Varför är inte superhjälterollspel populärare?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast det är väl inget egentligt svar på frågan? Jag tänker såhär: Att det inte spelas superhjälterollspel är detsamma som att det inte finns intresse, eftersom det finns superhjälterollspel att spela. Frågan är väl snarare varför det inte finns något intresse. Vad är det som gör superhjälterollspel ointressantare för rollspelare än andra genrer?
Det är problemet med att ha en mängd akademiker på samma ställe. Det skall analyseras och sedan analyseras ifrån en annan vinkel och sedan göras en djupannalys och sedan kommas fram till femtielva för situationen mer eller mindre relevanta teorem till varför folk inte spelar superhjälterollspel.

Varför kan svaret inte bara få lov att vara det är ointressant för att det är ointressant. Varför kan vi inte stoppa där?

Vad är syftet med att komma fram till varför folk inte spelar superhjälterollspel,är syftet att utifrån de analyser som ställts här och den data som samlats in att skapa det ultimata superhjälterollspelet som tilltalar allt och alla annars är det ju helt överflödigt att sitta här och analysera och spekulera .
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det är problemet med att ha en mängd akademiker på samma ställe. Det skall analyseras och sedan analyseras ifrån en annan vinkel och sedan göras en djupannalys och sedan kommas fram till femtielva för situationen mer eller mindre relevanta teorem till varför folk inte spelar superhjälterollspel.

Varför kan svaret inte bara få lov att vara det är ointressant för att det är ointressant. Varför kan vi inte stoppa där?

Vad är syftet med att komma fram till varför folk inte spelar superhjälterollspel,är syftet att utifrån de analyser som ställts här och den data som samlats in att skapa det ultimata superhjälterollspelet som tilltalar allt och alla annars är det ju helt överflödigt att sitta här och analysera och spekulera .
Om du har problem med analyser och spekulationer som inte leder någon vart så är du på fel forum.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du har problem med analyser och spekulationer som inte leder någon vart så är du på fel forum.
Du får förlåta mig ty jag är blott en enkel arbetarklassgrabb och jag ser inte det nödvändiga med att analysera saker och samla in massa empiriska data om dessa inte skall användas. Jag analyserar inte min trasiga bilmotor och samlar in data om trasiga bilmotorer om jag inte ämnar laga bilmotorn men återigen jag har en arbetarklassgrabbs logik .
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du beskriver bar skillnaden på Marvel och DC här. Riktiga människor, hårda tider och märkliga krafter är Marvel pitchen. Det är därför Iron Man bott på gatan och varit alkoholiserad. Och tro mig, Spindelmannen status quoen har varit minst lika i ständig förändring som X-men.

DC är där karaktärerna är mer oföränderliga och gudalika. Även om det finns undantag till den regeln också.
Det där stämmer inte överhuvudtaget. DC har massor av karaktärer som blivit kända för att vara jordnära, i synnerhet kanske Green Arrow, vars långa socialrealistiska run är väldigt känd, och gett upphov till klassiska mem som Speedy på speed. DC har haft massor av hyllade serier med troubled heroes på gatan. DC nuförtiden är i regel samma mix av jordnära och bizarro som Marvel, ta tex Doom Patrol, The Question, Arrowette och hela det där kids-gänget hon var med i, John Constantine, Birds of Prey, Starfires egen serie, listan kan göras lång. Och då har vi inte ens börjat prata om Frank Millers senaste pinsamma försök att göra Batman gritty. Jag hade till och med argumenterar för att DC kanske har fler ikoniska socialrealistiska/gritty moments än Marvel. I synnerhet våldtäktskontroverser är de bra på...

