Nekromanti Varför alla vapen?

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
En reflektion...

För några veckor sedan var jag ledare på ett konfirmationsläger. Tydligen hade mitt rykte som rollspelare nått före mig, för flera av konfirmanderna började tala med mig om rollspel. De flesta lite allmänt, men en av dem berättade att han spelat Neotech2. Han tyckte det var "coolt att utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja".

Då jag hörde detta slog det mig med häpnadsväckande klarhet att neotech tyvärr känns konstruerat för sådant spel. Vapen och stridskapitlena är betydligt längre än världsbeskrivningen, till att börja med. Men inte nog med det, nej, allt nytt som ges ut handlar om vapen det med (nu syftar jag främst på Codex). Vapen, vapen, vapen. Och när det skall skrivas en ny modul, då blir det en om...vapen - Offensiv.

Ger inte denna överdrivna vapenfokusering nya rollspelare fel perspektiv? Orden "realistiskt, men koboldistiskt" dyker upp i mitt bakhuvud. Hade det inte varit betydligt bättre att fylla n2 med matnyttig bakgrundsinformation om jorden 2059, så att den blir mer än en brutal variant av vår egen? För sådan tror jag världen blir i de flesta spelgrupper. Vår spelgrupp hade det problemet, och vi är alla relativt erfarna rollspelare.

Nåväl, n2 är som det är och det är väl ganska svårt att ändra nu, men något som går att ändra är fortsättningen. Om neoGames vill ge ut mer material till sitt regelmässigt eminenta spel är ju det bra, men varför om vapen och strid? Hade det inte varit mer relevant med exempelvis en modul om Europa 2059? För min del är det åtminstone betydligt intressantare att veta hur en spelvärlds befolkning lever sina liv än hur de tar död på varandra. Hjälper vapeninformation en att kunna gestalta en annan människa, för det är väl det rollspel går ut på, inte att "coolt utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja", eller?

/Antonio
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Det kommer just en modul som heter Neotech Euro!

Klippt från www.neogames.se: <I>Troligen kommer den aktuella ordningen på den fortsatta utgivningen bli: 1) Neotech Offensiv, 2) Neotech Euro, 3) Neotech Plus. Om vi hinner ge ut allt i år vet vi naturligtivs inte ännu, men vi skall göra vårt bästa.</I>

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Då jag hörde detta slog det mig med häpnadsväckande klarhet att neotech tyvärr känns konstruerat för sådant spel. Vapen och stridskapitlena är betydligt längre än världsbeskrivningen, till att börja med. Men inte nog med det, nej, allt nytt som ges ut handlar om vapen det med (nu syftar jag främst på Codex). Vapen, vapen, vapen. Och när det skall skrivas en ny modul, då blir det en om...vapen - Offensiv.

Nja, det är väl konstruerat för att man ska kunna spela actioninriktade äventyr, men kanske inte så extremt som vissa tyvärr tolkar det. Min erfarenhet säger att nya spelare, åtminstone yngre sådana, alltid har en tendens att vilja skaffa så mycket vapen som möjligt och sedan skjuta på allt som rör sig - det kvittar vilket spel det är, DoD, StarWars, Neotech o.s.v.



Nåväl, n2 är som det är och det är väl ganska svårt att ändra nu, men något som går att ändra är fortsättningen. Om neoGames vill ge ut mer material till sitt regelmässigt eminenta spel är ju det bra, men varför om vapen och strid? Hade det inte varit mer relevant med exempelvis en modul om Europa 2059? För min del är det åtminstone betydligt intressantare att veta hur en spelvärlds befolkning lever sina liv än hur de tar död på varandra. Hjälper vapeninformation en att kunna gestalta en annan människa, för det är väl det rollspel går ut på, inte att "coolt utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja", eller?

Jo, det är klart att det är intressantare med en modul om världen, men samtidigt är det lite av Neotechs nisch att beskriva vapen. Om du ser på vad som getts ut till N1: 3 äventyr, en modul om utrustning och en bakgrundsmodul om japan. Där hittar du inga stridsmoduler. Att Offensiv kommer som första modul till N2 har inte att göra med att man prioriterar denna framför världsmoduler utan därför att produktionen av denna modul hållt på sedan 1994 (om jag inte har fel för mig). Det är helt enkelt rätt viktigt att denna modul kommer ut - folk har sedan länge börjat tvivla på om modulen någonsin börjat skrivas eller bara är en bluff...

Bok nummer två till N2 kommer att bli Neotech Euro som själv står som projektledare för. Jag hoppas att denna modul kommer att bli så bra och användbar som jag försöker göra den, men det tar tid att göra moduler. Euro kommer förhoppningsvis i november. För tillfället jobbar jag för högvarv! Är det något speciellt som du eller någon annan här på forumet vill se i modulen så skriv och berätta - antingen här på forumet eller till mig på emil@alfaweb.nu.

/Emil
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"coolt utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja"

Ja? Vad är felet med det? /images/icons/smile.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Vill ha!

Är det något speciellt som du eller någon annan här på forumet vill se i modulen så skriv och berätta - antingen här på forumet eller till mig på emil@alfaweb.nu.
Jippie! man blir ju nästan lite glad ju!! Jag skulle bli ännu lite gladare om du stoppade in följande tre saker i euro.. (snälla?)

1) Hur ser den typiska skyskrapan ut? Det skulle ge lite mer om man kunde ge en perfect beskrivning av hur en lägenhet rollpersonerna stiger in i såg ut. Då menar jag möbler, belysning osv.. Mycket har hinner antagligen förändras i ett hem på 60 år, man kanske inte har nån balkong längre å så.. och förresten, vart står rollpersonernas bil? Vad finns i en vanlig skyskrapa? vilka bor där?..

2) Transportmedel i staden. Jo, jag vet. det står lite granna om sånnt redan, men jag vill veta mer! Hur mycket kostar en tunnelbane biljet och hur svårt är det att åka utan att betala? min rollperson har ett par svarta inlines som han åker omkring med i london, är det farligt och hur svårt är det att simma/slåss med inlines? har polisen (/images/icons/tongue.gif) inlines så att dom kan följa efter min rp eller? åker folk omkring med motordrivna sparkcyklar?

3) Bevakning. min rp och alla andra rp:na är efterlysta. kan man springa omkring på gatan utan att bli upptäckt av små kameror som sitter uppmonterade i diverse gatuhörn? Blir alla bliars registreringsplåtar fotade och gämförda med alla stulna bilars registreringskåd? ett tag lät jag mina rp´s bli förföljda av en satelit (hur bra bilder kan en sån ta? kan dom se vad som står på tidningens finstilta text längst ner i det riktigt skrynkliga hörnet?) jag skulle uppskatta om du kunde ta med en big brother del!!

dessutom vill jag gärna ha en liten beskrivning om hur livet i omloppsbana är. det är lite svårt att tänka sig... fast det tillhör inte europa förståss..

<B>.Smaffy was here</b>
 
Top