Nekromanti Varför all denna magi?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
What's in a Genre?

Och den som beskyller Skymningshem för att inte vara fantasy har ingen aning om vad genren egentligen innebär.

Vad som skall inkluderas i genren Fantasy är nog litet vagt men personligen anser jag att man lika gärna, eller hellre, skulle kunna kalla skymningshem för postapokalyptisk SF. Det har mer gemensamt med Waterworld (film), gamla Mutant (rpg) och Blue Planet (rpg) än Fantasy. Allt IMHO jag kan ju helt ha missuppfattat det material du publicerat :)
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Fantasy och inte fantasy

Du citerade mig när jag nämnde att Skymningshem saknade alver, dvärgar, orcher och till viss del magi, och nämnde som svar på det att fantasy utan alver, dvärgar, orcher och magi inte är fantasy utan snarare medeltid.

Jag citerade vad du sade om Skymningshem och höll med om att det kan vara fantasy även om det saknas alver, dvärgar och orcher. Huvudsaken är att det finns något övernaturligt element och magi är just övernaturligt. Nu vet jag inte hur magin ser ut i Skymningshem, men enligt vad du själv sa så existerade sådan.

/Emil
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fantasy och inte fantasy

Du kommer också vara i stort behov av en större dos Pratchett.

Skall nog ha mindre dos Tolkien också...jag ser att det är denna författare som oftast spökar när man säger vad som är fantasy eller inte.

Skulle tippa att odödlighetens alver som de beskrivs oftast som, har ursprunget från Tolkiens verk, så leder sin rötter från de ljusalfver som finns i Nordiska mytologin, och där är en sorts mindre gudar. Dvärgarnas rötter har dessa säkerligen också från alfver i grunden, men då från Svartalferna, som var skickliga smeder och även ibland kallades för just dvärgar(!). De svartfolk som av t.ex. DoD kallas för Svartalfer har ingenting med de svartalfer som förekommer i Nordiska mytologin.

Hehehe...dessa är bra, åtminstone de jag läst...

Fantasy kan gått klara sig utan både dvärgar, alver och orcher. Problemet är nog att många tagit sådan inspiration från de ledande författarna inom genren som t.ex. Tolkien, vilket gjort att detta uppfattats som ett måste, vilket är helt felaktigt.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Det jag frågar mig är hur det kan komma sig att så många verkar anse magi vara det mest intressanta elementet i Eon.

För att magin har ett djup som jag inte sett i några andra rollspel... Ett djup som tilltalar mig snarare. Det finns en del krångliga system som ska vara djupa, men dessa faller mig inte i smaken. Eons magi får en att ställa en hel del frågor, både kring dess regler, men också till vad som är orsaken till vad osv. vilket jag tycker är ett bra omdöme.

Visst finns det långt mer coolare grejer att göra i Mundana än att slunga i väg blixtar mot elaka tiraker och förvandla dem till innehållet i en nybakad calzone.

Har aldrig försökt, men jag kan tro att det är tämligen svårt att göra ovan nämnda. I allmänhet så håller jag mig ifrån att göra "krigarmagiker" både när jag spelar och när jag spelleder. Alkemister tilltalar mig mycket mer.

Av princip är jag även restriktiv med monstren.

Höh, själv använder jag inga alls. Förstår egentligen inte vad de ska vara bra för i en värld där man precis som du säger kan göra mycket mer än mosa saker med mäktiga besvärjelser eller stora hammare... Och vad är egentligen ett monster mot ett skumt laboratorium där minsta felsteg kan få stället att flyga i luften *höhö*.

För mycket förment "häftiga" grejer kan nämligen få till följd att spelarna mister fokus på det som är verkligen intressant (enligt mitt tycke, naturligtvis) nämligen landskap, miljöer, kulturer, religioner, historia, politik, intrigspel och krig.

En mycket sund inställning enligt mig...

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Men jag har en känsla av att magi som substitut för mer jordnära läkekonst kan leda till att spelarna överskattar sin situation och med gott mod beger sig upp i Svarta bergen för att ta kol på en legion orcher bara för att man förlitar sig på magisk läkekonst.

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle överskatta sin situation i Eon. Dels för att sådana mäktiga artefakter är mycket sällsynta men också för att det existerar ob-slag, smärt-, trauma- och blodförlustpoäng. Dessutom är det mycket svårt att framställa dessa föremål och det tar lång tid - vilket i sin tur leder till att de är sällsynta.