Den stora skillnaden på Marvel och DC är snarast skurkarna. Folk på reddit tycks mig rörande överens om att DC har bättre skurkar, men det är för att de är fucking chaotic evil på riktigt, and lovin' it. Marvels skurkar däremot är väldigt ofta nyanserade, med resonabla drivkrafter men tvivelaktiga metoder, och pendlar mellan att vara antihjältar och straight up villains. Tänk vad MCU hade kunnat åstadkomma om de haft DCs fantastiska skurkgalleri, gud...
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det är problemet med att ha en mängd akademiker på samma ställe. Det skall analyseras och sedan analyseras ifrån en annan vinkel och sedan göras en djupannalys och sedan kommas fram till femtielva för situationen mer eller mindre relevanta teorem till varför folk inte spelar superhjälterollspel.

Varför kan svaret inte bara få lov att vara det är ointressant för att det är ointressant. Varför kan vi inte stoppa där?
För att det är ett ointressant svar som inte säger någonting. Och definitivt inte ett svar som kan hjälpa någon att konstruera ett mer populärt superhjälterollspel än de existerande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att det är ett ointressant svar som inte säger någonting. Och definitivt inte ett svar som kan hjälpa någon att konstruera ett mer populärt superhjälterollspel än de existerande.
Ibland finns det dock inget djupare bakom. När man gräver ett hål i sökandet på guld så kommer man ibland fram till att det finns inget guld och att då gräva ännu djupare är bara fruktlöst.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Ibland finns det dock inget djupare bakom. När man gräver ett hål i sökandet på guld så kommer man ibland fram till att det finns inget guld och att då gräva ännu djupare är bara fruktlöst.
Absolut, men det är inte där vi är.
Vi har redan konstaterat att det inte finns något guld där vi gräver/att superhjälterollspel inte är populära.
Frågan är "Varför finns det inte guld här?" / "Varför är superhjälterollspel inte populära?"

Visst kan man svara med "För att det inte finns något här" / "För att de inte är populära", men det är rena tautologier som inte tillför något och egentligen inte svarar på frågan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Absolut, men det är inte där vi är.
Vi har redan konstaterat att det inte finns något guld där vi gräver/att superhjälterollspel inte är populära.
Frågan är "Varför finns det inte guld här?" / "Varför är superhjälterollspel inte populära?"

Visst kan man svara med "För att det inte finns något här" / "För att de inte är populära", men det är rena tautologier som inte tillför något och egentligen inte svarar på frågan.
Och jag frågar varför behöver du ett svar på den frågan , är ditt personliga syfte att försöka skapa det ultimate superhjälterollspelet som skall dra fler personer till genren då förstår jag ditt intresse , om det inte är ditt uppsåt så förstår jag inte varför du söker svar på frågan
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Och jag frågar varför behöver du ett svar på den frågan , är ditt personliga syfte att försöka skapa det ultimate superhjälterollspelet som skall dra fler personer till genren då förstår jag ditt intresse , om det inte är ditt uppsåt så förstår jag inte varför du söker svar på frågan
Svaret kan vara så enkelt som nyfikenhet och ett intresse att resonera samt analysera. Alla har olika intressen, somliga älskar att resonera och analysera saker även om de inte leder någonvart. Den kategorin finns jag till exempel i, en förmåga som kommer från min far som är arbetarklass och ansåg att det är ett mervärde i att tänka och tänka djupt även om det inte gynnar en själv. Så Det är en ingång, att det är intressant och något rogivande över att analysera för att utveckla sina tankar även om det i slutet inte leder någonvart.

Allt i världen behöver inte fylla en nytta för att ses som givande eller något som fyller ett syfte för den enskilde individen eller delar av samhället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Varför kan svaret inte bara få lov att vara det är ointressant för att det är ointressant. Varför kan vi inte stoppa där?
För att en del människor helt enkelt tycker att det är roligt och givande att förstå saker? Att se hur saker hänger ihop, vad som lett till vad?

