Nekromanti Vardags uppdrag för elit agenter (Rakhori)

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag ha runder en längre tid planerat starta en kampanj där spelarna ska vara en grupp Rakhori agenter. Jag läste just i den här tråden om hur man kan på börja en kampanj med att bygga upp en vardag för spelarna. Jag citerar
Men oavsett vad så måste man ha någon sorts handling att luta sig mot. Och det detta du frågar efter. Så hur hittar man på en bra handling? Kanske såhär...

1) Skapa en situation. Rollpersonerna är rådgivare i det kungliga hovet. De är krigare i en gränspatrull. De är flyktingar som söker asyl i Sverige. De är hemlösa som tvingas se vardagsfolkets överflöd på julafton. De är pirater som seglar de sju haven.

Oavsett vad så bör situationen i sig skapa känslor. När du säger "pirater" kommer många tänka på Errol Flynn, Pirates of the Caribbean eller något dylikt. Plocka ett koncept som du vet att spelgruppen tilltalas av och gör det gärna så enkelt som möjligt, så att det lämnar utrymme för variation av spelarnas rollpersoner.

2) Skapa en vardag. Låt spelarna vaggas in i sina roller. Låt dem sakta men säkert lära känna den situation de befinner sig i - oavsett om den är normal eller fylld av äventyr. Piraterna plundrar, rådgivarna ger råd och krigarna tvingas kämpa från sina hästryggar när de patrullerar gränsen.

Gör rollpersonerna mäktiga. Låt dem känna att de behärskar situationen de befinner sig i. Presentera spelledarpersoner som de lär sig känna igen. Kanske en färgglad general, en surmulen prinsessa, en kortspelande slavpiskare eller vad som helst - original till karaktärer som ger färg till deras vardagliga situation men som tjänar till att variera den mer än något annat.

3) Bryt vardagen - skapa ett mål. Målet kan vara "frita princessan", "invadera landet", "hitta skatten" eller egentligen vad som helst som knyter an till situationen rollpersonerna befinner sig i.

Låt målen komma naturligt. När rollpersonerna under de standardiserade eskapaderna stöter på något utöver de vanliga så kommer spelarna börja fundera - och när spelarna funderar så leds äventyret i nya riktningar. Planterar du som spelledare ut underliga händelser - kanske ensliga spöksskepp för piraterna eller ödelagda städer eller uteblivna order för gränsbevakarna - så kommer de oftast sporra spelarna i den riktning du själv önskar.

Placerar du dessutom ut flera sådana krokar - rykten, underliga möten med märkliga SLPs eller vad som helst - så kommer spelarna till sist nappa på någon av dem.

4) Överraska. Nu rullar hjulen. Nu är äventyret i full gång. Det är nu du måste hålla intresset uppe. Gör detta genom att bryta mot de regler och normer du redan satt upp.

Gränsvakterna får kanske lära sig att de kämpar för en fruktansvärd tyrann som ämnar krossa grannlandet, som egentligen är en fattig provins helt utan militär. De militärer som rollpersonerna nedkämpat har varit legosoldater betalda av samma tyrann för att få rollpersonerna att tro att landet angriper.

Piraternas spökskepp kanske är ett bakhåll, där en annan allians pirater försöker undanröja dem för att de tröttnat på dem eller kommit för nära något hemligt tillhåll eller någon undangömd skatt.

Asylanterna kanske jagas av SÄPO, maffia och mer ljusskygga organisationer helt utan vetskap om varför de skulle kunna bli mål för en sådan undersökning.
Så jag undrar vad skulle ett vardagligt uppdrag för ett elit team innom rakhori kunna bestå av? Tanken är att teamet främst ska agera i utlandet och rent regelmässigt så kommer karaktärerna att ha ca 12-14 i atribut medel en eller två bra egenskaper var och en framgångsrik kariär i sitt yrke sammt ekonomisk uppbackning utefter uppdrag.

