Nekromanti Varför diskutera här?

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Jag vill börja detta inlägg med att säga att jag inte menar något negativt med denna fråga, utan är bara nyfiken och vill veta varför.

Vad är det då jag vill veta? Jo, jag är student vid Örebro Universitet och studerar interaktivitet, och forumanvändande berör ju till viss del interaktivitet och då vaknade en fråga i mitt huvud: Varför använder man forum? Varför frågar man inte bekanta/vänner in real life?

Några exempel på frågor som diskuterats här kan man som icke forum-användare finna lite lätt skrattretande, exempelvis http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=7&fpart= och http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=
(jag tror inte ni behöver fler exempel, men om ni vill kan jag plocka fram fler)
Har människan av idag blivit så socialt handikappad att vi måste uttrycka oss via nätet eller få hjälp via nätet? Eller är det rent av så att det är bättre att använda sig av forum för att man når ut till fler? Jag misstänker att jag kommer att få helt olika svar beroende på var jag frågar, om det är här på ett forum eller om jag frågar gemene man på stan, för jag misstänker att de är misstänksamma och negativa till forum som en ersättning/komplement till irl-kontakter, men jag vill ändå höra era åsikter.

Som sagt ta inte illa upp och jag hoppas att jag inte förolämpat någon här och i sådana fall ber jag så mycket om ursäkt.

En nyfiken student
/Åke Nolemo
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Forum är ett bra sätt att samtala över stora avstånd. Jag bor i Stockholm, Nightowl i Norrbotten, Oldtimer i Göteborg, och så vidare. Om vi sedan är seriösa eller pratar strunt är väl ointressant. Ett gäng kompisar kan sitta och gagga om rakhyvlar runt soffbordet, så se vårt Off-Topic-forum som en virtuell vardagsrumsmöbel.
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
"Virituell Vardagsrumsmöbel". Jag gillar det sättet att se det, men varför är man intresserad av just dessa väners åsikter om rakning och mellanösternkonflikten? Då detta är ganska allmänna ämnen torde väl de flesta personer ha en åsikt om det räcker då inte ens irl-vänners åsikter om detta? Eller är det så att samtliga i ett forum har sina närmsta vänner på långt avstånd?

/Åke igen
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Man kanske vill höra fler personers åsikter?

från början så kom jag till detta forum för att disskutera ett ganska smalt intresse (rollspel) med tiden så lärde man känna personerna som hänger här och därför så disskuterar man även andra ämnen.
Att se forum och IRL som istället för förhållande håller jag inte med om, både och inte antigen eller!

/Marcus tycker inte att det är konstigt alls.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Jag ska beskriva min vardagssituation för dig: gift med tre småbarn, heltidsjobb. Jag kan träffa andra vuxna än min fru för ordentliga IRL-samtal högst en gång i veckan (främst söndagseftermiddagar). På forumen här kan jag prata med andra intelligenta vuxna med nördiga intressen varje dag.

Se sålunda forumen som ett komplement till konventionellt umgänge.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Varför ersätta ILR-liv med nätet när man kan ha både och?
Diskussioner som jag för här på forumet har jag ofta med mina vänner också men man får olika svar och kommer att tänka på olika saker.
Om jag har en grymt intressant diskussion med ett gäng kompisar så sitter vi och diskuterar det och när jag kommit hem senare så har jag kunnit analysera frågan lite mer och hur många gånger har man inte tänk: "Varför sade jag inte så?" och då kan man fortsätta sin diskussion här :gremsmile:

Sedan kan man göra något stort av saker här på ett sätt man inte kan göra med kompisar.
Fredagsfeeling till exempel, att säga: "Så gött att det är fredag" leder sällan till mer än medhåll och kanske något upplägg om varför någon tycker extra mycket om att veckan är slut.
På forumet kan faktiskt sådana små och enkla diskussioner bli riktigt intressanta och leda till mycket om man har tur.

