Varför blåser Boromir i hornet?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tycker mycket ändå pekar på att Boromir var fortsatt korrumperad av Ringen.

Tveksam insats för att rädda hobbitarna. Blåser i hornet - som att säga ”här är vi” till alla orcher som inte redan vet. Gissar att han dömdes att dö pildöden av Sauron för att han misslyckade sno ringen från Frodo.
Fast det är ju Sarumans orker som är där och de vill ju tillfångata Merry och Pippin för att de tror att de har ringen vilket ju Boromir vet att de inte har. Så i så fall hade hans agerande varit ännu mer obegripligt 😄
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Sagan om Ringen-folk! Såg om filmerna nyss och det finns ju en del att fundera över. Men jag tar en grej. I första filmen när de slåss mot orcher uppe på den där höjden där Boromir dör. Mitt i fajten så tar Boromir upp ett horn och tutar lite. Aragorn hör det och hajar till och säger: ”Gondors horn!” Men sen händer inget speciellt. Fajten går vidare, inga förstärkningar kommer, ingenting. Bara detta ”Gondors horn” Jaha OCH??? Kände jag då. Värdelöst ju.

Mitt i en fajt: ”Druidens mössa!” Och sen händer inget.

De fajtad ju allihop där uppe på kullen ändå. Så de är ju ”samlade” på så vis. Ev lite utspridda pga stridens logik så att säga. Men det är ju inte så att Boromir är fyra mil bort, utan kanske 14 meter bort. Men hjälpte hornet nåt då? Han tutar i det men de har ju ändå 13838 orcher ivägen som de måste slåss. Det är ju inte så att det plötsligt kan öka döda-takten och ta sig till Boromir fortare?

Hade köpt hornet rakt av om resultatet varit att det dykt upp några hittills gömda förstärkningar som ba wham avgjorde fajten. Men nej då. Tuuut. Inget händer.

Dessutom: ta en liten paus för att blåsa i ett horn mitt i en dödsfajt mot orcher. Han kunde ju exvis ha ropat?

”Aj då. Den här typen tänker klyva mig mitt itu. Bäst jag tutar i luren för att utjämna oddsen lite. Nu ska de få se minsann!”

Kommer inte kunna sova nu pga det där löjliga och helt onödiga hornet.
Jag tippar på att det hamnat orch slamsor i hornet och det behövdes göras rent, du kan ju tänka dig när det torkar ihop och Boromir får lov att försöka köpa ett nytt horn? Det fanns ju för bövelen inte ett enda horn försäljar stånd någonstans i närheten av det där slagfältet!

Är för övrigt ingen stor LOTR människa (inte någon Gnome heller för den delen 😉)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Tycker mycket ändå pekar på att Boromir var fortsatt korrumperad av Ringen.

Tveksam insats för att rädda hobbitarna. Blåser i hornet - som att säga ”här är vi” till alla orcher som inte redan vet. Gissar att han dömdes att dö pildöden av Sauron för att han misslyckade sno ringen från Frodo.
Struntprat i kvadrat och kubik.
Sauron hade ingen aning om att Boromir var där, eller vad han hade gjort eller inte gjort med Ringen, och hade ändå inte haft möjlighet att skicka några order till orcherna på den korta tiden.
Givet förutsättningarna (Boromir plus ett par hobbitar mot väldigt mycket fler orcher) så hade han inte kunnat göra mycket mer för att rädda hobbitarna.
Orcherna visste redan att de var där, så att blåsa i hornet kunde inte göra någon skada, men kunde eventuellt hjälpa - vilket det också gjorde.

Även om Boromir fortfarande var under Ringens inflytande (vilket inget tyder på att han var just då) så finns det absolut ingenting som pekar på att det påverkade hans handlingar. Tvärtom så hade han antagligen dåligt samvete för att tidigare ha försökt sno Ringen, och var därför extra beslutsam om att rädda Merry och Pippin.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tänker att Boromir blåser i hornet för Faramirs skull, för att inspirera honom till att resa sig mot sina förtryckare. Det ser man ju senare i berättelsen (EDIT: Sorry, extended universe-versionen) när de står vid hans grav, och Aragorn bär fram hornet och Faramir gråter. Det var också därför han blåste i hornet första gången vid Lothlorien, men då för att uppmana alverna att resa sig mot Tom Bombadill (förgäves, då de lever under hans förtrollning, och hornet kan bara bryta den inom Gondors gränser, så det blir mest ett symboliskt avsked). Läser man Silmarillion så kan man ana mellan raderna att Boromirs far varit där förut, fast i förklädnad. Sedan är ju Merry och Pippin knappast oskyldiga i sammanhanget, men det har kanske inte så mycket med hornet att göra. Min teori är att de förvarnat Frodo om Boromirs förrädiska tankar, och det är därför Frodo håller sig undan, och därmed inte blir tillfångatagen av orcherna. Aragorn och Legolas hör hornet och springer för att hjälpa Boromir, men det är inte riktigt huvudsyftet. Boromir vet att han ska dö, och Gondors folktro säger ju att själen finns i andningen. Genom att blåsa i hornet kanaliserar han sin själ så att den inte kan ätas av orcherna (nu äter ju de inte upp honom ändå, men det kunde han ju inte veta) utan kan frigöra sig och resa till Faramir och därifrån till Valhalla. Frågan är dock om gudarna släpper in honom, med tanke på hans syndiga tankar. Ringen är ju mest en symbol för hans köttsliga lustar och undertryckta sexualitet, tänker jag. Eller?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Lite OT, men är det inte lite weird att Tolkien gör så stor sak av Boromirs död, bara för att strax ersätta honom med Faramir? För det är ju i princip samma karaktär fast med lite andra bokstäver i namnet?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lite OT, men är det inte lite weird att Tolkien gör så stor sak av Boromirs död, bara för att strax ersätta honom med Faramir? För det är ju i princip samma karaktär fast med lite andra bokstäver i namnet?
Inte alls. Boromirs stolthet är en grav moralisk brist, som släpper in ondskan i han själ. Han blir korrumperad; och han måste dö för att tvätta bort korruptionen.