Lijat - undrar.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Har spenderat lovet med att "plugga in"
"Vandöda och Nekromanti"
så mit förslag är som sådant:

En ny fara hotar det land där magi (i vissa former) tillåts,
kroppar som försvunnigt ifrån gravfälten, mystiska överfall
på nattliga resinärer där ingen lämmnats levande.
Magikraterna tillkallar Rakori för att lösa problemen, Rakoris styrande befäl sammlar alla (däribland R/p) för en genomgång och för att välja ut vilka som ska leda undersökningen.
(SP kommer här att tro att de blir dem)
Men ikke, Rakori väljer ut 5 andra och lämmnar därefter salen, två dagar senare efter en del ledigtid och "små unbdersökningar" söks R/p up igen, de har vist funnigt en känd Mystiker och forskare i det Okulta i Chararian hop, R/p uppgift blir at åka dit tala med honom/henne och därifrån
(där böcker och skrifter finns) forska lite mer i vad som
"they are dealing with", innan resan får de ytterligare fakta som de 5 (tidigare nämnt) skrapat ihop, och som de ska dela med sig av till forskaren.
Efter resan dir möts de av mycket sökande i Chadarian, först så väntar 2-3 dagar i biblioteket där de mest märkliga texter visar för dem (vissa falska, vissa ....)
sedan måster de tillsammans med forskaren söka upp
Teraval Tarabum som sägs ha ytterligare vetska i ämmnet.
när ha åtterfinns ska de tillbaka till ett Thaalamur med all fakta.
Där har mycet hänt, nordliga byar har "folk tömts" och märkliga historier börjar spridas över jorbruks områdena,
Huvudstaden, armen och magikraterna vägrar ingripa utan riktig info, utan skyddare sig med utegångsförbud och noga dokuments kontroll, de "5" är försvunna och de blir upp till R/p tillsammans med Forskaren och Teraval att lösa det här.

Vet att det låter som ett rädda-välden-äventyr, men det behöver det inte bli, överdriv inte kaoset då de återvänder, dra ut på vistelsen i Asharien och skapa mycket Söka-mystik* då R/p börjar närma sig sanningen.

*Söka-Mystik = Då R/p kommer en hårsmån ifrån sanningen, du vet, den mörka vålnaden slinker ut just innan R/p greppar honom, och då R/p åter vänder till den mystiksa gubben, bara för att finna honom mördat på köksgolvet med en märkligt skelletfinger i sin hand.
resandet efter mörka vägar med känslan av att va bevakad.

VH Jens.L "Häxjägaren"

"Ge mig en öl eller två, jag måste skölja häx-båls-askan ur strupen"
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Bra ide att låta andra bli utvalda på breifing ska se om jag kan få ind et på nogot sätt. Tyvär blir det lite svårt då jag inte ser rakhori som några som håller massmöten utan mer en gruppledare väljs ut av överordnade och han väljer ett team för jobbet. Men jag kanske kan få in det i form av ett ryckte eller så.

En resa till ett granland som asharien för att hamta information är en mycket bra uppgift men vad kan göra hotbilden så stor att man sickar 6 agenter? Eller finns det andra skäl till att sicka så många.

Med hotbild menar jag inte att det aoutomatiskt blir strid och om allt går som planerat ska ju antalet göra att alla strider lätt vinns, (tills något oförutsett händer förståss) men att det finns en risk att det blir stridigheter och det krävs att updraget inte går fel.

Om man tittar på vilka talamurs fiender är så vad kan klassas vardags sabotage eller vardags spioneri? Mörda en sabrisk greve, lägga lite extra papper bland en cirfaliers bokföring och sen tipps myndigheter, ta reda på var piraterna har sina baser.

Kan ni komma på fler exempel? Tanken är att deetta ska vara orelaterat till den stora kampanj plotten då kampanj plotten kanske börjar hintas lite på spelmöte tre och ytterligare en gång i spelmöte 6 för att sedan börja på allvar med mordet på en magikrat eller något annat stort.

Lijat - vill ha fler förslag på vardagsupdrag som kräver 6 duktiga agenter.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Försök göra äventyr där rollpersonerna måste komplettera varandra. En som kan dyrka lås en som kan klättra en som kan kötta en som kan trolla! kanske och där borgen/staden/monsterkomplexet osv har många problem som kan utmana gruppen samtidigt. Då har man skäl att skicka flera agenter...
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Försök göra äventyr där rollpersonerna måste komplettera varandra. En som kan dyrka lås en som kan klättra en som kan kötta en som kan trolla! kanske och där borgen/staden/monsterkomplexet osv har många problem som kan utmana gruppen samtidigt. Då har man skäl att skicka flera agenter...
Men varför skulle Rakhoris elit team vara så ensidigt utbildade? Självklart kommer rollpersonerna att ha olika styrkor och svagheter men grunderna i sabotage/låsdyrkning magi och slagsmål samt Diplomati måste väll alla kunna om än bar till färdighetsnivåer om 10 -12 och även om man har väldigt ensidiga karaktärert så behövs det värkligen 6 agenter 3 Ok men min grupp är fem spelare och jag gillar att ha åtminståne en NPC i gruppen vid varje givet tillfälle.

