Nekromanti Var i Mundana - The Resurrection

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Jag tycker alla passar in i Jargiska Kejsardömet. Varför: katedraler/kyrkor finns med på de flesta, det högmedeltida i kombination med det italienska/romerska utgör en mix i helhet som jag mest relaterar till Jargien helt enkelt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Wulfrik said:
Jag tycker alla men tycker alla passar in i Jargiska Kejsardömet.
Säger också Jargien på samtliga.

Möjligen Consaber på 2 och 6.

Har inte vi som svarar på frågorna också ett ansvar att ploppa upp nya bilder?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Bild 1: S:t Ceziriels Skilsmässa, en målning utförd av faliska konvertiten och en gång erkända mästarmålaren Szarandzara av Daval. Målningen föreställer en scen ur berättelsen om S:t Ceziriel, liksom Szarandzara en falisk konvertit till Daaktron, som efter att ha fått en vision av den helige Daak väljer att avlägga ett kyskhetslöfte och skilja sig från sin fru till det faliska folkets bestörtning. Målningen var mycket kontroversiell när den avtäcktes år 2962 e.D. då den avbildar åskådarna klädda i det kätterska sabriska modet och för den cirefaliska minoriteten i Jargien är ämnet fortfarande känsligt då man sällan talar öppet om "rasförrädare".
Många konstvetare anser att målningens innehåll präglas av kritik mot den kontemporära kyrkliga censuren och denna målning representerar även kulmen av Szarandzaras karriär, kontroverserna gjorde att hennes konst en kort tid bannlystes och hon två år efter tavlans avtäckning påträffades hon hängd i sin ateljé, utblottad och avskydd.

Bild 2: Altare tillägnat S:ta Alda, alla värdshusvärdars skyddshelgon, i S:ta Inalys Katedral i Calnia. Mästerligt utfört av dvärgiska stenhuggare.

Bild 3: Rådhuset i Ciremelo. Byggnaden är uppförd i tegel i typisk falisk stil och här samlas stadens mäktigaste hus- och handelsfurstar för att lägga fram petitioner till Ärkefursten samt intrigera sinsemellan i god kompetitiv anda.

Bild 4: Kejsartorget i Szal Dorian. Dux Mercarius' Palats i mitten har uppenbara mûhadinska influenser med sina kupoler och är ökänd för att ha varit säte för hårresande orgier under åren 2597-2612 då Mercarius levde där. Mercarius själv sägs ha dött under dunkla omständigheter, somliga säger att han drunknade i sina egna spyor i en vild fest medan andra att han lönnmördades av kyrkan eller kejsaren själv, och Daaktemplet har länge propagerat för att den smaklösa byggnaden skall rivas.

Bild 5: Rättvisans Sal i An-Thalamur. En domstolsbyggnad där mången medborgare har dömts för förseelser mot staten i slutna rättegångar (oavsett om de varit skyldiga eller ej). Fungerar även emellanåt som en form av allmänt museum där bland annat stentavlor som sägs beskriva lagen från Danarths och Coloniska imperiets dagar finns bevarade.

Bild 6: Vy inifrån Daaktemplet i Lopnor. Templet har klara influenser från västerländsk byggnadskonst vilket stammar från det faktum att det från början var ett tempel helgat åt Mhîm som efter den jargiska koloniseringen successivt har byggts om till en Daakhelgedom. Templet är en god representant för blandningen av jargisk och västerländsk kultur som blomstrar i provinsen.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Marukusu said:
Persson said:
Har inte vi som svarar på frågorna också ett ansvar att ploppa upp nya bilder?
By all means!
Nu när jag vet vilka svar du söker kommer jag kunna bidra mer (ditt tidigare inlägg).
Ska leta upp några bra bilder nu!
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Jag är väl inte den som är bäst insatt i de mundaska kulturernas arktiekturiska stilar, men jag ska göra mitt bästa utifrån vad jag och min spelgrupp har kommit fram till.

1. Cirefaliskt mausoleum från Caserion, nära västra gränsen. Byggnadens blekt rödbruna sandsten kommer troligtvis från det närliggande Asharien.

2. Detalj från tredje sydvästra nischen från katedralen i Daval. Här hålls predikan fjortonde dagen i Jargustid, vart fjärde år, förutsatt att skörden varit förhållandevis god. Här vilar också stoftet av sankta Miricia, piraters och flickscouters skyddshelgon.

3. Dux Lamerius torn restes år 2554 alldeles utanför katedralen, men byggdes år 2870 om till arkiveringslokal. Sköts för närvarandet av docent Vaio Pescenius, en skinntorr man, som hyser ett stort förakt för religiösa högtider.

4. Inte mycket finns kvar av Colonans storhetstid, men Marmortorget i huvudstaden är en av de få platser där man fortfarande kan känna forntidens vingslag stryka en i bakhuvudet. I det vackra Veretiska palatset, med dess skinande kupoler och klassik-coloninanska arkitektur, håller administraten sammanträden. Byggnaden till vänster på bilden, Lifemhuset, inhyser den dvärgiska ambassaden från Kholon-Rhenk-Ghor-Drezin.

