Nekromanti Varför Daak är den ende guden i Mundana!

Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Daak är den ende guden enligt Cavalles Aralion Ravathons son, och det kommer så att förbli!
Varför det då?

Svar: Han hjälper en om man behöver hjälp, och han straffar dom otrogna, och straffar även sina egna Daaktrogna OM dom förtjänat det, dock inte lika mycket som kättarna som inte tror på Daak, jag åsyftar sådana i Aralions gäng som yttrat orden: "Åhh, Daak, ge mig en Kamel!", "åhh Daak din åsna, ge oss det vi vill ha..", o,s,v.

Min rollperson är som en halv-Inkvistor, men han saknar sin vän Sigryn, hon som i princip kunde räknas till en Inkvisitor, hon såg till att dom gick döden till mötes eller staffades i Daaks namn för deras kätteri och hädning gentemot Daak, likväl Aralion gjort med många.
Daak ÄR den ende guden, som alla bör tillbe i Mundana. Dom Daaktrogna kommer till Daaks himmelrike, men det är högst frivilligt, om en rollperson vill stanna kvar som "St", kan han kanske få det, men endå vara kvar i Daaks himmel, men om han/hon har turen med sig så kan den uppnå det härligaste av alla härligheter: Apoteos, och bli en gud...=)

Därför mina vänner, säger Aralion Ravathons son, Cavalles av det Jargiska Kejsardömet, tillika hjälte: Tillbe Daak och kom till hans himmel!


//Med vänlig hälsning: Aralíon Ravathons son, Cavalles av det Jargiska Kejsardömet, och med rätten att kalla sig för: Äkta hjälte!

"En DVÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRG , Urrrrk!"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
TPL?

Om vi bortser från hur bisarra de här brandtalen är och att bilden av rollspelare som sansade människor som kan skilja på fantasi och verklighet inte direkt stärks...

...är Daak en monoteistisk religion och om någon uppkomling till tillbedjare hade ambitionen att själv bli en gud skulle dennes qadosh fara all världens väg. Denne "rättrogne" har uppenbarligen fått en hel massa om bakfoten. Som tips till ansvarig SL, alltså.

Mvh / Phelan
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Ett brev till min förvillade medtroende

Min bäste Aralion,

Jag skriver det här i förhoppningen att Ni släpper Er ytterst förenklade uppfattning av Daak. Den påminner mig mer om en drucken mans försök att beskriva ett destilleri än om en sann och upplyst troendes predikningar.

Att Daak är allsmäktig är en premiss som inte ens behöver ifrågasättas. Daaks allsmäktighet har avhandlats åtskilliga gånger inom såväl teologi som filosofi. Att Daak skulle vara den ende guden behöver heller inte ifrågasättas. Vi erkänner det varje gång vi går till gudstjänst, då vi högt läser trosbekännelsen: "Vi tror på Daak Allfader, himlars och jordars skapare, den allsmäktige och barmhärtige. Lov och pris går till Honom, den ende guden, som vi tillber i vår glädje." Vi har den också i vår tros artiklar: "Daak är den ende guden." Vi kan också läsa i Libera: "Daak skapade människan; till man och kvinna gjorde han dem, och han gav dem en fri vilja och uppmanade dem att göra gott av egen fri vilja."

Den sabriska kyrkan tar strikt avstånd från inkvisitionen. Det tillkommer Daak och endast Daak att döma de otrogna, ty deras straff är gentemot Honom, inte gentemot deras medmänniskor, och de gör det av en fri vilja som Daak har givit även dem. Det tillkommer inte dödliga att utmäta Daaks straff för brott som begås mot Daak i enlighet med den fria vilja som Daak givit dem. Det är att inkräkta på Daaks domäner. Det är hybris. Endast Daak må utmäta Daaks straff.

Ingen god Daaktroende gör sin gärning heller för att belönas med Daaks himmel. Daaks belöning tillkommer de som gör sina gärningar för sina medmänniskor, inte för de som suktar efter Daaks himmel. Allt igenom kyrkans historia så kan man gång efter annan läsa samma historia om och om igen: hur en god Daak-troende offrar sig för sin tro och för sina medmänniskor och därigenom når sin salighet. Aldrig har man sett någon blivit saligförklarad för att ha offrat andra för Daaks härlighet eller ha gjort sina gärningar för Daaks belöning: alltid har deras offer varit osjälviskt för sina medmänniskor och för sin tro.