Och har man en fråga som man vill diskutera eller få ur sig klockan 02 på natten så ringer man inte en kompis som skall upp 06 samma dag.
Då sprider man det man tänker på forumet OCH berätter det sedan för sina kompisar när man träffar dem.

Personligen så ersätter inte jag forum eller internet med något utan jag kompletterar :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Då detta är ganska allmänna ämnen torde väl de flesta personer ha en åsikt om det räcker då inte ens irl-vänners åsikter om detta? Eller är det så att samtliga i ett forum har sina närmsta vänner på långt avstånd?"

Hela poängen med dagens samhälle verkar vara att avståndet inte spelar någon roll. Först flyttar man långt åt tjottahejti för att studera. Sen finns det inte några jobb när man har studerat klart och blir tvungen att flytta ännu längre åt tjottahejti för att hitta ett jobb. Det innebär att när man väl hittar folk som man gillar att umgås med så kommer de eller en själv flytta till Lapplands-Väsby eller annan hulteby i övre Bortomkalix. Så inte nog med att avståndet inte spelar någon roll när det gäller studier och jobb - man har inget annat val än att avståndet inte spelar nån roll när det gäller kompisar heller.

Bara för att göra det ännu värre; tillhör man en fåtalig och utspridd nördkultur så är det inte så ämlans lätt att hitta folk med samma intressen om man nu skulle råka bo i Lapplands-Väsby. Dessutom är föräldrar och högstadie- och gymnasieklasskamrater veritabla ägg, så dem kan man ju inte umgås med. Inte blir det bättre bland de hamburgervändare och volvomotorskruvare som man med största sannolikhet börjar jobba med efter civilingenjörsexamen. Det förstärker förstås bara avståndsproblematiken ovan.

Sen har Anders helt rätt: om ens vakna sociala lediga tid uppgår till fyra och en halv timme per dygn (räknat åtta timmars arbete, en och en halv timmes raster, åtta timmars vila och två timmars pendlande per dygn) och man däri ska klämma in underhåll av villa, volvo, vovve, fru och 1,8 barn, så blir det inte så jävla mycket tid till att prata rakning och mellanösternkonflikter. Dessutom har jag inte direkt lust att veta vad min volvomotormedskruvare Börje, 54, med helskägg lika ovårdat som blåstället och med femtonårig grabb med epa-traktor och moppemusche, tycker om rakning eller Mellanöstern. Han pådyvlar säkert den åsikten på mig i alla fall.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Som sagt ta inte illa upp och jag hoppas att jag inte förolämpat någon här
Ta det lugnt. Vi är ju bara glada för att höra dina åsikter. Det är en mycket bra fråga du ställer.

Jag tycker personligen det är synd att kontakter över nätet så ofta förknippas med "omänsklighet" eller såsom du föreslår; "Har människan av idag blivit så socialt handikappad ...". Något man vanligtvis hör är att det skulle vara ytligare att träffas via forum och att det aldrig skulle kunna ersätta eller jämföras med kontakt ansikte mot ansikte.

I min erfarenhet så är det tvärtom just ytliga människor som har svårast att vinna något gehör på ett forum, där det ju bara är ens åsikter (och ens förmåga att framföra dessa) som räknas, och inte ens utseende eller kläder, m.m. (vilket är synd för en snubbe som jag, eftersom jag är bedårande attraktiv och därför inte riktigt kan nå min fulla charmpotential på nätet)

Dessutom bör jag kanske nämna att jag träffar ett par forumiter (samt ett knippe vanliga människor - varav några till och med saknar Tolkienböcker i sina bokhyllor (!)) även utanför nätet. Så jag är inte ett fullständigt mofo som sitter och gömmer mig under en filt i en grotta full med porr någonstans. Så det så.

Nå... nog om det. Varför diskuterar jag här?

Tja, dels är det administrativt enkelt. Alla kan svara när de har tid; istället för att man ska komma överrens om en lämplig tid att träffas.

