Nekromanti Varför är det så många avstängningar nu?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag, som varit borta ett bra tag, blev faktiskt lite förvånad över tonen när jag började läsa lite igen. Nu börjar jag dock undra om det inte helt enkelt är bättre moderering med tidigare och tydligare markeringar nuförtiden. Alltså, dåligt beteende kanske inte syntes lika tydligt förr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ni är bra!

Magnus Seter said:
Nässe said:
Jag tycker ansvaret att sköta sig ligger på de som bannas ofta, och den frågan ska man hålla levande i en diskussion som inte handlar om att straffa eller skälla utan prata kring frågan "vad talar för att vi ska släppa in dig här igen?"

Jag tror också att man i framtida banningar kan titta tillbaka på hur personen resonerat tidigare för att avgöra om det här verkar vara en person som inte lär sig. Samma misstag igen, samma undanflykter.
Det är en intressant vinkel, som jag tar med mig i diskussionerna i redaktionen.

Jag tar självklart med mig allas vinklar i diskussionerna, även de som jag själv inte håller med om. Redaktionen jobb är ju inte att göra precis som vi vill, utan att gör det som är bäst för forumet, och om det innebär att vi måste ändra på hur vi ser på vissa saker, så måste vi vara öppna för det.

Så tack för all input.

/Magnus
Sannerligen. Väl talat, Magnus!

Men också, definitivt: Bra diskussion, allihop!

Ja, jag blir förbaskat glad av att gå in i en tråd med så pass spänd rubrik och mötas av användare som verkligen bryr sig, verkligen tänkt och verkligen öppnar upp lite, tar ett steg tillbaka, synar och diskuterar med sin bror och syster, för forumets bästa. Det tål att upprepas: För forumets bästa! Det finns mycket klokt och gott i den här tråden.

Kram på er! Cirkulera! :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Det här är inte ett svar enbart till dig utan mer en allmän kommentar till de spår du kommenterar.

Jag tycker inte att det är kul att bli bannad men det händer ibland (varför det händer är sedan en annan fråga men jag tror inte att det kommer något gott ur att diskutera den). Jag ser inget egenvärde i att bryta mot reglerna. Kanske tänker andra annorlunda men jag har svårt att se att det är någon som medvetet försöker sabotera forumet.

Jag upplever även att det finns en skillnad i synen på vad forumet "är". För mig är det här ett diskussionsforum, för andra ett community. Det finns inget i community-delen som lockar mig, jag är inte här för att lära känna någon (även om det givetvis inte är något negativt i att möta trevligt folk) och den här "bröder och systrar"-attityden känns mig väldigt främmande. Jag är här för att lära mig genom diskussion, få inblick i andras problem och få mer erfarna spelares råd rörande mina egna. Jag ser det då som lysande att få hårt mothugg i allt jag skriver, det utmanar mina ställningstaganden och tvingar mig att tänka till, för mig är det den snabbaste vägen "framåt".

Jag kommer aldrig att skriva ett "Förlåt så mycket för att jag blev bannad, jag älskar er alla!"-inlägg och om det är något som krävs för att vara kvar så slipper jag hellre, jag tänker inte sitta och ljuga ihop någon smörhistoria bara för att få posta här på forumet.

Är det här ett community i första hand och ett diskussionsforum i andra hand? Är det jobbigt för de vid sidan av att det förs diskussioner där alla inte har samma åsikt?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.

Min erfarenhet av forat är att diskussioner inte är effektivare bara för att folk går ut hårt; snarare är det då diskussionerna havererar i skyttegravskrig där folk inte alls är beredda att omvärdera sina ståndpunkter utan åsnelikt antingen harvar samma argument ad nauseam eller mest bara upprepar att de blir missförstådda.

Trevlig ton och communitykänsla skapar effektiva diskussioner. Åtminstone på WRNU.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Eksem said:
För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.

Min erfarenhet av forat är att diskussioner inte är effektivare bara för att folk går ut hårt; snarare är det då diskussionerna havererar i skyttegravskrig där folk inte alls är beredda att omvärdera sina ståndpunkter utan åsnelikt antingen harvar samma argument ad nauseam eller mest bara upprepar att de blir missförstådda.

Trevlig ton och communitykänsla skapar effektiva diskussioner. Åtminstone på WRNU.
+1

Vill jag ha "hårda bollar" och skyttegravskrig kan jag sitta på Flashback eller i Aftonbladets kommentarsfält istället.

WRNU är liksom vattenhålet, oasen på internet, dit jag går för att behöva ha med minsta möjliga antal polemiska idioter att göra.