Lijat - som anser Rakhori smarta.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
:gremlaugh: Det blir mycket enklare att motivera många agenters närvaro om dom faktiskt är olika, oavsett om de är riktigt kassa på allt annat eller fullständigt super på det dom inte är Ûber på. Dessutom kommer det GARANTERAT att bli roligare att rollspela om rollpersonerna är olika och inte kopior av varandra. Om rp måste tänka och planera hur de ska tackla en viss situation och vilka av dom som passar bäst till vilka uppgifter inom situationen så får man mkt häftigare agentaction.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det blir mycket enklare att motivera många agenters närvaro om dom faktiskt är olika, oavsett om de är riktigt kassa på allt annat eller fullständigt super på det dom inte är Ûber på. Dessutom kommer det GARANTERAT att bli roligare att rollspela om rollpersonerna är olika och inte kopior av varandra. Om rp måste tänka och planera hur de ska tackla en viss situation och vilka av dom som passar bäst till vilka uppgifter inom situationen så får man mkt häftigare agentaction.
Jag håller med om vad du skriver här men det är inte svar på min fråga i förra inlägget. Varför skicka så många som 6 agenter? hadde det varit tre eller fyra hade detdär funkat men jag kan inte komma på sex så så olika roller att inte några kan tas bort.

Appropå att det blir roligare att spela om RPna har olika färdigheter håller jag me dig men tycker de är secundärt till att dom har olika personligheter. En karaktärs personlighet skapar mycke roligare spel än karaktärens fv. (Jag menar int komiska eller dråpliga med rologare utan roligare för spellarna och mer ROLLspelande)

Lijat - undrar vad asharierna gjort.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Kanske ett lite för avancerat äventyr :gremsuck:

Men endå :gremgrin:

I alla fall kanske man skulle kunna lägga in ett par
"Riot minds" i "Thalamur smeten" en person med folket bakom sig som förespråkar

-Religion-
-Demokrati- (Demos krati)
-Krig-

Sådana personer kan inte bara "försvinna" då folket lätt förstår vad som hänt. Men med ett par smarta Beräknande Rakori "agenter" kan peroblemet lösas,
Möten, mutor och mord.
Upviglaren kan ha kontakter som är svår funna, kanske rotar sig mannen/kvinnan i någon sort kult eller likannde
(Frimurare eller Missionärer från Momolan)
iallafall ett fall för R/p.

Äventyr 2:
En av Magikraterna tycks dansa efter Cirefalierna pipa, inget sägs dock högt eftersom det vore VÄLDIGT DUMT, men problemet måste lösas, R/p leder forskningen, och Magikraten gör nattliga flykter över taken vidare ned till mörka gränder i skumma kvarter, allt tyder på att den unga magikraten tar emot någon sorts muta för att få sina åsikter
"förändrade". det är i alla fall vad alla tror tills R7p omringar honom efter typ två dagars lurkande i de skumma gränderna där Magikraten mystiskt försvunnigt, efter strider med beväpnade busar som då de märkt vilka de har att göra med flyt (nästan gråtande).
R/p omringar som sagt Magikraten eftern en vådlig klättning ned ifrån taket in igenom ett "lättkrosat" fönster, bara för att finna honom/hennes under en kärleksakt med en av samma kön, någon som han/hon i skam fört i skugga för omvälden,
man skulle under R/p eftersökningar lägga in märkliga brev (Kärleksbrav) som magikraten och den Faliske "personen" skrivigt tillvarandra, det bör då inte något o deras Kärlek utan mer dolda budskap som utav en entusuastisk spelgrupp nog skulle kunna tolkas som rena krigs-påbuden.
Hur R/p sedan hanterar sina ursäkter och "hemligheten" blir intrssant för SL att se.

VH Jens.L "Turturduvor i Thalamur"
"Magikrat mys i sänghalmen"
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Underbara ideér och den första kan till och med gå att använda till ett vardagsupdrag. Speciellt om det sker precis utanför talamurs gränser tex på caserions mark men alldeles invid gränsen.

Det anndra uppslaget är i och för sig roligt men jag tror inte att någon magikrat skulle våga använda rakhori öppet mot sina kolegor. (vem vet vart lojaliteten hamnar då) de låter mer som ett job för en lärling eller något att ta personligt.

