Nekromanti Varför Eon?

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
NI som spelar Eon, vad ser ni hos det spelet egentligen, jag menar...

Striderna är sega som en gammal 286a.
Magin mer komplicerad än min digital teknik.
Världens mest sega "karaktärs genererings system".
Tråkig värld med alldeles för mycket detaljer och torra fakta.
En för stor hög moduler.
Torftiga texter och tråkig layout.

VI spelade det innan... ingen tyckte det var kul. Men så köpte JAG drakar och demoner. Det är bättre på det flesta punkter.

Eon ska vara realistiskt, det kan jag hålla med om att det är till och från, men det skulle också vara spelbart... jag menar en stor harley är mer hanterbart, dod är en liten enpetare i förhållande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Därför Eon

"Striderna är sega som en gammal 286a."

Det beror på. Använder du varenda pytteregel som finns så är det klart att det går segt. Använder du motsvarande mängd regler som DoD har så går det också lika fort som DoD.

"Magin mer komplicerad än min digital teknik."

Å andra sidan är den mer flexibel. Du kan göra ungefär vad du vill med det. Trollkarlar är i Eon inte ett fälthaubitssubstitut. De är trollkarlar.

"Världens mest sega "karaktärs genererings system"."

Men du får en bakgrund på köpet.

"Tråkig värld med alldeles för mycket detaljer och torra fakta."

Smaksak. Jag gillar mycket detaljer och torr fakta. Hur ska man annars kunna veta hur världen fungerar?

"En för stor hög moduler."

Tja, fördelen med det är att om man undrar något så står det säkert någonstans i de utgivna modulerna. Folk brukar ju klaga på att det inte finns någon värld till DoD6. Nå, nu finns det en värld till Eon, vilket kräver att det ska finnas moduler för det. Och vad händer? Jo, folk klagar på att det finns för många...

Dessutom, du har inte sett antalet moduler till DoD'91 och Expert än. Eller Star Wars. Eller Vampire. Eller AD&D. Eller Rolemaster. Eller...

"Torftiga texter och tråkig layout."

Jag vet. Neogames har tyvärr ingen Dante i bakfickan.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Inget ont om 286:or! [OT]

Jag tycker att man gnäller för mycket på 286:an. Det är ingen dålig processor. Den klarar av rätt mycket av det man kan kräva av en dator. Alla processorer efter 286:an är ju inte bättre, de har bara mera lull-lull. Nej, tillbaka till 286:an och låt oss se duktigare programmerare som optimerar istället för att kräva 3.6 GHz och 100 GB RAM till sina gasjättar till program.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Strid och magi

Strider.
Ja, om spelledaren kan ju sätta igång en strid som tar så lång tid att denne kommer på nåt nytt.

Magi.
I början verkar det fruktansvärt komplicerat, men efter ett tag förstår man. Och då älskar man det.

Problemet med EON är att det är så mycket snott från Europa. Problemet med DoD är att EON har åtta gånger fler moduler. Å så finns det fler problem, men...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
sega strider:
Nåja, det beror helt på. Om du använder varenda regel i boken när ni är ute och boffrar tiraker eller "går dungor" (fy vilket uttryck /images/icons/sick.gif). Då tar en genomsnittlig strid med genomsnittliga spelare (spelare som inte kan systemet utan och innan) säkerligen ett flertal timmar. Detta är naturligtvis väldigt korkat att använda dom fulla och mest detaljerad stridsreglerna vid dussin strider. Vid dussin strider så används givetvis det förenklade skadesystemet (se Monster och Varelser) samt väldigt få extra regler. Sen när spellarna går upp mot den onde trollkarlen själv med sin stora befälhavare. DÅ använder ni fulla stridsregler och förklarar ingående hur ni träffar halspulsådern i ljumsken och sitter och vältrar er i äckliga detaljer.

Angående avancerad magi
Magin är givetvis avancerad. Men i Mundana så motsvarar magin och magiteorin våran naturvetenskap. Och så som vår naturvetenskap är mer komplicerad än din "digital teknik" så tycker jag att det hela inte är mer än rätt att Mundanas ska vara det likaså.
Dessutom så HAR Eon det mest ingående och uttänkta magisystemet. Man kan se att det hänger ihop i teorin, till skillnad från andra magisystem där man säger hokuspokus och sen händer nåt på en söndag.

