Nekromanti Varför är det alltid polisens fel?

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
xyas said:
Vad lustigt (egentligen tragiskt), för jag har blivit vittne till exakt det här. En drös med påståda fotbollssupportrar (egentligen bråkstakar) spottar och sparkar på två tjejer som står och väntar på bussen iklädda "fel" halsdukar. Mindre än 100 meter bort står en bataljon kravallpoliser, lutar sig mot sina sköldar och tittar på. Enligt egen utsago i efterhand ville de inte ingripa och "eskalera situationen".

Så ingen ska försöka lura i mig att det här inte är metoder som polisen använder.

I övrigt så tycker jag det reflexmässiga försvarandet av polisen är trist. Det är väl jättebra om saker och ting utreds och ifrågasätts.
Du har rätt. Det är precis de beslut som kommer från den operativa chefen som sitter i stab (ett hus någon annanstans) Konstaplarna på plats knyter näven i fickan och lyder order.

Detta för att inte eskalera situationen så att vi får en pöbel som löper amok. Rätt, fel, bra taktik, orättvist, fördjävligt fegt, smart?

Jag vet vad jag vill göra när jag knyter näven i fickan, men jag vill ju gärna behålla jobbet också.

Behov och proportionalitetsprincipen styr ju. Men om man drar det till sin spets å ena sidan så kommer vi inte att kunna jobba öht och å andra sidan så blir det ju lika absurt (som raketgevär på flyende bilar)

Klart att saker ska granskas, inget fel i det. Det finns regler, förordningar och rutiner som ska följas. Däremot så lägger sig polisen lite väl platt för mediadrevet och de konsekvenser som folks agerande medföljer.

Om vi vid ett ingripande riskerar att eskalera så finns det en del av mig som inte vill backa en millimeter och ge de som utför kriminella handlingar luft under vingarna. En annan del av mig vet att det är bättre att filma, ingripa civilt 45 minuter senare och sen lagföra. Men där och då känns det inte så bra
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Det verkar luta åt åtal.

Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare, ser gärna att fallet prövas i domstol.

– Det är viktigt att vi får en rättslig prövning av detta tragiska fall. Det är ju ändå en viktig fråga här, nämligen proportionaliteten. Vad är det misstanken omfattar? Jo, bensinstöld. Och vad blir det tragiska utfallet av broöppningen? Jo, två unga människors död. Samtidigt vill vi värna om att vi har en aktiv, handlingskraftig polis. Men omdömet måste ändå finnas med så att man inte når fram till denna tragiska utgång, säger Sven-Erik Alhem till SVT.
Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Rymdhamster said:
”Omdömet måste finnas med”
- Titta, en öppen bro! Vi kör rakt igenom bommen och över kanten!
- Jaaaaa!
När jag tog körkort så fick jag lära mig att det är ens skyldighet att förutse sina medtrafikanters omdömeslösa handlingar och agera för att minimera risken att dessa handlingar leder till olyckor. Om du t ex märker att någon kör trots att det är du som har företräde så ska du inte bara köra och sedan skylla på den andra, du ska vänta tills den andre kört förbi och sedan köra. Det här är krav som ställs på helt vanliga trafikanter.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Och de två samvetslösa banditerna borde ha förutsett polisens agerande och tagit hänsyn till det.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
De saknade bevisligen tillräckligt med omdöme för att göra det. Polisens jobb är att begränsa den skadliga inverkan som dylika omdömeslösa personer har på sig själva och sin omgivning.

Och man kan tycka att man både polisen och rånarna borde ställa till svars för sitt agerande. Det blir dock en högst akademisk diskussion eftersom rånarna är döda.

Übereil
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Übereil said:
De saknade bevisligen tillräckligt med omdöme för att göra det. Polisens jobb är att begränsa den skadliga inverkan som dylika omdömeslösa personer har på sig själva och sin omgivning.
Hm... Är det ett argument för att polisen borde låta sådana personer löpa, eller använda maximal kraft innan de kör ihjäl någon annan?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Enligt min åsikt: det ska prövas i domstol.

Jag anser att poliserna inte gjorde fel, givet de fakta jag sitter med. Men även om de fakta som jag har stämmer så är jag inte säker på det. Det kan finnas fler omständigheter. Det kan vara så att det var oproportionellt att skapa en möjlig trafikfara genom att öppna bron. Det finns säkert tusentals andra frågetecken hos dem som är mer insatta, både om vilka lagrum som gäller och vilka omständigheter som gällde.

