Varför är inte superhjälterollspel populärare?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
En grej med superhjältesoel är att de är reaktiva. Dvs rollpersonerna reagerar hela tiden på vad skurkarna gör. Visst andra spel kan ha det med, men där har rollpersonerna ofta mer agens att själva göra saker.
Fast det här behöver inte alls vara en grej. Gör bara stadens grundläge superkasst och låt spelarna städa upp hur de vill. Staden är korrupt, farlig, fylld med superskurkar, smutsig och ekonomiskt i toaletten. Nu är det hjältarna som sätter agendan. Min setting som Sekulära Martyrer speltestata i är att SD styr landet och det är full nazist regim.

Eller kör en ”Ripped from the headlines kampanj”. ”Spelarna, ni är hjältar med de här krafterna! Hur vill ni göra världen utanför ert fönster bättre?” och låt dem försöka göra Sahara grönskande igen eller skicka Putin tilö the Phantom Zone.

Eller kör skurkar! Superskurks kampanjer är great och helt öppna!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Ja gå premiären av en marvelfilm och gör en empirisk undersökning av vilka som befinner sig i publiken
På premiärer är det nog oftare superfans/nerds, och den typen av personer är nog oftare män.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag skulle tro att du har helt fel där. Dessutom bygger ju inte intresset för superhjältar primärt på filmerna för många, utan på serietidningsorginalen där medlåders män nog är överepresenterade. Jag har förstått det som att vi är en hel del superhjältefans i medelåldern även här på forumet, jag själv inkluderad, och jag känner onekligen igen mig i frågeställningen varför inte fler spelar superhjältespel. Själv har jag planerat för det flera gånger och läst en hel del sådana spel, men det har ännu aldrig blivit av.
Jag tror filmerna i större utsträckning appellerar till kvinnor och barn, medan klassiska rollspelsgenrer såsom sci-fi och fantasy appellerar mer till män.

Serietidnningläsning är nog en killgrej generellt men kan tänka mig att i superheroserietidningar i högre utsträckning konsumeras av tjejer än andra genrer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Och det borde ju då säga emot premissen att supers mest uppskattas av kvinnor och barn .
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Är inte DnD på högre levels egentligen ett superhjälterollspel i förklädnad? Jag tänker i alla fall att det fyller samma funktion och att uttalade superhjälterollspel därmed blir en smula överflödiga.
Redan på tidiga levels är D&D 5e ett superhjälte spel. Du spelar tydliga arketyper med tydliga krafter och reglerna handlar om hur du använder dessa krafter för att skapa actionscener.

wod spelen är samma grejer - särskilt vampige som ÄR X-men.

Vad gäller rena licens spel så är det ju så att varken att spela Batman eller att spela ”typ Batman” känns som vi är vana vid att spela rollspel. Att du gör din egen gubber är en för viktig del av att spela rollspel. Dessutom finns det någon nörd som kan allt mer och bättre än dig i din spelgrupp som vet hur Superior Spider-Man egentligen ska vara - och nu spelar du figuren fel.