Dels överskrider man en hel del gränser. På det här forumet får jag svar från folk som jag skulle ha mycket svårt att träffa och lära känna i vanliga fall; dels överskrider man lätt geografiska gränser - men också kulturella- och åldersgränser. Jag tycker faktiskt att det är rätt fint att sextonåringar (och yngre) kan samsas med fyrtioåringar (och äldre), och att alla möts på jämna vilkor. Det första man möter över ett forum är en annan persons åsikter och personligeht; inte en yta som gör att man lockas till att placera folk i olika fack beroende på ens fördomar.

Å så är jag en rätt utpräglad nätmänniska. Det här känns lika naturligt för mig som att träffa någon i verkligheten. Du pekade på några corny diskussioner som har förts här på forumet; jag ser dem som en nätets motsvarighet till vanligt, hederligt skitsnack ute i verkligheten. IRL fungerar en viss sorts jargong, en viss sorts ämnen och ett visst tempo när man bara snackar skit; på ett forum så ser det istället ut såsom de trådar du pekat på. Inget konstigt med det. Jag tycker att båda "språk" är lika naturliga, och gillar hur de kompletterar varandra.

---

Finns det då några nackdelar?

Ja, jag har stora problem med att en persons läs- och skrivförmåga är så viktig i kontakter över nätet. Dyslektiker, invandrare och andra med läs- och skrivsvårigheter framstår inte sällan som dumma, opersonliga eller obildade över nätet. Språkförmågan är en klassklyfta som hindrar många med intressanta åsikter från att tas på allvar, och det är inte hälsosamt.

Här på wrnu anser jag att vi ändå är rätt sympatiska och tillåtande; det är betydligt vanligare på andra forum att personer avfärdas så fort som de särskrivit något ord eller på annat sätt blottat en oförmåga att formulera sig.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Varför inte?

För mig är det en mötesplats för andra med samma hobby och refernsramar. På samma sätt åker jag på konvent för likartat utbyte i RL.

OT trådarna tycker jag är trevliga för att de ger mig pejl på vad de andra här är för filurer.

Plus att jag genom det här forumet har hittat nya kul personer att rollspela med :gremgrin:

Kommunkationsvetaren i mig stutsar upp och ned över sånna här frågor, det är väll självklart att männsikor hittar nya ställen och sätt att diskutera. Varför man väljer det ena eller andra är ofta preferenser och slump. Men när det gäller nätet generellt tycker jag det känns lite som tillgänglighet, nära och enklet sätt att nå massa människor.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför använder man forum? Varför frågar man inte bekanta/vänner in real life?
Varför jag använder ett forum som wrnu t. ex..
Det är därför att jag har en kalrt större channs att få mer svar på mina funderingar om ett specifikt ämne. Som just i detta avhandlar rollspel. med tanke på denna sidas storlek så är ju channsen att få svar ganska stor !
Visst så disskuterar jag lika gjärna dessa frågor IRL, jag ser inget som hellst nackdel att träffa mina vänner IRL som via nätet. De kompleterar varandra välldigt bra tycker jag.

Har människan av idag blivit så socialt handikappad att vi måste uttrycka oss via nätet eller få hjälp via nätet? Eller är det rent av så att det är bättre att använda sig av forum för att man når ut till fler?
Jag hoppas & tror verkligen inte at man blivit så socialt handikappad att man måste utrycker sig här. Sedan så tror jag säkerligen att internett har bliovit en stor hjälp för de om förut varit mer ensamma & skapat kontakter via nätet & sedan träffats IRL.

Sedan angående de där trådstarteran så tror jag att sådana dyker upp på andra forum åxå. Ju mer man känner de "stammisar" som finns där, ju mer lär man kännas dem & disskutera just sådana saker.. Lite flummit kanske, doxk så kan det vara kul att lufta sådana saker åxå,,,
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Vänner är vänner

Din frågeställning är bara relevant om man betraktar Internet-vänner som något väsensskilt från IRL-vänner. Emellertid tror jag att de flesta som hänger på diskussionsforum på webben i dag inte resonerar så utan i stället betraktar alla vänner som vänner, oavsett om de är ens grannar eller om man bara har kontakt med dem per telefon eller internet.