Och ja, jag är 100% medveten om att jag varit en polemisk idiot tidigare, och ibland ramlar dit än idag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Eksem said:
Trevlig ton och communitykänsla skapar effektiva diskussioner. Åtminstone på WRNU.
Det första skriver jag under på men communitykänslan ser jag ofta som rent destruktiv för en givande diskussion. Jag vill inte diskutera med människor som jag är överens med, som har samma värderingar, etc, då kan jag diskutera med polarna, jag vill ha åsikter som provocerar mig, får mig att omvärdera vad jag tycker och skapar incitament att lägga tankekraft på resonemangen. För mig hjälps detta inte av "communitykänslan".

På vilket sätt tänker du dig att ett community löser problem bättre än ett rent diskussionsforum?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
krank said:
WRNU är liksom vattenhålet, oasen på internet, dit jag går för att behöva ha med minsta möjliga antal polemiska idioter att göra.
Det här tyckte jag var fint.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag förstår hur du tänker på ett generellt plan, nya idéer skapas ju sällan där hegemoni råder; men uppenbarligen gör du ett misstag när du ställer upp communityt WRNU som ett exempel på det. Du beskriver ett läge som inte existerar och inte kan existera här. Missta inte trevlig ton och communitykänsla som brist på provocerande tankar. Istället bör du fråga dig själv varför du återkommande hamnar i skyttegravskrig utan framåtrörelse i så många trådar, om det nu är effektivtet i diskussionerna du är ute efter. Det är inte communitykänslan som är boven där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Eksem said:
För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har extremt låg toleransnivå för trist ton, ja. Och gör mig skyldig till detsamma med en för mig nästan illamåendeframkallande frekvens. Så jag skojar lite med mig själv där samtidigt som jag faktiskt menar allvar. Jag kan vara otroligt less på hur ineffektivt det diskuteras här väldigt ofta, med väldigt många inlägg som bara ägnas åt halmdockor och påhittade motsatsförhållanden. Jag skulle nog diskutera rollspelsrelaterade ämnen mycket oftare om jag kände att jag kunde få ut något av det, vilket jag inte känner att jag får här. Provokation och utmaning i all ära, men åtminstone HÄR använder vi det knappast för att effektivisera diskussionerna och vässa argumenten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Eksem said:
Jag förstår hur du tänker på ett generellt plan, nya idéer skapas ju sällan där hegemoni råder; men uppenbarligen gör du ett misstag när du ställer upp communityt WRNU som ett exempel på det. Du beskriver ett läge som inte existerar och inte kan existera här. Missta inte trevlig ton och communitykänsla som brist på provocerande tankar. Istället bör du fråga dig själv varför du återkommande hamnar i skyttegravskrig utan framåtrörelse i så många trådar, om det nu är effektivtet i diskussionerna du är ute efter. Det är inte communitykänslan som är boven där.
Jag upplever att ett community skapar ett klimat där personer snarare än idéer diskuteras. Jag har inget intresse i vem du är men jag är intresserad av dina åsikter. Att hetsiga diskussioner följer av skilda åsikter ser jag inte som något konstigt och även om en trevlig ton är att föredra tycker jag inte att någon ska behöva lägga en massa tid på att rulla in sina argument i bomull.

Jag diskuterar ogärna specifika fall men jag ahr inte gått ur någon diskussion utan att ha lärt mig något. Vi ser kanske olika på saken men i mina ögon är det omöjligt att i en diskussione "omvända" någon med motsatt åsikt och om det är ett mått på en diskussions framgång så visst, då har vi "skyttegravskrig". I mina ögon finns det dock framgång så länge vi utforskar nya argument och nya tankebanor och i ett senare läge kan detta mycket väl leda till att åsikter ändras även om det inte syns i tråden. För mig är en diskussion effektiv när jag lär mig något genom att få hårt mothugg, inte när jag slänger fram något och alla säger "bra!" "Fint, du kanske bör ändra den där detaljen lite?" etc. Det finns motsatta åsikter i alla lägen och jag tycker att de är spännande.

Sedan kan man fundera kring huruvida det här communityt är rätt arena för mig att lära mig på. Om det jag upplever som lärorikt och konstruktivt upplevs som en plåga för andra (som inte ens är delaktiga i diskussionen!) så kan jag lika gärna avlägsna mig, de sällsynta men intressanta teoritrådarna kan läsas även utan ett konto.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag får säga att jag håller med både Eksem och krank: för mig är Rollspel.nu ett community i första hand. Här finns det massa kloka personer med smarta idéer och stora erfarenheter. Det finns massor kunskap att hämta här om man vill lära sig nya saker.

Varför skulle man inte kunna göra det på ett community? Det går minst lika bra att få information genom att vara trevlig och inte hårdhudat bröla på aggressivt. Det ger liksom inget extra, utan skapar bara otrevlig stämning - och otrevlig stämning är inte ett måste för att lära sig saker. Snarare tvärtom.

