Varulv Varbruari 3 Månförmörkelse: Runda 5

Det är alltså bara jag som röstar just nu? Ni är två bybor som inte gör jobbet just nu.

Okej nu har jag försökt läsa igenom allt och det tog tid kan jag säga.
Jag hittar bara sammanträffanden och det gör mig orolig för jag börjar själv misstänka att jag är ulven...

Vimes
Har lyckosamt träffat en bybo med sin första röst varje runda. Framförallt försökt dreva mot den varje runda och lite ensidigt jobbat mot dem. Gjort en massa bra poster senaste 2 rundorna och jag skulle kunna läsa det som slug ulv som vill vara kvar men det är ju lika mycket Vimes som inte vill förlora som bybo. Dödspakter och skenavrättningar är verkligen nya tilltag för mig, inte sett Vimes hålla på så förut. Detta känns avvikande. Du får min röst nu.

Sysp
Jag har inte läst dig annat än grön. Det svagaste jag hittar är ditt sena intåg i R1 vilket inte är underligt. Den enda brister är samma som jag har låg deltagande i denna runda. Hittar inget underligt i röstmönster. Är du en slick ulv som lågflyger? Har du nått mer att tillägga snälla?

Impetigo
Fattar inte hur jag kan hålla dig grön men det gör jag. Fastnat sen tidigt att ditt boxande med Basse och andra inte känns så konstlat. Men jag har ju läst dig fel förr och jag är orolig att jag gör samma misstag här med. Det som grönar dig mest är att du inte dödspaktade med Vimes förra rundan.

Röst: @Vimes
Men om vimes är bybo så fastnar jag i att det är slump mellan Impetigo och Sysp och occams varulv får det nog bli sysp då eftersom du är så sjukt grön att det bara är du som kan vara ulven.

Min tankeprocess är ju en öppen bok vid det här laget:

Jag tar helst ut Sysp/Fjodor denna rundan och Vimes i nästa. Näst helst Vimes nu.

Fast nu när jag skriver känner jag att jag inte orkar med den långsamma planen bara för att. Jag har ändå ingenting som pekar på den ena feamför sen andra mellan Fjodde och Sysp. Om Vimes är bybo får jag ta ställning i den frågan men nu rundar jag frågan så här:

@Impetigo jag tror inte jag sett dina argument mot mig egentligen? Är det bara röstningen i R1 du går på, eller är det andra saker?

Har lyckosamt träffat en bybo med sin första röst varje runda. Framförallt försökt dreva mot den varje runda och lite ensidigt jobbat mot dem. Gjort en massa bra poster senaste 2 rundorna och jag skulle kunna läsa det som slug ulv som vill vara kvar men det är ju lika mycket Vimes som inte vill förlora som bybo. Dödspakter och skenavrättningar är verkligen nya tilltag för mig, inte sett Vimes hålla på så förut. Detta känns avvikande. Du får min röst nu.

Jag tycker jag skrivit ganska tydligt om min tankeprocess förra rundan i uppstarten av denna. "Det känns avvikande" blir lite svårt att argumentera emot. Jag tycker jag varit tydlig med både hur jag tänkte i R1 och hur jag tänkte förra rundan.

Väldigt svårt tycker jag. Vimes har spelat på hela spelet och gjorde en minnesvärd runda 4 men det känns svårt att runda röstläget i R1.

Mellan Impe och Fjodor är det väldigt jämnt skägg. Jag har väldigt svårt för att se Impe som röd utifrån Basses försök att rädda sig genom att dreva Impe, och är det Fjodor betyder det att ulvarna tidigt bestämde sig för att offra Basse.

Jag är nog mest bekväm med att Vimes åker i den här rundan för att få bort scenariot där ulvarna låg utanför dreven. I bästa fall var det så enkelt och byvinst direkt, i sämsta fall så blir analysen lättare i sista rundan för då vet vi att ulvarna gjorde nån form av stunt i R1 och kan lättare analysera plus att Vimes grönfärg gör analysen av alla rundor lättare, särskilt R4 där det är typ 80% Vimes i posterna.

Om det inte är Vimes lutar jag åt Fjodor som ulv. Främst på Basses röst/drev i R1 på Impe men också betydligt säkrare spel än Impe överlag, Impe har flaxat mer, särskilt i R1, men även i senare rundor som R4 då han ändå bjöd upp till tango tillsammans med Vimes dödspakt ett tag. Fjodor har lämnat mindre avtryck och spelat mer safe.

