Nekromanti Var kan man köpa Illuminati y2k

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
.., och är det värt att köpa? när vi spelar kör man aldrig igenom mer än hälften av korten iallafall. blir spelet "bättre" eller är det bara fler skojjiga/märkliga/underhållande grupper?

och är det någon mer som kör illuminati som tycker att servants of cthulu verkar vara för bra?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
blir spelet "bättre" eller är det bara fler skojjiga/märkliga/underhållande grupper?
Det är ju mängden skojiga grupper som gör spelet kul!

och är det någon mer som kör illuminati som tycker att servants of cthulu verkar vara för bra?
Jag tycker att de är tvärkass. Deras mål står ju i direkt strid med behovet av att bygga upp en maktbas. Är det några jag tycker är för bra så är det Gnomes of Zürich. Genom att de kan flyttain alla pengar på huvudkortet så blir de dels nästan omöjliga att angripa, dels har de oftast mer pengar att agera med eftersom de inte har överskottspengar ute på bakvattensorganisationer.

Jag skulle dessutom vilja se någon regel som försvårade att ta en hel arm. Jag skulle tex kunna tänka mig en lösning där försvarsbonusen för ett kort inte beror på hur nära grundkortet det ligger utan baseras på hur många grupper som ligger utanför det (det vill säga hur många grupper som man får om man vinner det). Det skulle göra det mer historiskt korrekt (makten kommer från att man kontrollerar grupper, inte från att man är högt i hierarkin) och det skulle skala bättre om man vill köra längre spel.

Personligen skulle jag vilja spela ett historiskt rollspel kring Weisshaupts verkliga Illuminati.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Jag tycker att de är tvärkass. Deras mål står ju i direkt strid med behovet av att bygga upp en maktbas
varje gång vi har spelat några stycken (runt 7) har den som varit SoC vunnit. Det finns ju inget sätt att "ogöra" deras mål, har de förstört 4 så är de halvägs, och går inte "bakåt" så att säga. Om någon annan kommer nära målet kläms den ofta rejält åt av de andra, och blir nästan helt förstörd. Detta spelar ju ingen roll för SoC, den spelaren kan i godan ro förstöra små lediga grupper.
SVÅRARE att ta en hel arm? Återigen, i våra partier har varje spelare bara runt två - max tre i en arm. Man flyttar alltid in de starkaste och ger dem mängder med cash för att skydda dem.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Illuminati

Personligen skulle jag vilja spela ett historiskt rollspel kring Weisshaupts verkliga Illuminati.
Jag antar att du har GURPS Illuminati? Där finns ju en hel del historik om det verkliga Illuminati, för att inte tala om massor av smaskig information om allt annat konspirationsrelaterat man kan tänka sig. Boken rekommenderas varmt, även till de som avskyr GURPS (den innehåller nästan inga regler alls). Och så är ju knappast fallet för dig. :gremgrin:


/Dimfrost, hobbykonspiratör
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Illuminati

Jag antar att du har GURPS Illuminati?
Självklart! (Fast det kanske bara är vad jaf VILL att du ska tro...)

Boken rekommenderas varmt, även till de som avskyr GURPS (den innehåller nästan inga regler alls).
Spontant skulle jag säga att det gäller alla GURPS-böcker, utom möjligen referensböcker i stil med Hightech, Ultrateck, bestiaries och så vidare. Världsböckerna är enkelt användbara i godtyckligt system. Det som skrivs till GURPS är dessutom otroligt väl efterforskat och skrivet av folk som är insatta i ämnet, så det håller genomgående mycket hög kvalitet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
SVÅRARE att ta en hel arm? Återigen, i våra partier har varje spelare bara runt två - max tre i en arm. Man flyttar alltid in de starkaste och ger dem mängder med cash för att skydda dem.
Problemet är att rätt som det är så råkar man ha lite mindre pengar på en arm, och då dyker Gnomes of Zürich upp och snyter den och vinner direkt då de helt plötsligt har sina 12 grupper.

Det jag vill komma åt är att de flesta partier slutar på samma sätt. Någon gör en storattack mot en hel arm. Ibland lyckas den och han vinner, annars har både han och försvararen bränt massor av pengar och nästa spelare kniper lätt armen och vinner.

Dessutom skulle jag vilja ha en variant med längre spel, där man bygger upp globala konspirationer värda namnet. Jag vill ha konspirationer med massor av grupper!

varje gång vi har spelat några stycken (runt 7) har den som varit SoC vunnit. Det finns ju inget sätt att "ogöra" deras mål, har de förstört 4 så är de halvägs, och går inte "bakåt" så att säga. Om någon annan kommer nära målet kläms den ofta rejält åt av de andra, och blir nästan helt förstörd. Detta spelar ju ingen roll för SoC, den spelaren kan i godan ro förstöra små lediga grupper.
Tja, man kan ju slå sönder deras maktstruktur, det borde handikappa dem rätt så bra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
trådnappning.

