Nekromanti Varför bryr man sig ens?

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Ok. kanske inte den mest logiska rubriken.

Men.... varför bryr sig folk ens om vad andra tycker? jag vet detta är ett forum och man luftar sina åsikter för att se vad de möter för svar. det är rätt självklart.

Men varför går man till personangrepp? Om jag stör mig på en persons åsikter eller liknande. Är det inte dessa man ska bemöta då? Inte Personen i fråga?

Ibland får jag känslan av av att folk skriver inlägg för att DE inte deras åsikter ska bli omtyckta eller uppskattade.man är helt enkelt orolig för vad folk ska tycka om en. Eller att man vill de ska uppfatta en på ett vist sätt.

Min fråga är VARFÖR? vad fan spelar det för roll vad folk tycker om dig? är det viktigt att folk gillar dig?
är det så viktigt att man ändrar sina åsikter för att göra folk nöjda? och i så varför?

Massupfitta mig inte nu. Jag kan förstå att man vill framstå på ett vist sätt och vara omtyckt men vilken kostnad är man beredd att betala? står man för det man tycker är rätt eller backar man och ändrar sig om opponionen är emot en?

Självklart kan alla ändra sig. sjalv har jag fått inse jag varit en idiot eller i lindrigare fall bara inte förstått läget så att säga och därför ändrat mig. Alla kan vi ha fel iblnd och jag om någon har haft fel många gånger. men har jag någonsin ändrat mig för att folk tyckt jag haft fel? Nä

Nu kanske ni tycker detta är en konstig grej att skriva om. det kan jag förstå. men jag kan vara ärlig och säga jag förstår inte folk som ändrar sig beroende på vad andra tycker om deras åsikter.

är det viktigt vad andra tycker om dig?Viktigare än vad du själv tycker?

Jag hoppas att ni inte tar det här som någon post där jag försöker dra igång en diskussion eller så. jag är helt ärligt nyfiken. För jag förstår mig inte alltid på folk

Förutom en kortare period under mina tonår när det kändes viktigt har jag aldrig själv brytt mig om vad folk tycker om mig.Det rör mig helt ärligt inte i ryggen om någon tycker jag är en idiot. Det behöver inte vara något allt för negativt. vissa av mina vänner är idioter enligt mig. jag tycker om en person för deras "fördelar" men jag älskar dem för deras fel så att säga. kanske låter konstigt men för mig är det vettigt. INGEN är perfekt

Summa sumarium varför bryr man sig? spelar det någon roll om folk tycker du är en en idiot? om de älskar dig så älskar de dig trots dina nackdelar. om de inte kan acceptera dina idiotiska sidor, är de då värda att slösa tid på?

Haha förstår denna tråd kommer at te sig underlig. men det är faktiskt en sak jag helt ärligt fundarat massor på-. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra ska tycka?

Ps:är lite fullare än vanligt nu så ursäkta om denna tråd inte är vettig. men är helt ärligt något jag ofta funderat på
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Att vara omtyckt och respekterad lär ju ha varit en egenskap som varit evolutionärt gynnad för människor långt innan vi hade internet, så jag gissar att det är rimligt att säga att viljan att bli omtyckt är rätt hard wired i oss.

Man vill ligga alltså.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
För att andra människors åsikter och beteende spelar roll. De flesta av oss är sociala varelser som ingår i ett socialt sammanhang och vad släktingar, vänner, kollegor och idoler säger, gör och uppskattar påverkar oss. Det är lättare att ignorera personer som inte gillar oss om vi samtidigt är omtyckta av andra, det är lättare att stå ut med en dålig chef om man har en bra relation med sina kollegor och så vidare. Vi kanske inte vill bli älskade av alla, men vi vill definitivt bli älskade av någon.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag tänkte nu mer på varför folk bryr sig så mycket om vad folk i allmänhet tycker att man bryr sig om vad personer som står en nära tycker är förståeligt.

Men många bryr sig så väldigt mycket om vad folk de knappt känner eller har någon kontakt med ska tycka.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Reddokk Fheg;n155173 said:
Jag tänkte nu mer på varför folk bryr sig så mycket om vad folk i allmänhet tycker att man bryr sig om vad personer som står en nära tycker är förståeligt.

Men många bryr sig så väldigt mycket om vad folk de knappt känner eller har någon kontakt med ska tycka.

Jag tror, helt utan att försöka tala för alla, men jag tror inte det handlar så mycket om att bli omtyckt som att vilja påverka eller få folk att förstå saker som en själv tycker är viktiga.

Tex jämställdhetsdiskussionerna här på forumet. För mig handlar mina uttryckande av åsikter inte så mycket om att bli omtyckt som att få ge uttryck för något som jag tycker är viktigt och som jag skulle önska att fler också tyckte var viktigt. Jag blir då väldigt frustrerad och ibland både arg och ledsen för att jag inte tycker att folk som borde förstå och som jag vill ska förstå inte gör det. För dikussionerna om just detta (jämställdhet om vi fortsätter exemplet) blir ännu viktigare för att jag vill att min hobby, som jag älskar och som gett mig så mycket av vänner, goda tider och fantastiska upplevelser, ska vara för fler. Så att fler kan få ta del av kakan som jag har fått, på samma villkor som alla andra inom hobbyn och tyvärr så är inte villkoren helt lika även om jag som person kan manövrera mig relativt lätt i denna mansdominerade värld (fortfarande innte på exemplet om jämställdhet).