Marvel Heroic Roleplay tycke jag löste allt det här väldigt bra och jag är ofta sugen på att spela det igen. Men det har ju vart borta från marknaden jättelänge.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag gillar superhjältar, ser filmer, läser tidningar/album och samlar på båda. Mitt samlande innebär att jag köper och säljer en del. Därigenom kommer jag i kontakt med andra som är intresserade av superhjältar. Förvånansvärt ofta visar det sig att dessa andra, som i allmänhet är medelålders män, även är rollspelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Jag skulle säga att jag däremot inte känner några kvinnor som gillar supeherofilmer eller nördgrejer alls men jag har bara dom kvinnorna jag umgås med att utgå ifrån och med undantag för en kvinna som är med i min spelgrupp så finns noll och inget intresse för geek och nördgrejer bland mina kvinnliga vänner.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Jag skulle tro att din upplevelse av publikförhållandet är i extrem minoritet. Superhjältegenren (både film och serier) försöker diversifiera sig och bjuda in fler målgrupper men majoriteten är fortfarande förkrossande stor män, tyvärr. Men siffrorna pekar säkert uppåt för andra målgrupper också, vilket jag ser som positivt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag känner inga vuxna män som ogillar superhjältefilmer.
Några som är lite trötta på att det är den enda sorts film som finns nuförtiden men sen ser de ändå allt som kommer
Detta är även min erfarenhet , supers verkar även ha en genomslagskraft som inte andra nörd genre verkar ha. Mitt ena syskons partner som tycker lord of the rings och star wars är rena nörd dyngan ser varenda Marvel och DC film som kommer ut .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag skulle säga att jag däremot inte känner några kvinnor som gillar supeherofilmer eller nördgrejer alls men jag har bara dom kvinnorna jag umgås med att utgå ifrån och med undantag för en kvinna som är med i min spelgrupp så finns noll och inget intresse för geek och nördgrejer bland mina kvinnliga vänner.
Geek och nördgrejer håller jag som sagt med om är en killgrej. Men superherofilmer är extremt mainstream och skulle jag trott till stor del konsumeras av kvinnor, barn och ungdomar och inte såsom rollspelen av män i 30-50 års åldern.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Så… En klassisk anekdotisk killgissning helt utan egentligt underlag, alltså? Right.


Jag vet inte ens om man behöver bemöta sådant överhuvudtaget – sånt som läggs fram utan bevis kan man vifta bort utan bevis, eller hur?

Men visst, här är en anekdot som matchar din i hur relevant den är för diskussionen: Jag är en vuxen (40 i år) man som gillar superhjältefilmer, och en rätt stor andel av de vuxna män jag känner gillar också superhjältefilmer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
(Bortsett från att alla superhjältar utom Läderlappen och Järven är störtlöjliga ...)

Jag spelar många olika rollspel, jag har till och med skrivit ett rollspel om människor med superkrafter, men jag är fullständigt ointresserad av superhjältegenren, när jag såg tråden började jag rannsaka mig själv och jag landade i följande:

Skall vi spela superhjälterollspel ställs jag inför två alternativ:
1. Spela en känd superhjälte som jag diggar, typ Läderlappen eller Järven. Med nackdelen att det inte känns som min rollperson, utan lånta fjädrar.
2. Spela en egen superhjälte som är helt och hållet min egen. Med nackdelen att den inte är lika cool som de superhjältar som jag faktiskt gillar.

Så hur jag än vänder mig lockar det mer att spela någon annan genre.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Geek och nördgrejer håller jag som sagt med om är en killgrej. Men superherofilmer är extremt mainstream och skulle jag trott till stor del konsumeras av kvinnor, barn och ungdomar och inte såsom rollspelen av män i 30-50 års åldern.

Jag skulle VILJA att du har rätt, då jag personligen hatar superhjältefilmer mer än allt på jorden och tycker att de närmast förstört blockbuster-genren den senaste generationen. Jag kan inte FÖRSTÅ hur vuxna personer kan sitta och genomlida SKITEN gång på gång, år efter år.

Med det sagt. Varenda manlig nörd jag känner älskar skiten. Jag förstår det inte. Det är sjukt. Men så är det. Så jag är närmast beredd att ta gift på att du (tyvärr) har fel i sak.

Sedan är de mer mainstream än mycket annat. Så det är ju absolut, både i absoluta tal och relativt, fler kvinnor/barn/dvärgar/vad du vill som kollar Marvel än, säg, Star Trek. Så är det ju. Men som sagt. Alla jävla nördmän gillar ju skiten oxo...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Precis som krank skriver nästan alla vuxna män jag känner gillar superhjälte filmer .

Rent anekdotiskt som jag nämnde innan har jag syskons partners och även fertalet kompisar av manligt kön som skrattar åt mig när jag pratar om rollspel och som tycker lord of the rings och star wars och star trekk är rena nördsmörjan men dom har inget emot att köpa några folköl och en påse chips och köra filmkväll och kolla på random Marvel eller DC film .
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Fast jag som jobbar i en butik som säljer Serier, rollspel och DVD:er kan avslöja att det finns massor av vuxna män som köper Marvel/DC grejer både på DVD och i tidningsformat. Jag skulle till och med säga att de som genomsnitt är äldre än de som handlar rollspel.
 
Top