Nekromanti Varför Drakar och Demoner6

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Jag är speledare i en ganska stor spelgrupp som har spelat rollspel i nästan tio år. Vi har spelat de flesta spelen och då även de flesta Drakar utgåvorna. Några av spelarna tycker att vi borde testa Trudvang utgåvan. Den större majoriteten i gruppen och då även jag är ganska tveksamma till detta. Den största orsaken till att jag tvekar är att vi redan har ett fantasy spel som vi trivs med. Spelet vi spelar är förstås EON. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Så min fråga till er är vad Drakar och Demoner har som inga andra fantasy rollspel har!? Varför ska jag testa spelet?

Tackar på förhand.

Tzimisce
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Därför Drakar och Demoner 6

Det är nog svårt att säga att DoD6 har något som inget annat rollspel har, så nyskapande är det inte. Däremot finns det flera anledningar att testa spelet.

För det första, om du har spelat DoD förr i tiden så kan det vara en välkommen nostalgitripp att återgå till DoD-reglerna. Dock måste jag säga att jag personligen itne är så förtjust i DoD6-reglerna jämfört med tidigare utgåvor, fast jag har inte Expert så jag borde kanske inte uttala mig om den saken.

Och för det andra: Trudvang är en väldigt trevlig värld. Den blandar fornnordisk mytologi med John Bauer-skogar och klassiska grekiska hjältesagor på ett mycket smakfullt sätt. Om du har möjlighet, bläddra lite i Jorges Bestiarium och se om du tycker stämningen passar dig. Jag rekommenderar alla att köpa Jorges oavsett vilket fatasyspel man spelar, för det är en av de allra bästa rollspelsmoduler jag har sett (om man bortser från det något dåligt skrivna språket i de skönlitterära avsnitten). Det finns en helt annat känsla i Trudvang än i Mundana, en känsla av mystik, magi och osäkerhet, av sagor och vindsus i storskogens kronor.

Så visst, jag tycker att det är värt att testa DoD6. Om jag skulle spela det själv skulle jag visserligen ändra en hel del regler (eller spela med reglerna från DoD5 rakt av), men jag tycker verkligen Trudvang är trivsam.

Lycka till!


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför inte?

"Varför ska jag testa spelet?"

Varför inte?

Förutom alla uppenbara skäl (DoD6 är en trivsam värld etc) så finns det ett generellt skäl att prova nya spel: det är utvecklande. Nya spel och nya miljöer tvingar spelledaren och spelarna till nya lösningar och nya tankebanor. Det gör att rollspelandet utvecklas. Nya spel och nya miljöer innebär också nya fenomen i rollspelet. Det finns alltid mer saker att utforska, vilket gör att rollspelandet som hobby känns fräscht och nytt längre.

Så vad har man att förlora på att inte prova nya spel? "Ingenting" kan man tycka, men jag ser faktiskt en risk i form av stagnation och intressefall om man fastnar i ett spel och inte utvecklar detta. Detta kan mycket väl leda till spelarfrånfall och att intresset för hobbyn helt enkelt dör.

Det spelar inte så stor roll att man byter genre, eller ens att man fortsätter med det nya spelet. Det viktiga är att man provar det. Även om man går tillbaka till sitt gamla spel så lär man ha fått med sig en utvecklande erfarenhet.

Sen, som sagt, varför just DoD6? Tja, det är en mysig värld, den bästa någonsin till DoD (enligt min läbbigt subjektiva åsikt) som är jefligt läckert formgiven, men ska jag vara helt ärlig så skulle jag nog föredra att ni provade Västmark. :gremwink:
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Jag anser att dod6 är ett ganska bra spel när det gäller stämning, vilket EON inte alltid är då det finns massor med komplicerade regler... t. ex tog det oss en timma att spela en rolig liten(liten och liten, några tiraker bara) fight. dessa långa strider förstör stämningen ganska rejält. dessutom hinner man med mycket mer när inte allt tar så lång tid vilket medför en roligare kväll
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Reglerna till eon har jag inget problem med. Faktum är att EON hittils är det bästa som hänt mig inom rollspelsvärlden. Anledningen till att jag funderar på att testa Drakar och Demoner6 är att det möjligen kan giva mig en ny rollspelsupplevelse.

