Nekromanti Vara dålig på att rollspela...

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Så då var GothCon över även för i år. Det har varit mycket skola och därför har jag inte fått riktig ro att sätta mig ner att skriva detta förrän nu, men men här är det i alla fall.
Detta var mitt fjärde år på GothCon, jag åker dit med min bror och några vänner (från Skåne) och vi bor hos en kompis under tiden där.
Mitt stora intresse inom spel är rollspel även om jag tycker om en massa andra saker också så är det där mitt huvudengagemang ligger. Jag läser mycket rollspel, jag läser mycket om rollspel, alla mina inköp detta året var bara rollspel... Detta stämmer inte riktigt med vännerna. De uppskattar rollspel men de spelar lika gärna brädspel eller datorspel, de brinner inte för det som jag.
Så detta GothCon spenderades med brädspel, brädspel och återigen brädspel. Inget fel med det egentligen, kanon att prova nya spel osv.

Nu kommer jag till kruxet. Jag hade jättegärna spelat rollspel på konvent! Problemet är att jag har i princip endast spelat rollspel med min grupp, alltså alltid samma personer. Detta har gjort att jag är jävligt rädd för att spela "fel" eller ännu värre, spela dåligt...

Jag snackade med mina vänner om detta och märkte att de går i samma tankar. Det känns mer safe att spela brädspel med främlingar helt enkelt.

Jag har hängt här i flera år och det har väl också stärkt känslan lite att det är svårt att spela rollspel då alla verkar ha dessa fantastiska upplevelser med rollspel, något som jag själv endast känner att jag fått i väldigt små doser.

I grund och botten tror jag att jag har svårt att bara släppa kontrollen och bara köra.

Vad kan man göra?

(Sorry för rantandet.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Så, i princip alla i din spelgrupp känner så här? För i så fall tycker jag att ni har enastående förutsättningar för att ändra på den saken :gremgrin:

Första regeln:
DON'T PANIC!

Snacka ihop er inför nästa spelmöte och kom överens om att ni ska börja ta ut svängarna lite med era karaktärer. Ge varandra varsitt personlighetsdrag eller känsla inför varje spelmöte som ni ska gestalta med er rollperson så mycket och så extremt som möjligt. Lek lite!

Vad brukar ni spela för rollspel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag ska nu ge dig ett dåligt råd och sedan ett värre råd.

1. Bara slappna av, vad är det värsta som kan hända? Gör ditt bästa bara så blir det säkert bra :gremsmile:

2. Ta en shot innan du ska spela, det får dig att slappna av.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vilken del av Sverige bor ni i?

Tips: Jaga upp några forumrävar med rykte om sig att vara kul lirare och bjud in dem på spel. På så sätt kan ni få känna på terrängen under lite ordnade former och med lägre prestationskrav.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Men du, nästa gång du ska på konvent så påminner du oss om att du är orolig över det här och jag lovar att någon kommer att vägleda dig in i världen av konventsspelande.

Jag var jätteskraj första gången jag var på konvent och skulle spela med en massa främlingar. Då var jag dessutom inte ens medlem på forumet så jag kände verkligen inte någon annan än min spelgrupp.

Ett tips är att börja i indierummet. Det är liksom uppbyggt på korta rollspelssessioner och drop in och killarna och tjejerna som hänger där vet precis hur man hanterar lite osäkra spelare.

Men som sagt, påminn oss andra om din oro inför nästa konvent så lovar jag att någon kommer säga: "Hej! Vi går ihop!"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Elmrig said:
Tips: Jaga upp några forumrävar med rykte om sig att vara kul lirare och bjud in dem på spel.
Åh! Bra tips. Själv skulle jag rekomendera ArvidosMC! Låt honom spelleda er i en omgång av Apocalypse World eller nått så kommer ni aldrig se på rollspel på samma sätt igen! Han fick mig att öppna ögonen lite grann på Dancon.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det här med att ta ut svängarna är något jag tänkt på rätt mycket. Just nu läser jag More Than Human där Krank skriver om "Portaler" alltså att man i början på ett spelmöte blundar och svarar på ganska vanliga frågor om rollpersonens tankar och händelser.

