Nekromanti Vardagsmagi (svårighetsgrad Gandalf)

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
En relativ enkel besvärjelse kan man tycka. Att med magisk kraft ta tag i ett äpple och låta det sväva till sin hand. Hur vanlig är inte den för en magiker? Eller att stänga till en dörr med magisk kraft eller att få det tappade svärdet att flyga tillbaks till handen.

För att klara den här besväjelsen behövs antigen effekten Levitation eller Animera föremål för att få kontroll över ett föremål. Animera föremål är inte att rekomendera eftersom det kostar 1 filament per kilo. Nej då fugnerar Levitation bätre. Men det riktigt dumma är att båda effekterna använder räckvidden beröring. För att röra ett föremål med magisk väg måste man alltså hålla handen på den samtidigt.

För att få föremålet att röra sig behövs effekten Rörelse. Rörelse betyder att föremålet svävar, flyter eller rullar i en hastighet på 1 meter per runda. Och ifall man gärna vill göra ett häftigt Darth Vader trick och kasta skåp och bord på sina motståndare krävs det att den här effekten ökas rejält för att det flygande objektet ska öka i skada. Rörelse är även den i räckvidd Beröring. Magikern måste alltså hålla i den sak han ska förflytta och då kan han lika gärna hoppa över magin och lyfta saken själv.

För att få effekten att kunna lyftas på avstånd behöver man alltså väva in efekten avstånd också vilketinnebär att alla filament fördubblas.

Det finns en besvärjelse som heter Flygande föremålets besvärjelse. Den här besvärjelsen har räckvidden avstånd trots att effekterna inte har det så jag vet inte hur jag ska tolka besvärjelsen.

Vi säger att en magiker gör besvärjelsen vars uppgift är att få ett föremål att levitera för att sedan i en rätt så hög hastighet ränna in i en motståndare.

Alstra Ataxatropi Ob9T6 (9)
Transformering av ett filament till pneumotropi med ett filament i förlust Ob3T6
Väva effekten Levitation Ob1T6, väva effekten Rörelse Ob3T6, väva effekten Avstånd Ob4T6.

Utan avstånd ahde besvärjelsen kunnat fungera ganska bra och en magiker som har tid på sig kan använda en besvärjels för levitationen och en besvärjelse för rörelsen men så är itne fallet efter som Avståndseffekten äter filament.

Har jag missuppfattat något nu, ska levitation och rörelse egentlgien ha avstånd eller är det tänkt att det ska vara så otroligt svårt?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Har kollat upp allt du säger och jag blev förvånad...
Det blev enorma svårigheter med den som inte känns så jättesvår...

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro om detta men det är så svårt regelmässigt!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
De uppenbara lösningen är att göra en ny efekt med dom egenskaper som behövs.

Lijat - som anser attdom efekter som presenteras i mystik oc magi bara är dom vanligaste eller mest kända efekterna.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
rör vid ditt äpple, och låt sedan det "balansera" på undersidan av din fingertopp.

svärd väger sällan mer än två kilo, så om någon galen trollkarl skulle få för sig att låta ett sväva till hans hand så tror jag inte bara att han lyckas utan att de lakejer som varit dristiga nog att ge sig på honom snabbt inser fördelen med att fly. Troligen med mentala trauman för livet.

Att stänga en dörr går lätt. effekten vindstöt. effekten avstånd (från personlig) finns med i mystik och magi.
Att man kan kombinera effekter på det viset är vad som klurandet i de månader då man nedtecknar en besvärjelse är till för.

Angående din "darthvision": varför skulle en man som tillbringat ett halvt liv i lärdomens tecken, och som har överlevt pöbelns misstänksamhet under den tiden vara i behov av en sådan sak, när det går enklare att exempelvis koka motståndarens ögon genom diodactus övernaturliga hetta (100 gram värms 200 grader - vad värms ett öga...)?

vänligen/orfeus- papageno
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Men Eon är en magisk värld och en del personer kanske ser magin som vardagen. Och ifall magikern verkligen behöver sitt svärd fort kan det vara bra med denna besvärjelsen. Dessutom är den jävligt cool. :gremwink:

Effekten vind hade jag missat. Men förutsätter inte den att det finns vind i rummet då?

Varför en magiker ska lära sig det:
Den är liksom svärdet till handen besvärjelsen jävligt cool. :gremwink:
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Klokt och det kommer jag säkert att göra. Men det skulle ändå vara intressant och veta hurd et är tänkt. jag kanske bara har missuppfattat allt. :gremsmile:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det har du nog inte. Den efecten som du beskriver som darth vader powers är kanske lite överdriven men det finns en intro berättelse till något kapitel (borde vara i mystik och magi) där magister rafali helt oberört använder magi för att öppna dörren (tror det finns ett fåtal fler exempel på vardags magi). Det jag tycker att rafalis efect värkar vara är en efect liknande rörelse fast med räckvidden avstånd.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Effekten vind hade jag missat.

Jag tror nästan Orfeus menar effekten 'luftstöt' som finns på den här sidan. Gå in på 'nya effekter' och välj aspekten pnuemotropi.

Men förutsätter inte den att det finns vind i rummet då?

Om du inte lägger på en hel drös med filament :gremwink:
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Du måste formalisera en besvärjelse med efekten döda och lägga till beröring då kan den va riktigt användbar
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Orfeus menade den effekt han trodde fanns, men insåg sedan att rörelse var vad han tänkte på. ber om ursäkt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Tänkbart alternativ

Besvärjelsen med det fräna namnet[3]
Tid: En runda
Räckvidd: 30 meter
Alstra tre filament Ataxatropi snabbt(Ob4T6)
Väva effekten teleportera med ett filament snabbt(ob2T6)
Väva effekten beröring med ett filament snabbt(ob2t6)
Väva effekten avstånd med ett filament snabbt(ob2t6)

Effekten teleporterar ett valfritt föremål upp till en meter.

- Teleportera saker genom väggar.
- Teleportera bort vapnet ur motståndarens hand
- Drag svärdet direkt ur skidan eller upp från marken
- Flytta saker så att de står ivägen
- "Undvika" genom teleportering
Etc.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Jo jag vet, men att effekten är skapad med personlig är ju skumt.. för att den inte ska vara för bar eller? avstånd och magnitud 3 det är fint vettu.
 
Top