(Jag är en sådan person. Om det dessutom går att använda praktiskt så är det ingenting dåligt, men förståelsen i sig gör att ens perspektiv kan vidgas och nya tankebanor öppnas. Och så känns det bra och skönt att ha grepp om grejer, och frustrerande att "ge upp" bara för att man nått till en punkt där nån tycker nåt.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag analyserar inte min trasiga bilmotor och samlar in data om trasiga bilmotorer om jag inte ämnar laga bilmotorn men återigen jag har en arbetarklassgrabbs logik .
Fast arbetargrabben brukar väl isåfall inte skriva inlägg på sidan 8 i tråden om "Varför är inte 305tbi v8 populärare?" på garaget.se. Risken finns att de som skrev de 162 föregående inläggen är intresserad av diskussionen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag är mest intresserad av vad som skulle göra ett superhjältespel bra, och vi har varit inne och vänt på att de bra rollspelen i regel inte är direktöversättningar av de genrer de är för.

Det finns folk som har haft superkul med t ex Mutants & Masterminds, Aberrant och Marvels superhjälterollspel. Alla har dock sina brister.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Detta är alltså riktlinje 4 från reglerna för DISKUSSIONSFORUMET rollspel.nu. Eftersom Dr. Dängrot uttryckligen valt att bryta mot den här riktlinjen och även tydligt gjort det klart för oss alla att han inte vill diskutera superhjältars popularitet som rollspel så trådbannar jag honom.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Här är en lista över "bästa superhjälterollspel" baserat på det statistiskt solida underlaget av åsikter från 75 personer. ;)

Spontant när jag skummar de här:
  • Basera ditt superhjälterollspel på D&D. Det kommer kanske inte vara det bästa superhjälterollspelet, men du attraherar fler spelare.
  • Bygg ett superhjälterollspel i ett känt universum
Och det är ungefär allt. Pros/Cons/Experiences är i princip alla extremt grunda. Jag gillar dock formatet.

För genrer ser jag rekommendationer för City of Mists (ex Daredevil, Jessica Jones) och Masks (ex Teen Titans) - för rekommendationerna ser iaf jag en korrelation mellan kraftnivå och typ av rollspel - enda anledningen att en Batman inte skulle passa i en City of Mists-kampanj är hans pengar-som-superkraft som ger honom en massa gadgets, egentligen. Hans tänkta huvudfokus är detektivstories, även om det kanske inte är det han spenderar tid på.

Äventyrs- och kampanjstruktur är också intressant. Double Cross förutsätter en tämligen rigid tre-akt-struktur uppdelat i scener* som styrs av SL där (förenklat) introduktion etablerar karaktärer och relationer, mittakt handlar om att undersöka mysteriet och klimax är slutkonfrontation. Aberrant har lite samma tänk, dock mindre strukturerat beskrivet (för att det är White Wolf och de har hämtat från teatern från dag 1). En rigid teater-liknande struktur är förmodligen en bra motor för coola scener, men i traditionella rollspel så blir det mindre spelardrivet. >Human å sin sida verkar byggt som en fishtank-kampanj med generella riktlinjer för hur spelleder den. Hur hanterar andra superhjältespel äventyr och kampanj?

*vilket är likt hur Tenra Bansho Zero är uppbyggt - jag misstänker att det kan handla om japanska rollspelskonventioner
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag är mest intresserad av vad som skulle göra ett superhjältespel bra, och vi har varit inne och vänt på att de bra rollspelen i regel inte är direktöversättningar av de genrer de är för.
Jag skulle snarare säga att om du vill göra ett populärt spel så ska du inte göra en emulering av genren. Då ska du göra D&D med en annan estetik, eftersom de flesta som spelar rollspel vill äventyra i ett alternativt universum. De vill utforska, lösa problem och slå folk på käften. Det finns superhjältespel (och spel i andra genrer) som är mycket mer trogna sina genrer, och många av dem är väldigt bra. Men de kommer aldrig att bli populära eftersom de flesta helt enkelt inte är intresserade av att emulera en genre eller återskapa de berättelser spelet är inspirerat av.