Att tro att man kan uppnå apotheos är också en motsägelse mot tron. Daak är den ende guden, och att uppnå gudomlighet skulle inkräkta på Daaks domäner. Att nå apotheos är omöjligt om det bara finns en Gud, ty i så fall skulle det finnas två gudar, och det är en motsägelse gentemot vår trosbekännelse.

Av ovanstående kort förklarade teologiska resonemang kan man sluta sig till att den Daak-tro som Ni bekänner er till är i bästa fall högst förenklad och i värsta fall direkt hädisk. Emedan jag själv endast är lekman inom teologin och tillika dödlig så har jag inte någon möjlighet att beordra Er till bot och bättring, men jag kan i alla fall be Er att studera Daaks lära hos dem som verkligen känner Daak.

Den första lärdomen i förhållandet gentemot Daak är ödmjukhet, lärdom och tro. Var ödmjuk inför Herren och Herrens skapelse; känn Hans natur och namn och hur en rättrogen bör tillbe Daak; och dyrka Daak efter ditt hjärta, inte efter löftet om rikedom eller himmelriket. Ty så står i Libera: "Den som söker Daak för sin belöning skola få den: aska och damm skall han bli, för evigt fördömd och evigt utkastad från Hans åsyn. Men den som söker Daak i tro och visshet om Hans sanning skola bli upplyst och välsignad och frälst."

I hopp om Ert eventuella upplysande,
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Just det Aralion!

Lyssna till vad den outsinligt kloke herr Rafali säger! Din uppfattning om att slakt i Daaks namn leder till frälsning är dum, för att inte säga idiotisk! Det är det jag alltid har sagt, Aralion, ska man få ut nåt av någon Gud måste man göra som han säger och inte svamla en massa.
Och vad menar du att det är för fel på att säga "Daak, ge mig en kamel!" om man nu vill ha en kamel...? Om jag vill ha en kamel kan jag väl fråga Daak om den...? Vad ska man annars har gudar till hade du tänkt!?

Dessutom är ju din förlovade Dioli inte det minsta Daaktrogen....

Nä, ta och joina oss kättare och lev livets glada dagar!

//Hövding Hrtendzar den Rättrådige
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Just det Aralion!

- Magister Rafali av huset Duncreigh,

baronessa av Salston Tor, blason i aspektteori, HM Konungens undersåte
Jag är inte så hemma på sabrisk etikett, men jag tror inte det är brukligt att titulera Baronessor med "Herr"...

/Joel - väluppfostrad
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Från herr Set Tveyxa, bannlyst före detta tempelriddare i Arvons Hammare, strikt Daaktrogen Vandrande Riddare.

Käre Aralion, jag måste påpeka att jag håller med dig. Daak är den ende guden. Men, jag måste skilja min mening i dina andra uttalnaden.
Daaks ord är helt klart feltolkade av den Jargiska kyrkan, speciellt då som Inkvisitionen och Arvons hammare bränner och hörjar i hans namn när Daak själv har sagt att man ska förlåta syndarna.
Jag har tagit avstånd från moderkyrkan, och försöker nu blott icke mer än att överleva då jag jagas av missförstående 'riddare', men jag önskade få min mening sagd.
Jag skulle se fram emot framtida diskussioner i ämnet, men har ej tiden just nu, då jag förföljs av två hängivna unga svenner av okänt ordensmärke.
 

doom

Veteran
Joined
26 Apr 2003
Messages
70
Location
Grums
daak är inte den enda guden läs modulen religioner så får du se.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Nu är du ute yrar....för mycket mudelört? Daak är inte den enda guden....Tyvärr för Aralion.....


Glöm inte alla andra gudar.. det kryllar av dem, dom förökar sig värre en kaniner....
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Flexibla barbarer

Och du tror att en rövarhövding bryr sig om sånt...?
Ja, vad bryr sig barbarer om vad det är för kön... de är ju flexibla de där barbarerna... :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Språklektion [OT]

"inte riktigt klok på vad 'e du go eller' betyder."

Ärans och hjältarnas språk, min vän, inte det där gröttugget som ni sörlingar pratar. :gremwink:

"E du go eller" är den ståkkhålmska varianten av det juttebôrska "Ä du go', ällä?", som i sin tur härstammar från "Ä du helt go' i huvet, ällä?", som är besläktat med och har samma innebörd som "Är du inte riktigt klok?", som är en mindre artig variant av "Min herre verkar inte riktigt vara vid sina sunda vätskor. Kan detta måhända stämma?"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Pöh!

Tja... I Salston Tor bör man nog vara försiktig för vad man kallar Rafali för... jag tror hon har domsrätt där och kan låta sy vem somhelst utan några som helst bevis egentligen... speciellt utländska rövarhövdingar. Det blir nog stupstocken direkt.
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Re: Pöh!

