Nekromanti Varför är Chronopia skit men nya mutant och Chronicels klassiker?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Genesis;n248166 said:
Alltså, är vi tillräckligt många som är sugna på ett PBTA-Chronopia för att vi ska kunna gemensamt orka snicka ihop något?

Ja! Jag har böckerna och minns nog fan det mesta utantill fortfarande (sjukt....). Det som jag tror kommer att bli den stora stötestenen är vilken inriktning ett nytt lir ska ha. Jag gillar politiken och misären i den enorma köttkvarn driven av besjälat lidande vi kallar Chronopia. Jag gillar att ta se staden som varandes i ett evigt instabilt stadium som "funkar" på grund av den enorma mängd cash, individer och magi som trycks in i luftslottet för att hålla det med näsan över vattnet. Jag tänker korrupta snutar, mord 'for the greater good', en evig kamp för att överleva dagen (När du går ut på Chronopias gator, luftbroar och akvedukter: slå +cool), hopplösa handelskonflikter om allt för begränsade resurser, Hängivna infiltratörer, hotet från Lilith, maffiabossar i Grytan, en helt egen stadsdel i fängelset, det bisarra kaoset i Demonstaden, Drakens långa fingrar som sträcks ut från Wongostan, excentriska magiker utan respekt för andras väl och ve, krig mellan munkarna på Tempelbackarna och högst upp på skithögen Silvertopp en veritabel armé av byråkratiska tidsmagiker som i lika stor utsträckning kämpar inbördes för att vrida oddsen mot sin egen personliga vinning som de försöker hålla Köttkvarnen levande.

Andra har snackat mer lättsam 'over the top' eller kanske lite hexcrawl men det här ovan är min bild av vad CHronopia gör bäst < 3
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
RasmusL;n248188 said:
Det som jag tror kommer att bli den stora stötestenen är vilken inriktning ett nytt lir ska ha.
Mmm, nu tycker jag att ett Chronopia-lir bör vara öppet och generiskt. Alltså exakt vad man väljer att rikta in sitt spel på är upp till spelgruppen. Själv är jag inte intresserad av att spela någon hård nisch av Chronpia utan vill ha helheten och sedan kunna välja själv. Alltså vill jag inte heller ha något hårt nischat system som är till för att utforska någon specifik detalj av settingen.

Alltså vill jag ha ett relativt generiskt system som kan täcka alla de här raserna (ja, jag använder raser och menar inget illvilligt med det) samt en bunke olika yrken på något smart sätt. Gärna att man kan få distinktionen mellan yrken ner på vad som finns i de olika modulerna MEN utan power-creep på samma sätt. T.ex. Savage Worlds hade funkat för mig då det är generiskt och kan hackas mycket :)

RasmusL;n248188 said:
Jag gillar politiken och misären i den enorma köttkvarn driven av besjälat lidande vi kallar Chronopia. Jag gillar att ta se staden som varandes i ett evigt instabilt stadium som "funkar" på grund av den enorma mängd cash, individer och magi som trycks in i luftslottet för att hålla det med näsan över vattnet. Jag tänker korrupta snutar, mord 'for the greater good', en evig kamp för att överleva dagen (När du går ut på Chronopias gator, luftbroar och akvedukter: slå +cool), hopplösa handelskonflikter om allt för begränsade resurser, Hängivna infiltratörer, hotet från Lilith, maffiabossar i Grytan, en helt egen stadsdel i fängelset, det bisarra kaoset i Demonstaden, Drakens långa fingrar som sträcks ut från Wongostan, excentriska magiker utan respekt för andras väl och ve, krig mellan munkarna på Tempelbackarna och högst upp på skithögen Silvertopp en veritabel armé av byråkratiska tidsmagiker som i lika stor utsträckning kämpar inbördes för att vrida oddsen mot sin egen personliga vinning som de försöker hålla Köttkvarnen levande.
Damn! En av de bästa sammanfattningarna av Chronopia jag har läst. Bra gjort :D Nu vill jag spela Chronopia igen (lite sanerat från vissa element såsom Goblinernas puts-lustighet t.ex.)

