Nekromanti Var finns filmerna?

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Var kan man köpa gamle Lovecrafts filmer (eller hyra dom) och framförallt vad heter dom?

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag förmodar att du menar filmer baserade på Lovecrafts verk (själv gjorde han ju som bekant inga filmer). Sanningen är väl den att det inte heller finns så många filmer som är baserade direkt på hans verk - och ganska många filmer som utger sig för att vara “Lovecraftiska” är egentligen rätt kassa och har absolut inte den stämning som förekommer i novellerna.

De Lovecraftfilmatiseringar som stämmer bäst överens med Lovecraft-stämningen så som den presenteras i hans litteratur är i mitt tycke Re-Animator och From Beyond. Uppföljaren till Re-Animator, Bride of Re-Animator är inte särsilt Lovecraftsk.

Sedan finns det en episodfilm (en film som består av tre kortfilmer med en ramhandling) som heter Necronomicon, men den är inte heller så bra tycker jag.

I Cast a Deadly Spell spelar Fred Ward en privatdeckare vid namn Howard Phillips Lovecraft, som utreder ett ockult mysterium. Den filmen är mer kalkon-rolig än bra. Senare kom en sorts uppföljare till den där Dennis Hopper spelade samme ockulte privatdeckare. Den är marginellt bättre, men den har fortfarande en ganska bra bit kvar till bra.

Information om dessa filmer och var på nätet man kan köpa dem hittar man lätt via The Internet Movie Database, www.imdb.com. Sök bara på titel så ordnar det sig. Dessutom kan man där snabbt hitta länkar till liknande filmer om man letar lite - det finns fler filmer som är löst baserade på Lovecrafts verk, men jag kommer inte ihåg titlar och så'nt just nu.

Mycket nöje!
Örnie
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Filmerna?

Det du skall ha är BÖCKERNA på ENGELSKA!! Skit i dåliga filmatiseringar och sån't skräp. Lovecraft är till för att LÄSAS!

[color:green] (o0)
/1I\</font color=green>
 
Top