Nekromanti Vardagsjuridik

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har nyligen bytt elbolag. En säljare ringde, och det han sa lät vettigt så jag gick på det hela (jag är lite dålig på det sättet). I alla fall, nu har jag fått min första faktura, som innehåller kostnad för el samt en uppläggningsavgift på 125 kr. Grejen är att de där 125 kr nämns inte i det muntliga avtalet jag ingick (jag lyssnade igenom det igen), i alla fall inte explicit. De skickade också ut en bekräftelse via mail, som innehåller en sida med lite grafer för hur mina elpriser kanske kommer se ut samt avtalslängd och lite annat. Ingenting om några 125 kr här heller. Däremot, om jag går in på mina sidor på deras hemsida och kollar avtalsbekräftelsen då får jag ett dokument som är fyra sidor långt som innehåller en framsida där jag välkomnas, en tom sida, ungefär vad som stod i bekräftelsen de mailade ut samt en sida med särskilda avtalsvillkor där det bland annat står att de tar ut en uppläggningsavgift på 125 kr inkl moms vid startillfället. Mina sidor kunde jag komma in på genom att klicka på en länk i bekräftelsemailet som påstods peka på bekräftelsen. Då kom man till en sida med lite händelseförlopp för avtalsöverföringen. Klickade man där på knappen hem så fick man se en avtalsbekräftelse. Dvs bekräftelsen var tre klick bort och annorlunda än den de bifogat i mailet.

Är det här ok, eller kan jag bestrida avgiften i fråga?

Übereil
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det råkar inte vara Energibolaget i Sverige AB? De är skurkar.
Übereil said:
Nej, det är det inte. De verkar reko enligt oberoende källor, så jag är mest nyfiken på om det är de eller jag som slarvat.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nu hittade jag bekräftelsen jag fick i posten, som var precis den jag hittade på mina sidor. Avgiften nämns på baksidan av sida två. Det ändrar kanske det hela.

(Dvs nu handlar det om hurvida det är ok att skicka ut avtalsregler som säger emot det muntliga avtal jag ingick i.)

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag tror nog du kan säga upp avtalet igen med omedelbar verkan baserat på det här, utan att behöva betala något alls. Det är ju faktiskt inte det avtal som försäljaren erbjöd dig. Däremot kanske det blir svårt att behålla avtalet men slippa extraavgiften.

Men jag hade nog försökt. Jag hade ringt upp och agerat naivt oförstående och bett dem ta bort den här extrauppgiften eftersom den inte ingick i avtalet. Sen hade jag vägrat förstå alla deras försök att förklara för mig att jag måste betala den avgiften och hänvisat till att den inte ingick i det överenskomna avtalet, var vänliga och ta bort den och skicka en ny faktura.

Detta borde antingen resultera i att avgiften plockas bort, eller att elbolaget får bränna mycket mer än så i lönekostnader till personen jag sitter och pratar med >)
Übereil said:
Säga upp vore å andra sidan jävligt jobbigt. Om inte annat så måste jag hitta ett annat elbolag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Übereil;n45497 said:
Säga upp vore å andra sidan jävligt jobbigt. Om inte annat så måste jag hitta ett annat elbolag.
Det var mer menat för att visa det fruktlösa i din situation, om du inte vill öva på sina sociala färdigheter genom att ringa och prata med dem om och om och om igen tills de ger upp och tar bort avgiften bara för att få ett slut på dina ändlösa samtal.
 
Top