Cog.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Tant Ragnar;n248158 said:
Den här "risings version", kan man hitta den nedtecknad någonstans i något format?
Nej, det rör sig om diverse beskrivningar av gamla kampanjer och löst spelande från det gamla forumet. Typ att man spelar partyprissar som intrigerar och tar droger i stället för brötiga hyrsvärd. Och alla varelser är attraktiva. Parallellen är att spela Mutant Chronicles som noir på Luna i stället för militäraction i Venus djungler och citadell.

cogitare;n248162 said:
Även jag har funderat på att plocka upp Chronopia men med något annat system (existerande eller hemmasnickrat) och skulle jag göra det skulle jag lätt göra något system för Librumager. Dessa magiker som tecknar ner sina formler i en bok (lite som EDD's Symbolister) och vars sida rycks ur och ger kraft till besvärjelsen föll jag för redan vid första genomläsningen av Chronopia men de täcktes varken i grundreglerna eller i någon av de magiker-moduler som kom ut vilket var lite synd. Sen kan man ju alltid bara ha en sådan sak som 'fläjvor' och låta vilken magiker som helst använda sig av librumagi och beskriva hur sidan rivs ut och förvandlas till den magiska effekt man kastat. Kanske vore det enklaste "systemet" när jag tänker efter lite :)
En av de mer obegripliga delarna av Chronopia var att ett antal världsspecifika saker som librumagi och runsvärd aldrig fick någon regelmässig hantering alls. Jag förstår att Johan Sjöberg som skrev alla expansionsböckerna inte var så intresserad av att jobba vidare på sådant som någon annan (Bill King) hade hittat på i grundboken, men de borde i alla fall ha behandlats där (och det gäller inte exempelvis marajiputter eller svartgods, som också nämndes i grundboken och vidareutvecklades senare). Det är synd.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Dimfrost;n248206 said:
En av de mer obegripliga delarna av Chronopia var att ett antal världsspecifika saker som librumagi och runsvärd aldrig fick någon regelmässig hantering alls.
Just det, runsvärd hade jag glömt bort! Ja, ytterligare en grej som man inte plockade upp och tog vidare. Dock har jag aldrig tyckt att magiska föremål har hanterats så bra i DoD (i någon utgåva som jag spelat, typ 87, EDD, -91 och Chronopia) så Runsvärd var inget jag direkt plockade upp.

Magiska föremål i DoD (i allmänhet) var ofta, i mina ögon, för dåliga och 'meh' eller för mäktiga (massa PERMANENS och NEXUS på oerhört kraftfulla effekter som snudd på kastade omkull spelet). Med det system som fanns var det svårt att hitta en bra balans som gav ett intressant magiskt föremål. För att vara ärlig så föll många magiska föremål i många fantasy-spel i den här kategorin. Men man kunde kanske snegla lite på ex. Earthdawn som har ett lite intressant system för magiska prylar.

Cog.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Chronopia är cyberpunk: handelshus som fungerar som egna stater, kroppsmodifikationer (svartgods, magiska tatueringar, droger), frilansande huvudpersoner, amoraliska historier, subkulturer, gatugäng, mode, ytan är otroligt viktig. Jag vill ha system för att se cool ut, för ryktbarhet, och för att hantera olika organisationers förhållande till varandra. Kanske för välmående också, så man får en anledning att ta droger, bli beroende, tillfredsställa sina olika beroenden, sätta saker på spel etc.

Finns det kanske något i Blades in the Dark man kan använda? Jag har inte fått hem mitt ex än och har knappt ens skummat pdf:en.

Chronopia är också en stad som är en äventyrsplats i sig, farlig och lockande; man skulle kunna ha hexcrawl genom gatorna, det finns dungeons överallt, i parkerna, i befästa hus, förutom under staden och i diverse parallelldimensioner som ligger helt nära i och med alla tidsrevor och liknande.

Jag gillar också att Chronopia är så mycket Casablanca: grunden är ju det hotande kriget utanför, att staden fylls av flyktingar från alla tänkbara länder.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Dimfrost;n248213 said:
Finns det kanske något i Blades in the Dark man kan använda? Jag har inte fått hem mitt ex än och har knappt ens skummat pdf:en.
OT: Jag fick mitt exemplar just nu, bokstavligen medan jag läste ditt inlägg.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Gurgeh;n248225 said:
OT: Jag fick mitt exemplar just nu, bokstavligen medan jag läste ditt inlägg.
Jag har för mig att jag backade för att få en fysisk kopia också. Var så länge sedan att jag inte minns. Men om du fått din borde min vara på ingång inom kort antar jag :)

Ytterligare OT -> Var sjukt pepp på spelet när det pitchades på Kickstarter för hur länge som helst sedan men nu har lågan falnat och det kommer sannolikt bli bara ytterligare ett spel där hemma i bokhyllan...

