Varför blev rollspel så stort i Sverige?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte om rollspel i Sverige är eller var stort, har inte koll på statistiken kring det och hur det ser ut hos oss gentemot andra nationer.

Det jag vet är att jag och mina kompisar fick upp ögonen för att rollspel fanns genom leksakskatalogerna och senare mer konkret kunde man hitta dem i leksaksaffärerna. Hade jag inte hittat dem där hade min introduktion åtminstone dröjt fyra (?) år, från 84 till 88. Nästan alla killar i min mellanstadieklass var om inte annat intresserade av att pröva, och min och en annan kompis lillebröder var också på.
För mig eller dem var det inte att det inte fanns nåt att göra, men fantasy och science fiction var nåt jag gillade sen tidigare via filmer, tv-serier, böcker och tidningar. (Innan rollspelen ritade och skrev jag, byggde med Lego och Lego Technic, läste böcker och serietidningar, lekte med actionfigurer, radiostyrda bilar, bilbana, hade cykelrace, lekte cykelkull, sparka burken och sånt, spelade tv- och dataspel, spelade brädspel.)

Eftersom jag kom in innan så vet jag inte hur mycket Sverok eller Tradition gjorde för hobbyns tillväxt eller om det mest var ryktesvägen. Har inte läst de två "historieböckerna" på ämnet och sett vad de skrivit om det. Jag vet dock att Sveroks tillväxt och att Stockholm hade rollspelsbutikskriget var de tydligaste tecknet på att rollspelen verkade vara populärare än tidigare. Idag känner jag att jag inte har koll på hur hobbyn mår då det här forumet och rpg.net är där min info kommer från, fast jag läst och hört att D&D är större än nånsin exempelvis så ser jag inga tecken på det.
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Var det kultur? Så burde det vara det samma i alle nordiska land.

Var det dyrt øl? Vad med Finland och Norge, da?

Var det Drakar och demoner? I Finland var det Runequest (oversett på finska) som var viktigt.

Var det verfærdsstaten? Jag vet inte nok om historie, här. Kanskje var forskjellene store på den tiden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Sweden Rolls körde en panel om just detta på Comicon i höstas. Gunilla Jonsson, Orvar Säfström och jag förklarar vad som hände och varför.

Länk >>>
 
Top