Karaktärs generering
Seg säger du ?
Ja det stämmer. jag börjar få känslan av att du är ute efter rollSPEL och inte ROLLspel om du hajar skillnaden. Eon är definitivt ett mer ROLLspel än ett rollSPEL. Visst, det tar lång tid att skapa en karaktär. Å andra sidan så har karaktären ett sådant djup när man är färdig med den att man mer eller mindre bara behöver fylla i luckorna själv.

Mundana
Definitivt en smaksak. Jag är stört-förtjust i Mundana just för att den är så detaljerat beskriven. Man kan se hur saker och ting hänger ihop och påverkar varandra, vilket ger känslan av en levande värld. När jag spelar rollspel så vill jag spela i en levande värld, inte i nån hopslängt tjafs där man inte ens vet vem landets ledare är...

En för stor häg moduler
Mer moduler => mer fakta om världen => mer levande värld
Jag är för många moduler, se ovan.

text och layout
ok, visst. Texten är bitvis lite trist (förutom kapitel introduktionerna, som är hur bra som helst ! /images/icons/laugh.gif), och layouten kanske inte är av världsklass. Men handen på <sätt in favorit organ här>, är detta egentligen särskillt viktigt ?

Visst, Eon är 20 meters långtradare som har acceleration som en gnu med halsfluss, men åandra sidan så är Eon ett system som lämpar sig för ALLA underkategorier av rollspel, till skillnad från DoD6 med sitt level system som egentligen endast lämpar sig för dungeonbashing.
Inget ont om Dungeonbashing, kanske bara blir lite trist efter sisådär 2-3 möten ...
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Hur kan man klaga på att det finns för många moduler? Du behöver ju inte använde dem, eller känner du dig tvingad?
- "En nu modul till ett rollspel jag inte tycker om, ojojoj, vad ska jag göra? Jag går nog och köper den", eller?
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Vi spelade drakar och demoner förr. Sen köpte vi Eon och måste säga att skilnaden är gigantisk. Jag tycker inte det finns någon punkt där dod slår Eon. Eon är realistiskt det är inte dod. Värld är det jag tycker är bäst med Eon. Att generera sin karaktär är också riktigt bra gjort....

Slutsats: Därför spelar man Eon /images/icons/clever.gif och inte dod /images/icons/baby.gif
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Eon "King of the road"!!!

Vill inte riktigt hålla med dig i din kritik.

Eon har ett sofistikerat och praktiskt stridsystem, NÄR man har lärt sig det. Har heller aldrig sett magin som speciellt komplicerad. Lägg därtil en välutvecklad och kul värld. (Även om vissa tycker att den är väl mycket grisodling ibland.)

Summa sumarum så är Eon ett spel med BÅDE en bra kampanjvärld OCH en bra regelmotor och sådana spel växer inte direkt på träd.

Krille har ju en gång påstått (i sin för övrigt mycket intresanta Biljämförelse se här Bilar) att Eon är:

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

En tjugofyrameters långtradare. Kan ta vad som helst till var som helst. Kraftfull, men tung och allt annat än snabb och med usel accelerationsförmåga. Det går fortare utan släp.


<hr></blockquote>



Jag kan väl säga att jag håller med i VISSA delar, men långt ifrån allt.

JA, Eon är en 24 meters långtradare men det är i så fall en långtradare lastad med 20 ton "äventyrsgodis" och med en 1500 hästars Honywell gasturbin under huven, datorstöd växellåda, HUD, färddator, farthållare, nattsikten och diverse annat lull-lull. Detta gör Eon till en mycket kraftfull och förhållandevis snabb maskin NÄR man väl lärt sig behärska den. Däremot lär man hamna i diket ett par gånger innan man har lärt sig backa ut ekipaget från parkeringen....

/Bjorn
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vad har antalet moduler med saken att göra?

Striderna är sega som en gammal 286a.

En 286:a är inte seg, det är programmen som är för avancerade. Optimerar man dem så fungerar de mer än väl, så länge man inte kräver alltför många funktioner. Precis likadant är det med stridssystemet. Det är inte det minsta segt om man optimerar det och skippar alla frivilliga regler. Då liknar de reglerna i vilket annat spel som helst.

Magin mer komplicerad än min digital teknik.

Vad märkligt då jag aldrig haft problem att lära mig magisystemet, men fått tänka efter många gånger för att förstå teknologiläxorna.

Världens mest sega "karaktärs genererings system".

