Nekromanti Varför bor trollkarlar i torn?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Varför bor trollkarlar i torn?

Var bor häxor?

--

Jag är inte riktigt säker på vart det här skall leda. Kanske är det ett äventyr på gång, kanske ett helt rollspel.
 

Shadowcaller

Veteran
Joined
15 Dec 2010
Messages
39
Location
Norrtälje
Jag vet inte varför trollkarar bor i torn (utom att jag gissar at det kommer ifrån Tolkien men vart han fick det från vet jag inte.)

Men jag vet att häxor bor i de här husen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
1) Det har jag också undrat väldigt ofta. Jag kan inte se några direkta fördelar med just ett torn. I många fall måste det väl vara lättare och billigare att bygga en lite större hus, eller?

2) Häxor bor i stugor i skogen. Varför de alltid bor i skogen vet jag inte heller. Men i övrigt verkar det ju lite mindre konstigt än att bo i torn.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
wilper said:
Varför bor trollkarlar i torn?
För att det är ballt med torn. Jag skulle bo i ett torn om jag kunde. Om jag var trollkarl skulle jag definitivt göra det.

wilper said:
Var bor häxor?
I hus på kyklingben som tidigare påpekats. Eventuellt bor de ingenstans, utan står redo ute i skogen i grupper om tre för att förmedla framtidsutsikerna för förbipasserande Shakespeare-karaktärer.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Torn har flera fördelar:

1) Låg tomtkostnad, eftersom man bygger på höjden klarar man sig med en relativt liten markplätt.

2) Man signalerar tydligt till folk att man inte vill ha med dem att göra. Alltså får man vara ifred.

3) Gott om plats för ens stora bibliotek med magiska böcker, samtidigt som man kan placera mer värdefulla böcker högre upp för att göra dem svårare att sno.

4) Lättförsvarat. Det är ett helvete att kämpa sig upp genom ett torn.

5) Tillräckligt högt torn gör att man dels får god utsikt över området, dels kommer upp ovan eventuell smog så att man kan göra astronomiska observationer.

6) Praktiskt för att skicka ut duvor, observera fåglar, flyga ut från själv när man hittat formeln för att ge sig vingar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
wilper said:
Varför bor trollkarlar i torn?
Efter alla experiment med kvicksilver och bly och andra läskiga saker i fem årtionden i försök att göra bly till guld och frammanande av heta demonbrudar från helvetet, så är det inte att undra på om de har lite erektionsproblem på grund av ålder och tungmetallförgiftning.

Så för att kompensera så bygger man en jättefallos.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Varför bor trollkarlar i torn?
För att de vill vara speciella och sticka ut (upp). Sedan så symboliserar ju ett torn potens, makt, överhöghet och sådana saker så jag antar att tornet är en sorts penisförlängare och maktsymbol.

Sedan funkar det ofta rätt så bra att ha en trollkarl i ett torn som boss i just rollspelsäventyr, eftersom varje våning i tornet kan symbolisera "nästa level" och stegvis bli svårare och svårare att ta sig an.

Var bor häxor?
I stugor i skogen, oftast.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
För att ingen stad vill ha med dem att göra. Och för att de irländska munkarna bodde i torn. Kanske för att ingen stad ville ha med dem att göra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För att få längre räckvidd för sina spells? De måste kanske, likt en FN-sändare, ta hänsyn till jordytans krökning? Ju högre upp, desto längre räckvidd.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Arfert said:
För att få längre räckvidd för sina spells? De måste kanske, likt en FN-sändare, ta hänsyn till jordytans krökning? Ju högre upp, desto längre räckvidd.
Eller för att få bättre mottagning för Etermagi.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Besvärjelser med Räckvidd: Synhåll? Astronomiska observationer blir lättare när man kommer över trädtopparna? Hierarkiskt tänkande som gör det naturligt att dela upp sitt boende i olika nivåer?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
För att alla trollkarar har små penisar och behöver en penisförlängare.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
För att trollkarlar har revir....och från sitt torn kan man se sitt revir och om en annan fjant med spetsig mössa bygger ett torn så är det lättare att hiva eldbollar och annan magi på honom.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Långa stavar, höga spetsiga hattar, torn, ofta långa seniga gamla män och vi har möjligen någon form av mönster. Varför kopplas detta ihop med lärdom, hemligheter, dammiga gamla böcker, alkemi och trolldom?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Långa stavar, höga spetsiga hattar, torn, ofta långa seniga gamla män och vi har möjligen någon form av mönster."

Spetsiga hattar har väl de tre vise männen, som ska ha vart av ett folkslag som hade spetsiga hattar eller något sådant. De ska tydligen var astrologer/nomer också. Därav hattarna kanske?


Storuggla, save vs donkey
 

Enhörning

Veteran
Joined
5 Jan 2009
Messages
45
Location
Se bild.
Trollkarlar bor ju inte i riktiga torn, det är rymdskepp. Är det ingen här som sett Mysteriet på Greveholm?

Häxor bor i ubåtar. Det är därför de inte tycker om vatten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Storuggla said:
"Långa stavar, höga spetsiga hattar, torn, ofta långa seniga gamla män och vi har möjligen någon form av mönster."

Spetsiga hattar har väl de tre vise männen, som ska ha vart av ett folkslag som hade spetsiga hattar eller något sådant. De ska tydligen var astrologer/nomer också. Därav hattarna kanske?


Storuggla, save vs donkey
Är det genomgående "långa smala" temat då möjligen ett tecken som symboliserar en annan kulturell tillhörighet? Något annorlunda och spännande?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Shadowcaller said:
Jag vet inte varför trollkarar bor i torn (utom att jag gissar at det kommer ifrån Tolkien men vart han fick det från vet jag inte.)

Men jag vet att häxor bor i de här husen.
Bodde inte Merlin i ett torn?

Han gör det ju iaf i Svärdet i Stenen. Den enda Merlin-källa jag behöver!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
This trope probably stems from the metaphorical "ivory tower", which refers to academics who remove themselves from the rest of society to study. A high tower conveys a sense of isolation from "normal" people, which those academics (or in this case, magicians) use to study in peace, much the same way that religious gurus are often depicted praying on mountaintops. In another sense, high towers are ancient symbols of arrogance and hubris. Or simply extreme isolation.
Jag har för mig att Conan bröt sig in i ett "ivory tower" och bråkade med en trollkarl också.
 
Top