Att fråga en kompis vilken rakmetod han föredrar är alltså samma sak som att fråga en kompis vilken rakmetod han föredrar. Att kompisarna befinner sig i olika delar av världen och kontaktas på helt olika sätt är av underordnad betydelse.

Vidare verkar du se de två exempeltrådarna som något specifikt för detta webbforum, vilket också är fel. Först och främst har ju trådarna inget att göra med rollspel (och detta är, som bekant, ett rollspelsforum) utan behandlar allmängiltiga saker som i stort sett varje människa kan relatera till. Att sådana trådar dyker upp på ett diskussionsforum på webben beror på att snart sagt varje forum kommer att ha en krets av stammisar som, förutom de rent ämnesrelaterade diskussionerna, förr eller senare vill småprata om lite annat. Man skulle kunna jämföra med en yrkeskonferens där yrkesmännen och -kvinnorna förmodligen också kommer att vilja prata om annat än, säg, utvecklingen av bemötandet av patienter med beteendestörningar inom primärvården. Därför brukar konferenser innehålla fikaraster, middagar och pubkvällar medan webbforum ofta har en avdelning för icke-ämnesrelaterade diskussioner (OT, "off topic"). (Dessutom ska man inte glömma att många webbforumskribenter ofta tar initiativ till att träffas i verkligheten, även om de geografiska avstånden ofta gör att det blir en begränsad grupp skribenter som träffas.)

Som svar på frågan "Varför diskutera här" så har jag två svar:
- Varför diskutera rollspel här: för att forumet har de rätta inriktningarna och befolkas av skribenter med vilka man har ett givande intellektuellt utbyte inom ett visst intresseområde.
- Varför diskutera rakning eller fredagsmys här: tja, varför inte? Varför inte diskutera sånt med sina vänner?

Dewil
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Fatta vilket långt inlägg jag skrev och sen dog rollspel.nu!

Sammanfattning: Att skriva i diskussionsforum liknar jag vid att snacka med folk på bussen. Kul med bekantskaper av annan ålder/etnicitet/politisk färg etc, relativ anonymitet, möjlighet att träffa roliga människor och potentiella vänner alt gå vidare i livet utan att ses igen.

Kompisar, familj mm diskuterar jag med men vi vet var vi har varann och diskussionerna blir sällan heta.

Man får ogilla diskussionsforum, jag ogillar SMS.

/Magoo, har diskuterat på nätet sen -95.
 
G

Guest

Guest
OT forumet är allas vår dröm om att äga statistiska central byrån, att fråga folk om saker de inte skulle svara om i ett kostymparty (bara ett exempel, jag skulle nog aldrig gå på kostymparty om det ens finns något som heter det) och att agera så dum som man verkligen är så man förstår vad folk menar utan att folk kommer fram till en på stan och säger "Du är den där idioten som... ...va?", och jag skulle ha ett mycket tristare liv utan det, men skulle de vcettiga delarna av forumet försvinna skulle nog bara bloggare med mindervärdeskomplex stanna kvar för då tar man bort all relevans och kamratlighet och kvar blir bara en dockusåpa där man antagligen aldrig får se den snygga tjejen bli naken.

-Zorbeltuss som undrar vad Rising kommer tycka om dethär inlägget...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag bor i London och har små möjligheter att diskutera med svenska nördar in situ. Därför tycker jag det är kul att lurka och emellanåt posta på detta (och andra) forum. Dessutom hjälper det en ju att hålla sej a jour med den svenska rollspelsvärlden.

Tesen att vi är socialt handikappade ställer jag inte upp på. Den bygger på en gammal föreställning när man bara ser hur gamla kommunikationsformer försvinner (sagoberättanderunt lägerelden) och inte bryr sej om att nya former för interaktion faktiskt uppstår istället (forumkommunikation företer många likheter med det vanliga hederliga prata i telefon till exempel).

hälsar
Örnie
 
Top