Varför är folk arga på JK Rowling?

Status
Not open for further replies.

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Det har skrivits mycket om J.K. Rowlings påstådda transfobi de senaste veckorna, och om hur fansidor, förlagsanställda och skådespelare vänder henne ryggen. Bakgrunden verkar vara ett twitterinlägg där hon föreslog att man skulle använda ordet "kvinnor" istället för att skriva "personer som menstruerar".

Jag missade början på den här grejen och är pinsamt dåligt inläst på transfrågor - och förstår därför inte riktigt upprördheten. Varför anklagas hon för transfobi? Är det inte praktiskt att använda "kvinnor" när man menar "de flesta kvinnor" eller "en del kvinnor"? Lite som att man kan prata om mäns våld mot kvinnor utan att mena att alla män slår kvinnor? Kan man inte använda ordet "kvinna" när man pratar om menstruation utan att hata transpersoner? Har jag helt missförstått vad saken gäller?

Jag är verkligen inte ute efter att debattera vem (om någon) som har rätt här, utan är bara ute efter att förstå hur de/ni som är arga på J.K. Rowling resonerar. Det känns som att jag har missat något här, men jag förstår inte vad. Undvik svar om varför JKR eventuellt har rätt eller att de som tycker si och så är dumma i huvudet, och liknande. Är som sagt inte ute efter diskussion, utan efter information. Tack!
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Det känns som att det är lite av en grej just nu att tolka in illvillighet i folks agerande eller uttalanden och sedan agera ur proportion. Jag menar inte att folk ska få säga eller göra en massa vidrigheter utan protest, men det måste finnas ett visst utrymme för att folk som bara uttalar sig lite klumpigt eller klantar till det en gång ska kunna få ursäkta sig och gå vidare utan att få en lynchmobb efter sig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Hon använde inte det språk som är politiskt korrekt att använda om transpersoner.
Enligt logiken "Är du inte med oss så är du mot oss" så måste hon därför vara mot transpersoner.

Åtminstone är det så jag har uppfattat det hela. Är det inte så, så tycker jag också att det hela är rätt konstigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Denna tråd känns som en "OT-tråd" mer än en "Hjälp mig med en sak"-tråd. Jag har svårt att se att detta inte skulle resultera i diskussion om vem som har rätt eller fel i denna fråga, bland annat givet de två svar som redan inkommit.

Vi stängde OT-forumet för att denna typ av diskussioner höll på att bränna ner forumet, så jag stänger denna tråd tills jag stämt av med Dante hur han ser på saken.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top