Vardagsnära Fate

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Har aldrig spelat Fate men vill lära mig, och när jag läste om ”power level” så mindes jag det här gamla inlägget om alldeles för kraftfulla rollpersoner:
Jag har samma problem med reglerna som jag brukar ha med Fate. Rollpersonerna startar med en färdighet som de är asgrymma i. Och eftersom det finns få färdigheter och varje färdighet täcker in en massa situationer kan man klara av allt, bara men använder samma taktik hela tiden.
Dels är jag nyfiken hur ni löste det i er kampanj @Nässe? Dels läste jag det här om att ändra kompetensen på rollpersoner, det kanske kan vara ett tips till någon som har samma problem:

GRITTY NOIR
  • Eight skills: 3 Average (+1), 3 Fair (+2), 2 Good (+3) (15 skill points equivalent)
  • Skill cap at Good (+3)
  • Refresh 2
  • 1 free stunt
  • 2 stress boxes to start
  • 5 aspects
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Jag har lett en hel del FATE, och jag skulle inte använda det till något där man inte är kompetenta och förväntas lyckas med det mesta (det är inte ens i första hand den höga peak-färdigheten, utan hur starkt aspects/stunts/advantage är). FATEs Pulp-rötter syns tydligt.
 
Top