Och just på grund av frågetecknen så ska det enligt min åsikt prövas i domstol.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Krille said:
Enligt min åsikt: det ska prövas i domstol.

Jag anser att poliserna inte gjorde fel, givet de fakta jag sitter med. Men även om de fakta som jag har stämmer så är jag inte säker på det. Det kan finnas fler omständigheter. Det kan vara så att det var oproportionellt att skapa en möjlig trafikfara genom att öppna bron. Det finns säkert tusentals andra frågetecken hos dem som är mer insatta, både om vilka lagrum som gäller och vilka omständigheter som gällde.

Och just på grund av frågetecknen så ska det enligt min åsikt prövas i domstol.
Hade de öppnat bron, utan att fälla bommarna hade jag hållit med. Om det inte är så att det är bron i sig som är en trafikfara. Men då anser jag att det snarare är vägverket som borde vara åtalat.

Sedan kan jag anse att det borde finnas en motsvarighet till haverikommissionen för polisarbete. En haveriutredning har ett helt annat fokus än en rättslig prövning.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Lupus Maximus said:
Übereil said:
De saknade bevisligen tillräckligt med omdöme för att göra det. Polisens jobb är att begränsa den skadliga inverkan som dylika omdömeslösa personer har på sig själva och sin omgivning.
Hm... Är det ett argument för att polisen borde låta sådana personer löpa, eller använda maximal kraft innan de kör ihjäl någon annan?
Jag anser mig inte vara insatt nog i praktiskt polisarbete för att kunna svara på den frågan. Jag lutar dock mer åt "låt dem löpa" än "full kraft direkt", även om man givetvis bör försöka hitta någon sweet spot till medelväg.

I just det här fallet så handlade det också om ett par personer som slangat bensin. Hade de fått löpa så ser jag det inte som särskilt troligt att någon alls dött.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Polisens jobb är att begränsa den skadliga inverkan som dylika omdömeslösa personer har på sig själva och sin omgivning.
Det var ju det som de gjorde =) Genom att öppna bron så var den inverkan desperadosarna kunde ha på sig själva och sin inverkan ytterst begränsad, jämfört med den inverkan de kunde haft om de låtit bron förbli stängd.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Übereil said:
Hade de fått löpa så ser jag det inte som särskilt troligt att någon alls dött.
Det är inte heller särskilt troligt att någon dör om man öppnar en klaffbro och fäller ner bommarna. Det är ju inte som att polisen började skjuta mot slynglarna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Übereil said:
Jag anser mig inte vara insatt nog i praktiskt polisarbete för att kunna svara på den frågan. Jag lutar dock mer åt "låt dem löpa" än "full kraft direkt", även om man givetvis bör försöka hitta någon sweet spot till medelväg.

I just det här fallet så handlade det också om ett par personer som slangat bensin. Hade de fått löpa så ser jag det inte som särskilt troligt att någon alls dött.

Übereil
Så ta det från andra änden i stället.

Om du vet att det enda du behöver göra för att komma undan är att öka farten, för då låter polisen dig löpa, men om du stanna kommer du att åka dit. Vilket väljer du?

Om du vet att polisen kommer att ligga på dig som en igel tills de fått stopp på dig, och du kommer att straffas hårdare om du försöker att fly. Vad väljer du då?

Folk krockar med bilar av misstag, även då de följer hastighetsbegränsningen. Det är en risk. Att köra mot bom och signaler är ett val. Då anser jag att biljakten fram till bron är mycket mer diskutabel, och handlar om polisen skall få jaga flyende för huvud taget.

Att fly från ett ringare brott kan mycket väl bero på att man är efterlyst, eller för närvarande utför, ett grövre brott.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Möller said:
Korpen said:
Är det egentligen ett problem? När någon använder våld för att förhindra polisen från att gripa dem så kommer det alltid finnas risk att folk skadas, kanske till och med dödligt. Det ligger i sakens natur.

Enda sättet att undvika det är att ha en poliskår som undviker att konfrontera gärningsmän som använder våld överhuvudtaget
What? Sen när är att fly polisen medelst bil att »använda våld«?