Så ett populärt superhjälterollspel tror jag skulle behöva kretsa kring någon kombination av att göra undersökningar för att ta reda på vad det egentligen är som pågår, och att spöa underhuggare och mördarrobotar (medelst badass superkrafter) för att komma åt superskurken eller hens domedagsmaskin. Känns ju klart görbart.

Det skulle inte vara bra, såklart, men det skulle vara populärt. :gremgrin:
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Och jag frågar varför behöver du ett svar på den frågan , är ditt personliga syfte att försöka skapa det ultimate superhjälterollspelet som skall dra fler personer till genren då förstår jag ditt intresse , om det inte är ditt uppsåt så förstår jag inte varför du söker svar på frågan
För att det väl är den frågan den här tråden handlar om? Att folk inte är intresserade för att de inte är intresserade hjälper inte TS som ju undrar hur det kommer sig att folk inte är intresserade av att spela superhjältespel, trots att så mycket talar för det. Varför svarar du alls i en tråd som du tycker ställer en meningslös fråga?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag skulle snarare säga att om du vill göra ett populärt spel så ska du inte göra en emulering av genren. Då ska du göra D&D med en annan estetik, eftersom de flesta som spelar rollspel vill äventyra i ett alternativt universum. De vill utforska, lösa problem och slå folk på käften. Det finns superhjältespel (och spel i andra genrer) som är mycket mer trogna sina genrer, och många av dem är väldigt bra. Men de kommer aldrig att bli populära eftersom de flesta helt enkelt inte är intresserade av att emulera en genre eller återskapa de berättelser spelet är inspirerat av.

Så ett populärt superhjälterollspel tror jag skulle behöva kretsa kring någon kombination av att göra undersökningar för att ta reda på vad det egentligen är som pågår, och att spöa underhuggare och mördarrobotar (medelst badass superkrafter) för att komma åt superskurken eller hens domedagsmaskin. Känns ju klart görbart.

Det skulle inte vara bra, såklart, men det skulle vara populärt. :gremgrin:
D&D-systemet plus Marvel och DC, förstås.

Men det skulle ha problemet att folk skulle ställa den uppenbara frågan: Varför inte bara spela D&D som gör D&D bättre? :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
D&D som superhjältespel...

Jag tänker att en typisk version av D&D innehåller förutom ganska lätta regler
1) Mängder av monster
2) Mängder av magiska föremål
3) Mängder av spells
4) Klasser, med lite olika förmågor och utvecklingsprofil

Jag tänker att om man kan göra ett spel i superhjälte-stil, där man kan mappa 1-4 till något som känns relevant och meningsfullt i en superhjältevärld, så kanske det kan gå rätt bra. Jag är lite positiv, på gränsen till entusiastisk.

Men om det enda som blir kvar är 6 grundegenskaper, HP och AC, så är jag mer skeptisk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
D&D-systemet plus Marvel och DC, förstås.

Men det skulle ha problemet att folk skulle ställa den uppenbara frågan: Varför inte bara spela D&D som gör D&D bättre? :)
Jovisst, men du kan ju säga detsamma om CoC, Vampire, Symbaroum, etc. De är ju också D&D med annan estetik. Med "D&D" menade jag mest bara "äventyrande". Man tar D&D-spelstilen och lägger på en annan fernissa. En grupp äventyrare hjälps åt att lösa mysterier och besegra fiender med hjälp av ett regelsystem som säger hur man dyrkar dörrar och bankar gobliner. Superhjältegenren är mycket närmare detta än vad Lovecrafts eller Anne Rices verk är, och dessa har man kunnat anpassa till spelstilen, och de har blivit populära.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
2) Mängder av magiska föremål
Av nyfikenhet, varför magiska föremål i ett spel om superhjältar? Jag ser inte riktigt hur de går i linje med varandra.

Red: Jag läser ju som en kratta, du raddade ju upp vad som hittas i D&D. Jag ber om ursäkt för mitt slarv.
 
Top