fasta på att han ser allt. Daak är bunden till landet i östra Jargien, kring Athorberget - han kan se allt inom en viss radie därifrån, och kontrollera slumpen inom området - på längre avstånd kan han se allt genom sina heliga symboler, som fungerar som hans extra ögon, men även om han är ärkemäktig splittrar informationen hans uppmärksamhet.

Just eftersom han är så mäktig, och har så många ögon och så mycket kunskap, kan han inte på ett enkelt sätt fokusera. Större delen av hans uppmärksamhet är naglad vid att lösa småproblemen i vardagen. OM då en demon/annan gud gör något litet, är det inte någonting Daak har möjlighet att göra, för så mycket annat är viktigare. Hans tillbedjare vill ha hjälp att få en god skörd, eller att få pesten att försvinna. Äventyren lämnar han till Inkvisitionen (vilket var anledningen till att han instiftade den).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
jämförelsevis, så skulle vår maktah aldrig själv ingripa i något. Om du är tillräckligt renrasig tirak, och tillräckligt tapper, stjäl hon din själ i dödsögonblicket, och använder dig i striderna mot demonerna och ondskan på andeplanet. Denna världen är vår sak att hantera.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Jag tycker tvärtemot, att det är en djupt problematisk idé, då den implicerar att Daaktroende är mer lurade än andra, dvs, att deras religion är mindre verklig och mer korkad
1) Det gör det ju inte om man inte presenterar det så.
2) Även om de skulle vara det, hur skulle det vara ett problem i ett rollspel där konflikter och brist på förståelse för andra är en av drivmotorerna?

Ymir said:
Detta underminerar spelares förmåga att respektera och sympatisera med Daaktroende jämfört med andra religioner i Mundana, reducerar dem till "religiösa idioter"
Beror helt på hur du beskriver det. Du kan beskriva det som en scam, om du vill ha ett mundana där religion är en funktion av nödvändighet för en hög med väsen som lever av psykotropi, och förgås utan psykotropin.

Men du kan lika gärna beskriva det som en sammanslutning av änglar vilka insett att dödliga alldeles för lätt förvrider gudomliga mandat, och därför valt att dela upp påbud, regler och dyrkan mellan en grupp likatänkande gudomliga väsen, för att människorna inte skall kunna missförstå, eller söndra inom en större religion. Eftersom varken denna eller någon annan story är kanon i EON, så kan du t.om låta de högsta prästerna vara medvetna om hur det egentligen är strukturerat.

Att kategoriskt förkasta idén baserat på att någon spelare någonstans blir avogt inställd, när spelare mer än gärna kan tänka sig att spela förkastliga individer som yrkesmördare, nekromantiker och annat bisarrt är i sig motsägelsefullt.

Det är inte ditt jobb som SL att skydda dina spelare från spelvärlden, det är ditt jobb att presentera spelvärlden, även då den uppför sig kulturobjektivistisk, rasistisk eller bara krånglig. Det är spelarnas jobb att reagera inom ramen för sina karaktärer, på det som du presenterar, det är inte deras uppgift att dodga bias.

Ymir said:
Det är i sig ett ohållbart koncept i en fantasyvärld att en religion är verklig och en annan inte är det. Detta skapar ett bias av typen "det är klart Gud är verklig, men Shiva är bara en hittepå-avgud", vilket i sig är den absolut svagaste punkten i resonemangen hos många religiösa idag, då den per default är kopplad till kulturchauvinism och brist på förståelse och respekt för andras perspektiv.
Och det är en stor del av dynamiken i en fantasyvärld. Mundana är sådant. Man kan såklart ta bort det, men då är det inte riktigt mundana heller. Rasismen är där, kulturobjektivismen är där också. Frakktiraker är primitiva och outvecklade - cirefalier civiliserade och utvecklade.

Visst kan man köra någon slags religös och kulturell snuttehistoria där alla troende för alltid har rätt, och alla religioner och kulturer är på sitt sätt nobla och rimliga.

Eller så kan man säga att de inte är det. Många kulturer är brutala, oförlåtande och sadistiska. Vissa kulturer i Mundana är incestuösa, vissa är ojämställda, många är oförlåtande och världen är inte gjord av plysch och krockuddar.

Den kan lika gärna vara gjord av stål, blod och lögner.

Vissa folkslag kanske är grundlurade.
Om du vill det, ha med det.

Om jag försökte skydda mina spelare mot bias, om jag skulle skydda dem mot fula spelvärldar, konstiga kulturerlla situationer eller orättvist overkliga dogmer, så dumförklarar jag dem. Jag säger i princip "ni är en hög får, och det är min uppgift som SL att skydda er från er själva."

Fast det är det inte.

Bortsett från det så är varken Daaks existens eller Daaks icke-existens kanon. Han förmodas finnas av sina troende, men om det nu är så (återigen, är på jobbet, har inte tillgång till religionerboken här) att man bara får hjälp om man ber till helgonen, men inte när man ber direkt till Daak, så är det en viss antydan att Daak inte är en person, så som helgonen är personer.

Det är fine and dandy. Jag skall inte döma ut din vilja att skydda dina spelare helt. Har själv spelledit femtonåringar när jag var medlem i en klubb, och man kan liksom inte dra på med fullt krut när man spelar med unga människor. Om man inte gillar arga föräldrar då.

Men att tillåta en kampanj där Daak kanske inte alls finns, där han är en scam, där en av Daaks präster inser detta - kanske t.om en spelares karaktär. Det är äventyrsmaterial. Det är en kampanj. Det är ett mundana med en Martin Luther som spikar upp Daaks lögn på en kyrkdörr. Det är kyrkans agenter som jagar honom och de andra spelarna som skyddar honom. Det är hemliga brev som måste skickas. Det kanske t.om är inbördeskrig, det kanske är startskottet för perpetin, det kan vara vad som helst.

Det är rollspel liksom.
 
Top