Nekromanti Varför denna rädsla?

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Först en fråga:
Varför är så många spelare rädda för att deras karaktärer ska dö? Nu lite historia.
Jag började spela rollspel 1984. Då spelade jag bara "hack&slash"-rollspel som AD&D och annat tjafs. Men vintern 1985 upptäckte jag nåt underbart, nämligen Call of Cthulhu. Den var en kompis till mig som tyckte att det här med AD&D var lite löjligt, och ville prova lite modernare RPG (det var det då). Alltså provspelade jag Call några gånger med honom och några andra buddisar och märkte den stora skillnaden mellan denna typ av (skräck-)rollspel och det fantasy-baserade AD&D och liknande:
det var FARLIGT att vara karaktär i Call of Cthulhu!!!

Och det som gjorde detta möjligt, var den genialiska uppfinningen "Sanity". Nu hade man inte längre bara kropps-poäng som kunde skadas, utan ett psyke som också kunde slaktas om man inte spelade försiktigt och TÄNKTE innan man hackade och slog (en helt ny spelstrategi).

Men jag märkte också att det uppstod två stora olika spelar-typer. Nämligen dom som tyckte det var fasansfullt och FÖR farligt att spela såna RPG som Call of Cthulhu för att karaktären helt enkelt var för hotad. Och den andra typen som tyckte att det var helt underbart för att riktig spänning hade hittat in i rollspelsvärlden!
Och dom två spelartyperna finns fortfarande i denna dag representerade bland dom spelare jag känner.
Varför, undrar jag? Varför är vissa människor helt enkelt "chickens" (alltså fegisar) när det kommer till att spela sin karaktär. En del människor vill att karaktären ska vara bepansrad till tänderna och fullständigt super-beväpnad, eller om det är en magiker, överöst med magiska skydd i form av böcker, ringar, stavar, etc. etc. Eller att pc:n kan teleportera bort från all verklig fara så fort det börjar brännas lite... Fegt! Jag tycker att det ska vara ett vågspel att spela rollspel. För det är ju dock ett spel om personer och platser som inte finns, alltså kan man ta ut svängarna lite. Det ska, tycker jag, vara farligt nästan hela tiden. Och alla typer av karaktärer ska kunna dö, försvinna eller sluta fungera, även om dom är jättemäktiga i vanliga fall. Det är det som är kryddan i rollspel (och till exempel i filmer också) tycker jag!


Vänta dig ingen rättvisa när din fiende
är din domare (gammalt arabiskt ordspråk)
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
”Varför är så många spelare rädda för att deras karaktärer ska dö?”

Jag tror att det beror mycket på hur pass bra SL och spelarna verkligen rör sig i spelvärlden. Om allting klaffar bra och man kör ett par kampanjer med sinn rollperson blir man fäst vid den precis som vissa blir till karaktärerna i en TV-såpa eller en bokserie. Man utvecklar sin rollpersons personlighet och historia och blir liksom vän med honom/henne och en vän vill man ju inte skall dö.

I och för sig håller jag med dig om att det blir lite fjösigt när rollpersonerna blir FÖR mäktiga. Till en början kan man parera detta genom att helt enkelt dra upp svårighetsgraden på äventyren men man kommer till en viss gräns. Oftast har det dock i mitt spelsällskap löst sig bra eftersom man tröttnar på att klara av allt.


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Karaktärer är till för att dödas!

He he :) Speciellt i CoC. Lys med ficklampan på Yog-Sothoth bara, så att han blir riktigt arg...

Sen enda rollperson jag har brytt mig om var den som jag spelade Svavelvinterserien med. Annars har jag aldrig spelat en tillräckligt lång kampanj för att riktigt bry mig. Oftast är mina RP dåliga på att slåss, men alldeles för kaxiga, så de får stryk i alla fall...

Men det är iofs bara min syn på det hela. Jag förstår helt och fullt de som bryr sig om sina karaktärer. Jag har oxå spelat Diablo :)

//David
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mitt svar är att man lägger ju sin personlighet i karkatären. Så man har ju svårt att skilja sig från den.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Karaktärer är till för att dödas!

Jag förstår helt och fullt de som bryr sig om sina karaktärer. Jag har oxå spelat Diablo :)

Hehe, om du bryr dig mer om den lilla opersonliga springande datorfiguren i Diablo än någon av dina rollpersoner, då har du nog aldrig haft särskilt kul när du spelat rollspel... :)

/Micke
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Karaktärer är till för att dödas!