Så för mig handlar inte ilskna ranter eller raljanta inlägg eller uppgivna utbrott på att jag kämpar för att bli omtyckt, det kommer av att jag brinner för den här hobbyn och hur den uppfattas, på vilket sätt den inkluderar/exkluderar och på vilket sätt den kan bli en plats för fler att känna tillhörighet i. OCH, det handlar om en önskan att bredda vyer, försöka få folk att se saker ur andra perspektiv och utvecklas. Jag är inte färdiglärd ännu. Och mycket lär jag mig bara genom att läsa och se hur andra gör. Men ibland så lägger jag mig i.

Talar bara för mig själv. Jag tror. Jag VET inte, men för mig är det såhär.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Big Marco;n155180 said:
Jag tycker att en kusin till ditt resonemang finns här:
Oj oj oj.
"If people can't control their own emotions then they have to start trying to control other people's behavior."


Anyways, min egen post.
(Som exempel leker jag med en hypotetisk diskussion mellan mig och Cissi)
Jag tror att online miljön är grymt skadad som platform för diskussioner. Här är vi i princip så anonyma som det går, även om man gör som Cissi och slänger upp en bild på sig själv så känner "vi" inte Cissi. Eftersom vi inte utbyter kroppsspråk, fysiskt tonläge eller ens ögonkontakt innan vi börjar prata så är Cissi "bara text" och inte en person vars intelligens och personlighet vi respekterar på samma sätt som om vi satt runt ett vardsrumsbord.
Detta lägger inte grunden för ett bra samtalsklimat. Sätt sedan till sådana detaljer som att det blir en tolkningsfråga för mig när jag läser hennes inlägg, menade hon det där sarkastiskt eller är hon nyfiken? Har jag grävt upp stridsyxan kommer jag aldrig läsa av henne i positiv dager.
Med de ingredienserna i soppan så är det förståeligt att det inte alltid blir det bästa resultatet när man sen försöker disskutera saker som man brinner för, varesig det är ett regelsystem, en spelvärld eller huruvida något är sexistiskt eller ej.

Det bästa exemplet på hur kvaddade online-samtal är innan man ens har börjat trycka på knapparna visar youtube-kommentarer, möjligtvis den mörkaste sidan av internet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Mundo;n155419 said:
Oj oj oj.
"If people can't control their own emotions then they have to start trying to control other people's behavior."


Anyways, min egen post.
(Som exempel leker jag med en hypotetisk diskussion mellan mig och Cissi)
Jag tror att online miljön är grymt skadad som platform för diskussioner. Här är vi i princip så anonyma som det går, även om man gör som Cissi och slänger upp en bild på sig själv så känner "vi" inte Cissi. Eftersom vi inte utbyter kroppsspråk, fysiskt tonläge eller ens ögonkontakt innan vi börjar prata så är Cissi "bara text" och inte en person vars intelligens och personlighet vi respekterar på samma sätt som om vi satt runt ett vardsrumsbord.
Detta lägger inte grunden för ett bra samtalsklimat. Sätt sedan till sådana detaljer som att det blir en tolkningsfråga för mig när jag läser hennes inlägg, menade hon det där sarkastiskt eller är hon nyfiken? Har jag grävt upp stridsyxan kommer jag aldrig läsa av henne i positiv dager.
Med de ingredienserna i soppan så är det förståeligt att det inte alltid blir det bästa resultatet när man sen försöker disskutera saker som man brinner för, varesig det är ett regelsystem, en spelvärld eller huruvida något är sexistiskt eller ej.

Det bästa exemplet på hur kvaddade online-samtal är innan man ens har börjat trycka på knapparna visar youtube-kommentarer, möjligtvis den mörkaste sidan av internet.
Håller med om detta. speciellt när det kommer till youtube kommentarerna :)

Och gällande bilder så bör man ju även tänka att jag har ju inte en möjlighet att veta om bilden Cissi har är Cissi. jag känner henne inte personligen så för allt vad jag vet kan Cissi i själva verket vara Lasse en 43 årig kraftigt överviktig truckförare från tranås.

Nu tror jag ju faktiskt inte att Cisse inte är Cissi. tog bara ett lite överdrivet exempel. jag har ingen anledning att tro hon skulle ha fejk bild eller så. Men saken är att jag inte kan veta säkert.

Samma som att Cissi eller andra som inte känner mig personligen inte kan vara säker jag är den jag utger mig för bara för att jag har en bild på mig själv.