Det är målfoto men där är jag nu innan full omläsning. Ni har varit duktiga idag och gjort omläsningar och grejer, jag har haft fullt blås på jobbet och hoppas på att den här är klar nu så vi får ta helg 😄 Annars får jag kavla upp ärmarna så gott jag hinner.

@Impetigo jag tror inte jag sett dina argument mot mig egentligen? Är det bara röstningen i R1 du går på, eller är det andra saker?
Jag skrev lite förra rundan bland annat om att du plockat upp gammal skåpmat och framhållit det som värdefullt. Inte helt konsekventa värderingar helt enkelt.

Sen har du också haft en försonlig ton hela spelet, ofta är du mer konfrontativ och direkt som bybo.

Hoppandet mellan sysp och fjodor i r4 var rödande, för att vara en bybo som höll hela spelet i din hand så verkade du märkligt obrydd om vem av de tu du valde att ta ut.

Jag skrev lite förra rundan bland annat om att du plockat upp gammal skåpmat och framhållit det som värdefullt. Inte helt konsekventa värderingar helt enkelt.

Sen har du också haft en försonlig ton hela spelet, ofta är du mer konfrontativ och direkt som bybo.

Hoppandet mellan sysp och fjodor i r4 var rödande, för att vara en bybo som höll hela spelet i din hand så verkade du märkligt obrydd om vem av de tu du valde att ta ut.

Första är otroligt svagt imho.

Andra. Jag vet inte, vi har väl hamnat i liknande resonemang och alltså inte behövt konfrontera varandra. Jag har nog varit konfrontativ mot andra (BM och Basse i R1, Sidd i R3, Sysp i R4... etc).

Sista är bullshit är jag rädd. Jag har skrivit hur jag resonerade - det här är bara en slapp anklagelse.

Jag tycker ni är bedrövliga, men uppenbarligen kommer vi inte undan att rösta ut mig, och då är det väl i teorin faktiskt att det är bättre att vi röstar ut mig nu än sparar mig till nästa runda: det blir färre att ta ställning till för er helt enkelt. Tyvärr är jag skeptisk till att någon av er kommer orka göra någon nytta nästa runda så då kommer det bli ren slumputröstning istället. Så, byn har 33 % chans att vinna oavsett. Hur som helst, jag låter min röst ligga på Impetigo. Så om någon av Sysp och Fjodor vågar fatta beslut utanför röstningen i R1 så har vi högre chans än så. Nu ska jag kolla på bandy.

När Basse röstades ut fick vi fyra matchbollar, i den här rundan spelar vi bort vår tredje. Håller tummarna för nästa runda. Go Village People.

för att vara en bybo som höll hela spelet i din hand så verkade du märkligt obrydd om vem av de tu du valde att ta ut.

Alltså det här är otroligt dåligt, Impetigo. Eftersom jag inte var tillräckligt säker plockade jag ju ner min röst och tog inte utröstningen. Helt bisarrt att hävda att jag inte brydde mig.

Känns som att det är upplagt för en utröstning av en grön Fjodor nästa runda och Impetigo skrattar sig hela vägen till ulvlyan sen.

Första är otroligt svagt imho.
Du skrev om Sidds gräv på mig att det satte saker i ett nytt ljus. Det grävet innehöll mig veteligen bara upprepningar av sånt som tröskats igenom tidigare (begåvningsgate, brynolfgate, röststoppsgate).

Så jag tycker inte det är svagt, jag tycker att du gör olika värderingar av samma fakta vid olika tillfällen.

Det finns ingen byborationalitet i att göra så.

Du skrev om Sidds gräv på mig att det satte saker i ett nytt ljus. Det grävet innehöll mig veteligen bara upprepningar av sånt som tröskats igenom tidigare (begåvningsgate, brynolfgate, röststoppsgate).

Så jag tycker inte det är svagt, jag tycker att du gör olika värderingar av samma fakta vid olika tillfällen.

Det finns ingen byborationalitet i att göra så.

Kom inte ihåg riktigt vad Sidd skrev, men känns som det är exakt 0 % konstigt att man ser saker ur nya perspektiv när man får dem samlade och formulerade på nytt sätt. Eller så gjorde jag en felläsning av det Sidd skrev (minns inte riktigt nu vad det handlade om). Trams att prata om att det saknar byborationalitet.

Förlåt att jag stör, men behövs det en rösträknare?