Lijat - uppskattar Gylf Drakens inlägg.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Du har så rätt. Ursäkta

Det finns dock en lösning som ger upphov till ett annat problem:

Antag att de är två grupper om tre agenter som får 2 olika uppdrag som det sen visar sig ha något med varandra att göra.

Problemet är att det krävs att båda grupperna kan rollspela och nysta i deras problem lite var för sig ett tag för att det inte ska verka som om rakhori är blinda :gremlaugh:

Borde inte färdigheterna och hur dessa används i kris spegla deras personlighet?
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
hm det finns ju många bra anledningar varför dom ska vara i utlandet och göra ett uppdrag som agenter dom kanske ska rädda någon elelr likande hämta ett föremål eller så har det landet som dom är i bestät sig för att hyra en en grupp med elit folk fårn granlandet för landet står i tjänst till det inte vet jag det är ju bara att hitta på vad man vill det använt fantasin vet ja
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
hm det finns ju många bra anledningar varför dom ska vara i utlandet och göra ett uppdrag som agenter dom kanske ska rädda någon elelr likande hämta ett föremål eller så har det landet som dom är i bestät sig för att hyra en en grupp med elit folk fårn granlandet för landet står i tjänst till det inte vet jag det är ju bara att hitta på vad man vill det använt fantasin vet ja
Tycker inte det låter som den hemliga Rakori precis, om man spelar med en Rakori grupp kanske man skulle specialisera äventyrern mer åt deras "håll" än att ta äventyr som vilke äventyrsgrupp som helst skulle kunna klara av.

VH Jens.L "Magikrat...kanske inte, men ja e i alla fall mäkti"
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
först och främst: ekonomisk uppbackning efter uppdrag. dumt. ökar du antalet alias ökar antalet människor som du kommer i kontakt med och som kan känna igen dig under något annat namn. i rollspel händer det regelmässigt, pga sl.
mitt förslag är att du skickar dem till det barbariska consaber, där de skall försöka etablera en tillvaro som daakpräster i någon by, för att på sikt etablera en thalavänlig stämning bland de välbeställda i länet.
alternativet är att exempelvis försöka orsaka handelskrig mellan två yrkesfraktioner: konflikter av typen Byggnads vs. Lettisk arbetskraft kan riva upp ett helt land, och om inte annat göra en stad så uppluckrad att den blir våldsam: våldsam och stormig stad = mindre uppmärksamhet på ljusskyggare individer.
Det sista förslaget jag kommer med är att låta dem infiltrera ngt av rakhoris träningsläger. antag att det finns en "mullvad" som producerar ilojala elever.. vem är det? hur avlägsnar man honom utan att det märks? Antag att det är en prominent herre med stort anseende: hur mördar man en sådan utan att ställa till med så stor skandal att magikraten tvingas avrätta en?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
först och främst: ekonomisk uppbackning efter uppdrag. dumt. ökar du antalet alias ökar antalet människor som du kommer i kontakt med och som kan känna igen dig under något annat namn. i rollspel händer det regelmässigt, pga sl.
Vad menar du här? Det jag menade med ekomomisk uppabackning var att innan dom sickas iväg får dom en klumpsumma som ska täcka deras utgifter, det kan vara allt från några hundra sillver till tusentals silver och magiska artefakter, om det annses behövas för updraget, dock så ska det räknas såatt det går åt och det som blir över lämnas tillbaka.

mitt förslag är att du skickar dem till det barbariska consaber, där de skall försöka etablera en tillvaro som daakpräster i någon by, för att på sikt etablera en thalavänlig stämning bland de välbeställda i länet.
alternativet är att exempelvis försöka orsaka handelskrig mellan två yrkesfraktioner: konflikter av typen Byggnads vs. Lettisk arbetskraft kan riva upp ett helt land, och om inte annat göra en stad så uppluckrad att den blir våldsam: våldsam och stormig stad = mindre uppmärksamhet på ljusskyggare individer.
Lite för långsiktigt kanske för att vara stämmningskapande i början av en kampanj, ska tänka på det.

Det sista förslaget jag kommer med är att låta dem infiltrera ngt av rakhoris träningsläger. antag att det finns en "mullvad" som producerar ilojala elever.. vem är det? hur avlägsnar man honom utan att det märks? Antag att det är en prominent herre med stort anseende: hur mördar man en sådan utan att ställa till med så stor skandal att magikraten tvingas avrätta en?
Underbart förslag om jag får igång kampanje måste jag ha med dethär i en eller annan form.

Lijat - gläds åt alla kommna och kommande svar.
 
Top