Nekromanti Var lägger man en vapentabell egentligen?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag sitter, som jag nämnt tidigare, och pillar med ett fantasyspel.

Jag funderar nu på var man bäst placerar en vapentabell. Jag tänkte att just det ämnet lär vara såpass brett att det är applicerbart även utanför just det här spelprojektet och att många här lär ha en åsikt i frågan...

Funderingarna är:

1) I rollpersonsskaparkapitlet, precis vid reglerna om hur man köper vapen.
2) Längst bak i boken; lättare att hitta om det bara är den man ska ha, men mycket mer bläddrande under rollpersonsskapandet.
3) Båda, vilket gör att boken blir tjockare helt i onödan, och något annat kanske måste prioriteras bort.
4) I ett eget kapitel, direkt efter rollpersonskapitlet. Kombinerar nackdelarna med 1 och 2.

Utgå från att tabellen i sammanhanget upptar åtminstone trekvarts sida.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hör hemma bland resten av utrustningen. I LotFP sitter utrustningslistan på insidan av pärmen. Smart lösning
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
2097;n238629 said:
Hör hemma bland resten av utrustningen. I LotFP sitter utrustningslistan på insidan av pärmen. Smart lösning
Ja, resten av utrustningen skulle isåfall också eventuellt hänga med till rollpersonsskaparkapitlet till exempel. Ursäkta, borde ha varit tydlig med det och skrivit "utrustningslistor" istället för bara "vapenlistor".

Med utrustningslistan på insidan av pärmen så får man alltså bläddra dit under rollpersonsskapandet?
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Hmm... Personligen skulle jag nog säga nummer 1. Och då i direkt anslutning till rp skapande och hur man köper vapen. Med det menar jag att det är störande när det står hur man köper vapen eller vilka vapen man får välja och så ligger själva vapentabellen ett par sidor bort, då blir det mycket bläddrande fram och tillbaka ????
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank;n238633 said:
Med utrustningslistan på insidan av pärmen så får man alltså bläddra dit under rollpersonsskapandet?
D&D 5e har löst det genom att du får välja mellan en handfull standardvapen som står listade i kapitlet för din klass, eller pengar som du senare kan shoppa för. Om du väljer det senare är ju inte utrustningen en inherent del av rollpersonen så det är OK att det är i ett separat kapitel.
Om du väljer det tidigare står inte vapnets stats där, det står bara "longsword" så får du slå upp värdet senare (ex vis första gången det används) och kan då skriva in det på rollformuläret.
Antingen är man gear-frälst och då vill man ha ett eget kapitel med prylarna att sätta tänderna i, eller så man det inte och då är det hugget som stucket (avhugget som instucket) vilket vapen man har.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har ju också min hemgjorda nybörjarklass som inte använder vapenskada utan ger 1d8+mod oavsett hur attacken är fluffad. Så jag kan ha det bästa från båda världar
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag är inte säker på att alternativ 4 behöver innebära några nackdelarna. När jag gör karaktärer köper jag i regel utrustningen sist, så om jag får bläddra någon extra sida för ett nytt kapitel tycker jag inte att det är ett särskilt stort problem. Använder man sig av levande kolumtitlar blir det dessutom väldigt lätt att hitta vid behov.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Om du bara behöver den under rollpersonsskapandet så funkar alternativ 1. Om du behöver titta på listan ofta så kör med separat folder/A4 som också har några av de viktigaste mekanikerna i spelet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Längst bak. Du kommer kolla den tusen* gånger, inte bara när du skapar en RP. Vid alla tillfällen efter RP-skapandet är längst bak enklare.

* minst!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tycker fyra pga att så är det oftast och det finns en poäng med att ha samma uppbyggnad som spel vanligtvis har. Tusen år av bläddrande i andra rollspelsböcker gör att man kommer att leta typ där det visar sig att listorna finns.

I LoftP sitter utrustningen dessutom på denna plats, inte bara i pärmen där smart-asses lärt sig kolla i just det spelet.

Edit: ingen diss mot nån i tråden, mer mot mig själv som först också tänkte "i pärmen som i LoftP".
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
I ett eget kapitel, gärna långt bak i boken. Eller som en bilaga, antingen i själva grundboken eller separat.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
I svenska rollspel har det väl varit tradition att placera den i strids-kapitlet. Det är både logiskt och lite konstigt. Om jag skulle designa ett spel nu skulle jag ha en vapenlista i anslutning till andra listor med föremål, och där skulle man hitta den data som var relevant för vapnen som föremål: till exempel vad de kostar, vad de väger och hur lätt det är att få tag på dem. Sedan skulle jag ha en lista i kapitlet för stid, och där skulle man hitta den data som var relevant för strid: till exempel hur mycket skada de gör, vilken räckvidd de har, och hur lätt de går sönder.

Men jag kan ändra mig imorgon.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, jag gillar inte den uppdelningen där det är splittrat så. Vill ha en holistisk spelstil där att stå och känna på svärdets tyngd på bymarknaden inte är ett helt annat spel än när jag sätter svärdet i en alv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
2097;n238638 said:
D&D 5e har löst det genom att du får välja mellan en handfull standardvapen som står listade i kapitlet för din klass, eller pengar som du senare kan shoppa för. Om du väljer det senare är ju inte utrustningen en inherent del av rollpersonen så det är OK att det är i ett separat kapitel.
Umu, fantasyspelet det här gäller, har inte klasser (tack och lov). Däremot köps vapen man har med sig ofta för poäng snarare än pengar. Och därmed är de helt klart en "inherent del av" rollpersonen.


