Nekromanti Varför är Alver så övermäktiga!!!!

Ankan

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
6
Location
Vinslöv
Det finns ingen nackdel med att vara alv, dom har inga minus på sina attribut. dom har vapen som tar väldigt mycket i skada fast dom knappt väger något hur är det rimligt?

Dom har kanske något minus men knappt så det märks.

Ankan, simmar lugnt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
I tidernas begynnelse fans Asatron och i den var alver gudarnas släktingar ungefär som Trollen var jättarnas och jättarnas var Asarnas likar ( finns många äktenskap dom emellan ) Sen kom den store John Reuld Roland Tolkien ( även kallad JRR Tolkien ) och skrev Bilbo en hopits äventyr ( även kallad "Resan ditt och tillbacka" om jag mins rätt ) samt Ringen trilogin.
Snart spred sig det illa sinnade ryktet att Alver var överlägsna er människor och oss Orcher gissa om vi var sura där vi satt och morrade i våra grottor *grr* Ni ska veta att vi Orcher och Troll är mentalt överlägsna människor och Alver på alla sätt och vi kommer att erövra värden ni dårar har inte en chans *hahaha* fly dårar min Orch arme är överlägsen mentalt och fysiskt..

en fråga när man öppnar en dörr ska man trycka hantaget upp eller ner ????
Normalt använder vi knölpåck för att öppna dörrar men jag tänkte lära mig öppna den tyst det kan vara bra att veta hur när jag ska använda min arme för att erövra jorden.

VAR ÄR TÖNT ?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, du kan ju ta och diskutera det där med en cirefalier- de ser nog inte saken på det sättet. De vet att de är bäst, och de behöver inga speltermer för att bevisa den faliska rasens överlägsenhet.
Alternativt är det kanske bara du som tittat för djupt i spelvärdena- du kanske skulle fundera lite på de nackdelar som alven eventuellt kan råka ut för under spelets gång i stället? Överentusiastiska alvhatande jargiska inkvisitörer är ju bara en av många fraktioner som är farliga för vår lilla alv, och sedan kand et ju mycket väl uppstå problem med kulturkrockar, rasism etc. Att Mundanas alver skulle vara för überbra låter närmast löjligt i mina öron- ta en titt på de i alvermodulen till DoD'91 innan du uttalar dig igen. :)

- Ymir, älskar Mundanas alver
 

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
håller med

Håller med. Svårigheten för en spelare med en alv som rp är just att alven ogillar vissa raser, men att även alven ogillas av många(dvärgar, andra alver, tiraker och en del människor), eller misstänks av många som trubbelmakare och ond...
iofs skapar detta bara mer intressanta äventyr...


// [color:white]virus</font color=white>
 
G

Guest

Guest
Det är inte hela sanningen

Om man över huvud taget ska hänga upp sig på siffror så kan jag ju påpeka att alverna har sammanlagda värden på +3 - +5. Pyar har +3 (de är ändå de med mest kontakt med människor). Kolla på Marnakhtirakerna, de har också +5 sammanlagt och Eyrentigrinnorna, de har om man lägger ihop alla modifikationer +6. Sedan kan du ju ta Ghor och Roghan. De ligger på +9 (så högt ligger knappast någon alvstams modifikationer på). Tänk sedan dessutom på andra faktorer som denna fiendskap mot Dvärgar och mot andra alvstammar. Vidare så kan du ju tänka på förbannelsen som kommer att göra dig lidande senare i livet. Trots att de har en hel del bra vapen m.m. så är inte en alvs liv en dans på rosor.

mvh DEMON!


DEMON!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Häng, som de andra redan påpekat, inte upp dig på siffrorna. Alver kan rent speltekniskt vara bra, jo, men det finns annat. De kräver annorlunda spelande, oftast mer rollspelande än en mänsklig dito. De lever i kulturer som kan hindra dem, etc. När det gäller raser är spelbalansen inte så viktig, förutsatt att man inte spelar "DiabloEon II", d.v.s. hack 'n slash... jaja, koboldiskt powergaming helt enkelt...

Men, du gör som du vill. Modifiera om det passar.

/RipperDoc - håller på att klara av skitspelet Diablo II

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Håller också med...

Krille har verkligen lyckats få liv i mundanas Alver.. De är inte längre
extremt bra jägare med hög smidighet, intelligens, psyke och karisma med en
mängd erfarenhetspoäng på grund av sin höga ålder...

WHaLe
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Varför är troll 3meter långa och dvärgar korta!!!!

Därför att ett troll är ett troll en dvärg en dvärg och en alv är en alv...osv.

Gillar man inte det så ändrar man på det.
Själv tycker jag att millimeter rättvisan i rollspel borde begravas.

//Jonas - "Petnoga"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Håller också med...

Precis. Vad skulle man göra utan übergulliga léaramflickor, konspiratoriska sanariskummisar, dryga thismkrigare och fjolliga kiriyahippies? Mundanas alver rular helt enkelt! Faen ibland lyckas Krille riktigt jävla bra. Jag har äntligen kommit på ett sätt att använda henéa, dessutom... *le sadistiskt och perverst* :)

- Ymir, tycker jävligt synd om henéaflickan han skall introducera i kampanjen nästa tisdag...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Varför är troll 3meter långa och dvärgar korta!!!!

