Nekromanti Var tog Alvin vägen?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad har hänt med Orson Scott Cards böcker om Alvin? Ska han bara sluta mitt i serien eller? Det var ett tag sedan man hörde någonting på Alvin fronten.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det beror på vad du menar. På svenska har serien lagts ner i samband med att Bonnier Fantasy (visst var det de som gav ut den?) slutade vara lönsamt. Jag har inte läst någon av böckerna på svenska och vet inte heller hur långt de kom i översättningen/utgivningen.

På engelska är serien avslutad; Card gjorde tydligen ett långt uppehåll efter den tredje boken, men kom tydligen i gång igen. Böckerna heter Seventh Son, Red Prophet, Prentice Alvin, Alvin Journeyman och Heartfire. Biblioteket där jag bor verkar bara ha de tre första delarna (fast jst nu är det jag om har dem), men det sägs att han blir lite väl... mormonsk mot slutet av serien.

-JPS- drömde om www.rollspel.nu i natt. Dags för ett litet uppehåll?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har inte läst någon av böckerna på svenska och vet inte heller hur långt de kom i översättningen/utgivningen."

De första tre böckerna var de enda som översattes till svenska.

"På svenska har serien lagts ner i samband med att Bonnier Fantasy (visst var det de som gav ut den?) slutade vara lönsamt. "

Hur går det för fantasyutgivningen i Sverige egentligen? Finns det överhuvudtaget några inhemska aktörer kvar?

"Biblioteket där jag bor verkar bara ha de tre första delarna (fast jst nu är det jag om har dem), men det sägs att han blir lite väl... mormonsk mot slutet av serien."

Och det var han inte innan menar du? Personligen så tycker jag att han verkar vara en upphottad version av Jesus och så enkelspårig och god att man mår illa. Men det kanske är meningen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, som sagt lär han bli ännu värre i de två sista böckerna. Jag vet inte om jag vågar läsa dem...

-JPS- tycker att Jesus är cool
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Svenska fantasyförlag

Hur går det för fantasyutgivningen i Sverige egentligen? Finns det överhuvudtaget några inhemska aktörer kvar?

Hrrm, Niklas Krog ligger väl på Wahlströms fantasy och Eddings Rivas skrifter är också utgiven av Wahlströms, så jag tror att de är kvar i leken.

Sen finns det väl förlag som ger ut fantasy, men inte som huvudgenre... annars skulle de inte finnas nån fantasy på svenska... antar jag /images/icons/wink.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mormonsk? (OT)

Mormonsk? Hur menar ni nu, klär sig huvudpersonen i finkostym med namnbricka till vardags och slutar dricka kaffe? o.o


Storuggla, ugglar på
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mormonsk? (OT)

Nja, det måste vara i någon av böckerna som jag inte läst än, i så fall.

Orson Scott Card är tydligen mormon, och antagligen har han ungefär samma uppfattning om moral och sånt som de flesta mormoner (fråga inte vilken uppfattning det skulle vara, jag råkade missa den delen av religionsundervisningen), vilket då enligt vissa kritiker blir lite väl tydligt mot slutet av serien. Det stör inte mig på något sätt, men vissa människor är tydligen lite känsliga när det handlar om religion och sånt.

-JPS-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mormonsk? (OT)

Jag vet inte mycket om mormonerna men efter att ha läst Alvin böckerna så kan man konstatera att Alvin är en ganska tråkig person fullt jämförbar med Arn ifrån Jannes böcker. Han traskar omkring och är så god, förlåtande, rättvis, präktig, arbetsam och tolerant att det gör läsaren illamående. Hans syskon, vänner och föräldrar liksom livet i Amerika vid tidpunkten för boken är betydligt intressantare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mormonsk? (OT)

Ja där ser man på. Man får väl se hur det blir då...

