Var i Sverige väntar äventyret?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag bestämde mig för att göra en liten sammanställning av var olika rollspel och äventyr som utspelar sig i Sverige egentligen äger rum. Vilka platser är fyllda av äventyr? Och vilka är förvånansvärt lugna? Jag har gjort ett dokument där jag börjat sammanställa.

Bekymret är såklart att jag inte har koll på allt. I flera fall är orterna markerade med gult – det innebär att min information är inkomplett, eller att jag inte vet exakt var något ligger. I vissa fall kan det också handla om bekymmer att fastställa exakt var något ligger (har jag till exempel rätt i att Hindenburg är Eskilstuna?). Så om folk har mer info får ni gärna bidra. Något jag till exempel undrar är ifall zonkompendierna till Mutant: År noll har några geografiskt bundna platser, eller om de går att slänga in lite varstans. För att det hela inte ska bli oöverskådligt prioriterar jag officiellt utgivet material – ska man börja titta på till exempel konventsäventyr tänker jag att det kommer i ett senare skede. Förhoppningsvis kan det mynna ut i en sorts interaktiv karta där man kan hitta scenarion som utspelar sig på olika platser.

Ytterligare en fråga är hur man ska göra med spel som utspelar sig på mer vaga platser. Barkhäxan utspelar sig "i Norrlands mörka skogar" – är det värt att ha med, eller är det för vagt?

Ytterligare en fråga är hur man ska göra med spel som utspelar sig på mer vaga platser. Barkhäxan utspelar sig "i Norrlands mörka skogar" – är det värt att ha med, eller är det för vagt?
En annan fråga är hur finmaskigt det ska vara. Det Mälaröarna som Ur varselklotet och Flodskörden till exempel utspelas i skulle man kunna ha som en egen ort men det kan även räknas som en förort till Stockholm.

Rollspelet Legend innehåller äventyrsplatsen Gamla haga som ligger i Göteborg, samt äventyret Draken och spiran som inleds i Stockholm (men som sen utspelas på en flygande ö ovanför Östersjön). Boken innehåller också många äventyrsfrön varav vissa nämner specifika platser, men det kanske inte är intressant att ta med sånna småsaker.

Något jag till exempel undrar är ifall zonkompendierna till Mutant: År noll har några geografiskt bundna platser, eller om de går att slänga in lite varstans.
Lite blandat tror jag. Zonkompendium 1 har kartor över zonerna "Bron över skrotsundet" (Malmö och Köpenhamn) och "Vinterzonen" (Umeå) men också äventyrsplatserna Dödsklotet (Globen), badhuset, familjens villa och slukhålet. Jag vet inte vilken stad Badhuset är från, men det är nog en riktig plats. Familjens villa ska nog vara generisk men kan säkert ha en verklig plats som inspiration, @krank kanske kan svara på om Slukhålet är baserat på någon särskild plats.

Zonkompendium 2 har en karta över Musközonen och äventyrsplatser som passar däromkring.

Zonkompendium 3 är på sjön.

Zonkompendium 5 har en äventyrsplats på Gröna Lund, men de andra verkar mer generiska.

Last edited:
Vad gäller Tjurmannen från Kungsskär, så är Kungsskär en påhittad by som inte har någon motsvarighet i verkligheten. Det finns ett Kungsskär här på västkusten, men det är en liten kal klippa alldeles intill Kungsö i Göteborgs södra skärgård.

Så som platsen beskrivs i äventyret, ligger byn på Gullmarns östra strand någonstans mellan Bokenäs och Skaftö.

Back