You're still not quite following me, friend...

Skulle en rövarhövding låta sig dömas...? Eller ens fångas? Nej, Hrtendzar är den som ligger i en buske med sitt tunga armborst och snajpar alla irriterande ordningspersoner som behöver snajpas, eller som man tjänar pengar på att behandla så :gremsmile:
Dessutom kan han inte sabriska och lär inte resa till Consaber på länge än, Jargien ska det vara!

Och skulle han ändå bli fångad och dömd har han ju ett koppel rollpersoner att rädda honom med...
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Re: Ett brev till min förvillade medtroende

Min bäste Aralion,

Jag skriver det här i förhoppningen att Ni släpper Er ytterst förenklade uppfattning av Daak. Den påminner mig mer om en drucken mans försök att beskriva ett destilleri än om en sann och upplyst troendes predikningar.

Att Daak är allsmäktig är en premiss som inte ens behöver ifrågasättas. Daaks allsmäktighet har avhandlats åtskilliga gånger inom såväl teologi som filosofi. Att Daak skulle vara den ende guden behöver heller inte ifrågasättas. Vi erkänner det varje gång vi går till gudstjänst, då vi högt läser trosbekännelsen: "Vi tror på Daak Allfader, himlars och jordars skapare, den allsmäktige och barmhärtige. Lov och pris går till Honom, den ende guden, som vi tillber i vår glädje." Vi har den också i vår tros artiklar: "Daak är den ende guden." Vi kan också läsa i Libera: "Daak skapade människan; till man och kvinna gjorde han dem, och han gav dem en fri vilja och uppmanade dem att göra gott av egen fri vilja."

Den sabriska kyrkan tar strikt avstånd från inkvisitionen. Det tillkommer Daak och endast Daak att döma de otrogna, ty deras straff är gentemot Honom, inte gentemot deras medmänniskor, och de gör det av en fri vilja som Daak har givit även dem. Det tillkommer inte dödliga att utmäta Daaks straff för brott som begås mot Daak i enlighet med den fria vilja som Daak givit dem. Det är att inkräkta på Daaks domäner. Det är hybris. Endast Daak må utmäta Daaks straff.

Ingen god Daaktroende gör sin gärning heller för att belönas med Daaks himmel. Daaks belöning tillkommer de som gör sina gärningar för sina medmänniskor, inte för de som suktar efter Daaks himmel. Allt igenom kyrkans historia så kan man gång efter annan läsa samma historia om och om igen: hur en god Daak-troende offrar sig för sin tro och för sina medmänniskor och därigenom når sin salighet. Aldrig har man sett någon blivit saligförklarad för att ha offrat andra för Daaks härlighet eller ha gjort sina gärningar för Daaks belöning: alltid har deras offer varit osjälviskt för sina medmänniskor och för sin tro.

Att tro att man kan uppnå apotheos är också en motsägelse mot tron. Daak är den ende guden, och att uppnå gudomlighet skulle inkräkta på Daaks domäner. Att nå apotheos är omöjligt om det bara finns en Gud, ty i så fall skulle det finnas två gudar, och det är en motsägelse gentemot vår trosbekännelse.

Av ovanstående kort förklarade teologiska resonemang kan man sluta sig till att den Daak-tro som Ni bekänner er till är i bästa fall högst förenklad och i värsta fall direkt hädisk. Emedan jag själv endast är lekman inom teologin och tillika dödlig så har jag inte någon möjlighet att beordra Er till bot och bättring, men jag kan i alla fall be Er att studera Daaks lära hos dem som verkligen känner Daak.

Den första lärdomen i förhållandet gentemot Daak är ödmjukhet, lärdom och tro. Var ödmjuk inför Herren och Herrens skapelse; känn Hans natur och namn och hur en rättrogen bör tillbe Daak; och dyrka Daak efter ditt hjärta, inte efter löftet om rikedom eller himmelriket. Ty så står i Libera: "Den som söker Daak för sin belöning skola få den: aska och damm skall han bli, för evigt fördömd och evigt utkastad från Hans åsyn. Men den som söker Daak i tro och visshet om Hans sanning skola bli upplyst och välsignad och frälst."

Dina ord äro i sanning sanna, ärevördiga magister Rafali, förlåt mig...*ber till Daak*, jag var väl kanske en aning oupplyst, men jag är inte det längre, ty jag har mött Fexior tre gånger! =)

//Aralion Ravathon
 
Top