Storuggla, slempuk
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mormonsk? (OT)

Jo, böckerna lider av ett ovanligt svårt "ädel hjälte"-syndrom. Det skulle ju vara lite intressantare om man åtminstone kunde föreställa sig möjligheten att han gör fel någon gång.

Men å andra sidan är William Blake med, och bara det gör ju böckerna värda att läsa.

-JPS-

Dagens märkliga sammanträffande:

"My mother groand, my father wept.
Into the dangerous world I leapt,
Helpless, naked, piping loud;
Like a fiend hid in a cloud.

Struggling in my father's hands,
Striving against my swadling bands;
Bound and weary I thought best
To sulk upon my mother's breast."

William Blake, "Infant Sorrow", 1794

"Mama had an epidural
Hoping I would be a girl
The night was black
The sky was booming
Darker clouds were surely looming
I heard screaming
Doctor shouts
And baby then I came out."

Eels, "Jungle Telegraph", 2001

Vad betyder det här? Lyssnade William Blake på Eels?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
N&K

"Sen finns det väl förlag som ger ut fantasy, men inte som huvudgenre... annars skulle de inte finnas nån fantasy på svenska... antar jag "

Tja, Natur & Kultur måste väl oxå räknas som stor aktör på den svenska fantasymarknaden även om fantasy inte är deras huvudgenre. Jag menar förlägger man Jordan, Hobb och Donaldsson så är man inte små.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mormonsk? (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men å andra sidan är William Blake med, och bara det gör ju böckerna värda att läsa.

<hr></blockquote>



Och Honoré Balzac, och Napoleon, och... Att man har en bifigur med som kommer från en puritansk familj och helt historiskt är döpt till Sannerligen Sannerligen Säger Jag Eder i förnamn är också en anledning att läsa böckerna, liksom (för oss subkreationsnördar) det oerhört intressanta sätt på vilket magi funkar i serien.

Vad gäller det "mormonska" är det ganska uppenbart att förebilden till Alvin the Maker är Joseph Smith, grundaren av mormonkyrkan. Förutom självutnämnd profet var Smith också ursprungligen känd som "magiker" - han gick med slagruta, spådde i vattenskålar och dylikt. Av detta har kristna av diverse andra falanger byggt upp skojiga konspirationsteorier om satanistiska mormoner, typ de om oss rollspelare. Eftersom en del folk i rollspelsbranschen faktiskt är mormoner (Sandy Petersen som skrev Call of Cthulhu och var med och utvecklad Doom, Weis/Hickman som ligger bakom bl.a. Dragonlance) ger detta intressanta möjligheter för samarbete. Dags för ett supplement till brädspelet Illuminati?/images/icons/witch.gif

Nightowl, gör än en gång skäl för namnet.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: N&K

"Hrrm, mina Jordan-böcker är åtminstone utgivna av Legenda, men kanske det finns flera svenska distributörer?"

Det stämmer bra det, Legenda gavs/ges? ut av Natur & Kultur.
 

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
"mormoner" (ot)

Vill bara påpeka att medlemmar av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (eller the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints som det heter på engelska) ser det som något förolämpande och opassande att bli kallade för just "mormoner" då det oftast assoscieras med alla avgreningar från den riktiga religionen, vilka fortfarande håller på med månggifte och sådant. (som blev avskaffat för en bra tid sedan i den riktiga religionen).

Sen det där angående att Joseph Smith skulle vara självutnämnd profet tycker jag klingar lite fel. Han blev trots allt utsedd av Gud att vara profet för kyrkan.
Är det endast när en profet blir utsedd av ett lands kung som det passar sig att bli kallad profet utan att ha med ordet självutnämnd i samma mening?

Varför skulle det vara så uppenbart att förebilden skulle vara just Joseph Smith förresten? Skulle lika gärna kunna vara Moses eller vilken annan "Snällinriktad" gubbe som helst, inte sant? /images/icons/smile.gif

Kanske ska nämna (ifall det låter lite hårt det jag säger) att kritiken inte riktas mot dig personligen utan mot användadet av uttrycket "mormon" i såna här sammanhang överhuvudtaget, då det klingar helt fel helt enkelt samtidigt som det är ett vanligt sakfel.

