Varför blåser Boromir i hornet?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Alltså, han var redan döende när han blåste. Hur rationell kan man förvänta sig att en person ska vara när de är uppjackade på adrenalin och vimsiga av blodförlust och endorfiner?
Det bör kanske sägas att han i Peter Jacksons film blåste i hornet innan han var döende (se mitt klipp ovan) men jag tycker att det var rationellt av flera orsaker:

Boromir trodde på sägnen att hjälp alltid kommer när man blåser i hornet

Hornet låter högre än när man ropar

I och med all fajt som pågår överallt så skulle Boromir kanske inte märkas om han ropade. Nu blev han både hörd och jag gissar att det blev lättare att fatta åt vilket håll han befann sig

Om Boromir hade ropat ”Hjälp! Hjälp! De är alldeles för många, jag kommer aldrig klara detta! Hjälp någon, vem som helst!” så hade nog orkerna tyckt att den här fjanten tar vi lätt och bara öst på. Hornet var tänkt att demoralisera orkerna

Men gällande boken och Bakshis film har du helt rätt, där känns det mer som en last resort. I och med att han var full med pilar då också hade kanske ett rop på hjälp snarare låtit som ”Grrzzlxlubblublub…”
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Eftersom ingen här vänder sig till källmaterialet för att få ett korrekt svar utan bara tycker till så får jag väl citera:

Great Horn (Boromir's Horn)
[blabla lore blabla]
Powers: if blown at need anywhere within the ancient boundaries of Gondor, allies to the blower cannot ignore its call and will travel until they reach him to offer their help; of course, they may not arrive in time.

(Treasures of Middle Earth - A Compendium of Magic Items, sid 89, ICE #8006)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Det är ju bokstavligen det här horn är tillför. Att varna sina allierade efter att det är försent för en själv.

Tror ni mig inte? Kolla källan (Rolandsången(.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Som en sann republikan av Gondor föraktar Boromir både hober och orcher, han blåser innan han stormar Kapitolium.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Eftersom ingen här vänder sig till källmaterialet för att få ett korrekt svar utan bara tycker till så får jag väl citera:

Great Horn (Boromir's Horn)
[blabla lore blabla]
Powers: if blown at need anywhere within the ancient boundaries of Gondor, allies to the blower cannot ignore its call and will travel until they reach him to offer their help; of course, they may not arrive in time.

(Treasures of Middle Earth - A Compendium of Magic Items, sid 89, ICE #8006)
Hornet måste varit trasigt. Både hans bror och pappa hörde hornet (som blåstes inom Gondors gamla gränser), men ingen av dem gav sig av på resa för att hjälpa Boromir.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Eftersom ingen här vänder sig till källmaterialet för att få ett korrekt svar utan bara tycker till så får jag väl citera:

Great Horn (Boromir's Horn)
[blabla lore blabla]
Powers: if blown at need anywhere within the ancient boundaries of Gondor, allies to the blower cannot ignore its call and will travel until they reach him to offer their help; of course, they may not arrive in time.

(Treasures of Middle Earth - A Compendium of Magic Items, sid 89, ICE #8006)
De verkar ha nedgraderat det i Lords of the Middle Earth Volume II The Mannish races #8003

Horn of Gondor.JPG
Det är uppenbarligen den här versionen av MERPs stats som Tolkien och Jackson använde sig av.

//EvilSpook
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ännu mer källa:

Farmir said:
och det sägs att om man råkar i nöd inom Gondors gränser, såsom dessa låg i gammal tid, och använder hornet, så skall dess röst inte klinga ohörd.
Och det stämmer ju då. Aragorn, Gimi och Legolas hörde hornstötarna, plus Denethor och Faramir.

… källmaterialet …
Källor är 1900-talet.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Boromir trodde på sägnen att hjälp alltid kommer när man blåser i hornet
Och han hade rätt. De kom bara inte i tid nog för honom själv.

Notera att de ju faktiskt hört hornet i Gondor också, så det är tveklöst magiskt på något vis, bara inte på sätt som ger en några D&D-bonusar.

"Kine of Arawn" är uroxar, så det är ett rejält stycke horn!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Notera att de ju faktiskt hört hornet i Gondor också, så det är tveklöst magiskt på något vis, bara inte på sätt som ger en några D&D-bonusar.
”Några bonusar”!? Ett Horn of Valhalla frammanar bärsärkar! Värsta varianten 5d4+5. Vilket än en gång visar att DnD är mer hårdrock än Tolkien.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
”Några bonusar”!? Ett Horn of Valhalla frammanar bärsärkar! Värsta varianten 5d4+5. Vilket än en gång visar att DnD är mer hårdrock än Tolkien.
Skulle verkligen vilja se när Boromir blåser i hornet och ett gäng bärsärkar rusar fram och pucklar på allt och alla och Boromir, hobbitarna och Aragorn står med hakorna i marken och bara ”Dude, WTF?!” 😂
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Tycker mycket ändå pekar på att Boromir var fortsatt korrumperad av Ringen.

Tveksam insats för att rädda hobbitarna. Blåser i hornet - som att säga ”här är vi” till alla orcher som inte redan vet. Gissar att han dömdes att dö pildöden av Sauron för att han misslyckade sno ringen från Frodo.
 
Top