Men om vi måste välja, så säger jag ett community med god ton alla dagar i veckan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Det går minst lika bra att få information genom att vara trevlig och inte hårdhudat bröla på aggressivt. Det ger liksom inget extra, utan skapar bara otrevlig stämning - och otrevlig stämning är inte ett måste för att lära sig saker. Snarare tvärtom.

Men om vi måste välja, så säger jag ett community med god ton alla dagar i veckan.
Jag vet inte riktigt hur du tolkade det som att jag önskade mig motsatsen, allt det du listar förutom ordet "community" upplever jag som idealfallet.

Är det här ett community snarare än ett forum vill jag inte vara med, den "sociala" delen intresserar mig inte. Jag ska försöka få bort demokratitråden så försvinner jag med den.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Elmrig said:
Eksem said:
För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.
På frågan vad rollspel.nu är - är svaret att det är olika saker för olika människor.

- För vissa människor är det ett rollspelsforum.
- För vissa är det ett rollspelscommunity.
- För vissa är det en plats att hitta rollspelsgrupper.
- För vissa är det en platsa att utveckla nya rollspel på.
- För vissa är det en chatt (de använder nästan bara småpraten).
o.s.v.

Just för att forumet är så många olika saker för olika människor kan man aldrig veta exakt varför en medforumit är på forumet.
Därför är det extra viktigt att man visar hänsyn så att forumet även i fortsättningen får vara en plats för alla människor oavsett tycke och smak.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan hålla med om att person alldeles, alldeles för ofta är en faktor i hur diskussionerna ser ut, och framförallt på fel sätt. Det är ganska effektivt att slippa börja från noll när ämnen skall diskuteras men har också med sig problemet du identifierar där.

Jag gillar när argument ger mig idéer och får mig att justera eller bredda mina infallsvinklar, och om det inte ser ut att kunna hända blir en diskussion akut ointressant för min del. Om nån jeppe ska ägna 50 inlägg åt att förklara sig som missförstådd och berätta för andra hur de ska diskutera känns det som att det kvittar. Det kanske är intressant och lärorikt på något plan, men det är inte min bild av effektivitet direkt.

Jag tror inte ett forum, alltså något forum, är eller kan vara optimalt för alla deltagare hela tiden. Men jag hänger här mest för kontaktforat, vrållådan och ölen (communityt), knappast för att utveckla tankar om rollspelande, för det händer inte direkt på årsbasis (och sist var det när DeB och HEM dillade om OSR i just lådan).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag blev trollad av said:
Elmrig said:
Eksem said:
För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.
På frågan vad rollspel.nu är - är svaret att det är olika saker för olika människor.

- För vissa människor är det ett rollspelsforum.
- För vissa är det ett rollspelscommunity.
- För vissa är det en plats att hitta rollspelsgrupper.
- För vissa är det en platsa att utveckla nya rollspel på.
- För vissa är det en chatt (de använder nästan bara småpraten).
o.s.v.

Just för att forumet är så många olika saker för olika människor kan man aldrig veta exakt varför en medforumit är på forumet.
Därför är det extra viktigt att man visar hänsyn så att forumet även i fortsättningen får vara en plats för alla människor oavsett tycke och smak.
Absolut och om mitt sätt att vara här är jobbigt för andra så tar jag gärna hänsyn till det, att läsa går även utan att posta.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Alltså, du gör en väldig stor poäng av att community är dåligt så det känns inte konstigt att man uppfattar dig fel.

För att förtydliga min poäng: jag håller inte alls med dig om att du missar massa kunskap och insikter bara för att du lär känna personer och är artig. Du vinner inte mer kunskap på att skala bort det.

Posten du gör verkar handla om "jag gillar inte community-aspekten", istället för hur "maximerar" vi lärdom genom diskussioner. Med andra ord, det är bara en personlig preferens utan bäring för kunskapsintaget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag ser WRNU som min utökade spelgrupp och vänkrets. De jag spelat med det senaste året har varit mestadels folk härifrån. Jag ser fram emot att träffa folk från forumet och spela med dem på konvent och forumsträffar. Jag tycker att det är synd att jag inte kan komma på forumsöl i Stockholm. Indierummet, DanCon, spelträffen hos Cissi och TullCon är exempel på det som är allra viktigast för mig med WRNU. Och det är communitygrejer. För mig är att ha diskussioner här samma sak som att ha diskussioner med vänner. Jag kom hit för diskussionerna men stannade för communityt. Hade det här bara varit ett diskussionsforum hade jag slutet spela rollspel för länge sedan.
 
Top