Det enklaste som man kan hacka ihop fort är:

1) Skapa bokmärke
2) Editera det. Sätt namn till vad som helst
3) I URL tar du bort allt som står och klistrar in allt detta:
Code:
javascript:(async function(){
const currentUrl=window.location.href;
const match=currentUrl.match(/(https:\/\/www\.rollspel\.nu\/threads\/[^\/]+\/)/);
if(!match){alert("Kunde inte hitta trådens URL.");return;}
const threadUrl=match[1];

const voteRegex=/Röst:\s*@?([A-Za-z0-9_åäöÅÄÖ\- ]+)/;
const votes=[];

for(let page=1;page<=50;page++){
  const url=page===1?threadUrl:`${threadUrl}page-${page}`;
  try{
    const response=await fetch(url);
    if(!response.ok)throw new Error(`Misslyckades att hämta sida ${page}`);
    const html=await response.text();
    const parser=new DOMParser();
    const doc=parser.parseFromString(html,'text/html');

const posts=doc.querySelectorAll('article[data-author]');
    posts.forEach(post=>{
      const username=post.getAttribute('data-author');
      post.querySelectorAll('blockquote').forEach(bq=>bq.remove());
      const content=post.querySelector('.message-content')?.innerHTML;
      const postId=post.id?.replace('js-post-','');

if(content){
        const tempDiv=document.createElement('div');
        tempDiv.innerHTML=content;
        const cleanContent=tempDiv.textContent||tempDiv.innerText;
        cleanContent.split('\n').forEach(line=>{
          const match=line.match(voteRegex);
          if(match&&postId){
            votes.push({from:username,to:match[1],postId});
          }
        });
      }
    });

const nextPage=doc.querySelector('.pageNav-jump--next');
    if(!nextPage)break;

}catch(err){
    console.error(err);
    break;
  }
}

const votesByUser={};
votes.forEach(v=>{
  if(!votesByUser[v.from])votesByUser[v.from]=[];
  votesByUser[v.from].push(v);
});

const voteCounts={};
Object.values(votesByUser).forEach(voteList=>{
  voteList.forEach(v=>{
    voteCounts[v.to]=(voteCounts[v.to]||0)+1;
  });
});

let mostVoted=null;
let mostVotes=-1;
for(const[person,count]of Object.entries(voteCounts)){
  if(count>mostVotes){
    mostVotes=count;
    mostVoted=person;
  }
}

const table=document.createElement('table');
table.style.borderCollapse='collapse';
table.style.marginTop='20px';
table.style.fontFamily='Arial, sans-serif';
table.style.width='100%';
table.style.maxWidth='800px';
table.style.margin='20px auto';
table.style.border='2px solid #333';
table.style.backgroundColor='#f4f4f9';

table.innerHTML=`<thead>
<tr>
<th style="border:1px solid #333;background-color:#3c8dbc;color:white;padding:8px;font-size:18px;">Röstgivare</th>
<th style="border:1px solid #333;background-color:#3c8dbc;color:white;padding:8px;font-size:18px;">Röster</th>
</tr>
</thead>`;

const tbody=document.createElement('tbody');

Object.entries(votesByUser).forEach(([from,voteList])=>{
  const tr=document.createElement('tr');
  tr.style.backgroundColor='#ffffff';
  tr.style.borderBottom='1px solid #ddd';

const voteLinks=voteList.map(v=>
    `<a href="${threadUrl}post-${v.postId}" target="_blank" style="color:#007bff;">${v.to}</a>`
  );

tr.innerHTML=`
<td style="border:1px solid #333;padding:8px;text-align:center;font-size:16px;">${from}</td>
<td style="border:1px solid #333;padding:8px;text-align:center;font-size:16px;">${voteLinks.join(', ')}</td>
`;

tbody.appendChild(tr);
});

table.appendChild(tbody);
document.body.appendChild(table);

const hr=document.createElement('hr');
hr.style.margin='20px 0';
hr.style.borderTop='3px solid #333';
document.body.appendChild(hr);

const dangerText=document.createElement('div');
dangerText.textContent=`Risk för utröstning: ${mostVoted} (${mostVotes})`;
dangerText.style.fontSize='22px';
dangerText.style.fontWeight='bold';
dangerText.style.color='#d9534f';
dangerText.style.textAlign='center';
document.body.appendChild(dangerText);

})();

När du sedan öppnar en runda och trycker på bokmärket (och väntar 2 sekunder) så kan du sedan scrolla till slutet av sidan och se röstläget.
Det räknar röster genom att titta efter rader som innehåller Röst: och sen användarnamn via regex
const voteRegex = /Röst:\s*@?([A-Za-z0-9_åäöÅÄÖ\- ]+)/;
som t.ex.
Röst: Användarnamn
Röst: @Användarnamn
Alltså
Kräver exakt texten Röst:
Tillåter mellanslag
Tillåter ett frivilligt @
Fångar sedan namnet

Last edited:
Back