Nekromanti Varför är inte ifyllningsbara PDFer standard för rollformulär?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Det här är något som stör mig varje gång jag köper ett nytt rollspel.
I den digitala värld vi lever i så är det nästan otänkbart numera att ge ut ett rollspel utan att tillhandahålla rollformulär och liknade som PDFer. Faktum är att det nästan är standard att erbjuda en elektronisk kopia av själva spelet.
Men av någon anledning så är ifyllningsbara PDFer (de vill säga pdfer som låter en fylla i ett rollformulär elektorniskt på en dator eller surfplatta) ovanliga bland spelförlag och spelskapare fast än de flesta av oss använder surfplattor och datorer i det dagliga livet.

Visst finns de att få tag på. Faktum är att det finns massor av ifyllningsbara PDFer för rollformulär att hitta på nätet. Men över 90% av dom är gjorda av fans och är ofta hemmabyggen istället för att följa det officiella designen vilket gör att både kvalitet och funktionalitet kan variera rätt så mycket. Ett annan faktor är den tidsfördröjning som uppstår. Sex månader efter ett rollspel kommit ut så kan du vara ganska säker på att hitta en fan version på nätet men ju närmre releasedatumet desto mindre är chansen att hitta en fungerande version.

Vilket egentligen torde vara en stark motivation för spelskaparna att själva erbujuda ifyllningsbara PDFs. Efter att lagt ner all den tid det tar att skriva ett rollspel, inklusive skapa ett rollformulär med den design och layout som de anser passar bäst för just sitt spel, varför då acceptera att det arbetet ersätts av oftast sämre hemmabyggen bara för att de erbjuder en extra funktionalitet?

Så varför är inte ifyllningsbara PDFer standard?
Är det någon kvardörjande föreställning av rollspel som penna och pappers spel som gör att rollformulär m.m. är något som måste skrivas ut i en paperskopia för att kunna användas?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Chryckan;n61156 said:
Är det någon kvardörjande föreställning av rollspel som penna och pappers spel som gör att rollformulär m.m. är något som måste skrivas ut i en paperskopia för att kunna användas?
Japp.

Framförallt är det föreställningen att paddor och laptops inte har vid spelbordet att göra, och utan dem är det svårt att hålla sin ifyllningsbara PDF uppdaterad när man får stryk, levlar eller bara blir bättre, eftersom nuffrorna är hårdprintade på papperet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tror att det också delvis handlar om att det faktiskt tar extra tid att bygga ett bra ifyllningsbart formulär. Och givet att många spelskapare ändå knappt verkar veta hur man hanterar ett layoutprogram tror jag att det också i många fall handlar om ren okunskap.

...i mitt fall handlar det nog mest om att jag inte tänkt på det så mycket eftersom jag inte använder rollformulär i sådär superhög grad under spel. Men jag borde nog ta tag i det. Senast fastnade jag i träsket att kolla upp huruvida man kunde göra formulären riktigt dynamiska, dvs tillåta även automatisk poängräkning och sånt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
[h=2]Varför är inte ifyllningsbara PDFer standard för rollformulär?[/h]
...för att det inte efterfrågas så mycket att det motiverar extrajobbet. Finns en efterfrågan, då är situationen annorlunda.

(Och när det gäller mina egna spel: De är så enkla så att man inte vinner så mycket på ett ifyllningsbart formulär. Man kan i värsta fall använda en paperslapp bara och snabbt rita ett eget, svårare än så är de inte. Jag försöker undvika att skapa komplicerade rollspel.)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Är inte ifyllningsbara PDFer ett rätt taskigt format för att användas på surfplatta?

Min, förvisso ganska begränsade, erfarenhet av ifyllningsbara PDF-rollformulär är att de är knepiga att gå in och ändra i, inte sparar som »normala« filer etc. PDF är ju ett format som är bra för att skrivas ut (eller tryckas i en bok), det exellerar inte när det gäller användning på en elektronisk enhet - särskilt dåligt lär det ju fungera i ett sånt spel där man gör ändringar på formuläret under spelmötet.
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Pdf:er funkar rätt smidigt på surfplatta om man är noga med tab-ordning och tänker på designen av formuläret. Det finns även rätt stora möjligheter att räkna fram värden i en pdf genom att det finns stöd för javascript, i alla fall om man håller sig till adobes produkter. Har dock bara skrapat på ytan när det gäller javascript i pdf.
Största nackdelen jag ser med ifyllningsbara formulär är nog att man med en pdf gärna håller sig till A4 eller möjligtvis A5 för ett formulär. Och de formaten är inte alltid de mest optimala när man kör digitalt eftersom skärmen har annat höjd-vreddförhållande. Det blir lätt smått eller en del skrollande. Det är ett något mindre problem på en IPad eller annan platta med motsvarande skärmstorlek, men på min 8-tumsplatta funkar det sådär med A4.
Är dock rätt sugen på att göra en digital variant av Eon IVs formulär då jag råkar ha en spelare som bor på annan ort och vi nog kommer göra en del förberedelser via Skype.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Personligen är jag oerhört förtjust i ifyllbara digitala rollformulär. Jag skriver dock alltid ut dem och använder dem mest som ett sätt att få formulär som är snyggt ifyllda istället för fulla med kladd, överstrykningar och suddmärken. Hur typisk jag är som rollformulärskonsument har jag ingen aning om.

En annan grej för egen del är att jag just nu spelar Pathfinder och har hittat ett formulär som inte bara är snyggt utan även räknar ut bonusar, synergieffekter o dyl på automagisk väg. Då PF är som det är så ser jag det som ett oerhört plus.
 
Top