Cog.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Dimfrost;n248213 said:
Finns det kanske något i Blades in the Dark man kan använda? Jag har inte fått hem mitt ex än och har knappt ens skummat pdf:en.
Mycket möjligt. Grundutförandet är hårt vinklat men Scum & Villainy delmålet visar att man kan göra det mer generiskt och ändå behålla känslan. (S&V är ett rymdskepp med besättning-hack, som med fördel verkar kunna kombineras med Coriolis-universumet.)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Dimfrost;n248213 said:
Chronopia är cyberpunk: handelshus som fungerar som egna stater, kroppsmodifikationer (svartgods, magiska tatueringar, droger), frilansande huvudpersoner, amoraliska historier, subkulturer, gatugäng, mode, ytan är otroligt viktig. Jag vill ha system för att se cool ut, för ryktbarhet, och för att hantera olika organisationers förhållande till varandra. Kanske för välmående också, så man får en anledning att ta droger, bli beroende, tillfredsställa sina olika beroenden, sätta saker på spel etc.

Finns det kanske något i Blades in the Dark man kan använda? Jag har inte fått hem mitt ex än och har knappt ens skummat pdf:en.

Chronopia är också en stad som är en äventyrsplats i sig, farlig och lockande; man skulle kunna ha hexcrawl genom gatorna, det finns dungeons överallt, i parkerna, i befästa hus, förutom under staden och i diverse parallelldimensioner som ligger helt nära i och med alla tidsrevor och liknande.

Jag gillar också att Chronopia är så mycket Casablanca: grunden är ju det hotande kriget utanför, att staden fylls av flyktingar från alla tänkbara länder.
Huvudet på spiken! Chronopia har bestämt mer gemensamt med cyberpunk än med fantasy!

En sak slår mig... Det pågår ju ett projekt här på forumet att skapa ett nytt cyberpunkspel (cyber m/77, wilhelmgames). En tanke som verkar finnas med i designen för det spelet är att göra "staden" där handlingen utspelar sig tillräcklig modulär så att man kan plocka ihop en som passar ens egen tolkning av cyberpunk (tung dystopi, övernaturligheter, glamscifi och så vidare).

Skulle det inte vara ASFETT med ett nytt svenskt cyberpunkrollspel (m/77) där Chronopia är en spelbar miljö?

Jag föreslår: Chronopia som ett M/77 hack!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Jag har ett scenario/obeshot/lättare kampanjmiljö för Chronopia som legat och gnagt ett tag. Blir det något så kan jag tänka mig ett nappatag med det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag har egentligen två saker jag vill ha in i ett nytt Chronopia. Dels vill jag ha ett stort metaspel, tänk Fria Ligans version av Svavelvinter. Alvhusen intrigerar mot Ikki, Resarna försöker slå sig in i stan, handelshus som ständigt försöker stiga i rang. Med en stor stadskarta med olika stadsdelar att strida om kan det bli hur ballt som helst.

Sedan vill jag ha ett spel som uppmuntrar till att spela olika saker. Det ska inte bara vara att spela äventyrare modell 1A, man ska kunna spela intriger i alviska hoven, rädda folk från andra sidan DDR-dvärgarnas berlinmur, smyga längs med taken och lönnmörda vakter som varningar och kunna spela ut stora domstolsscener med Chronopias genuint genomkorrupta lagar och regler. Vette fanken hur man löser det med någon sorts AW-hack, men det kanske går?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
318
Jag tycker att Chronopia är fantastiskt. Inte alla delar, visst, men det mesta. Reglerna är rätt hopplösa, men det var de [DoD-reglerna] ju redan innan och det är ju samma regler som i versionen innan.