<I>Hehe, om du bryr dig mer om den lilla opersonliga springande datorfiguren i Diablo än någon av dina rollpersoner, då har du nog aldrig haft särskilt kul när du spelat rollspel... :)</I>

Mja, nu var det inte riktigt så jag menade... Utan att det är ungefär samma princip som att samla på sig en herrans massa magiska föremål. Vilket är det tex Diablo går ut på, medan ett rollspel går ut på att spela sin roll. Och om rollen dör, så var det bara en del av pjäsen :) Jag menar, det kan ju vara bra rollspelande att få sin RP dödad också, om det sker på ett snyggt sätt och så...

//David
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Karaktärer är till för att dödas!

"Oftast är mina RP dåliga på att slåss, men alldeles för kaxiga, så de får stryk i alla fall..."

Skyll sig själv. 8)

En av mina favoritrollpersoner var urusel på att slåss (hon hade Kast med litet ölkrys FV 4 efter hela Svavelvinter) men hon överlevde ändå, tack vare lite hjärna, charm och utseende.

"Jag förstår helt och fullt de som bryr sig om sina karaktärer. Jag har oxå spelat Diablo :)"

Hmmm... ser jag tanken "bry sig om rollperson = koboldspelare som bara är ute efter XP" här? I så fall är den totalt knas. Jag bryr mig tämligen mycket om min rollperson, men är inte ett dugg ute efter att bli bättre. Jag vill spöa grannbaronen istället! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Karaktärer är till för att dödas!

<I>ett rollspel går ut på att spela sin roll. Och om rollen dör, så var det bara en del av pjäsen :) Jag menar, det kan ju vara bra rollspelande att få sin RP dödad också, om det sker på ett snyggt sätt och så...</I>

Förvisso - men det är också bra rollspel att låta honom/henne ha lika mycket självbevarelsedrift som en person skulle ha om han/hon levde på riktigt. "Om den dör så gör jag ju bara en ny" är en relevant sanning för spelarna, men borde knappast vara det för rollpersonerna själva.

--
Åke
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Karaktärer är till för att dödas!

"men det är också bra rollspel att låta honom/henne ha lika mycket självbevarelsedrift som en person skulle ha om han/hon levde på riktigt"

Bra talat!

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Karaktärer är till för att dödas!

<I>men det är också bra rollspel att låta honom/henne ha lika mycket självbevarelsedrift som en person skulle ha om han/hon levde på riktigt</I>

Hmmm... Jag uttrycker mig inte riktigt klart här tror jag :) Såhär kanske:

Om man råkar få sin RP dödad under vägen, så behöver man för den skull inte ha misslyckats. För det så behöver man ju inte gå in i strid med attityden att man inte behöver springa ifrån den om det skulle gå åt peppar'n. Eller ja, inte vet jag... Jag kanske har fått för mycket öl i mig :)

//David
-- Som just käkat julbord...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Minnet väcks till liv :)

"En av mina favoritrollpersoner var urusel på att slåss (hon hade Kast med litet ölkrys FV 4 efter hela Svavelvinter) men hon överlevde ändå, tack vare lite hjärna, charm och utseende."

Jag minns så väl att den ädle Krille har nämnt det för några månader sedan på forumet här tidigare :)

Riddaren - skrev historieprov idag

Även den bäste har dåliga dagar
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Karaktärer är till för att dödas!

Tja mina dvärgiska rp brukar alltid då med yxan i hand försvarande sin heder. Lite extremt kanske men det är roligast så.

Per
 

salem

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
9
Location
sthlm
Re: Karaktärer är till för att dödas!

hm jag tycker att om du vill spela rollspel överhuvdtaget så ska du sättadig in i det och döda inte karaktärerna för att de är kaxiga utan ge dem en svår skada som gör att de får ordentliga problem (men de ska inte dö pga. den) och då så har du viisat att de inte alls är så kxiga som de tror att de är så sätt dem på plats.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
En liten fråga bara

"hon hade Kast med litet ölkrys FV 4 efter hela Svavelvinter"

Är det ölkryss? vad det nu är...eller är det ölkrus? /images/icons/smile.gif

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: En liten fråga bara

Ett ölkrus som så perfekt räddade livet på min helgalna rollperson. *Tjoff!* ölkrus i nyllet (eller om det var i bakhuvudet) på skurken jag duellerade i mot.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top