Var i Sverige väntar äventyret?

Den här tråden gör det också möjligt att upptäcka vita fläckar på rollspelskartan. Vilka orter har aldrig figurerat i ett äventyr? Helsingborg, Sundsvall, Skövde, Kristianstad, Halmstad, Härnösand, Laholm, Karlskrona, Uddevalla, Alvesta, Åmål och Kalmar? Det är kanske inte platser som precis osar av spänning, men sådant ligger också i betraktarens öga.
Halmstad figurerar i ett Chock-äventyr i Sju sorters skräck.

Om inte annat, så är det en miljö som borde passa bra i Nordiska Väsen. Just smedyrket omgärdas dessutom av mytologiska föreställningar, som det säkert går att göra mer av.
Rörmokaryrket (som både Carlo och Ivar utövade) inte lika mycket, men i vår moderna era har ju ”rörmokare med italienskt namn” blivit en av de mest igenkännliga karaktärerna. Super Hammarstedt Brothers.

Den här tråden gör det också möjligt att upptäcka vita fläckar på rollspelskartan. Vilka orter har aldrig figurerat i ett äventyr? Helsingborg, Sundsvall, Skövde, Kristianstad, Halmstad, Härnösand, Laholm, Karlskrona, Uddevalla, Alvesta, Åmål och Kalmar? Det är kanske inte platser som precis osar av spänning, men sådant ligger också i betraktarens öga.
Apropå Skövde, har jag ett vagt minne att @Krille gjorde ett äventyr till All Flesh Must Be Eaten, vilket utspelades på en matfestival i just denna stad. Minns jag rätt?

Jag gör ånyo ett försök att frammana ett minne från mitt förflutna. Under min tid hos Äspel för 40 år sedan skrev jag ett Mutant-äventyr som utspelade under en 1900-talsfestival i Visby (en whodunnit-parodi på Visby medeltidsvecka). Olle Sahlin bidrog med en del input. Men jag minns inte om detta äventyr någonsin publicerades i Sinkadus.

Karlsborg förekommer som äventyrsplats i Urban Operations-expansionen till Fria Ligans Twilight 2000. Eller ja, fästningen i alla fall.

Ja, ursäkta så mycket kära moderatorer, men vi får helt enkelt hoppas att någon skapar äventyr om smedsläkter.
Jomenvisst. En smedja i Hovmantorp som en ond plats i Chock Beredskapstid; där möter Kalle Blomkvist det Okända. Om man följer Lindgrens kronologi föddes Kalle, Anders och Eva-Lotta 1933. Lillköping = Vimmerby, så Hovmantorp ligger en dagstripp bort.

Last edited:
Jag har sammanställt det jag har hittills, och kommit fram till att följande är de mest äventyrstäta kommunerna i Sverige per capita:
Ekerö (ca. 3,1 äventyr per 10 000 invånare)
Pajala (1,75 ÄP10K)
Aneby (1,46 ÄP10K)
Orsa (1,45 ÄP10K)
Kiruna (1,34 ÄP10K)
Lessebo (1,23 ÄP10K)
Gällivare (1,17 ÄP10K)
Emmaboda (1,14 ÄP10K)
Gnosjö (1,11 ÄP10K)
Mora (0,98 ÄP10K)

Är då detta rättvist? Nja, i många fall rör det ju sig om synnerligen små kommuner som haft turen att få ett enda äventyr förlagt dit. Men om man då tittar på länsnivå – hur många äventyr per 100 000 invånare utspelar sig i dem?
Norrbotten: 3,62
Gotland: 1,64
Västmanland: 1,42
Dalarna: 1,4
Stockholm: 1,37
Jönköping: 1,08
Västerbotten: 1,07
Kronoberg: 0,98
Uppsala: 0,97
Rikssnitt: 0,89
Kalmar: 0,81
Jämtland: 0,75
Gävleborg: 0,71
Östergötland: 0,63
Västra Götaland: 0,56
Skåne: 0,56
Värmland: 0,35
Södermanland: 0,33
Halland: 0,29
Blekinge: 0
Västernorrland: 0
Örebro: 0
Det här är statistik som det är svårt att förstå att vi har klarat oss utan! Mitt liv har blivit rikare! (Jag är alltså helt allvarlig.)

Rörmokaryrket (som både Carlo och Ivar utövade) inte lika mycket, men i vår moderna era har ju ”rörmokare med italienskt namn” blivit en av de mest igenkännliga karaktärerna. Super Hammarstedt Brothers.

Är inte det mest i vuxenfilmens värld? Eller pratar vi om Kult nu? Likheterna förvirrar!

Back