Vi har spelat allt möjligt. DoDT, Götterdämmerung, Star Wars, lite Svavelvinter... Nu på senaste har vi dock kört mycket Pathfinder, dock mer som brädspel med rollspelsinslag. Nu tänkte vi prova på Noir.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Tro mig alkohol har har varit på tapeten men på ett drogfritt spelkonvent? I'm thinking no...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Cissi: Det hade ju såklart varit kanon :gremsmile:. Får se om det blir några andra konvent i år (GothCon är det enda jag varit på).

Elmrig: Vi bor i Skåne, jag i Malmö, de på lite andra platser.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Dum Panda said:
Cissi: Det hade ju såklart varit kanon :gremsmile:. Får se om det blir några andra konvent i år (GothCon är det enda jag varit på).

Elmrig: Vi bor i Skåne, jag i Malmö, de på lite andra platser.
*host*Lincon*host*
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cissi har redan varit inne på Indierummet på GothCon eller för den delen LinCon, men låt mig utveckla.

Fördelen med Indierum är flera
det är ofta lättsammare spel, dvs förhoppningsvis mindre krav på cool prestation
det är rätt korta spel, kanske 3 timmar istället för 5, så det är över snabbt
man kan utnyttja möjligheten att mixa främlingar och gamla bekanta

Just det där sista låter lämpligt i ert fall. Hur många är ni, 4-5 stycken? Gå till närmsta Indierum och säg att ni gärna vill testa att spela med andra, så splittras ni i två grupper med kanske 2 nya i vardera grupp. Äta kakan och ha den kvar.

Dessutom, just rollspel.nu-are i Indierummet är alla väldigt trevliga, välkomnande och dessutom redan nästan bekanta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Jag har inte spelat Noir själv, men det låter ju som ett ypperligt spel för att ta ut svängarna lite!

Ni kan ju ta ut svängarna ännu mer och ge varandra någon förutsättning för rollpersonen av typen:

"Du fick just reda på att din farbror, som du älskade väldigt mycket, blev påkörd av en buss och dog."

"Du är förälskad i personen som äger cafét utanför kontoret."

"Du var ute och söp jättemycket i går och är vädligt bakfull idag."

Spela sedan utifrån det. Snacka med SL också! Nu vet jag inte hur Noir funkar med erfarenhetspoäng eller motsvarande, men mitt förslag är att för varje gång ni för in er förutsättning i spelet så får ni en extra poäng, som uppmuntran.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
När man ska spela med nya människor hjälper det här tipsen:


<ul style="list-style-type: disc">[*]Var lyhörd. Lyssna in vad alla andra vill, och vilka sociala koder och vad för spelstil som verkar passa in i gruppen.[*]Var lagom, var genomsnittslig. Var inte den som pratar mest, men var inte heller den som pratar minst. Var ungefär som genomsnittet i de flesta aspekter. Hur mycket man skämtar, hur drivande man är, hur allvarsam/skämtsamt man spelar scenariot osv.
Det är tryggt och bra att vara genomsnittlig och man behöver inte försöka vara bäst, eller oroa sig för att ta i för mycket i någon aspekt.[*]Gör det som känns naturligt och självklart för dig. Försök inte krysta fram de smartaste, djupaste, roligaste, mest kreativa grejerna någonsin. Det är skitstressande att försöka komma på skitbra saker och blir sällan bra. Utan följ de ideer som känns självklara och naturliga. Alla tänker olika. Var som känns naturligt och självklart för dig känns fräsh och orginellt för andra.
Tycket det känns naturligt att Prinsessan har blivit BBFs med draken, så kör på det. Känns det självklart att prinsessan slagit ihjäl draken, kör på det. Alla tänker olika. Utmana dig själv, men gör det genom att göra det bästa av de ideer som verkar självklara.[*]Det kan hjälpa, både dig och gruppen att säga att "Hej, jag känner mig lite nervös och är ovan att spela på konvent." Att säga det kan sänka prestationsångest lite, och de andra spelarna är ofta duktiga på att hjälpa till och stötta en om man de vet att man behöver lite stöd.[/list]
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har PREEEECIIIIS Samma problem som dig pandan. Men i mitt fall är det tvärtom. Jag känner mängder av rollspelare och var på gothcon i år. Men när jag gick runt och såg folk sitta o lira brädspel så blev jag jättesugen på det. Men de satt liksom där och spelade med varandra i sina grupper... Har du nåt tips till mig, pandan? Jag vill ju spela både brädspel och rollspel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vi som spelat massor har massor av bra upplevelser, inte för att vi är så jäkla bra, utan för att vi helt enkelt spelat mycket. Det är ungefär som när man fotograferar. En glad amatör tar kanske tusen bilder för att få en med "vykortskvalitet", en entusiast tar kanske trehundra och ett proffs kanske tar hundra.