Om du inte vill ha alla detaljer så är det väl bara att hoppa över allt annat än framslagandet av attribut och yrken. Men du får, som andra sagt här, en hel bakgrund på köpet när du gör rollpersonen. När jag och två kompisar skrev ett Eon-konventsäventyr till BSK i år så gjorde vi de fyra karaktärerna på sedvanligt sätt, eftersom man får en massa roliga detaljer på köpet.

Tråkig värld med alldeles för mycket detaljer och torra fakta.

Precis som vår egen...

En för stor hög moduler.

Ett spel kan ha för få moduler och för dåligt upplägg mellan modulerna så att viktig fakta är för spridd. Däremot kan ett spel INTE ha för många moduler. Det är bara att köpa de moduler som du är intresserad av. Det finns ingen i världen som tvingar dig till nåt annat.

Torftiga texter och tråkig layout.

Det är ju delvis en smaksak (vill man ha 320 sidor med "vanlig" layout eller spel med bara hälften så många sidor med spejsad layout?), delvis inget som har något som helst med själva spelet att göra...

/Emil
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Striderna är sega som en gammal 286a.
nope inte då man lär sig dem!och ta bort tx stridsutmatnings regler

Magin mer komplicerad än min digital teknik.
för din hjärna Ja men jag förstår den!!! realistisk och bra

Världens mest sega "karaktärs genererings system".
karaktärerna bli välformade och man får dem mer personliga

Tråkig värld med alldeles för mycket detaljer och torra fakta.
En för stor hög moduler.
hmmmm du har ej läst om mundana eller hur?
Torftiga texter och tråkig layout.
Hmmm men det är ett underbart spel
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Eon är det enda rollspelet jag vill spela. Har provat ett par andra, men inget var så bra som Eon. Att du tycker karaktärsgenereringen är långsam och tråkig är ju bara synd! Det är bland det bästa med att spela. Satt igår och gjorde bakgrund till min flickväns karaktär (om hon nu kan tänka sig o spela oxå). Det var hennes första "kontakt" med rollspelande, och hon tyckte det var hur kul som helst. När man gör sin karaktär så lär man ju känna den. När man slagit alla bakgrundsslag så ska man ju göra en bakgrundshistoria. Det är DÄR man verkligen lär känna sin karaktär.

Visst striderna är lite sega, men dom kan bli riktigt bra (koreografiskt sett, om man bara har lite fantasi), och är realistiska.

Det låter faktiskt som att du inte riktigt har någon fantasi!!
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Hmm... verkade som om vissa blev lite kinkiga!

Vi har inte kört med detaljer i striderna utan renrakande från tilläggen.

Jag vill inte ha magi som påminner om fysik lektion, den ska vara farlig och kul inte verklig.

Världens detaljer behöver inte vara tryckte i bok, den finns nåt som heter fantasi, det hela är ju spelledarens jobb =)

Vi kör ROLLSPELANDE, det är ju faktiskt ett spel så spel ska det vara, men samtidigt är jag hård på spelarna att rollspela så gott de kan.

Smaken är som baken, Eon har sina anhängare och sin nisch, jag gillar den inte utan gillar mer äventyrliga lättsamma DoD.

Tack för mig!
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Nu ska inte jag va jättedryg på nått vis, men allt verkar nästan vara en åldersfråga.
Vi i min ålder, över 25 har en tendens att gilla EON väldigt mycket. Realism, den historiska bakgrunden i Mundana och de "långsama" striderna är det som gör det till det bästa fantasy rollspel jag spelat.

Medan de lite yngre förmågorna gärna spelar DoD. Det är snabbt, hjältar, drakdödande, 2 miljoner onda orcher och fruktansvärda magiker.

Ingen fel med detta, men jag tror det har med åldern att göra....

/Varg
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Orkar man med alla nackdelarna så är eon ett belönande och roligt rollspel med en väldigt bra och väl genom arbetad värld.

Skäggmisslan/images/icons/frank.gif
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Hur kan ett spel ha för mycket detaljer och torr fakte?
I en perfekt värld hade det funnits ett helt EON-bibliotek att hämta information från. Sedan är det ju upp till dig som spelledare att använda eller förkasta efter eget godtycke.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Du behöver ju inte läsa alla böcker om du inte vill du kan hitta på allt själv men då kan du ju lika gärna göra ett eget rollspel sen så tycker jag att dod är ett skämt!!
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Så med tanke på att du inte verkar vilja höra varför vi spelar eon och bli "övertalad" måste anledningen vara någon annan.. Kan det vara så att du bara vill reta upp folk med annan åsikt??

WHaLe - Har också varit i den fasen.. :gremwink:
 
Top