Nekromanti Varför finns det ingen Benke...

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
...i Fenix? Eller i rollspelsvärldens olika magazin överhuvudtaget (vad f-n vet jag om det förresten, jag läser typ bara CODEX, Fenix och en och annan Dungeon...).

Öh, vem Benke sa du?

Jo, han är den grymmaste krönikören/kolumnisten i DN På Stan. Han skriver om trender, om saker han upplevt, om saker han skulle vilja uppleva och om allt möjligt.

Alltså skulle jag vilja ha en kolumnist i Fenix, en som hade riktigt skarp penna. Rising.
Eller Krille. Eller Magnus Seter. Eller Vitulv. Eller...
Tja de här forumena befolkas ju av hur många tänkbara som helst!

Men inte en som hela tiden klappar rollspelsvärlden medhårs, utan hellre förmår att få folk engagerade. Så att man snackar om krönikan i efterhand. Dessutom måste krönikören våga skriva snudd på förolämpande om det skulle behövas. Helt enkelt vara en personlighet.

/Basenanji, som vill peka på att PC Gamer försöker med en sådan ("Den gamble och Hafvet") dock utan att riktigt lyckas...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
"Alltså skulle jag vilja ha en kolumnist i Fenix, en som hade riktigt skarp penna."

Jag måste säga att jag håller med. En kolumnist eller krönikör som bashar lite på trender inom rollspelsvärlden, och dessutom gör det bra, vore guld. Det skulle få tidningen att bli ännu mer tidning och lite mindre "rollspelsmodul" (även om det senare är bra det också :gremsmile: ).

"som vill peka på att PC Gamer försöker med en sådan ("Den gamble och Hafvet") dock utan att riktigt lyckas..."

Första kolumnen var bra, andra var sådär, tredje var precis likadan som de två första, fjärde var precis likadan som de tre första, osv. Han skrev ju egentligen bara samma sak, vilket förtog det mesta av känslan i den. Det bör tilläggas att jag inte läst en PCGamer på ett år, eller så, så jag kan ha missat en del av utvecklingen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Svinbra idé!

Jag håller med till fullo. Och precis som du skriver så är det ju inte svårt att få tag på duktiga kolumnister. Men det skulle även vara skönt med någon som inte hänger allt för mycket här på forumet.

Nåja, skitbra idé i varje fall.

/Vulf - nybliven prenumerant
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
En till röst för

Krönikörer är något jag saknat i de flesta svenska rollspelstidningar. Jag vill minnas att det var krönikorna i den gamla tidningen "Arcane" som var det intressantaste, inte artiklarna. Jag skulle naturligtvis föredra en krönikör som inte hänger här, eftersom det är lite trist att läsa en krönika om något som diskuterades här förra månaden.

/tobias
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Givet att det borde finnas en krönikör. Det gäller väl bara att hitta en som både kan och vill...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vore det inte roligare med många olika krönikörer då? Att bara se samma person mala på dag ut och dag in kan lätt bli tråkigt.

Sedan ger det lite större åsiktsbredd också, vilket också är positivt - åtminstone för oss som tenderar att utveckla totala antipatier mot somliga krönikörer.

- Ymir, tycker till igen
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Låter som ett fint förslag. Bara det inte blir nått romantiserande dravell om hur mycket bättre allt va förr.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Toppenidé, jag minns också en del trevliga skriverier i gamla Arcane och de hade flera olika spalter, nå'n sorts ledare, Opinion (fast skribent vill jag minnas) och On the soapbox (där fick läsare möjlighet att skriva om olika saker)

En annan kul grej var 15 famous minutes där det skrevs om tillfällen då rollspel nämnts i media, allt från Simpsons till (i den svenska varianten skulle det kunna vara) att Minotauren skrev om hur cthulhurollspelet påverkat svenskars uppfattning av H.P. Lovecrafts böcker.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, det låter ju som en kul idé !!
Gillar att läsa sådana kåserier/krönikörer & sådant. Handlar det sedan om rollspel & närliggande områden så är det ju ännu bättre !! :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Benke i Dragon

Dragon ska börja ha med en Benke. Ingen mindre än killen som spelade Weasley Crusher i Star Trek Next Generation.

Hmmmm... film-Orvar kanske? Han är väl rollspelare? Fast han är ju troligen dyr. Fast man vet ju aldrig.

Skulle ni kunna ge förslag på folk som ni vill se och som inte är de gamla vanliga namnen?

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Benke i Dragon

Dungeon tror jag iofs det var. Snubben i fråga heter Wil Wheaton och verkar vara en rätt cool kille (ur nördperspektiv, det vill säga). Kolumnen i fråga ska visst heta Wil Save.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Benke i Dragon

Jag ska se om jag kommer på nå'n men en soap box tycker jag kunde vara kul också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
En passning till redaktionen!

Det verkar som att de som svarat i tråden gillar idén.
Varför inte ha en tävling så kan man bedöma de olika ev. krönikörerna?

Jag tänkte också på Film-Orvar, men han lär antingen inte ha tid, lust eller råd (att skriva gratis i Fenix).

För jag känner på mig att tidningen knappast kan betala en krönikör?

Ärligt talat så tror jag att det borde gå att uppbringa en som skriver bra, mot en årsprenumeration av tidningen och kanske en bio-biljett?

För pengarna, de borde man lägga på annat. Tycker lilla jag.

I all välmening,
Basenanji
 
Top