Var konsumerar du film och serier?

Var konsumerar du dina filmer och TV-serier?

• HBO Max

Votes: 18 50.0%
  • Netflix

Votes: 24 66.7%
  • SVT Play

Votes: 22 61.1%
  • TV4 Play

Votes: 8 22.2%
  • Plex

Votes: 4 11.1%
  • Disney+

Votes: 22 61.1%
  • Apple TV+

Votes: 6 16.7%
  • Cineasterna

Votes: 7 19.4%
  • Paramount+

Votes: 0 0.0%
  • Prime Video

Votes: 5 13.9%
  • SkyShowtime

Votes: 0 0.0%
  • YouTube TV

Votes: 3 8.3%
  • DVD/BluRay

Votes: 10 27.8%
  • Bio

Votes: 11 30.6%
  • "Oklart..."

Votes: 11 30.6%
  • Viaplay

Votes: 2 5.6%
  • Direktsänd TV (TV1, TV2, TV3, TV5, TV8, TV11 etc etc)

Votes: 2 5.6%

• Total voters
    36
Kryssade alla utom tv4, Plex (?), Paramount, youtube. Och så Skyshowtime som jag nyss sa upp.

Jag vill bara slå ett stort slag för siten Vodeville som listar filmer, vilka streamingtjänster dom ligger på och hur mycket det kostar. Jag har kanske hundra filmer bokmärkta på mitt konto där och när jag är sugen på något klickar jag i dom tjänster jag har för närvarande och så får jag en lista på alla bokmärkta filmer jag kan se.

SF Anytime och Blockbuster hyr jag ibland filmer på. Är det många filmer som jag ser tillhör en tjänst är det billigare för mig att ta den tjänsten en månad. Så jag har kanske en månad per år hos Apple TV, ViaPlay och Prime.

Något som är underskattat är Internet Archive - där kunde jag hitta Man from Atlantis (1977) och Legend of Galactic Heroes (1988).

Saknar ChrunchyRoll på listan för animefans.

Last edited:
Varför är det så länge sedan ni gick på bio?
Ta med ett av barnen på bio och köp popcorn+dricka till och du blir typ 500 spänn fattigare.
Du kan titta på en film om dagen i en månad på streamingtjänster vi redan har för lååångt under 500 kronor.
Så ett rent ekonomiskt val.

Sedan:
  • Det måste visas någon intressant film på bio i förstaläget.
  • Storbildsaspekten behöver vara framträdande (jag bryr mig inte så mycket här... vanliga tv'n är stor nog)
  • Ingen paus-knapp om någon blir kissnödig eller vill fixa nåt snacks
  • Potentiellt störande människor runt om (men det har jag nog aldrig upplevt egentligen)
  • Är det viktigt att se filmen nu, eller kan jag ta det ett gäng månader senare?

Varför är det så länge sedan ni gick på bio?
Framförallt tror jag det beror på ljudvolymen (är ljudkänslig sedan tokigheter på 90-talet) men också av enkla anledningar som att jag vill ha kontroll (kunna pausa), slippa tjatter och prassel från andra besökare, omständligt att åka någonstans för att se på film...

...nämnde jag svindyrt?

Om man inte kan se IMax eller iSense (laser i kvalitet med IMax) är det inte värt med bio IMHO och jag är ändå en massiv cinofil.

Undantaget är väl om det är Röda kvarn eller liknande som visar annorlunda filmer.

Jag har faktiskt många av betal-streamingtjänsterna igång (Netflix, HBO Max, TV4 Play, Disney+, AppleTV+, Viaplay och Amazon Prime), men konsumerar högst sporadiskt. Problemet är att jag och min fru har olika preferenser i vad vi vill titta på, samt att ungarna vill ha sina serier, så då blir det så.

Om jag hade valt själv så var det sannolikt blivit HBO Max, Netflix och Disney+

Jag är superförvånad (och glad) över att SVT Play är så populärt. Nu tycker jag att utbudet i tjänsten har blivit mycket intressantare senaste åren och tjänsten kommer lätt på andraplats efter Netflix i hur bra spelaren är.

Sämst är Plex (för UI:et) och Youtube (kvalitet på HD). HBO Max (irriterande spelare) är där någonstans i botten också tillsammans med Apple TV (krånglig navigering).

Jag kan inte rösta, för man måste kryssa i minst ett alternativ …

Det varierar lite för mig, men på sistone har det varit främst:
  • NPO Start
  • TV3Cat
  • AnimeKai
  • YouTube (eller är det det som menas med ”YouTube TV”? Vad betyder ”TV”-biten?)
Generellt håller jag mig till gratistjänster, ofta olika länders gratisutbud (just nu nederländska och katalanska serier) som man kan komma åt med en VPN. Inget intresse av amerikanska serier och filmer, så har inget behov av Netflix och alla de där.

Inget intresse av amerikanska serier och filmer, så har inget behov av Netflix och alla de där.
Netflix är väldigt internationellt. Går även att byta talspråk, vilket jag brukar göra ibland när jag ser tecknat om jag känner att språket inte har rätt stämning. Såg Cyberpunk: Edge Runner med brasiliansk portugisiska, exempelvis.

Back