Vad det gäller att göra upp eld, vad är det för fel på en flintbit och några pinnar som man hämtat från skogen.

Låt mig ställa en motfråga. Varför inte magi? Om man är magiker och kan en formel som kan tända eld på lite tort fnöske, varför inte utnyttja det?
Har man inte valt magiker som yrke i Eon får man som bekant inga enheter att köpa magnituder för och det betyder att man inte kan göra någonting med sina magiska krafter... inte ens improvisera en liten eldslåga.

Jag minns hur odödlig jag kände mig när jag spelade Drakar och demoner som lärd man med FV 10 i dolk. Visserligen fick jag in få träffar på mina fiender och blev vid åtskilliga tillfällen dödligt sårad. Men tack vare en magisk sten som man kunde gnida lite lätt så var allting i det närmaste återställt. Allstå, full fart framåt mot nästa strid! Hur absurda får saker och ting egentligen bli?!

Nu talar du om erfarenheter från DoD. Eon är ett helt annat spel och sådana saker händer extremt sällan. Åtminstone har det inte hänt mig någon gång, och jag har spelat Eon ett tag.

/Erik, "Was the king of the world!"

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: What's in a Genre?

"Vad som skall inkluderas i genren Fantasy är nog litet vagt men personligen anser jag att man lika gärna, eller hellre, skulle kunna kalla skymningshem för postapokalyptisk SF."

Vilket är ungefär hela poängen (eller snarare en av de viktigare poängerna): var i helskotta går gränsen mellan olika genrer? Vad är det som säger att produkt A är fantasy och produkt B är SF? Varför anses Star Wars vara science fiction när det möjligen är fiction men definitivt inte science, och har betydligt större likheter med fantasygenren både vad gäller berättelseteknik och innehåll?

Det är ungefär det som jag vill utforska med Skymningshem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fantasy och inte fantasy

"Huvudsaken är att det finns något övernaturligt element och magi är just övernaturligt. Nu vet jag inte hur magin ser ut i Skymningshem, men enligt vad du själv sa så existerade sådan."

"Till viss del" sa jag också. Och följdfrågan är då, vad är magi? Vem är det som ska avgöra huruvida det är magi? Du? Jag? Invånarna i fantasyvärlden?

Hela Skymningshemskonceptet är till för att utforska fantasyns gränsland. Bli inte förvånad om magin inte är vad du förväntar dig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Jag ser också helst till att bara SLP's har magi, och när jag själv spelar, har jag aldrig spelat magiker, och tänker inte göra det heller, jag vill ha mera jordnära karaktärer som en bonde, en desertör, en köpman, etc etc och tycker också att folk lägger för mycket focus på magi för det mesta och för lite på allt annat det viktiga.
Och angående monster, jag gillar inte de heller, alltså, så fort man ser den stygga stora F********* monstern, så ska man jo slåss, jag gillar mera personer som folk inte vet är onda eller goda, mycket mera intriger då , ja you get my point....


Tha Mastar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bondeäventyr?

, jag vill ha mera jordnära karaktärer som en bonde,

Vilken slags äventyr ägnar sig en bonde åt?
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Fantasy och inte fantasy(OT)

"Till viss del" sa jag också. Och följdfrågan är då, vad är magi? Vem är det som ska avgöra huruvida det är magi? Du? Jag? Invånarna i fantasyvärlden?
Arthur C Clarke sa något om att tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi.

/Cernael
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Fantasy och inte fantasy

Jag håller med.
Jag tycker Eon är ett trist rollspel bland annat p g a att det är så pass mainstream. När det är så pass nytt som det är så borde man väl ha kunnat komma upp med nåt annat än alla dessa alver och dvärgar. Man har sett det så ofta förut så man bara somnar då man hör det igen. Fram för mer världar à la Moorcock och Leiber (i synnerhet Leiber är ju ett geni).

Don Kennetho
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Å andra sidan har det där inte hänt mig heller och jag har spelat DoD ett tag.

Don Kennetho
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fantasy och inte fantasy(OT)

"Arthur C Clarke sa något om att tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

- Arthur C. Clarke

"Any technology distinguishable from magic is insufficiently advanced"

- George Benford

"Magi är en taskig ursäkt för att låta bli att begripa vad som pågår."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top