Och jag tror detta i flera fall påverkar hur folk beter sig och reagerar när det gäller online diskussioner. Man vet egentligen inte vem man pratar med ens :)

sen så finns det ju självklart flera på forumet som känner varandra personligen så att säga och i deras fall försvinner ju denna aspekt. eller i alla fall minskas när dessa pratar med varandra här

Ps. Hoppas inte Cissi tar illa upp för exemplet

Ps2. Det är jag på bilden. och jag vill påpeka att jag inte är ful. jag är bara kosmetiskt handikappad :)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Reddokk Fheg;n155532 said:
Håller med om detta. speciellt när det kommer till youtube kommentarerna :)

Och gällande bilder så bör man ju även tänka att jag har ju inte en möjlighet att veta om bilden Cissi har är Cissi. jag känner henne inte personligen så för allt vad jag vet kan Cissi i själva verket vara Lasse en 43 årig kraftigt överviktig truckförare från tranås.


Ps. Hoppas inte Cissi tar illa upp för exemplet
Det är lugnt. Jag visste bara inte att det var så himla uppenbart... Vad var det som avslöjade mig? För rosa scarf va? Jag visste att jag skulle tagit den gröna, inte så iögonfallande...
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Cissi;n155543 said:
Det är lugnt. Jag visste bara inte att det var så himla uppenbart... Vad var det som avslöjade mig? För rosa scarf va? Jag visste att jag skulle tagit den gröna, inte så iögonfallande...
Jupp det var scarfen :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
För egen del bryr jag mig inte alls vad andra tycker om mig. Jag kan däremot bry mig om någon misstolkar eller missuppfattar något jag sagt och förvrider min poäng (som jag ser den). Jag kan också bry mig om någon väljer att börja prata om mig istället för sakfrågan, ifrågasätta mina motiv etc.

Om någon förstår vad jag säger, men inte håller med är det helt ok. Om hen dessutom kommer med välunderbygda motargument blir det riktigt intressant. Och det är dit jag vill nå. Då blir det en riktig diskussion och jag lär mig något. Många gånger leder det till att jag ändrar mig.

Inte för att bli omtyckt, utan för att det är så jag anser att kunskap förmedlas och människor utvecklas. Bland annat.

Men jag kanske missuppfattade din fråga.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Här är ett par goda skäl att bry sig om vad andra tycker:

1. Det motiverar en att anpassa sitt beteende i riktning mot det mer omtyckta, och därigenom komma bättre överens med sina medmänniskor, ha fler och bättre relationer, och i största allmänhet leva ett mer behagligt liv.

2. Antagligen har man många åsikter som man vill att andra ska dela. Många åsikter är ju rentav sådana att själva vitsen med dem går förlorad, om man inte samtidigt vill att andra ska dela dem. Det gäller i stort sett alla moraliska och politiska uppfattningar (det finns inget sådant som moral eller politik för en ensam människa) och många estetiska dito. Att bry sig om vad andra tycker är en förutsättning för att påverka dem i riktning mot att dela ens åsikter.

Om man märker att andras åsikter skiljer sig från ens egna, så finns det ju två sätt att reagera: antingen kan man ta diskrepansen som en intäkt för att man själv har fel, och försöka anpassa sina åsikter till de andra; eller så kan man ta det som en intäkt för att de andra har fel, och antingen försöka omvända dem (vilket dock kräver någon gemensam grund) eller avfärda dem som hopplösa fall. Det första alternativet är ju ofta ett mer effektivt sätt att jämka sina egna och andras åsikter, men om det används allt för ofta och urskillningslöst, så kommer det till priset av att man framstår som en principlös pushover. Det andra alternativet låter en bevara sin stolthet, men leder kanske i värsta fall till att man avskärmas från sina medmänniskor och blir en bitter enstöring.

Det bästa man kan göra är att anpassa sig till andras åsikter när de har rätt, försöka övertyga dem när de har fel och går att övertyga, och skita i dem när de har fel och inte går att övertyga. Hur vet man ifall de har rätt eller fel? Well, det är frågan som du kommer att få ägna ditt liv åt att försöka besvara, du liksom alla andra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Man Mountainman;n156377 said:
Här är ett par goda skäl att bry sig om vad andra tycker:
En tredje anledning är att det är skönt att veta att du förmodligen inte har Aspergers.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Mundo;n156462 said:
En tredje anledning är att det är skönt att veta att du förmodligen inte har Aspergers.
Well, jag är säker på att det finns aspergare på det här forumet, och att de kan föra sin egen talan, men jag tror inte problemet med Aspergers i första hand är att man inte bryr sig om vad andra tycker, utan att man har svårt att bedöma vad andra tycker.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Man Mountainman;n156688 said:
Well, jag är säker på att det finns aspergare på det här forumet, och att de kan föra sin egen talan, men jag tror inte problemet med Aspergers i första hand är att man inte bryr sig om vad andra tycker, utan att man har svårt att bedöma vad andra tycker.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
MODERERING

Av Don’t be a Dick-relaterade skäl låter vi bli att skämta om aspisar.

OK?
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Dante;n156944 said:
MODERERING

Av Don’t be a Dick-relaterade skäl låter vi bli att skämta om aspisar.

OK?
Med tanke på samma princip kanske du inte skulle använda dig av ordvalet "aspisar" i det här fallet, i så fall?
 
Top