Tzimisce
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag håller med dig. kan SL reglerna och lyckas få flyt i striderna behöver ingen stämning dödas eller tid ödslas.

Är du ute efter en ny spelupplevelse kan jag skicka dig ett litet äventyr i konventslängd som presenterar en hyfsad känsla av Trudvang och lite av den typen av scenarion jag gillar att spelleda (jag har nog spelat dod6 typ.. två gånger. :gremsmile:). tyvärr är äventyret bara skrivet för att JAG ska kunna spelleda det, men det är användbart ändå.

alternativt kan du flytta till Kalmar och ta med din spelgrupp så lovar jag att ge er en ny upplevelse. :gremsmile:
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
"Är du ute efter en ny spelupplevelse kan jag skicka dig ett litet äventyr i konventslängd som presenterar en hyfsad känsla av Trudvang och lite av den typen av scenarion jag gillar att spelleda (jag har nog spelat dod6 typ.. två gånger. ). tyvärr är äventyret bara skrivet för att JAG ska kunna spelleda det, men det är användbart ändå."

Vore det inte enklare om du flyttade till Karlstad :gremwink:

Då är det ju bara en som flyttar och inte en hel spelgrupp :gremcool:

// Matt
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Vore det inte enklare om du flyttade till Karlstad :gremwink:

Då är det ju bara en som flyttar och inte en hel spelgrupp :gremcool:


Spelledaren har alltid rätt... :gremgrin:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Så min fråga till er är vad Drakar och Demoner har som inga andra fantasy rollspel har!? Varför ska jag testa spelet?
Får hålla med förgående talare och instämma i att världen i DoD6 är helt underbar. Som att kliva rätt in i en sagobok faktiskt. Till skillnad från exempelvis Eon så har man inte lagt samma tonvikt på realism i världen utan i stället på stämning vilket också märks tydligt.
Dessutom är spelet i fråga om regler relativt enkelt och därför inget som kräver allt för många timmar av instudering (gav det i födelsedagspresent till min 9-årige lillebror och han verkar fixa det fint :gremwink:)
Slutligen finns det ett par minus som jag i ärlighetens namn tycker du bör känna till. Själva grundboken är ingen direkt succé utan bland det sämsta jag sett i fanatsyväg faktiskt i fråga om layout och innehåll. Låt dig inte skrämmas av detta då resterande moduler är ett rejält lyft vad beträffar kvalitéet. Reglerna saknar dock i min mening en del logik, men så är jag ju också rätt fäst vid Eons regelsystem, så helt opartisk är jag ju inte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är också rätt förälskad i EONs regler och värld. Därmed måste jag nog påstå att jag är lite trångsynt när det gäller att testa nya rollspel. Och jag blev verkligen skrämd av grundboken till Drakar. Men Jorges var riktigt snygg! Jag och min grupp har alla Drakar och Demoner6 moduler som kommit ut... Detta trots att vi inte spelar spelet. Men det får bli lite ändring på det. Jag ska ge det en chans.

Tzimisce
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
How you get what you want...

Jag är också rätt förälskad i EONs regler och värld. Därmed måste jag nog påstå att jag är lite trångsynt när det gäller att testa nya rollspel.
Varför då inte ta och krydda Trudvagns värld med en krydda extra realism och helt enkelt byta ut DoD6s regler mot Eons regelverk? Då har du ju simsalabim en ny schysst värld att uppleva fast med behållning på det som du ju gillar med Eon!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: How you get what you want...

Regelsystemet för magi bör nog ändras isåfall. Det är nämligen hårt knutet till världen Mundana.
 
Top