Nekromanti Var köper ni era rollspel?

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Järnringens webshop, Sf-bokhandeln eller kickstarters - har köpt mycket på tradera innan. Och en del från lulu nu på sistone' samt från Stormlord publishing.

Sistnämnda var ett jäkla mecka att fixa - fick skicka det till tjejens syrra i Norge eftersom att man fick PDF versioner med när man köpte, vilket ger jänkarna en massa extra skatt att betala om de skulle till EU. Sen plocka upp dom på midsommar när vi sågs och skicka vidare grejer som jag sammbeställt med andra här på wrnu. Fick massa snygga grejer dock :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson;n156843 said:
Du bor visst i närheten. Tre mil till Örebro är nära. Mvh. Han som tidigare bodde utanför Örebro på liknande avstånd, men gladeligen pendlade in för rollspelsknark.
... Fast jag hade ingen aning om att Lindhska Bokhandeln sålde rollspel. :emb:
Jag har ärligt talat mycket, mycket dålig koll på Örebro. Jag är sällan där, i stan alltså. Borde kanske försöka ordna upp det en smula och lära känna Örebro lite bättre. Efter att ha bott strax utanför i snart tio år, kunde väl det kanske vara en sund idé. :wink:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
1. Kickstartets och liknande, klart störst.
2. Tillverkares hemsidor.
3. Sf-bok i stockholm.

Väldigt sällan generella webbshoppar. Inköpen styrs mer av vad jag gillar att stödja. Och då blir det tillverkarna och min lokala butik.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
1. Kickstarter
2. SF-Bokhandeln i Stockholm för det ligger precis bredvid mitt kontor nästan
3. Loppmarknader. Så fort jag ser rollspel på en loppmarknad köper jag det, för det är oftast billigt och jag kan ge det till någon som behöver det även om jag själv har det redan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
jag kan ge det till någon som behöver det även om jag själv har det redan.
Tsss! Jag har inte fått ett endaste ett.

Skämt åsido, fantastiskt att sådant dyker upp på loppisar, sånt händer aldrig här i obunden. Men en och annan hovtång eller farmorsservis kan man få tag på. Vad man nu ska ha det till.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
De senaste rollspelsprodukterna jag köpt... Hmm...

Vornheim, Forgive Us, ett LabLord-äventyr (som murderhobo fick i födelsedagspresent) och tärningar har jag köpt på Collector's Point här i stan. Det är sällan jag är där och ännu mer sällan jag köper något, men det är kul när det händer.

Saga köpte jag av Krille.

Whitehack köpte jag... var köpte jag det? Collector's Point också kanske?

Sen har det blivit ett gäng äventyr i pdf från DriveThru.

Fast den här frågan tror jag främst riktar sig till folk som köper mer än jag, ärligt talat.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Nästan uteslutande från drivethru/liknande och ibland någon kickstarter. Rollspel är liksom inte en sån där vara man behöver ha just nu på plats. Vill jag ha en rollspelsbok kan jag vänta ett par dagar på att den kommer med leverans. Det är ytterst sällan jag känner att det är värt besväret att åka in till innerstan för att köpa en här och nu (och oftast till ett något högre pris), så då blir det ju internet som gäller.

Skulle dock vilja nämna en svensk butikskedja här som inte har tagit upp än: Webhallen. Jag köpte mina böcker till DnD 5E från dem (den gången rörde det sig faktiskt om ett tillfälle då jag behövde böckerna senare samma dag), och det var oerhört snabbt och smidigt precis som vanligt med Webhallen. Deras utbud av just rollspel är dock inte särskilt utförligt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
I teorin SF-Bokhandeln, men i praktiken adlibris.

Att få boken i brevlådan, betalning bekvämt via faktura utan minsta id-koll, för hundra spänn mindre... tja.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Bekvämast och oftast billigast. Är ju via nätet.

Trevligast är ju att kunna köpa på ställen som SF bokhandeln. men har ju typ 100 mil dit så det är ju inte alltid en möjlighet :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag läser inte längre fysiska böcker, och jag tycker egentligen ganska illa om det här med att ha en massa små enskilda butiker som måste ha egna lager, transporter hit och dit, etc. Föga miljömässigt. Jag köper helst fysiska böcker via Amazon eftersom de brukar vara billiga och samfraktas med annat. I undantagsfall blir det Adlibris eller spelskaparen själv. En del kickstarter. Fysiska böcker har jag uteslutande som prydnad.

Jag är väldigt nöjd med att se mina egna spel på SF-bokhandeln, dock. Ni vet vad de säger, dubbel moral är dubbelt så bra.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Jag kollar alltid runt en del på bookdepository.com då jag beställer många böcker där då frakten alltid är fri. Tyvärr är de inte så bra med utbudet på rollspel, men fick t ex tag i The One Ring för typ 258 kronor. Jag vet inte vilken utländsk rollspelsbutik som är lättast att handla från och som har bra frakt. Jag köper bara fysiska exemplar och inte PDFer.
 

Kitaeda

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
11
Hmm, blir väl en väldig blandning. Back in the days var det på Tradition. Nu oftast på Sfbok. Föredrar fysiska butiker om jag är inne i en större stad, men om jag inte har möjlighet att ta mig till Gbg/Sthlm/Malmö så blir det Sfboks hemsida, Adlibris, speltillverkarnas egna sajter, etc. Nu det sista har jag kollat in Drivethrurpg för PDF-köp (eller andra sajter beroende var man kan få tag på ett visst spels digitala versioner), vilket jag tror kommer bli mer fokus vid själva spelandet och sen mer slapp läsning i de fysiska böckerna.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
1. SF-bok i Göteborg
2. Kickstarters
3. Spelmakarna

Föredrar att strosa omkring bland hyllorna i SF-bokhandeln, men pdf-bonusar och liknande som man får från Kickstarters (och ibland från spelmakarnas webhandel) är ett starkt köpargument.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
De flesta av mina rollspel's grejer har inköpts i affär eller på Rollspels konvent.

Det är bara Eon IV (utefter vad jag minns i alla fall) som jag i dagsläget har köpt på annat sätt. Vilket var via nätet med deras Indi GoGo kampanj.

Dock så är där MÅNGA år mellan mitt Eon IV köp, och mitt näst senaste köp...vi snackar en 12-14 år här. Så, hädanefter, om jag köper mer rollspels grejer (antagligen några fler grejer till Eon IV, beroende på vad som kommer ut), så kommer det nog vara via nätet. Bland annat för att där finns ingen rollspels affär (så långt jag känner till) i min stad längre, och sista rollspels konventet jag gick på var en ca 2001-2002.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Mycket nytt är från Kickstarter. Jag gillar att bli överraskad av den lokala spelaffären och gör en poäng av att stödja dem med köp om spelet inte är hemskt. Jag har köpt mycket begagnat över här eller Facebook.
 
Top