Det får mig att tänka på en av styrkorna hos Pathfinders Adventure Paths: de ber dig anpassa rollpersonerna efter äventyret (eller snarare kampanjen). Paizo skriver alltid ihop en Player's Guide till varje Adventure Path där lite av bakgrunden förklaras, man ger lite tips på lämpliga inriktningar för rollpersoner, och "mutar" spelarna med att erbjuda ett antal campaign traits som är snäppet bättre än de gängse samtidigt som de hookar in en i äventyret.
Som exempel: i Skull & Shackles Player's Guide skriver man rakt av att "Den här kampanjen kommer att handla om att skapa ett namn åt er själva med målet att bli ökända piratkaptener. Din rollperson bör vilja vara pirat, eller i alla fall inte ha något emot det." Sedan förklarar man saker som att för präster vore det lämpligt att tillbe en gud som har något med havet att göra, krigare gärna får välja någon av dessa pirat-lämpliga arketyperna, och liknande. Campaign Traitsen ger din omedelbara bakgrund och förklarar hur du blev sjanghajad innan äventyret börjar, lite typiska piratvapen presenteras, och det hela avslutas med lite regler för skepp och skeppsstrid.
Det här är ju inte gjort för att vara något man slänger in i en redan etablerad kampanj, utan som en kampanj i sig själv som tar en från level 1 till level 15+ (kommer inte ihåg hur långt just den kampanjen går, men det brukar vara där någonstans).