Tibbelin said:
Varje gång en förtydligande av reglerna kommit fram så talas det aktivt mot det - oftast med motiveringen att det inte ska behövas. Men samtidigt är det viktigt att de regelbrytande inläggen finns kvar så man tydligt kan se när någon gått för långt?
Det är inte särskilt ofta reglerna är uppe på tapeten för diskussion. Vid de få tillfällen det händer så är det när "Folke Pudas-galningarna" får spel, och oftast är det då i form av att "reglerna är för hårda, ni är dumma fascister, jag har minsann yttrandefrihet för jag bor i Swärje".
Reglerna ändras med oregelbundna och långa mellanrum, oftast av en ny tillträdande forumsredaktör som helt enkelt ser brister med de gamla reglerna och förfinar dem en aning. Senast var det Dante, som helt kastade ut de gamla reglerna och satte in en ny radda, som inte hade mycket gemensamt med de gamla. Förutom instoppandet av forumregler över huvud taget är det den största enskilda förändringen som har skett.
Tibbelin said:
Problemet med rättshaverister kan jag inte direkt uttala mig för där har jag faktiskt inte koll alls. Vilket dock tar mig vidare till frågan, är det verkligen ett så utbrett problem? Borde rollspel.nu på allvar behöva oroa sig över det?
Av erfarenhet, jaförfan. Vi har haft en ganska ordentlig hög rättshaverister som i yttrandefrihetens namn anser sig ha rätt att göra vad de vill. Du kan få se en liten skräckhistoria genom att söka på "saningen måste fram" (sic).
Tibbelin said:
Det här är i min mening ett exceptionellt öppet forum egentligen.
Och det tycker jag är bra! Det är till och med en av anledningarna till att jag är här, och inte på andra forum. Öppenhet ftw!
Tibbelin said:
Det var mest det jag funderat över lite på sistone, varför det tycks funka på andra ställen men här finns det ett nästan överdrivet försvar för att få bevara fula inlägg.
Tja, jag tycker ju inte att det funkar på andra forum. Ribban för vad som är fult är så hejdlöst individuell och godtycklig, och det finns mycket konstigt folk där ute.
Det finns till exempel folk som var så upprörda av att det fanns en godsak som hette "negerboll" att de lyckades göra om språket till "chokladboll" istället - och de flesta av de där upprörda personerna var typ medelålders vita förortskvinnor i arbetarrörelsen eller miljörörelsen utan afrikanska rötter på de senaste 150 000 åren.
Ett annat icke-forumrelaterat exempel: jag fick ett SMS från Storuggla som kör spårvagn i Tjockhult som sa att de inte längre fick kalla trafikanter för trafikanter, eftersom det förde tankarna till trafficking.
Jag kan förstå att inlägg kan sticka i ögonen hos de drabbade. Men jag kan inte veta vilka inlägg som sticker i ögonen på vilka personer på sådan nivå att de måste tas bort. Det enda sättet jag skulle kunna efterleva en sådan regel är att köra på minsta nivån.
Jag vill inte ha ett minsta-nivå-samhälle. Jag vill inte vara rädd för att säga trafikant, Tjockhult, negerboll, fjantasy eller vad nu folk skulle kunna bli upprörda över. Jag vill inte ha en regel som tvingar oss moderatorer och redaktörer att ta bort inlägg när varning-numera-korttidsban utdelas.
Säg hellre till oss om ett inlägg är så illa att du mår dåligt av det, så löser vi det på något sätt. Det är på det stora hela den bättre lösningen: du slipper inlägget och vi slipper negerbollsregler.