Med andra ord, visst har vi många bra upplevelser, men vi har också haft många tillfällen då man bara varit trött och hungrig och ointresserad och helst skulle göra något annat. Erfarenhet ger lite bättre utfall, men man har fortfarande kassa upplevelser. Liksom, även en porrstjärna har för tidig utlösning ibland.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Detta är skrivit av en person som är extremt blyg och jätterädd för att ta kontakt med personer som jag inte känner. Meeen.. å andra sidan är jag medarrangör för ett arrangemang varje år och får spelleda för massor av personer varje år som jag aldrig träffat innan. Och så driver jag en podcast där jag snackar med folk jag inte känner utan att veta vem som kommer lyssna.

Men.. vidare till poängen.

Det finns inget som heter "vara dålig på att rollspela" egentligen. De som säger det sätter för höga krav på andra.

Det är skitsvårt att lära sig en ny grupp, vad brukar de göra, vart går deras gränser? Sådant kan var "läskigt", jag vet, jag har suttit livrädd att spelgruppen inte ska gilla mig som spelledare för att min stil inte passar deras.

Hur lär man sig då? Ja, det finns lika många sätt som det finns människor. Det som fungerar för mig, som knappt vågar gå in i en butik om det är för mycket folk där är följande:

Blunda och hoppas på det bästa.

Nu kanske det låter fånigare än vad det är. Det är djupare än så. Det handlar lite om att våga ta steget, vilket är jobbigt men så mycket lättare när man väl tagit steget. Jag brukar i många situationer svara på frågan "Är du redo?" med "Nä, men det kommer jag aldrig vara." Det är för att om man bara sitter och oroar sig så kommer man aldrig till skott. Trots att jag hatar sådana situationer så fungerar det för mig. Jag har fortfarande nästan hjärtklappning av oro ibland inför att köra med en ny grupp, men om jag kastar mig in i det utan att tänka mig för brukar det gå över ganska snabbt.


Oj.. vilken WOT.

Men, sammanfattande. Mitt tips är att våga, och när man väl är och spelar så är det bara att köra på. Om det blir fel, fine, då vet ni till nästa gång. Om ni hamnar med en spelgrupp som bara kör stenhårt på konfliktspel och kör över er. Bra, då vet ni till nästa gång att undvika dem. Man får lära sig eftersom och de flesta rollspelare är bra på att vänja sig till situationer.

Så, inför nästa GothCon så har ni en stående inbjudan till Bortoms scenario om ni vill testa på. Jag bits inte och spelleder gärna för er.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Recca said:
Jag har PREEEECIIIIS Samma problem som dig pandan. Men i mitt fall är det tvärtom. Jag känner mängder av rollspelare och var på gothcon i år. Men när jag gick runt och såg folk sitta o lira brädspel så blev jag jättesugen på det. Men de satt liksom där och spelade med varandra i sina grupper... Har du nåt tips till mig, pandan? Jag vill ju spela både brädspel och rollspel.
Det finns väl inget som hindrar dig från att spela brädspel? Speciellt på konvent är det ju enkelt att hitta folk att spela med. Häng i några minuter på SARZ eller i brädspelsbaren/cafeterian och någon lär fråga dig om du vill vara med och spela för de behöver en spelare till.

Då tycker jag det är svårare att hitta rollspelare att lira med på GothCon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag tror på konceptet att för att man som rollspelarnare skall utvecklas måste man spela med olika personer.
Det är enklast att få till på konvent med inderum men det går att få till om man bara frågar runt lite.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Robban said:
Då tycker jag det är svårare att hitta rollspelare att lira med på GothCon.
Gå till Indierummet, säg "Hej jag vill spela något"
och så var det löst
 
Top