--- Nedanstående inte specifikt svar till 2097 ---


I Umu/Volt behöver man vapenlistor vid tre tillfällen:

1) Vid rollpersonsskapandet. Då känns det rimligast att ha vapnen i rollpersonsskaparkapitlet.
2) Om man skulle vilja byta till några andra vapen än de man har just nu. Det gör man generellt "i hemmabasen", där det finns arsenal/utrustning att använda sig av. Det här är ju ett väldigt fokuserat spel där man inte spelar "äventyrare" utan istället specifikt spelar utredare av övernaturliga ting, anställda och utsända av stadens akademiska vävargille (som väver kunskap då, inte tyg. Och som i semi-hemlighet är magiker). I det här fallet skulle det kännas rimligast att ha vapenlistan lättillgänglig.
3) När SL ska hitta på en SLP att slåss mot, så är systemet byggt så att man helt enkelt kan ta ett vapen och så vips så har man alla relevanta stats förutsatt att det man slåss mot är en hyfsat stridstränad person. I det här fallet känns det också rimligast att ha vapenlistan lättillgänglig.

Något jag funderat på är om man skulle kunna göra vapenlistan lättillgänglig utan att ha den längst bak i boken, till exempel genom att låta alla sidors ytterkant vara normalt pappersfärgad men att låta just vapenlistan ha en ordentlig svart kant som dels hittas lätt vid bläddring och dels kan tänkas synas även när boken är stängd.

(Givetvis kan man mildra nackdelarna med alla lösningarna genom att helt enkelt ha en utskrivbar PDF med just den här informationen, som SL kan ha under spel och spelarna ha medan de skapar rollpersoner. Och en sådan ska naturligtvis finnas.)


Möjligen relevant kontext för just det här fallet: Just nu är kapitelordningen i boken Introduktion->Rollpersonen->Spelvärlden->Scenariobyggande->Regelsystem->Appendix. Vi överväger eventuellt att flytta Regelsystem till direkt efter Rollpersonen - fördelen skulle vara att de ju faktiskt hör ihop, nackdelen blir att den viktiga delen - spelvärlden - hamnar längre bak och att det därmed tar längre tid att ta sig till den. Systemet är ju faktiskt det minst intressanta med spelet.

(Jag skulle egentligen vilja ha Introduktion->Spelvärlden->Scenariobyggande->Rollpersonen->Regelsystem eller kanske Introduktion->Spelvärlden->Rollpersonen->Regelsystem->Scenariobyggande, men jag har tidigare fått kritik när jag lagt rollpersonsskapandet sent...)

Kanske borde jag skapa en ny tråd om kapitelordningen...
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
krank;n238621 said:
var man bäst placerar en vapentabell.
För mig ligger svaret redan i frågan, specifikt i ordet 'tabell'. Det kräver nästan av sig själv att det ska vara längst bal, tillsammans med andra sådana 'kolla upp' listor.

Är det en kort tabell som passar tillsammans med det tillhörande kapitlet på samma dubbelsida är det något annat. Men det låter inte som om tabellen i fråga är en sådan.

men mycket mer bläddrande under rollpersonsskapandet.
Bläddra måste man ju i alla fall (om nu inte alls finns på samma dubbelsida). Vad är skillnaden om man bläddrar en liten bit eller en stor bit?
Nästan lättare att bläddra till längst bak. Särskilt om boken har finesser som en utsparning i olika höjd för olika tabeller eller färgade kanter på sidorna. Om vi pratar fysisk bok.

Vill man se bägge samtidigt utan att bläddra är det nice med tabeller som går att fälla ut, som stora kartor ibland är. Kan dock vara en issue med hållbarheten. Och kanske en finansiell issue.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Jag har personligen lagt vapentabellen (och rustningstabellen) med de olika vapnen och rustningarnas värden i kapitlet om strid, medan vad de kostar och var man får tag i dem finns i handelskapitlet (tillsammans med resten av all utrustning och annat allsjöns gojs man kan tänkas vilja ha.)

Värdena på grejerna skriver du ju ner på formuläret under "vapen" och "rustning" respektive. Så jag ser ingen anledning till att behöva bläddra fram dem i boken varje gång man behöver använda dem.

Spelledaren använder i princip bara handelstabellen och den är långt bak i boken tillsammans med alla andra tabeller.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Varför inte placera det i rollpersonskapitlet och lägga upp det på en hemsida som en utskrivningsbar pdf?
Spelare/spelledare kan då skriva ut ett par ex att ha liggandes, så behöver man inte bläddra i boken alls.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Tony.Meijer;n243787 said:
Varför inte placera det i rollpersonskapitlet och lägga upp det på en hemsida som en utskrivningsbar pdf?
Spelare/spelledare kan då skriva ut ett par ex att ha liggandes, så behöver man inte bläddra i boken alls.
Jag säger inte att det inte kan funka för andra, men vi brukar ha på tok för fullt på spelbordet, och lösa papper tenderar att hamna lite varstans - inte precis tappas bort, men inte heller vara lätt tillgängliga. Böcker brukar vara mer snabbhittade, på nåt sätt.
 
Top