Det tycker jag med.

Jag tycker att millimeterrättvisan i (nästan) alla spel borde begravas...
Till exempel StarCraft och Diablo 2 - vissa raser är bättre än andra, och är man själv bättre än andra så borde man spela med de mindre bra raserna... exempelvis i Eon: misslor!


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...
 

Vez

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
4
Har man levt i flera hundra år utan att i särskild mån åldras är det naturligt att man är lite mer erfaren.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Var är Fjant & Tönt

Joja jag menar Fjant givet viss MEN *hörmm* Tönt är hans halvkusin *ler*
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Bra och dåliga "gubbar"?

En "bra" rollperson är INTE en med höga världen. Ånej en bra rollperson är en sån man trivs att spela med. Visst kan man skylla på att spelarna är barnsliga som vill ha rps med noll personlighet och hög fv på svärd. Men skulden ligger nog endå hos SL för det rä SL som bestämmer vad som är roligt och spela med (till viss del). Spelar man äventyr där man inte ROLLspelar utan bara slås, tja då är rps med högt i svärd roliga att spela med. Men om man däremot kör exempelvis en hovkampanj tja då är genast krigaren dötrist.

OBS! nu kommer vi till det ställe där många tänker: Aha! allt jag behöver göra är att knåpa ihop en hovkampanj, blanda in krigarna i soppan och få dem att rollspela...

Tro mig det kommer inte att fungera. Om man släpper lös en spelare som är van att spela en krigare med högt Fv i en hovkampanj så går det totalt åt skogen. Spelaren kommer troligtvis att ha grymt tråkigt efter som han inte får använda sitt nya storsvärd "Mjölner" vilket kommer att resultera i att spelaren löser de flesta problem med våld.

Vill man lyckas så krävs det att spelarna har rollpersoner som är anpassade till en "fredlig" kampanj. Alternativet är att göra rollpersonerna skälv ge alla spelare varsin och köra igång. Självklart kommer de att gnälla men får man dem bara att rollspela så kommer det att gå bra. Enda reglen är: ALLT rpna säger till någon SKA rollspelas.

(Vanligt scenario)
SL: världshusvärlden frågar om ni vill ha nåt att äta.
Spelaren: Jag ber att få ett vildsvin
SL: ok...Det kostar 3 silver

Kul?

//Jonas - Vill man ha "hack´n slash" spela Quake...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bra och dåliga "gubbar"?

"Enda reglen är: ALLT rpna säger till någon SKA rollspelas."

Man kan ju vara stenhård på den punkten. Allt som spelarna säger säger deras rollpersoner, vilket kan ge absurda resultat. Som Rosenius redan konstaterat blir det skevt om man ropar "Köp en pepsi light åt mig!!!" alldeles invid drakens öra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Bra och dåliga "gubbar"?

"Allt som spelarna säger säger deras rollpersoner"

Knappast men...

"allt RPNA säger till någon ska rollspelas"

Sunt fönuft kommer man långt på...men det är inte alltid särskillt roligt. Hade en spelare vars Rp skulle lägga av sig sin packning, rustning osv, uppe på sitt rum. Han utryckte det inte riktigt helt korrekt när han sa: - "Jag tar av mig allt och går ner". Varvid SL (jag) mer eller mindre seriöst tolkar det som att han tar av sig ALLT (Kläder!)vilket leder till pinsamheter nere i skänkrummet.

//Jonas
 

Madmartigan

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
21
Location
Lund
Re: Bra och dåliga "gubbar"?

Håller med om det mesta. Att spelleda hovkampanjer är dock "a pain..." Skitkul att spela måste påpekas. Självklart måste karaktärerna anpassas för den typen av kampanj man ska spela, varför SL bör övervaka skapandet.
Och dessutom, om man ser på alverna som en samling siffror så kanske de är goa grabbar, men vad hände med angsten? Eller deras sociala nackdelar (blickar och negativ vidskeplighet hos andra osv). Och fr a att de är svårspelade om de skall passa in. Personligen föredrar jag oftast att mina spelare är människor och stöter på "fantasyraserna" som SLP, så att jag kan göra rätt intryck med dem och få mina spelare att se på alver mfl som jag vill gestalta dem.
Bör sägas att jag är den enda i min grupp som spelleder Eon, vilket är ett plus om man vill att ens spelare skall få uppleva en ny och spännande värld.

Madmartigan
 

Tiraken_UBBT

Veteran
Joined
18 Aug 2000
Messages
36
Location
Tidaholm
Alverna har ju inga minus men har dom så många plus??
Marnakh tirakerna har ju inte heller några minus inte människorna heller. Alverna är smala byggda och tål lite
så jag tycker att raser som tiraker alver och dvärgar
är jämnlika. Dom har ju vunnit ungefär lika många krig.
 

Tiraken_UBBT

Veteran
Joined
18 Aug 2000
Messages
36
Location
Tidaholm
Re: Varför är troll 3meter långa och dvärgar korta!!!!

Ett troll är stort men vem tycker om ett troll!
En missla tycker alla om och är alltid populär
allt hanlar inte om hur starka dom är i strid.
 
Top