5. Detta palats tillhör för närvarandet bei 'Asi ben Zalim Samjed, och byggdes för närmare 250 år sedan i Alkarazan i Mühad. Det sägs att arkitekten lurades på sin betalning av släkten Samjed, och krävde upprättelse hos den lokale kefalen. Denne krävde avrättning eller mutor. Familjen Samjed valde det senare. Alla blev nöjda.

6. Denna bild föreställer sankta Ilanys katedral, men är en smula förvriden, då den är av avteckning av en dröm, som skräddaren Dreigh Revens son drömde för ungefär ett halvår sedan. Bilden i sig inspirerade skräddaren att skapa ett nytt hattmode.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Nummer 7: Känns, för mig, som typ Colonan. En av de mindre lyckade städerna under något forntida krig. Eller kanske någonting ute på Damariska landsbygden.

Nummer 8: Om man bortser från CP:t i luften (vem jag antar är typ, Hegor) så skulle jag säga kanske, Jargien eller så. Vill säga Soldarn, eller Drunok...

Nummer 9: Wow, ingen aning. Var som där det finns kyrkor.

Nummer 10: Klockren bild, vet inte var man ska placera den. Södra Asharien kanske...
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
7. Colonan. Mycket ruiner, ganska ödsligt. Grönt gräs, men få träd, varför det inte riktigt passar någonstans i Asharina. Möjligtvis Consaber, men ruinerna känns mer som någonting som torde komma från en tidigare högkultur som Colonan. Inte Damarien. För ljust.

8. Asharien. Max Gulik har precis (miss)lyckats morpha en sylf med en salamander, och den tyckte inte om det.

9. Lite så som jag föreställer mig södra Drunok, kring khazimbergen. Förmodligen någon gammal Daakkyrka från tiden då man fortfarande förstod att den ende gudens ande endas kunde finnas i templen och inte ute på åkrarna.

10. Lite Damarien eller Thalamur. Fönstren på byggnaden är höga och spetsiga, och hela byggnaden ser ut som om den ritats av en enslig gammal magiker. Vad som får mig att tänka Thalamur är de mystiska vita artefakterna som omger byggnaden. Förmodligen någon form av magisk fälla mot intet ont anande konkurrenter.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag gillar 10:an, känns som Drunok eller Soldarn... men jag stör mig på att det är smuts på objektivet som tog bilden :gremsmile:
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Gillar skarpt Duncans tolkningar! Speciellt den förargade sylf-salamander-morphen^^ Måste fått minst -Ob2T6 på AGG-slaget.

Bild 9 ser jag också som en Daakkyrka (Daak = kyrka) men belägen i södra tokon på de mer bördiga slätterna nära toukfloden. Där prästen som var stationerad där ställde sig mellan två sidor i en klanfejd och slutade sina dagar som trampdyna under framstormande klankrigares fötter. Kyrkan blev byggnadsmaterial åt de Draktroende tokonerna. Kan höra fåren bräka.

(EDIT: lägg upp fler!!!)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Gillar de här grejerna men synd att det dör ut så snabbt, har inte sett diskussionen först nu.
Men då andra har delat med sig om vad bilderna visar, men inte lagt upp nya så lägger jag upp några.

Så vart i Mundana passar dessa in?

Bild 11


Bild 12

Bild 13


Bild 14



/Poseur har väldigt tråkigt nu
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Bild 11 - Ett av Ayonsektens hemliga kloster i bergen norr om Gnar-Muur. Det förekommer ingen som helst rekrytering eller missionsverksamhet utan endast dem som har hört profeten Dresbin Ayons kall (ofta i form av profetiska drömmar eller mystiska röster) tillåts gå med i sekten som "seloter". Seloterna indoktrineras därefter i de heliga skrifterna och profeten Ayons dunkla läror samt tränas i konsten att döda i Herren Daaks namn. Träningen är stenhård och slutprovet består i att seloten blir misshandlas till medvetslöshet av sina kamrater och därefter lämnas åt sitt öde, helt naken under den stekande solen i Tarkas. Ayonsekten resonerar som så att Daak vakar över de sina och genom att en selot lyckas ta sig hela vägen tillbaka till bergsklostret så har denne visat sig vara värdig att framföra Herrens vilja som "apostel" (lönnmördare).

Bild 12 - Ett furstepalats i Caserion, med murar och försvarsverk i händelse av barbarinvasion.

Bild 13 - Himejislottet i Japan, ett högteknologiskt kejsarrike som de lärda påstår sig ha lokaliserat till den fjärran planeten Tellus i solsystemet Sol. :gremsmile:
Jag är lite känslig för alldeles för uppenbara Japan- eller Kinareferenser i rollspel, det blir i 99 fall av 100 bara kassa försökt till kung-fu och pseudoorientaliskt flum av allting så fort man sätter en katana i händerna på en äventyrare.

Bild 14 - En mindre stad/större by i södra Mûhad.
 
Top