obak
Hḗrōs
Vettefan hur bra man lyckades med det.Fast det är ju att visa hur det går om man tänker så som är den exakta poängen med prequel-trilogin, så just här känns inte Star Wars särskilt skyldigt.
Vettefan hur bra man lyckades med det.Fast det är ju att visa hur det går om man tänker så som är den exakta poängen med prequel-trilogin, så just här känns inte Star Wars särskilt skyldigt.
Star Wars 4–7 funkar fint som saga men inte som samhällskritik.
Det är just därför jag gillar att repubibliken alltid är en sån röra.Det är fortfarande en liten elit som rör sig i maktens korridorer, dödar de onda och räddar alltihop. Vi får aldrig se någon fungerande demokrati bara maktspel där allt hänger på några få individers dueller. Det är inte folkstyre, det är närmast ett hyllningstal till aristokrati.
Jo, men hur kunde kejsaren ta makten? För att demokrati är kasst!Det är just därför jag gillar att repubibliken alltid är en sån röra.
För att det INTE hänger på några få individers dueller =D.
Sure, de dödade kejsaren och Vader i episod 6. Men det innebär inte att hela imperiet imploderade i ett ögonblick. Hela stasapparaten, alla guvernörer, generaler, admiraler, alla stormoffar finns fortfarande kvar. Vissa av dem kanske tycker republiken verkar bra och går med där. Andra vägrar tro på rebelpropagande och fortsätter följa senaste order i väntan på nya order. Andra accepterar att kejsaren är död men ser inte varför det skulle vara en ursäkt för att sluta följa reglementet. Och andra är helt med på vad som har hänt, men ser det mest som en chans att börja roffa åt sig så mycket resurser som möjligt för egen vinning och sen fly till Argentina. Förlåt, jag menar till "the rim".
Rebelernas vinst över Imperiet är typ som om Californien lyckades ta ut merparten av det federala styret och USA kollapsade som federation. Det betyder inte att Californien helt plötsligt har total kontroll över alla stater. Californien har kontroll över Californien och en handfull andra stater, plus några stater säger antagligen att "det är okej att ni bestämmer så länge ni inte försöker bestämma över oss).
Men samtidigt har Florida tagit kontroll över ett par stater på östkusten, Canada annekterade Alaska lite diskret, och du har fortfarande resterna av den federala jurisdiktionen som försöker hävda att de fortfarande har total kontroll, plus Texas som sitter på mer vapen än resten av alla stater sammanlagt och nu löper amok.
Jag tycker egentligen filmerna och TV-serierna känns jäkligt realistiska utifrån situationen. Att få nya republiken att fungera är ett helt hopplöst projekt på kort sikt.
Republiken varade i tusentals år. Den är bättre på att bestå än någonting vi sett på Jorden. Att den sedan inte kan hantera en Dark Lord med magiska superkrafter... det skulle inte vi heller klara.Jo, men hur kunde kejsaren ta makten? För att demokrati är kasst!
Jo, men hur kunde kejsaren ta makten? För att demokrati är kasst!
Hmm? Det finns väl ingen monark förrän Kejsaren blir en? Att vissa planeter är monarkier påverkar inte den saken. Däremot verkar det förstås som att planetrepresentanten till Senaten inte behöver ha folkligt stöd.Förutom att republiken, namnet till trots, inte verkar vara en demokrati utan någon slags monarkirådstyre.
Och monarkier är kassa.
Republiken varade i tusentals år. Den är bättre på att bestå än någonting vi sett på Jorden. Att den sedan inte kan hantera en Dark Lord med magiska superkrafter... det skulle inte vi heller klara.
Förutom att republiken, namnet till trots, inte verkar vara en demokrati utan någon slags monarkirådstyre.
Och monarkier är kassa.
Nu har jag inte så mycket koll på serietidningarna eller böckerna om det är skillnad där. Men i filmerna och tv-serierna ser jag typ inga exempel på det där. Däremot på allt det där andra jag nämnde ovan.
- Republiken var bättre “förr” – för hundratals eller tusentals år sedan när alla “visste sin plats”.
- Det fungerade så länge alla respekterade konstitutionen och elitens regler.
- Nu när fler grupper – minoriteter, kvinnor, hbtqi-personer– har egna åsikter och anspråk, så framställs samhället som på väg mot kaos och undergång
Jag föredrar Star Trek när det kommer till samhällskritik. Där är Federationen ett till 99 % välfungerande samhälle. Problemen handlar inte om att bevara grunden eller rädda en ruttnande stat, utan om att utforska helt nya utmaningar. När det finns paralleller till vår värld, så är det oftast genom utomjordiska kulturer som har brister – och Federationen fungerar som en positiv kontrast. Inga glirningar till “den gamla goda tiden”.Nu har jag inte så mycket koll på serietidningarna eller böckerna om det är skillnad där. Men i filmerna och tv-serierna ser jag typ inga exempel på det där. Däremot på allt det där andra jag nämnde ovan.
Det är svårt att få ordning på saker efter en revolution. I synnerhet om man inte har tillräckligt med kraft för att helt fylla kraftvakumet som uppstått. Känns fullkomligt rimligt utifrån vad jag vet om sånt där (vilket förvisso inte är supermycket).
Det är mest Starfleet som är screwed up, #janewayochsiskoärkrigsförbrytareJag föredrar Star Trek när det kommer till samhällskritik. Där är Federationen ett till 99 % välfungerande samhälle.
Tala så om Sisko? Them be fighting words, mon ami...Det är mest Starfleet som är screwed up, #janewayochsiskoärkrigsförbrytare
Tala så om Sisko? Them be fighting words, mon ami...
Bland de bästa av avsnitten, har sett det många gånger, men det är en annan diskussion.In the Pale Moonlight - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det är jättebra, men det är ju helt separat från den uppenbara krigsförbrytelsen.Bland de bästa av avsnitten
Ja, men tanken var nog att ta med oss att innom Star Fleet och federationen så är det Sisko gjorde fortfarande ett brott. Innom dominion så är det en vanlig tisdag. Så att dömma ut star fleet?Det är jättebra, men det är ju helt separat från den uppenbara krigsförbrytelsen.![]()
Det här är det största problemet med sequel-filmerna - upplägget var så kasst att det besudlar andra produktioner, som nu tvingas hjälpa till att komma till kassheten. Man måste sätta upp First Order. Man måste visa programmet för att få kejsaren att återuppstå. Att Ahsoka är så svag handlar mycket om detta.För egen del ser jag dock inget behov av att rädda grundvalen för First order i serier som utspelar sig bara några år efter episod 6. First order som koncept var nog det jag tyckte sämst om med episod 7. Tunn och otrovärdig. Imperiet grundläggs bättre konceptuellt i episod 4 än vad First order görs sammanlagt i ep 7-9. Så ska man hålla sig inom kanon kan den lika väl uppstå de sista 5 åren före episod 7? Varför inte liksom, jag köper den ju ändå inte?