Nekromanti Varför är Psi-mutanter så hatade?

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Spelade en hel del mutant då det begav sig. Själv hade jag en viss fäbless för muterade djur de andra föredrog oftast människa. Psi spelade jag sällan förmodligen för att jag ansåg defekterna uppvägde de positiva. Mentalt muterade djur var inte så kul de heller.
Men tillbaka till psi varför var de hatade? I en värld där det finns intelligenta robotar och ankor so kan prata och har händer så verkar psi vara ganska normal.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag spelade nog PSI-mutant ganska ofta. Jag älskar filmen Scanners och boken Eldfödd av Stephen King. Jag tror att många undvek att lira dem för att de hade så kassa fysiska egenskaper, t ex STY.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322251 said:
Jag spelade nog PSI-mutant ganska ofta. Jag älskar filmen Scanners och boken Eldfödd av Stephen King. Jag tror att många undvek att lira dem för att de hade så kassa fysiska egenskaper, t ex STY.
Men de ska ju vara lite avskydda? Är det för man inte vet vad de har för egenskaper?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Att någon ser konstig ut går att komma över. Till och med att någon är gjord av plast och metall, inte äter och dricker och beter sig underligt kan man hantera. Men psi-mutanter är en ständig risk mot din integritet. Om du till äventyrs skulle känna att du inte är dig själv, är det bara du eller är det en psi-mutant som manipulerar dig? Vågar du tänka på dina hemligheter, eller finns det en psi-mutant i närheten som läser dina tankar? Säga vad man vill om huggtandade fyrarmade jättemutanter med knivar i varje näve, men man ser i vart fall vad de är. En psi-mutant kan vara vem som helst, men de kan inkräkta på ditt allra innersta, själva ditt själsliv. Så länge de finns kan du aldrig vara säker på att dina tankar och känslor är dina egna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322253 said:
Men de ska ju vara lite avskydda? Är det för man inte vet vad de har för egenskaper?
Jo, men jag är ganska eljest och avskydd själv så jag dras alltid till de kufiska PSI-mutanterna.:wink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322244 said:
I en värld där det finns intelligenta robotar och ankor so kan prata och har händer så verkar psi vara ganska normal.
Just det som är problemet. Psi-mutanter var inte hatade av djurmutanter och robotar, utan av de omuterade människorna just för att de var mutanter i förklädnad.

 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Tja, tänk dig din värsta ovän, barnätarhitler, tänk dig sen att han kan läsa dina tankar, rota runt i din hjärna och hitta alla dina värsta och bästa hemmligheter? Tänk sen att det finns tusentals som honom. Hur länge hade det inte tagit innan de styrt världen? Dom kanske redan gör det!?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Som Svarte Faraonen skriver, psi-mutanter kan ses som lömska. En mutant med klor och pansarhud må vara farlig, men det är en fara man kan se och ta hänsyn till. Psi-mutanter ser precis ut som riktiga människor, och har förmågor som inte syns. Det är en bra grogrund för misstänksamhet, framför allt om folk kanske skyller saker på psi-mutanter utan att det faktiskt är någon sådan inblandad ("Men snälla Cortinia, jag lovar! Det måste ha varit en lömsk psi-mutant som lurade av mig lönen från manufakturiet, jag skulle aldrig sätta mig på R-Bajter och spela bort lönen av egen fri vilja!")

Om du till det lägger en statlig propagandakampanj som förvisso inte drivs längre men fortfarande har satt sina spår, tillsammans med en semi-officiell hemlig polis som sysslar med att utreda potentiella psi-mutanter, så gör det inte saken bättre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Sen vet ju alla att Psimutanter är involverade in anti-imperiell verksamhet, hatar Kejsaren och tror att de är bättre än äkta människor. Sådant beteende kan inte tolereras!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Det hotet som en PSI-mutant utgör är till sin natur väldigt kraftfullt. En PSI-mutant som (rådgivare till en) diplomat eller en köpman måste vara en otrolig resurs då de kan läsa tankar eller känslor. En mutation som Intuition måste ses som exceptionellt kraftfull. Lägg därtill förmågan att kotrollera en person. Man är alltid i underläge när det finns PSI-mutanter närvarande, speciellt i icke-våldssituationer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
skaraborgarn;n322305 said:
Mentalt muterade djur borde väl ses som lika stort hot?
Ja, men samtidigt ser man ju tydligt att de inte är vår sort. Psi-mutanter kan ju smyga runt i våra fina renblodiga kvarter utan att vi vet något om det! Dessutom vet ju alla att djurmutanter är för enkla till sinnet för att kunna smida några långtgående planer.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Svarte Faraonen;n322307 said:
Ja, men samtidigt ser man ju tydligt att de inte är vår sort. Psi-mutanter kan ju smyga runt i våra fina renblodiga kvarter utan att vi vet något om det! Dessutom vet ju alla att djurmutanter är för enkla till sinnet för att kunna smida några långtgående planer.
Då borde väl muterade djur avsky mentalt muterade djur på samma sätt som människor avskyr psi?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322308 said:
Då borde väl muterade djur avsky mentalt muterade djur på samma sätt som människor avskyr psi?
Nä, muterade djur försöker inte hävda sin postition som "övermänniskor". De är själva mutanter och därför okej med mutanter. Omuterade människor hävdar att de är bättre än alla andra för att de är "original recepie". De vill vara härskarrasen, och mutanter som kan låtsas vara en av dem är därför värre än mutanter man kännerigen på deras anlete.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322311 said:
Den psi-mutantiska världskonspirationen?:wink:
Om man redan hatar nån är det lätt att hitta på ännu fler ursäkter till varför man har rätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
skaraborgarn;n322311 said:
Den psi-mutantiska världskonspirationen?:wink:
Klart! Hörde dessutom att de är klena och förlästa hela bunten, så det är bäst att hålla koll på alla suspekt intellektuella typer.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Svarte Faraonen;n322335 said:
Klart! Hörde dessutom att de är klena och förlästa hela bunten, så det är bäst att hålla koll på alla suspekt intellektuella typer.
Inte att hälften har psykiska defekter som gör dem väldigt jobbiga?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Svarte Faraonen;n322376 said:
Sant! Så kom ihåg att tipsa PSIPO om din granne beter sig underligt -- det kan vara en psi-mutant!
Muterade människor som har mutationer som inte syns då? Vad ska vi göra med dem?
 
Top