Varför använder inte Games Workshop print-on-demand?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Egentligen inte specifikt för GW, men de är ett bra exempel.

Hjälp mig att förstå en grej. Folk, mig själv inkluderat, klagar mycket över att det är så sjukt svårt att få tag på de mer populära böckerna i Warhammer40k-universat. Horus Heresy (de flesta i serien) är konstant out of print, liksom många andra populära böcker. Både skönlitteratur och Imperial Armour-volymerna går för enorma summor på ebay. 1200 kr för en pocket, någon? 7000 för en imperial armour?

Givet andrahandsvärdet får man ändå anta att det finns betydligt större efterfrågan än tillgång. Jag fattar att GW inte vill ha stora lager utan hellre säljer e-, och ljudböcker, men varför inte köra print-on-demand? Visst gjorde väl WotC det med gamla utgåvor av regelböckerna till D&D?

Själv är jag ute efter ganska många Horus Heresy-böcker, Helsreach och en handfull andra romaner, liksom Imperial Armour om Badab och Siege of Vraks. Det finns dock inte på kartan att jag betalar andrahandspriser för dem. Jag gillar heller inte eböcker eller ljudböcker, och jag kan väl knappst vara den enda stofilen i fanskaran.

Så min fråga är helt enkelt; finns det affärsmässiga anledningar till att GW inte erbjuder POD? Jag tycker det känns som en no-brainer.

Last edited:
Undrar samma! Liksom, vissa av deras äldre böcker kommer alltid sälja några kopior eftersom folk som gräver i loren kommer vilja läsa dem, men inte så många att de vill att se ska ta upp lager utrymme. POD hade varit perfekt!

Vad gäller regelböcker misstänker jag starkt att GW helt enkelt vill tvinga folk att skaffa de nya reglerna. En POD av äldre böcker där skulle göra det enklare för folk att fortsätta köra gamla editions då nya till spelet fortfarande kan få tag på dem.

Och mitt intryck är att GW använder reglerna för att pusha miniatyrer. Har en viss låda inte sålt tillräckligt bra? Boosta den enheten i nästa regelutgåva och nerfa de populäraste.

Att öppna upp POD på icke-regelböcker tänker jag gör det svårare för dem att hålla fast vid att inte göra det på regelböcker.

Så lyder i vart fall min konspirationsteori om GWs affärspraxis.

Vad gäller regelböcker misstänker jag starkt att GW helt enkelt vill tvinga folk att skaffa de nya reglerna. En POD av äldre böcker där skulle göra det enklare för folk att fortsätta köra gamla editions då nya till spelet fortfarande kan få tag på dem.

Och mitt intryck är att GW använder reglerna för att pusha miniatyrer. Har en viss låda inte sålt tillräckligt bra? Boosta den enheten i nästa regelutgåva och nerfa de populäraste.

Att öppna upp POD på icke-regelböcker tänker jag gör det svårare för dem att hålla fast vid att inte göra det på regelböcker.

Så lyder i vart fall min konspirationsteori om GWs affärspraxis.
Fast just gamla regelböcker är däremot inte särskilt dyra på andrahandsmarknaden, så för dem tycks efterfrågan vara låg.

Ah, bra! Så inte bara jag då =)

Så... mission accomplished? =D

Jag gissar bara, men det känns fortfarande vettigt i mitt huvud.
Jag förstår nog inte riktigt ditt resonemang om att avsaknad av POD skulle göra gamla regelböcker mindre eftertraktade. Sen tror jag också att folk rent generellt spelar den senaste, officiella, utgåvan av ett spel.

Och jag tror heller inte att GW skulle ha några som helst problem att motivera både för sina aktieägare och kunder att de erbjuder skönlitteratur, men inte utdaterade regelböcker, som print on demand. Av alla saker de kritiseras för av fanbasen skulle nog ett sådant passera utan tandagnisslan.

En gissning är att logistiken och tryckkostnaden gör det olönsamt. Betydligt billigare att trycka stora upplagor.

Det sagt är det rätt enkelt att själv trycka en PDF för eget behov. Jag tryckte upp Star Wars D6 REUP till mig och min spelgrupp.

En gissning är att logistiken och tryckkostnaden gör det olönsamt. Betydligt billigare att trycka stora upplagor.
Ja absolut, om valet står mellan POD eller nya stora upplagor.

Men jag menar att i valet mellan POD eller inte sälja tryckta böcker alls så borde POD generera mer intäkter än inga.

Eller tänker jag fel här?

Ja absolut, om valet står mellan POD eller nya stora upplagor.

Men jag menar att i valet mellan POD eller inte sälja tryckta böcker alls så borde POD generera mer intäkter än inga.

Eller tänker jag fel här?
Skulle säkert gå att lägga ut på någon extern tjänst. Men det finns väl någon teori om att dyr andrahandsmarknad är bra för varumärket?

Man säljer normalt bara rättighet på sitt material för en viss tryckning. Jag antar att sitta och gräva i upphovsrätt för alla bilder och text är för mycket arbete för vad GW känner att dom får tillbaka.

Man säljer normalt bara rättighet på sitt material för en viss tryckning. Jag antar att sitta och gräva i upphovsrätt för alla bilder och text är för mycket arbete för vad GW känner att dom får tillbaka.
Ah, bra svar. Det låter rimligt.

Frågan är dock vilka kontrakt folk som skrev och illustrerade för GW har och har haft. Jag skulle ju tro ”vi får ge ut det här i hela multiversum de kommande 10 miljarder åren och du får inte en penny till för det”. Men jag vet inte 🤷‍♂️

Och även om jag hade rättigheterna att ge ut igen vet katten om jag skulle göra det.

Vinsten på en POD-bok är påtagligt lägre än på en tryckeritryckt. Och tanken är nog "Vitulv är intresserad av att köpa en bok, han kommer att köpa en av våra nyutgivna i stället till slut och så får vi mer pengar."

Folk som dröjer sig kvar i det förflutna är inge vidare kunder att haka på de senaste trenderna och köpa månadens ompaketerade minis för att komma åt en unik hjälte i ett FOMO-rus.

Killgissar (förutom skälen som redan angetts i tråden):
  • Det är bättre marginaler på att sälja äldre böcker digitalt
  • Distributionen ställer till det. Distribution verkar vara något som ställer till det för många förlag och att sälja POD och integrera det i distributionen skulle säkert vara komplicerat/olönsamt.
  • Kopplat med ovan så kanske det är enklare att ha kampanjer där de säljer POD eller bara trycker upp gamla böcker (för det har de väl gjort vad jag förstått)
Rättighetsstrulet som redan nämnts är säkert ett viktigt skäl.

Det är nog affärsmässigt bara krångligt (dvs resurskrävande) och har för låga marginaler. Det är bättre att satsa sina resurser på det som genererar mer vinst, dvs klassisk företagsekonomi där man väger alternativ mot varandra och väljer det som ger mest ROI.

Jag förstår nog inte riktigt ditt resonemang om att avsaknad av POD skulle göra gamla regelböcker mindre eftertraktade.
Genom att ha tränat sin fanbase hårt till att alltid köra senaste versionen så till den grad att det inte ens finns en andrahandsmarknad längre.

jag kommer ihåg redan på deras gamla forum hur totalt utskrattad och hånad man blev om man ens antydde att man tänkte fortsätta spela en äldre utgåva. Flera antydde till och med att man nog inte fick göra så =D

(Det var inte ett särskilt trevligt forum, överlag, och antagligen väldigt många småungar)

Back