Jag minns att jag var djupt besviken att "de" övergav Ereb när det begav sig. Och på böckernas kvalitet. Min grundbok började falla sönder första dagen. Undrar om någon sida sitter fast idag... Jag gillade inte formatet heller, tror jag, och det gör jag fortfarande inte. Chronopia hade ett oväntat första intryck som inte alls funkade för mig. Hade de sålt det i en låda med likadana böcker som förut hade det säkert inte tagit flera år innan jag gillade det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tant Ragnar;n248309 said:
Huvudet på spiken! Chronopia har bestämt mer gemensamt med cyberpunk än med fantasy!

En sak slår mig... Det pågår ju ett projekt här på forumet att skapa ett nytt cyberpunkspel (cyber m/77, wilhelmgames). En tanke som verkar finnas med i designen för det spelet är att göra "staden" där handlingen utspelar sig tillräcklig modulär så att man kan plocka ihop en som passar ens egen tolkning av cyberpunk (tung dystopi, övernaturligheter, glamscifi och så vidare).

Skulle det inte vara ASFETT med ett nytt svenskt cyberpunkrollspel (m/77) där Chronopia är en spelbar miljö?

Jag föreslår: Chronopia som ett M/77 hack!
Crono M/77? :) Det blir ett rätt annorlunda spel än det AW-hack som dryftats på annat håll i tråden. Men det finns säkert tillräckligt med överlapp mellan projekten för att det skall vara båda parter till nytta. Och ur ett Cyber M/77-perspektiv så skulle skuggspelsregler från Chrono vara intressanta.

När Cyber M/77 blivit klart släpper jag gärna regelmotor och regeltext fritt till andra att hacka efter behag. Ett "ekosystem" av kompatibla svenska oldschool spel hade varit riktigt kul. Jag är för.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,749
Location
Göteborg
Khan;n248324 said:
Sedan vill jag ha ett spel som uppmuntrar till att spela olika saker. Det ska inte bara vara att spela äventyrare modell 1A, man ska kunna spela intriger i alviska hoven, rädda folk från andra sidan DDR-dvärgarnas berlinmur, smyga längs med taken och lönnmörda vakter som varningar och kunna spela ut stora domstolsscener med Chronopias genuint genomkorrupta lagar och regler. Vette fanken hur man löser det med någon sorts AW-hack, men det kanske går?
Nä, det tror jag inte. Ett AW-hack mår nog bäst av att vara lite halvt fokuserat och ha en agenda. AW självt är ju knappast ett av de mer fokuserade spelen, men det begränsar ändå rätt hårt vad man kan spela med det. Vill man kunna spela allt får man nog ta något mellanmjölkigt universalsystem som klarar allt men inte gör något bra (jag kanske avslöjar lite vad jag tycker om sådana system!).

Nä, ska det vara så ska det vara fokuserat. Och jag tycker att Chronopia har en del gemensamt med AW. Hela AW går ju typ ut på att man spelar sociopatiska skitstövlar. Det gör ju många rollspel, men AW kommer att aktivt motarbeta dig om du inte vill göra detta. Och jag tror att Chronopia skulle kunna funka på samma sätt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Genesis;n248444 said:
Nä, det tror jag inte. Ett AW-hack mår nog bäst av att vara lite halvt fokuserat och ha en agenda. AW självt är ju knappast ett av de mer fokuserade spelen, men det begränsar ändå rätt hårt vad man kan spela med det. Vill man kunna spela allt får man nog ta något mellanmjölkigt universalsystem som klarar allt men inte gör något bra (jag kanske avslöjar lite vad jag tycker om sådana system!).

Nä, ska det vara så ska det vara fokuserat. Och jag tycker att Chronopia har en del gemensamt med AW. Hela AW går ju typ ut på att man spelar sociopatiska skitstövlar. Det gör ju många rollspel, men AW kommer att aktivt motarbeta dig om du inte vill göra detta. Och jag tror att Chronopia skulle kunna funka på samma sätt.
Jo, fast man kan ju få rätt olika spel beroende på vilka playbooks som har valts. Det bör kunna styra Chronopia en hel del också. En alvädling, en bedragare och en tidsmagiker har andra äventyr än ett hyrsvärd, en galdermästare och ett troll, på samma sätt som en setup centrerad kring en hardholder är en helt annan grej än en som är centrerad kring en driver.
 
Top