Det är (kan vara) polisen som introducerar farliga element i situationen. En gärningsman som flyr med bil är inte jättefarligt, särskilt om gärningsmannen inte behöver köra fort för att undkomma polisen.
Problemet som alla verkar missa är att anledningen till att vi i Sverige har så många fall av "köra-ifrån-polisen-och-dö eller springa-ifrån-polisen-och-bli-skjuten är att Svensk polis har ett rykte om sig att vara "tafatt, mesig och jävligt lam", men det ändrades markant efter Malexandermorden.

Ingen skulle få för sig att springa ifrån en Tysk, Fransk, Amerikansk, Rysk eller Kinesisk Polis då man vet att det är samma sak som att begå självmord.

Den som springer eller flyr från Polis gör det av en anledning, man har begått kriminella handlingar, man är efterlyst för brott eller man bär på illegala saker såsom vapen eller droger.

Så, skulle Polisen "låta alla som inte vill bli pratade med löpa", kan vi lika gärna lägga ner, för de kriminella har redan ett såpass stort övertag att utan Polisens möjlighet att gripa/jaga kommer några Sverige fullkomligt explodera i kriminalitet, vilket redan sker i viss grad på grund av den idiotiska FRA lagen vars enda syfte är att försvåra för Polis att få tillgång till FRAs material inom rimlig tid.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Rymdhamster said:
Polisens jobb är att begränsa den skadliga inverkan som dylika omdömeslösa personer har på sig själva och sin omgivning.
Det var ju det som de gjorde =) Genom att öppna bron så var den inverkan desperadosarna kunde ha på sig själva och sin inverkan ytterst begränsad, jämfört med den inverkan de kunde haft om de låtit bron förbli stängd.
Två människor döda, med allt som det innebär, är det en "ytterst begränsad" inverkan tycker du?

Det är klart att det här är ett komplext fall på många sätt, och det är rätt och rimligt att det utreds. Oavsett vad man tycker om frågan på ett principiellt plan blir jag jävligt illa berörd över ert sätt att skriva om det här. Vad är grejen med den här lättsamma "på-dubbla-armlängds-avstånd":s-tonen?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vimes said:
Två människor döda, med allt som det innebär, är det en "ytterst begränsad" inverkan tycker du?
Nu var det inte riktat mot mig. Men med tanke på att de valde att köra igenom en bom i hög fart... Ja, jag anser att de inte fick fortsätta sin framfart innebär att det är "ytterst begränsat".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nä, jag tycker att polisen ska hålla hastighetsbegränsningen när de jagar tjuvar.
Hastighetsbegränsningen finns givetvis där för att det är farligt att köra snabbare.
Och givetvis förväntar jag mig att tjuvarna inte bryter mot några trafikregler när de blir jagade - för annars skulle de ju bli av med körkortet.

Kort sagt förväntar jag mig att både tjuv och polis följer trafikreglerna:
- Är det 50 km/h håller man 50 km/h.
- Inga omkörningar när det är heldragen linje.
- Stanna vid trafikljus om de lyser rött.
o.s.v.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
anth said:
Nä, jag tycker att polisen ska hålla hastighetsbegränsningen när de jagar tjuvar.
Hastighetsbegränsningen finns givetvis där för att det är farligt att köra snabbare.
Och givetvis förväntar jag mig att tjuvarna inte bryter mot några trafikregler när de blir jagade - för annars skulle de ju bli av med körkortet.

Kort sagt förväntar jag mig att både tjuv och polis följer trafikreglerna:
- Är det 50 km/h håller man 50 km/h.
- Inga omkörningar när det är heldragen linje.
- Stanna vid trafikljus om de lyser rött.
o.s.v.
Det röstar jag för. :gremsmile:

Speciellt viktigt att hålla avståndet och inga farliga omkörningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Vimes said:
Två människor döda, med allt som det innebär, är det en "ytterst begränsad" inverkan tycker du?
Ja. Det är en ytterst begränsad inverkan. Den är begränsad till två personer, istället för exempelvis fyra person om de rammat en annan bil med två personer i. Eller sex person om de rammat en annan bil med fyra personer i.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Borde inte sånt här rent av läras ut i körskolan? Hur man ansvarsfullt undflyr polisen i en biljakt?
 
Top