Hur skiljer sig Illuminativersionerna åt? vilken är bäst?
Vilka utgåvor finns det och när får jag pengar från csn?

chrull - många frågor.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Illuminati

Spontant skulle jag säga att det gäller alla GURPS-böcker, utom möjligen referensböcker i stil med Hightech, Ultrateck, bestiaries och så vidare. Världsböckerna är enkelt användbara i godtyckligt system. Det som skrivs till GURPS är dessutom otroligt väl efterforskat och skrivet av folk som är insatta i ämnet, så det håller genomgående mycket hög kvalitet.
Japp. Själv äger jag tio GURPS-böcker, men har aldrig spelat något med det regelsystemet och har inga planer på att göra så heller. Jag ville bara peka på att jag tycker just Illuminati är en särdeles lyckad GURPS-bok, tillsammans med Steampunk och Cabal nog min favorit.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Illuminati

Japp. Själv äger jag tio GURPS-böcker, men har aldrig spelat något med det regelsystemet och har inga planer på att göra så heller. Jag ville bara peka på att jag tycker just Illuminati är en särdeles lyckad GURPS-bok, tillsammans med Steampunk och Cabal nog min favorit.
Jag har tre definitiva favoriter, vilka jag kan slöläsa bara för att de är så bra när jag inte har annat för mig: Riverworld, Prisoner och Swashbucklers. Fast det är klart, Cliffhangers, Illuminati och Voodoo är också bra kandidater. Jag tror att jag ska köpa mer GURPS-prylar i massor så snart jag betat av listan över prylar att köpa sedan jag skaffade hus...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: trådnappning.

Illuminati/Deluxe Illuminati: Traditionellt kortspel som går ut på att man ska bygga upp en stor konspiration alternativt uppnå det mål som står på ens Illuminati-kort (t ex få ihop 35 Power, 4 grupper som är Weird, grupper som representerar alla alignments, o s v).

Illuminati Y2K: Expansionsset till Illuminati.

Illuminati New World Order: Samlarkortspel (a la Magic) baserat på Illuminati. De stora skillnaderna (förutom att man har en egen lek i stället för en gemensam) är att man har Plot-kort (Illuminati har något liknande, men inte alls i samma skala) och att man inte har pengar.

Assassins och Subgenius: Expansioner till INWO.

GURPS Illuminati: Såsbok till GURPS om konspirationer. Har ingen direkt koppling till det mer humoristiska synsätt som finns i kortspelen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: trådnappning.

JAg har spelat INWO, men inte som samlarkortspel. Det var bara en liten låda i samma size som ex Hacker...

Plotkort hade vi inte heller.

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: trådnappning.

Om det inte finns plotkort så är det inte INWO. Plotkorten skiljer sig från gruppkorten genom att de har en hand med trådar i på baksidan, medan gruppkorten har en marionett som sagda trådar också sitter fast i. I den normala upplagan är dessutom framsidan på plotkorten svarta och gruppkorten röda.

Däremot finns det ett "factory set" att köpa med ett av varje kort som var med i grundsettet (alltså inte Assassins eller Subgenius). Korten i factory settet ser lite annorlunda ut än de man får i starters/boosters så att man ska se att de kommer därifrån och inte luras till att byta bort surt förvärvade rare-kort man fått i boosters mot rares som någon bara plockat upp ur ett factory set. Settet i fråga heter för övrigt Illuminati New World Order: One With Everything.

För att göra det ytterligare förvirrande så gjorde SJGames en nyutgåva av Deluxe Illuminati för något år sedan där man ändrade layouten på korten så att den blev snyggare och mer lik INWO - i gamla utgåvan så var korten vita med helt vanlig text på och någon liten skiss, medan korten i den nya upplagan var mer färgglada och så. Det låter som om det är den du har spelat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: trådnappning.

För att göra det ytterligare förvirrande så gjorde SJGames en nyutgåva av Deluxe Illuminati för något år sedan där man ändrade layouten på korten så att den blev snyggare och mer lik INWO - i gamla utgåvan så var korten vita med helt vanlig text på och någon liten skiss, medan korten i den nya upplagan var mer färgglada och så. Det låter som om det är den du har spelat.
korten var färgglada ja. och man hade varken plotkort eller pengar. Bara power.

men jag är SÄKER på att det hette New World Order.
 
Top