Faramir är rakt igenom god. Ondskan kan inte fälla honom med någon frestelse; inte ens ringen.

Så de är varandras motsatser. (Boromir försöker ta ringen med våld - Faramir kan ta den men gör det inte).
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Så de är varandras motsatser. (Boromir försöker ta ringen med våld - Faramir kan ta den men gör det inte).
Plot-mässigt kanske. Men när jag läser böckerna glömmer jag ofta bort att faramir och boromir är två olika karaktärer. De är överlag skriva likadant.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Plot-mässigt kanske. Men när jag läser böckerna glömmer jag ofta bort att faramir och boromir är två olika karaktärer. De är överlag skriva likadant.
Överlag är väl inte Tolkiens karaktärsporträtt så nyanserade. Aragorn, Legolas, Eomer och Faramir är ju alla samma snubbe. Boromir sticker iaf ut eftersom han frestas av ringen.

Men jag tycker Merry och Pippin är värst. De är verkligen exakt samma person.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Men jag tycker Merry och Pippin är värst. De är verkligen exakt samma person.
Det har jag svårt att hålla med om, och det är en skillnad jag tycker är tydligare i böckerna än i filmerna. Merry är äldre, mer världsvan och mer försiktig. Pippin är i hobbittermer en tonåring, impulsiv men också väldigt socialt kompetent – om det är något man kan säga om honom så är det att han har en väldig förmåga att bli omtyckt av alla han möter. Det man däremot kan säga är att det tydligt märks att båda bemöter faror och motgångar på samma vis, med en hobbit-resiliens som är tydligt inspirerad av ett stiff upper lip-ideal.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Lite OT, men är det inte lite weird att Tolkien gör så stor sak av Boromirs död, bara för att strax ersätta honom med Faramir? För det är ju i princip samma karaktär fast med lite andra bokstäver i namnet?
Namnen är ju väldigt lika, men karaktärerna har helt olika personlighet. Sen är de mer lika i filmen ett tag då han ju där gör som brorsan att sin och försöker ta ringen. Men i böckerna tycker jag inte att de är särskilt lika.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det har jag svårt att hålla med om, och det är en skillnad jag tycker är tydligare i böckerna än i filmerna. Merry är äldre, mer världsvan och mer försiktig. Pippin är i hobbittermer en tonåring, impulsiv men också väldigt socialt kompetent – om det är något man kan säga om honom så är det att han har en väldig förmåga att bli omtyckt av alla han möter. Det man däremot kan säga är att det tydligt märks att båda bemöter faror och motgångar på samma vis, med en hobbit-resiliens som är tydligt inspirerad av ett stiff upper lip-ideal.
Well, jag har läst böckerna säker fem ggr, sett filmerna minst lika många gånger och jag vet fortfarande inte vem som är vem. :) På rak arm kan jag inte minnas något verk där jag har samma problem med att hålla reda på huvudpersonerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Plot-mässigt kanske. Men när jag läser böckerna glömmer jag ofta bort att faramir och boromir är två olika karaktärer. De är överlag skriva likadant.
Tycker nog Faramir är mer lik Aragorn är Boromir. Boromir är väldigt enkelspårig, en nationalist vars instinkt är att lösa problem med våld, och om inte lite våld funkar så använder man mer våld. Aragorn och Faramir har mer djup, är mer sofistikerade.

Jag skrev en b-uppsats om kvinnoporträtten i Sagan om ringen.
Och vad kom du fram till?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Galadriel, Arwen och Tom Bombadills tjej är samma och Bilbos släkting som är en ragata är den bäst beskrivna karaktären i boken.
Kommer du ihåg om du skrev något om Eowyn? Hon är min favoritkaraktär bland hjältarna i böckerna så det hade varit kul att veta 🙂
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Kommer du ihåg om du skrev något om Eowyn? Hon är min favoritkaraktär bland hjältarna i böckerna så det hade varit kul att veta 🙂
Nej, jag var tvungen att begränsa mig så jag skrev bara om kvinnoporträtten i första boken.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Galadriel, Arwen och Tom Bombadills tjej är samma och Bilbos släkting som är en ragata är den bäst beskrivna karaktären i boken.
Det slår mig att detta är sexistiskt på exakt samma sätt som Asterix. Dvs alla kvinnor är antingen unga (till utseendet) och snygga eller medelålders och argsinta. (Fast ingen kvinna är bäst beskriven i Asterix, då).

Eowyn? Hon är ju den normbrytande kvinnan som domesticeras när hon träffar Rätt man (TM). Klassisk trop, eller?
 
Last edited:
Top