Varför är inte Astrid Lindgren fantasy?

Har för mig att jag hört att de som vaktar rättigheterna inte vill att någon annan ska hitta på äventyr i hennes världar.

Eloso blev övervakade som hökar när de gjorde sitt Mio-brädspel. Kraven verkar vara sådana att ett Astrid Lindgren-rollspel blir helt omöjligt - till exempel får man inte hitta på något nytt och eget...

Testballong för att testa folks premisser - är Mästerdetektiven Blomkvist deckare?

Jag säger ett solklart "ja" här, men jag misstänker att andra inte håller med? Och om svaret här är annorlunda än i fantasyfrågan, varför?

Testballong för att testa folks premisser - är Mästerdetektiven Blomkvist deckare?
Jo, det är de väl.

(En disclaimer dock: alla hennes böcker är i första hand barn- och ungdomsböcker. Det är sant även för de som vi pratar om som fantasy, och i detta fallet.)

Pippi Långstrump har översatts till 78 språk. Ronja till 39 språk. Bröderna Lejonhjärta 46 språk.

Oddsen att Astrid Lindgren haft en rätt avsevärd inverkan på fantasygenren i stort kan i min mening inte uteslutas. Jag finner det till och med rätt troligt.

Back