För den som undrar - Ja, jag har vänner som "utövar" religionen i fråga och är smått insatt i ämnet själv, överflödigt att nämna kanske - tror det framkommer rätt så tydligt, men nu slipper jag svara på frågan vid ett senare tillfälle i.a.f.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: "mormoner" (ot)

Jag är ateist. Jag anser även att Muhammed och Josua och hela gänget i GT är "självutnämnda" profeter. De sade att de var profeter. Vissa andra religiösa ledare - som Jesus - har påstått sig vara något annat men blivit kallade profeter efteråt av andra. Vad du har fått det där med kung ifrån vet jag inte... Har jag påstått något sådant? Osedvanligt fjantig kommentar. Kan inte minnas en enda 'kung' som brukat utnämna profeter... fast killarna i GT brukade ju ha problem när den världsliga makten inte gillade deras profetior, precis som Joseph Smith hade.

Läs serien själv, och läs Cards hemsida, där han lägger ut texten ibland. Det är rätt tidpunkt, rätt idéer mig veterligen. Sedan är det naturligtvis fortfarande fantasy... men om man inte tycker det är uppenbart att en person vars skrivande är så format av hans tro skriver om en hjälte som är Utvald av Gud under just den tidsperiod då hans egen religions grundare levde, och har liknande grunda-stad-och-Guds-rike-på-jorden-idéer... tja, det är väl subjektivt i slutändan. I vilket fall håller Card på med en ny romanserie som handlar om just Profeten (historia, inte fantasy).

Och Sandy Petersen (den medlem av JKKaSDH jag pratat mest med - jag är gammal Glorantha-fan, och Sandy brukade vara mycket aktiv på mailinglistor och dylikt fram tills ett par år sedan) använde själv uttrycket "mormon" ibland. Antar att det är som med samer - en del ogillar uttrycket "lapp", andra använder det själva. (Märks när man bor i Norrbotten.)

Nightowl, fan av Card, trots gravt avvikande världsbild. Mannens SF (Enders spel, osv) rockar för övrigt också.
 

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Re: "mormoner" (ot)

Okej då förstår jag hur du menar med "självutnämd". Tack för förklaringen. Dock tycker det var aningen missvisande rent faktamässigt att bara skriva att han var självutnämd, jag menar bara: i historieböcker och dylikt så står det väl inte att någon mer känd profet, t.ex. Muhammed eller Moses var självutnämnda? Har för mig att det brukar stå att de var Guds profeter eller liknande, eller har jag fel?
Personligen tycker jag tankarna leder till någon udda kult då man bara säger att han å han var självutnämnda profeter, aja. Nog om det.

Kul att du tycker jag kommer med fjantiga kommentarer. Bara för att ämnet kan tyckas vara seriösare än en del andra så kan det diskuteras med en gnutta komik och ironi ... Verkar som jag inte var särskilt bra på använda det då det inte gick hem. /images/icons/crazy.gif

"Fram tills ett par år sedan", ja det var mer vanligt för ett par år sedan att man sa så, men ledare inom kyrkan har vid flera tillfällen uppmanat medlemmar att sluta med det och använda det riktiga namnet istället (p.g.a. anledningar jag nämnt i föregående inlägg). Framförallt de senaste åren har det uppmanats, men i.a.f.
Skulle kunna sätta nån krona på att han inte kör med uttrycket lika flitigt idag.

Tror det var det sista jag kommer säga i den här diskussionen, vill minnas att de flesta tidigare trådar som snurrat ut på ämnet religion här på forumet spårat ut rätt ordentligt med pajkastning och allt som hör till /images/icons/wink.gif
 
Top