Nekromanti Var hade du placerat Colona kejsarstav

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Som tråden lyder, vad hade du placerat kejsarstaven som varit försvunnen länge? Öppen för förslag, en grav? Hemlig sekt? Funderar om det inte ska fina möjlighet att hitta den och söker lite inspiration. Tänkte dessutom krydda med förfalskade exemplar så flera idéer gör det bara roligare.
I övrigt anser jag bara att mundan är en rolig värld och eon 4 är skönt system ( ni vet avsluta med att kartago borde brännas)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Täckt i lera och använd som byggnadsgrund på en bondgård.

Andra platser vore väl i händerna på en drake någonstans, kanske enbart av anledningen till att draken i fråga inte vill att Colonan ska återuppstå.

Oavsett så tycker jag att den antingen ska vara hos någon som inte känner till dess värde eller någon som vill hålla den borta från fel händer.

Sista alternativet är i händerna på en tirak-pirat.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Bra allternativt speciellt bygnadsmaterial var både rolig och inte helt orimligt(om än otroligt). Många tack
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Min personliga favorit är nog faktiskt just den som byggnadsmaterial. Det är ju inte helt orimligt att en magiker går förbi och känner en märklig magi i närheten och måste undersöka. Kan ju bli en del roliga spelmoment också när spelarna bestämt försöker övertyga ägaren till huset att de verkligen måste undersöka grunden till ett hus som säkert stått på samma plats i flera generationer. :D
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Haha. Jag funderade på att ha den som pelare någonstans men kom inte på någon bra placering. You nailed it!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Är det helt säkert på att det är en stav, kan tänka mig att det egentligen är något annat. Ett föremål som kan finnas öppet där alla ser det, kanske i handen på någon staty.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag har lekt med tanken att den finns noga undangömd i ett valv hos någon av Nermadas mäktigaste ätter - antingen för att hindra att Imperiet någonsin återuppstår, eller tvärtom för att kunna återförena Imperiet när tiden är rätt.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
På museet vid universitetet i Cirelemo. Stulen dit vid den Caseriska expensionen och erövringen av Thalamon.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Fast vad är den isf utställd som på museet? Det känns ju som att en eller flera lärda som vet dess utsprung skulle bestämma sig för att: "Den ska vi ha!" och sen är den borta?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kanske som en "Replika av Colonas Kejsarstav som försvann när Colona föll."

Hidden in plain sight... ord kan ha väldigt stor makt trots allt.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Utställd som kejsarstaven. Vanställd en aning, så att Thalaskerna inte kan känna igen den.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Glöm aldrig att det vore omöjligt för varesig Thalamur, Nermada eller Consaber att plundra Cirelemo. Dessutom vore det omöjligt att erkänna Cirefalierna som imperiets herrar (vilket de naturligtvis gör anspråk på att vara, eftersom de säger sig ha staven).
Alltså blir lösningen att förneka att staven är den sanna staven. Om den dessutom är en aning omsnidad, eller har fått tillägg i falisk tradition, blir det desto lättare att hävda att de falska falierna har en falsk stav som de falskeligen säger är kejsarstaven. Samtidigt som man får incitament till avund, irritation och fruktan, bland de ambassadörer som tillåter sig att tvivla.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,200
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, utifall att det skulle inspirera någon, i Codex Mundanas taupiska förfaderstabell nämns följande herre:

Kerios Xenov, en (enligt somliga traditioner rättrådig) colonisk byråkrat som anklagades för att ha stulit Kejsarstaven, men lyckades skylla på ett brett spektrum av andra tauper, vars skuld och oskuld än idag är föremål för debatt. Många familjer avrättades, men Kerios ätt lever än. [Skumraskaffärer lättlärd, 5T6 i Peka ut syndabockar].
I min kampanj hittades kejsarstaven i draken Rekhems skatthög. Drakväkterskan Inalea, själv colonisk prinsessa, lade beslag på den, men kidnappades av magikraterna när hon nådde Thalamur. Hennes allierade, anden av den fornstore coloniske generalen Kymnenos Cleon, numera i kroppen av en milt överviktig bondkatt, lyckades dock släpa iväg staven med munnen innan magikraterna fick nys om att Inalea hade den. Kymnenos gav den sedermera till Rhiannon Leath-Shuíle, befälhaverskan över en stor samling rebeller som från en raunländsk ruinstad i Kholonbergen bekämpades Thalamurs ockupation av Colonan. Rebellerna hoppades använda Inalea som symbol för ett stolt och fritt Colonan, men eftersom Inalea är en drägglande psykopat gick det inte så bra som planerat. De lyckades dock lägga vantarna på Inaleas dotter med Dahaun Eskemir Turos, en framstående colonisk patriot och herreman som länge infiltrerat Thalamurs administration, och denna flicka hoppas de sedermera kunna använda som någon slags spelpjäs. Så långt hann det aldrig gå, emellertid, eftersom rebellerna, rusiga av en seger vid Kemnothista, marcherade söderut in i Consaber för att på ett mer direkt sätt understödja de hårt pressade sabriska arméerna. Man försökte sig vintertid på en marsch genom Rinyaskogen för att kunna falla thalaskerna i ryggen vid Uriens eller Calnia, men förråddes då av Rhiannons "dotter", Xinuavataren Esgithe. Hon hade allierat sig med Kuberon, köldens furste, och lovat honom att täcka nästa tidsålders värld i is och skugga. Kuberon kastade en fruktansvärd vinter över Consaber, och rebellernas hela armé försvann spårlöst i Rinyas djup, fängslad i pelare av is. Så där är antagligen kejsarstaven nu, för Esgithe är så uppslukad av sin egen illvilja att detaljen som den artefakten utgör gått henne helt förbi.


Eftersom mina kampanjer har ett shared universe är det här händelseförloppet kanoniskt, så så ligger det till med kejsarstaven för mig. Men såhär i efterhand hade jag egentligen tyckt att det var mycket ballare om kejsarstaven låg och skräpade på ett mer otippat ställe, eller blivit leksak åt några osnutna ungar som inte har den blekaste om dess värde (var det inte det som hände i Drakväktartrilogin eller nåt?).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
(var det inte det som hände i Drakväktartrilogin eller nåt?).
Vad jag minns så var det ju bara en symbol, och symboler är inte viktiga... Typ den dummaste slutsatsen ever.
 
Top