Ett äventyr är en historia och en historia har en början, ett slut och en mitt. Det finns de som spyr galla och skriker räls varje gång ordet köpeäventyr nämns. Det är dessa personer som hörs mest i debatten, andra orkar kanske inte bry sig om att hoppa in i ringen och stångas för att de ser det poänglösa i det.
Personligen så tycker jag många köpeäventyr är okej. Men jag förstår också vad ett köpeäventyr är. Det är (nästan) omöjligt att skriva ett äventyr på ett annat sätt utan att häftet blir tjockt och dyrt eller fullständigt obegripligt. Att sedan sitta och jämföra ett köpeäventyr med vad du gör själv är lite orättvist.
När jag spelade Hârn förr om åren så skrev jag mina äventyr så öppet som möjligt, så att ett pågående äventyr kunde växa. Kanske tack vare vad spelarna gjorde eller kanske förr att de hamnade i situation som möjliggjorde det. Detta var möjligt för att jag skrev äventyret på ett sådant sätt, En kort och lös synopsis, löst sammanhängande scener, starka karaktärsbeskrivningar med tydliga mål och självklart en hel bunt med stolpar. Efter en session så uppdaterande jag min logg så att eventuella improvisationer kom på pränt (och som också då kunde utvecklas).
Jag fick förfrågan några gånger om jag ville skriva ett äventyr för Hârn. Jag tackande nej för, hur skulle jag kunna skriva ett äventyr på mitt sätt. För att få det förståeligt, så skulle det bli väldigt många sidor och helt ekonomiskt oförsvarbart. Jag har dock varit med och hjälpt till med skrivandet av ett par Hârnäventyr, dock så skulle aldrig själv aldrig ha skrivit ett äventyr så som de är skrivna. Visst de var quickstart-äventyr, men ändå.
Jag köper gärna äventyr till de spel jag spelar, men bygger ut dem själv på mitt sätt, så mycket det går.
Min vinkel är alltså att många ser ner på köpäventyr tack vare formatfel, de är skrivna som en historia, utifrån vad författaren har tänkt. Äventyrsplatserna och dess beskrivningar, samt karaktärer finns ofta bara med i minsta möjliga marginal. Det skulle bli för dyrt och ta för lång tid att skriva på något annat sätt.